Sivu 1/1

Sierra 1.8TD viritys

Lähetetty: 25 Helmi 2005 20:04
Kirjoittaja Mitza
Kyselinkin tätä jo joskus aiemmin entisellä foorumilla, mutta peräännyin kun kuulin kauhutarinoita tuon koneen kestävyydestä. Nyt olen pikkuhiljaa vakuuttunut koneen kestävyydestä (3kk = 12 000km) ja lisätehoa kaivataan.
Tuo 75hp ei oikein tunnu riittävän..

Ajattelin tehdä siihen uuden putkiston 2.5" putkesta. Voiko putkea tehdä "väärin" ? Tein kerran preludeen putkiston ja olin huomaavinaan jopa tehonlisäystä..

Lisää ahtopaineita varmaan pitäisi nostella. Paljonkos ne on tuossa motissa vakiona? Mittarikin pitäisi hankkia. Miten muuten ahtopainemitari toimii? Isketäänkö joku anturi ennen turboa vai miten?

Mitä muuta? En meinannut mahdottomia rahoja käytellä, joten jätän kannet yms. rauhaan..

Auton VM on 92.

Lähetetty: 25 Helmi 2005 20:09
Kirjoittaja p3
ahtopainemittarilla mitataan imusarjanpainetta.

onkos siinä välijäähdytin, jos ei niin semmonen ja vähän lisää ahtoa. polttoainepuolta ois tieten hyvä vähän muuttaa lastu?

siitä pakoputkesta, jos et meinaa turboa isontaa niin kannattais mitata pakopuolen pakoaukonhalkaisija kun ei sen putken kannata kovin hirviästi olla sitä isompi.

Lähetetty: 25 Helmi 2005 20:27
Kirjoittaja Mitza
p3 kirjoitti:ahtopainemittarilla mitataan imusarjanpainetta.

onkos siinä välijäähdytin, jos ei niin semmonen ja vähän lisää ahtoa. polttoainepuolta ois tieten hyvä vähän muuttaa lastu?

siitä pakoputkesta, jos et meinaa turboa isontaa niin kannattais mitata pakopuolen pakoaukonhalkaisija kun ei sen putken kannata kovin hirviästi olla sitä isompi.
Juu eli miten sellainen mittari sitten asennetaan? (sarjassamme todella tyhmiä kysymyksiä) Ujutetaanko imusaran väliin joku anturi sitten?

Tuohon ei kuulema saa lastua, kun se on TD.. en tarkemmin tiedä.

Lähetetty: 25 Helmi 2005 20:36
Kirjoittaja p3
mittarin takapuolelle tulee letku esim. hukkaportinpainekellon letkuun t-haaralla liittämällä.

Lähetetty: 17 Maalis 2005 10:27
Kirjoittaja mkh
Ei siitä avarammasta putkesta mitään haittaakaan ole päin vastoin pakokaastu eivät turhaan lämmitä turboa. Eli jos alkuperäinen putki on ohut mehupilli niin ei muutakuin avaramapaa putkea. Pakoäänetkään eivät juuri pahene, kun turbo, "pilkkoo" pakoäänet melko pieniksi.

Minun edes mennyt passatti oli alunperin bensa koneella johon oli laitettu 16td kone, bensa koneen putkistolla. Kulkupuoli aivan onneton, mutta kun laittoi oikean td:n pakoputken niin kulkupuolen huomasi perstuntumalla heti.

Lähetetty: 17 Maalis 2005 17:44
Kirjoittaja Mitza
mkh kirjoitti:Ei siitä avarammasta putkesta mitään haittaakaan ole päin vastoin pakokaastu eivät turhaan lämmitä turboa. Eli jos alkuperäinen putki on ohut mehupilli niin ei muutakuin avaramapaa putkea. Pakoäänetkään eivät juuri pahene, kun turbo, "pilkkoo" pakoäänet melko pieniksi.

Minun edes mennyt passatti oli alunperin bensa koneella johon oli laitettu 16td kone, bensa koneen putkistolla. Kulkupuoli aivan onneton, mutta kun laittoi oikean td:n pakoputken niin kulkupuolen huomasi perstuntumalla heti.
Jep. Ja siksi tuossa vähän putkistosta kyselin kun entinen on niin laho, että pakko uusia. Olisikohan tuossa td koneessa kuitenkin vakiona jo 2" putkisto. En ole mitannut, mutta näppituntumalla..?

Lähetetty: 17 Maalis 2005 18:36
Kirjoittaja ZyaS
voihan siinä 2" ollakkin mutta vaihda kerralla 2,5" ;)
ja yhellä vaimentajalla tai ei vaimentajaa ollenkaan, turbo nimittäin yllättävän paljon hillitsee melua :roll: 8)

Lähetetty: 17 Maalis 2005 21:10
Kirjoittaja Mitza
ZyaS kirjoitti:voihan siinä 2" ollakkin mutta vaihda kerralla 2,5" ;)
ja yhellä vaimentajalla tai ei vaimentajaa ollenkaan, turbo nimittäin yllättävän paljon hillitsee melua :roll: 8)
Turbo siis pilkkoo sen äänen? Eli ei tule mitään traktorin ääniä, jos laittaa vain yhdellä vaimentimella?

Lähetetty: 17 Maalis 2005 22:55
Kirjoittaja ZyaS
no kyllähän siitä kovemmat äänet tulee kun kahdella mutta kokeile siitä vanhasta putkistosta ottaa viimenen vaimennin pois sitten kun on vaihdon aika.. ja jos tulee yhdellä vaimentajalla liian kovat niin pistää putkeen pari ylimääräistä mutkaan niin hiljenee jonkun verran.. kaverilla golffissa(1.9Td) yks vaimennin ja muuten melkeen suora putki niin on mukavat mörinät.

Lähetetty: 21 Maalis 2005 14:41
Kirjoittaja Mitza
Tutkiskelin erästä sivua ja sen mukaan tuohon saisi jonkin-näköisen "teho lastun" Saako näitä suomesta?

http://www.kempower.be/dieselengines/forddiesel.htm

Lähetetty: 21 Maalis 2005 18:33
Kirjoittaja Mitza
Juu sillä nuo heittomerkit kun tiedän auton olevan täysin mekaaninen.

Eli tuossa tehtäisiin varmaan samat kuin tuossa ylempänä ketjua on jo neuvottu..

Lähetetty: 25 Maalis 2005 23:24
Kirjoittaja fiiikus
tuo "kempower" linkki väittää että Focuksen TDci - konetta ajetaan EEC-V boxilla ? mitä helkuttia ? pitääkö paikkansa ?

Lähetetty: 25 Maalis 2005 23:30
Kirjoittaja Jaakko85
Mitza kirjoitti:Tutkiskelin erästä sivua ja sen mukaan tuohon saisi jonkin-näköisen "teho lastun" Saako näitä suomesta?

http://www.kempower.be/dieselengines/forddiesel.htm
onko vaikea uskoa? ei elektroniikkaa EI "lastutettavaa"

Lähetetty: 25 Maalis 2005 23:32
Kirjoittaja Jaakko85
Mitza kirjoitti:Juu sillä nuo heittomerkit kun tiedän auton olevan täysin mekaaninen.

Eli tuossa tehtäisiin varmaan samat kuin tuossa ylempänä ketjua on jo neuvottu..
eikai nyt sentään koko auto mekaaninen oo ?

Lähetetty: 26 Maalis 2005 02:18
Kirjoittaja Mitza
Jaakko85 kirjoitti: eikai nyt sentään koko auto mekaaninen oo ?
Tuon siitä saa kun sormet naputtaa kirjamia nopeemmin kuin aivot ajattelee :)

Lähetetty: 08 Loka 2006 01:27
Kirjoittaja Rammstein
Miten tollasesta 1.8TD Sierrasta voi nostaa rajoitinta? Tällä hetkellä menee sinne-4-5000rpm:n luvuille.

Viisaammat kertokoot lisää.

Lähetetty: 08 Loka 2006 08:44
Kirjoittaja samiharju
edelleen se on MEKAANINEN pumppu, villi arvaus on että kierroksia saa lisää ruuvaamalla rajoitinruuvia (ei, en osaa kertoa missä se on, pitää tutkia ja etsiä :-) )..

pitää muistaa että enemmän kierroksia on periaatteessa sama kun lisää ahtoa = ilmaa virtaa enemmän = vaatii ruokaa enemmän = savua tulee enemmän -> mahtuuko turbon pakopuolelta ulos vakioahtimella enää? riskit nousevat aina.

Lähetetty: 10 Loka 2006 07:54
Kirjoittaja Rammstein
Selvä. Onko kenelläkään tietoa, mitä kaikkea täytyy tehdä, jos tuohon vaihtaa esim. KKK-turbon?

No välijäähdytin tietty mutta jotain muuta?

Onko mahdollista laittaa dumppi tälläiseen td sierraan? Tietämätön kun olen... :D

Lähetetty: 10 Loka 2006 18:23
Kirjoittaja VesQ
Rammstein kirjoitti:Miten tollasesta 1.8TD Sierrasta voi nostaa rajoitinta? Tällä hetkellä menee sinne-4-5000rpm:n luvuille.

Viisaammat kertokoot lisää.
En sen paremmin ole perehtynyt mutta yleensähän kaasuvaijerin liikettä rajoitetaan ja rajataan kierrokset. Eli paina kaasu pohjaan ja katso mihin se stoppaa. Siitä säätämällä katso että kääntyykö vipu/muu hässäkkä jossa kaasuvaijeri on niin lisää

Lähetetty: 16 Loka 2006 15:15
Kirjoittaja Rammstein
Rajoittaa johonkin 4500 rpm kohdalla... :D Vähän köyhältä tuntuu ku auto kiertää noin vähän.

Sinne 6000 ku sais siirrettyä niin hyvä olisi.

saas nähdä.

Lähetetty: 16 Loka 2006 21:10
Kirjoittaja mukila
Ittellä on samanlainen mylly virityksen alla. Ensinnäkin vakioahdin on aivan liian pieni(kone lämpiää, koska pakopaineet liian kovat,hajoaa) Eli missään nimessä eisaa ahtoja nostaa vakioahtimella. Itsellä on garretin gt2052v muuttuvasiipinen ahdin, joka on peräisin 180hp tdi passatista. Välijäähdytin myös on pakollinen tohon koneeseen. Itse tein kunnollisen pakosarjan vesijohtokäyristä. Tietysti isomman ahtimen voi sovittaa myös vakiopakosarjaan sopivalla välilaipalla. Pumppu on myös huono(lucas) virityksen kannalta. Syöttöä voi kyllä nostaa, mutta liikaa ruuvaamalla, menee ruiskutusennakot liian aikaiselle, jolloin auto liikkuu rivakammin osakaasulla, kuin kaasu pohjassa.
Oma sierra on vielä hieman vaiheessa, joten en ole päässyt testailemaan kuinka paljon siitä saa irti.Niin ja puristussuhteelle ei diisselissä tarvi tehdä mitään, jollei nyt yli 3 barin ahdoilla päästele.

Lähetetty: 16 Loka 2006 21:56
Kirjoittaja jaska74
musta savu on voiman merkki :lol:


oisko tästä mitään apua?
viewtopic.php?t=2496

Lähetetty: 22 Loka 2006 12:19
Kirjoittaja turbooo
Onko mahdollista laittaa dumppi tälläiseen td sierraan? Tietämätön kun olen... :D[/quote]

voihan sen laittaa vaan ei taida paljo hyötyy olla.

Lähetetty: 23 Loka 2006 20:50
Kirjoittaja jamo78
Nostakaa sierran keulalle suoraan 2,5td kone, ei enää ruisku dokki sierra pärjännyt kulussa kun oli tota diiseliä mulla pikkasen laitettu... Eli välijäähdytin, ahdot 1,6bar, 2,5 tuuman putki yhellä pöntöllä ja syöttöjä ruuvattu, kesti huudattaa hyvin ainakin mulle tuli tänä kesänä huolettomia kilometrejä noin 30tkm!