Sivu 1/1

Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 05 Touko 2012 21:49
Kirjoittaja JaniP
1998 1.6 Fokkeri alkaa olla paremmassa kunnossa kun tehtaalta lähtiessä, mutta pari häiritsevää kohtaa vielä on. Onko seuraaviin asioihin olemassa tee se itse ohjeita/vinkkejä

*Tuulilasin vaihto. Mistä halvalla ja miten itse vaihtaa?
*Keskuslukitus. Ei kannata jättää avaimia autoon, kun välillä naksahtaa kiinni. Mistä Fordissa kanittaa?
*Flektit ei käynnisty. Ei muuta mutta ilmastointi ei pelaa ilman sitä. Ohjausboksi lähettää signaalin, hidas rele naksahtaa sormen alla, mutta flektit ei käynnisty. En ole ehtinyt mitata enempää. Eli, ohjauspiiri toimii, etuvastus on vasta nopean releen piirissä. Tuleeko sähköä koko piiriin???? Pitää mitata, mutta onko olemassa jotain tyyppijuttua?
*Laakerit. Millainen rumba on vaihtaa takalaakerit rumpujarrujen kera.
*Moniurahihna, menee varmaan rutiinilla.
*Jakohihna. Miten onnistuu kotipihassa?
*Vetarit. Kuulemma menee joskus, siihen löysinkin ohjeet.

Onko muita asioita joita pitää huomioida hyvää käyttöautoa rakentaessa?
Vakkarisäätimestä kyselinkin toisessa ketjussa, kuten biopolttonaineestakin. Saa niistäkin tietojaan jakaa...

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 05 Touko 2012 23:03
Kirjoittaja tuomaz
takalaakerit ei ole homma eikä mikään vaihtaa, jos uusit jarrurummut samalla. painat vaan uudet laakerit prässillä uuteen rumpuun sisään. Vedät jarrukengät sisään ja painat uuden jarrurummun paikoilleen, helppo homma.

Moniurahihna, sama homma, siellä on olikos se nyt 17mm pultti kiristimessä, ei tarvi ottaa fillaria irti tms vaikka Alfamer niin neuvoo. Lenkkiavain vaan kiristinrullaan kiinni ja reippaasti vedät avainta nokan suunnasta ikkunan suuntaan, niin hihna löystyy ja saat uuden hihnan laitettua paikoilleen.

Vetarit, niihin nyt löytyy ohjeita täältä paljon, itsekin kommentoinut muutamaan otteeseen, pariin kertaan kun tullut nuo vaihdettua.. tärkeintä hankkia se uusi vetari, pari litraa vaihteistoöljyä, uudet stefat ja uusi alapallonivelen pultti ja mutteri..

Kysele tässä lisää tai laita privaa, niin neuvotaan parhaimman mukaan :lol:

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 07 Touko 2012 13:46
Kirjoittaja rangleri
Flektiongelmaan: Kannattaa ensimmäisenä katsoa se 6-napainen flektin johtojen liitin siitä jäähdyttimen yläkulman kohdalta. Jos näyttää kärynneeltä/sulaneelta niin kannattaa suosiolla juottaa johdot yhteen. Ainakin ne paksuimmat johdot minkä liitos siinä ei kestä virtaa.

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 07 Touko 2012 13:51
Kirjoittaja 1m4s0
*Keskuslukitus. Ei kannata jättää avaimia autoon, kun välillä naksahtaa kiinni. Mistä Fordissa kanittaa?
Tarkasta ovien kytkimet, taitaa näissäkin olla niin että jos avaat kakella ovet eikä kukaan aukase ovea tietyn ajan sisällä niin naksahtaa takasi lukkoon.. eli auto ei tiedä että ovi on käyny auki jos tuollanen kytkin on rikki. Helpoin lienee tarkastaa kojetaulun valosta syttyykö kun oven aukasee.

Ei tiedä esiintyykö jos autolla on jo ajettu mutta vaikka virrat on päällä niin voi vielä vetää ovet lukoon.

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 07 Touko 2012 22:37
Kirjoittaja JaniP
Ajossa alkaa jumppaamaan noita ovia, eli joku raja on siinä hilkulla. Uskon että se on nappuloiden liikkumisesta kiinni, tai lukkojen.

Laakerit menee vaihtoon ehkä ensiviikolla, ekana pitää saada flektit toimimaan kun tulee kuumat kelitkin. Reissuajossa/kaupunkiajossa tällä kelillä ei ole mitään väliä, toimiiko flektit.

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 10 Touko 2012 14:16
Kirjoittaja JaniP
Noniin, tärkein tehty, eli ilmastointi toimii taas.

Flektit ei siis käynnistyneet, joten ensiksi sähkökaavion kimppuun. Sormella voi koittaa että naksahtaako rele 15 kun kytkee ilmastoinnin päälle. Rele 15 on siis hitaan puhalluksen rele. Jos naksahtaa, niin voi olettaa että järjestelmä toimii ohjauspiirin osalta. Eli silloin vika jää moottoreiden käyttöjännitteisiin. Sarjassa on 2 puhallinta ja 1 vastus.

Jos haluaa olla rohkea (ei siinä mitään käy) niin nyppää releen 15 irti ja kokeilee hyppylangalla liittimien 5 ja 7 välillä, jolloin jännite pääsee moottoreiden piiriin. Saman voi toki mitata ohmimittarilla, ei saa näyttää ääretöntä. Jos näyttää ääretöntä niin yhteys on poikki. Tässä tilanteessa sitten mittaamaan siinä keulalla olevasta littimestä erikseen jokainen lenkki, eli puhallin 1, puhallin 2 ja etuvastus. Niiden lenkit ovat rinnakkain liittimessä. Pitäisi näyttää muutakun ääretöntä.

Minulla näytti releeltä mitattuna katkosta ja yksittäin mitattuna että osat toimii, joten liittimeen crctä ja liitin kiinni. Puhaltimet pyörii ja ilmastointi toimii :)

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 10 Touko 2012 18:16
Kirjoittaja yritäedes
Takalaakereista vielä, ainakin SKF:ltä (VKBD0162) löytyy takarummut, joissa on laakeri
valmiina paikoillaan, mukana tulee myös uusi napamutteri ja ABS-kehä. Hintaahan
tuolla paketilla on, mutta bolt-in on ainakin ulkona räntäsateessa houkutteleva vaihtoehto...

Re: Yleiskysymyksiä.

Lähetetty: 10 Touko 2012 21:59
Kirjoittaja tuomaz
Itsekin mittailin eilen juurikin edellämainittujen ohjeiden mukaan puhaltimien liittimestä, kun ovat nuo lämmöt temppuilleet ja huomasin että kuskinpuoleinen potkuri on rikki... Ei muuta ku uutta puhallinpakkaa tilaukseen!

Ilmastoinnilla varustettuun malliin (jossa siis 2 puhallinta) puhaltimien hinnat olivat about seuraavat: Purkaamolta käytetty noin 60e. Mister-Autosta uusi noin 160-200e, oli 2 eri merkkiä. Fixusliikkeessä uusi noin 215-260e, sieltäkin saatavilla kahta eri merkkiä. Veholta ja Tero Anttila Oy:stä, molemmissa hintaa noin 350e hujakoilla... Noin viikon toimitusaika kaikissa paikoissa, paitsi tietty purkaamolla.