Sivu 1/1
Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 05 Touko 2012 13:01
Kirjoittaja NiceMan
Osaisikohan kukaan auttaa =)
Moottoriöljy suositus on Helix Ultra AF 5W30 jota olen käyttänyt mutta sain halvalla 20l kannun Shell Rimula R6 LME 5w-30 öljyä joka on raskaan kaluston synteettinen öljy.
ACEA E6, E7
Josko tuota uskaltaisi käyttää ilman ongelmia.
Helix Ultra AF 5W30
ACEA - A5 / B5
Ford Motor Co - WSS-M2C913 - C
Jos tuon tilalla käyttääkin esim:
Shell Rimula R6 LME 5w30
ACEA E6 / E7
EURO 2,3,4,5
A5/B5 Pienikitkaisia ja matalaviskositeettisiä öljyjä pidennetyille vaihtoväleille. Niiden käyttö ei ole sallittua kaikissa ajoneuvoissa. Soveltuvuus tarkistettava ajoneuvon huoltokirjasta.
E6 Raskaan kaluston Low SAPS öljy (kts ACEA C1-C4) pitkille öljynvaihtoväleille. Tarkoitettu erityisesti eurooppalaistyyppisille dieselmoottoreille, joissa on uudentyyppisiä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmiä.
E7 Erittäin korkean suorituskyvyn omaava pitkien vaihtovälien dieselmoottoriöljy Euro 3 ja 4 vaatimukset täyttäviin dieselmoottoreihin. Sopii myös vanhempaan kalustoon.
Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 05 Touko 2012 14:34
Kirjoittaja hluukkonen
Jees, tuollaisen raskaan kaluston öljyllä saat koneen varmasti rikki!
Ensinnäki raskaan kaluston moottorit pyörivät huomattavasti hitaammin ja sellaisen koneen öljyä kun laitetaan nopeasti kiertävään niin voitelukyky loppuu varmasti, mutta koita ja ilmota mitä kävi!

Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 05 Touko 2012 16:31
Kirjoittaja tuomaz
eiks nuo raskaankaluston öljyt ole yleensä dieselmoottoreihin, olettaen että tässä nyt kyseessä bensakone? Ja juu tosiaan, eipä nuo isot moottorit kovin paljoa yli paria tuhatta kierrosta per minuutissa jengaa ota.. Tai siis ainakaan nuo koneet mihin meillä töissä shellin "ärkutosta" laitetaan..
Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 05 Touko 2012 21:31
Kirjoittaja NiceMan
hluukkonen kirjoitti:Jees, tuollaisen raskaan kaluston öljyllä saat koneen varmasti rikki!
Ensinnäki raskaan kaluston moottorit pyörivät huomattavasti hitaammin ja sellaisen koneen öljyä kun laitetaan nopeasti kiertävään niin voitelukyky loppuu varmasti, mutta koita ja ilmota mitä kävi!

Mihis tämä perustuu? Molemmissa pumppu pumppaa öljyä...
Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 07 Touko 2012 10:50
Kirjoittaja hluukkonen
Tiedätkö sä öljyistä mitään?
Tuo 5w30 ei kerro mitään öljystä!
vaan (ACEA - A5 / B5 Ford Motor Co - WSS-M2C913 - C) kertoo sen mitä öljy on syönnyt, mutta laita ihmeessä tuota raskaankaluston öljyä sinne niin saadaan kohta lukea "miksi mottori kalkattaa" kun laakerit kulunut väärien öljyjen takia!
Jo se että kysessä on diesel moottoriöljy ON ehdottomasti EI! Erilaisia bensa koneeseen tarkoitettuja voi hetkellisesti (LUE= hädässä) käyttää mutta nekin pitäisi ensitilassa vaihtaa oikeisiin, ei se valmistaja turhaan sitä öljysuositusta sinne ole kirjoittanut!
Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 07 Touko 2012 12:20
Kirjoittaja JohnFinn
hluukkonen kirjoitti:Tiedätkö sä öljyistä mitään?
Tuo 5w30 ei kerro mitään öljystä!
vaan (ACEA - A5 / B5 Ford Motor Co - WSS-M2C913 - C) kertoo sen mitä öljy on syönnyt, mutta laita ihmeessä tuota raskaankaluston öljyä sinne niin saadaan kohta lukea "miksi mottori kalkattaa" kun laakerit kulunut väärien öljyjen takia!
Jo se että kysessä on diesel moottoriöljy ON ehdottomasti EI! Erilaisia bensa koneeseen tarkoitettuja voi hetkellisesti (LUE= hädässä) käyttää mutta nekin pitäisi ensitilassa vaihtaa oikeisiin, ei se valmistaja turhaan sitä öljysuositusta sinne ole kirjoittanut!
Niin, tiedätkö(s) sä "hl" öljyistä mitään? Kertoisitko mitä tuo sulkuihin kirjoittamasi koodi kertoo?
Mitä tuo alkuosa ACEA-A5/B5 tarkoittaa ja mitä tuo WSS-M2C913? Kertoisitko?
Nykyaikaisissa bensiini- ja dieselmoottoreissa, mm. Fordin moottoreissa käytetään ihan samoja öljyjä ( mm. Fordin omalla merkillä olevia ja Castrolia ). Öljyjen pitää täyttää moottorinvalmistajan edellyttämät laatuluokitukset.
Tuo 5W-30 kertoo viskositeettiluokituksen ( juoksevuuden ), jolla toki on merkitystä öljyn kierron ( liikkuvuuden ) kannalta. 5W (W= Winter ) lämpötilassa -18 C ja 30 lämpötilassa 100 C.
Se on totta tässäkin aloitetussa jutussa, että sokeasti ei pidä lähteä pelkästään viskositeetin perusteella valitsemaan öljyä, vaan tulee noudattaa moottorin valmistajan vaatimuksia tai selvittää miten öljy vastaa vaatimuksia - siis on osattava tulkita koodimerkinnät oikein.
Koodimerkinnät sisältävät mm. sen minkälaiset ominaisuudet öljyllä on, mm. hapettumisen eston, korroosion eston, detergentti/dispersanattiaineet, korkeapainelisäaineet, viskositeetti-indeksin parannusaineet, ... ja paljon paljon muuta.
Uusilla moottoreilla on moottorin rakenteiden lisäksi mm. pakokaasunormien kiristymisien seurauksena kovemmat öljynormit kuin vanhemmilla moottoreilla.
Sopivan ja toimivan öljyn valinnassa vaikuttaa moottorin valmistusajankohta ( siis auton vuosimalli ). Yleisesti vanhoissa autoissa voidaan käyttää parempia öljyjä ( uusien normien mukaisia, jos viskositeetti on oikea ), mutta uusissa autoissa ei saa käyttää huonompia öljyjä, jotka eivät täytä uusien moottoreiden vaatimuksia.
Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 07 Touko 2012 14:54
Kirjoittaja hluukkonen
JohnFinn kirjoitti:
Niin, tiedätkö(s) sä "hl" öljyistä mitään? Kertoisitko mitä tuo sulkuihin kirjoittamasi koodi kertoo?
Mitä tuo alkuosa ACEA-A5/B5 tarkoittaa ja mitä tuo WSS-M2C913? Kertoisitko?
Nykyaikaisissa bensiini- ja dieselmoottoreissa, mm. Fordin moottoreissa käytetään ihan samoja öljyjä ( mm. Fordin omalla merkillä olevia ja Castrolia ). Öljyjen pitää täyttää moottorinvalmistajan edellyttämät laatuluokitukset.
Tuo 5W-30 kertoo viskositeettiluokituksen ( juoksevuuden ), jolla toki on merkitystä öljyn kierron ( liikkuvuuden ) kannalta. 5W (W= Winter ) lämpötilassa -18 C ja 30 lämpötilassa 100 C.
Se on totta tässäkin aloitetussa jutussa, että sokeasti ei pidä lähteä pelkästään viskositeetin perusteella valitsemaan öljyä, vaan tulee noudattaa moottorin valmistajan vaatimuksia tai selvittää miten öljy vastaa vaatimuksia - siis on osattava tulkita koodimerkinnät oikein.
Koodimerkinnät sisältävät mm. sen minkälaiset ominaisuudet öljyllä on, mm. hapettumisen eston, korroosion eston, detergentti/dispersanattiaineet, korkeapainelisäaineet, viskositeetti-indeksin parannusaineet, ... ja paljon paljon muuta.
Uusilla moottoreilla on moottorin rakenteiden lisäksi mm. pakokaasunormien kiristymisien seurauksena kovemmat öljynormit kuin vanhemmilla moottoreilla.
Sopivan ja toimivan öljyn valinnassa vaikuttaa moottorin valmistusajankohta ( siis auton vuosimalli ). Yleisesti vanhoissa autoissa voidaan käyttää parempia öljyjä ( uusien normien mukaisia, jos viskositeetti on oikea ), mutta uusissa autoissa ei saa käyttää huonompia öljyjä, jotka eivät täytä uusien moottoreiden vaatimuksia.
ACEA - A5 / B5 tarkoittaa juurikin
henkilöautoihin bensiini ja dieselmoottoreihin oleva öljy ja noita "luokkia" löytyy monia, millainen moottori on kyseessä. Ilman kattia, katilla, turboa, ilman turboa ym ym.
Dieselmoottori luokat c1, c2, c3 ja
raskaankaluston luokat e2, e4, e6 ja e7
Perusöljy kyllä on samaa, mutta lisäaineilla saadaan öljy sopimaan useampiin kohteisiin ja ei niitä lisäaineita sinne turhaan laiteta moottorin mukaan...
ja uskon tietäväni öljyistä keskiverto autoilijaa enemmän, sillä niin monta kertaa olen shell:n koulutuksissa istunut ja aika monta purkkia olen myynnytkin!
Minä en jaksa tästä vääntää, senku laittaa tuota rimulaa koneeseen jos se muutaman euron saastö on niin tärkeä...
Re: Ford Mondeo 2.3 2008 moottoriöljy
Lähetetty: 07 Touko 2012 17:47
Kirjoittaja NiceMan
Ollaan istuttu koulutuksissa mutta ei osata kertoa mitä eroa sitten on ...
Mutta olkoon tämä tässä nyt.