Sivu 1/1

Mondeo TDI '98 yleisvaroitusvalo palaa

Lähetetty: 02 Touko 2012 00:33
Kirjoittaja tero76
Ongelman ydin siis tässä.
Välillä ajossa, joskus pitkässä, joskus lyhyessä, joskus ei lainkaan... Syttyy yleisvaroitusvalo (tai käkkärin valo tai miksi sitä haluaakin kutsua) Syttyy kuitenkin nykyään lähes joka kerta.

Kyseessä siis 1.8 TDI mondiöö vuodelta 98

Oireet... Etupyörien laakerit laulaa ja auto ilmassa, renkaat louskuu ihan simona.

Jarrupoljin on jalan alla pöristellyt pitkään. Yleensä vähän käynnistyksen jälkeen, välillä pörrää niin pirusti (useimmiten ei ollenkaan tai hyvin vähän), mutta pienen pumppailun (tai paniikkipainamisen jälkeen) ei pörrää enää. ABS:ia ei tunnu olevan tai ei taida toimia. Ainakin jättää mustaa viivaa (ja luisui talvella pyörät lukossa pari kertaa läpi risteyksen) vailla takaisin potkivaa poljinta.

Onpa käynyt niinkin, että ekan kerran kun tuo samainen valo syttyi ja kurkkasin pellin alle, niin oli jarrunesteet reippaasti alaviivan alla. Ongelma poistui lisäämällä mehua.

Oma epäilykseni olisi nyt se, että jarrupalat on lopussa.

Leimallekin pitäisi kohta yrittää...

Eli laakerit menee uusintaan. (tartteeko prässiä? maksaako mieluummin remppareiskalle vai painiiko itse? kaluja ja hallia ei ole, mutta tiedän paikan (ei prässiä))

Samalla kun availee niin kai ne jarrutkin. Ainakin nyt ne palat. Levyjäkin mietin vaihtoon, mutta näyttävät vielä ihan päteviltä. Onkos tuossa johdolliset palat?

Pitäiskö samaan konkurssiin takajarrujen kengät vaihtaa? Eikös tossa ole se 8" rumpu?

Ihan toimiva peli sinällään, mutta nyt leiman lähestyessä pitäisi tarttua toimeen.
Pieni reikä hitsattava, valoja vähän suuntailtava yms normishaibaa.

Oma arvaukseni tuosta valosta tosiaan olisi ne jarrupalat, joka kielisi siitä, että on johdolliset murikat. Loppuun kuluneet kivet ymmärtääkseni vaikuttavat juuri siihen edelliseen syttymiseenkin (eli nesteen pinnan putoaminen alle minimin)
Voiko ne ihan tuhannen loppu olevat laakerit sytyttää tuota valoa?
Onko muita hyviä ideoita?

Niin ja vielä...

Etenkin kovien pakkasten aikaan kun tuota kylmänä käynnisti. Pari kertaa vähän lämpimämmilläkin ilmoilla...
Levännyt auto starttiin. Auto kävi tyhjäkäyntiä... Karmeen hajuista (siis dieselinkatku) savua puski repsikan eturenkaan takaa... Auto sammuksiin... kuuluu joku hurina (joku sähkömoottoriko?) savua puskee edelleen... sit odotellaan minuutti, hurina loppuu ja savun puskeminen loppuu... Auto uudestaan käyntiin ja savun puskemisesta jää muistoksi vain se törkeä haju kabiiniin. Seuraavalla kylmällä startilla sitä aina pelkäsi uusivaksi ja kyllä se kävi vielä viime viikollakin.

Oliko tarpeeksi sekavaa?
Apu olisi silti tarpeen.