Sivu 1/1
Escort mk5 takajarrut
Lähetetty: 27 Joulu 2005 18:43
Kirjoittaja fiiikus
eli pöyhittävänä oma 93/94 1.8 Zetec malli - rumpujarrut takana... katsastuksessa :
- takajarrut polkimella ero yli 30 % ( 1,5kN / 1,0kN ) > hylsy
- käsijarru apparin puolella pyöree nolla (1,2 kN / 0 kN)
vinkkejä miten olette alkaneet purkaa jarrukalustoa ja mitä olette vastaavissa tilanteissa löytäneet ?
- pohtimisen alla on kannattaako yrittää napamutteria auki, vai koittaisiko rumpua laakerointeineen eli 4 pulttia pois...
Lähetetty: 27 Joulu 2005 18:45
Kirjoittaja janzamar
yleensä on vaan säätöä vailla ja kässärin vaijeri jumittaa,eli pitäisi mennä
vaihtamalla tai herkistelemällä se vaijeri..
ensin jarrut säätöihin ja käsijarru vasta kun on muuten valmista.
Lähetetty: 27 Joulu 2005 21:09
Kirjoittaja GeeTee
Naapurin -92 Orkku jäi taka(käyttö)jarrusta kiinni, vasemman takajarrusylinterin taaempi mäntä oli totaalijumissa. Ja jarrujen piti olla leimauskunnossa paikallisen "nesteen" mukaan..
Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:05
Kirjoittaja Sultzi
Tuo toinen takajarrun nolla voi johtua esim. totaallisesti rikki olevista kengistä (kulunu), sylinteri jumissa tai sylinteri vuotanut nestettä rumpuun, jolloin ei jarrut pidä.
Lähetetty: 27 Joulu 2005 22:15
Kirjoittaja VesQ
Itse ainakin sain tuosta sellaisen käsityksen että käsijarrulla piti mainiosti ja jalkajarrulla ei, eli viittaisi että on sylinteri jumissa
edit: Ja jos se ei toisella puolella siis pitänyt yhtään niin on siellä jotain hämminkiä, saa olla todella jumissa jos ei viisari värähdä ollenkaan
Lähetetty: 27 Joulu 2005 23:35
Kirjoittaja Monteonisti
Tuossa on kait rumpu kiinni neljällä pultilla, joskus kyllä helpompi avata napamutteri!
Kun avaa, niin yleensä löytyy loppuun kulunut kenkä, jumittunut säätömekanismi tai jumittunut vaijeri! 8)
Lähetetty: 27 Joulu 2005 23:56
Kirjoittaja fiiikus
EDIT : jepjep, vikaantuneella apparin puolella oli toisesta kengästä pinta irti !! nätisti lähti kaikki neljä pulttia molemmin puolin irti. apparin puoli nipussa taas (laitoin oikein kierrelukitteella ja momenttiavaimella .-) mutta kuskin puolella tuli herätys : käppärin vaijeri on sen verran kireällä ettei rumpusatsi mene takaisin paikalleen. korjausohje ohjaa käppärin alueen konsolia avaamaan... hö.
EDIT : nyt on molemmat rummut paikallaan ja käppärikin säädetty. *suti se säätö olikin auton alla, jos omistat 93/94 vuosimallin älä ihmeessä irroita sitä konsolia käppärin ympäriltä, ajanhukkaa... vaihtoin vain kengät, jousisatsit yms. hilut oli ok. koeajo jäi tekemättä kun siirryin vetarinkumin vaihtoon. siitä toisessa topikissa sitten...
Lähetetty: 28 Joulu 2005 00:04
Kirjoittaja Monteonisti
Minä kokeilisin ensin pultteja, jos eivät ilman lievää suurempaa väkivaltaa aukene, niin avaisin suosiolla napamutterin sillä se avauttuu kohtuudella jos on hieman momenttia, tai siis nuin olen itse tehnyt! 8)
Lähetetty: 04 Tammi 2006 08:14
Kirjoittaja fiiikus
uskomaton vaikutus tuoreilla kitkapinnoilla, Escoon löytyi taakse jarrut... kauankohan kannattaisi ajella "sisään" nennekuin käy näyttämässä katsastusmiehelle ?
Lähetetty: 04 Tammi 2006 14:28
Kirjoittaja VesQ
Jossei kiire ole konttorille niin voihan sitä vaikka satasen ajella ja käyttää sitten
Periaatteessa jos kaikki osat puhtaita, ja kitkapinnat uusia ja kaikki toimii herkästi niin pitäsi pitää tasaseen vaikka heti, no tuleehan siinä koti-->konttori matkalla jo sopiva sisäänajo
Lähetetty: 04 Tammi 2006 16:57
Kirjoittaja Sultzi
Ajelee vaikka sinne konttorille se käsijarru vähän päällä niin lämpee matkalla tarpeeks, niin pitää sitten konttorilla

Lähetetty: 04 Tammi 2006 17:14
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Ajelee vaikka sinne konttorille se käsijarru vähän päällä niin lämpee matkalla tarpeeks, niin pitää sitten konttorilla

tai sitte ei.

Lähetetty: 06 Tammi 2006 00:12
Kirjoittaja Monteonisti
Jos molemmat vaihdettu niin ei yleensä tarvi kuin pari kunnollista jarrutusta! 8)