Sivu 1/1

Transiitin jarrupaineen säädin

Lähetetty: 25 Helmi 2005 14:24
Kirjoittaja tikma
Mun Transamista hajos tuo jarrupaineen säädin taka-akselin päältä. Se oli ensin jumissa niin, ettei takasylinterit liikkuneet ollenkaan ja pienen väkivaltaisen jarrupoljennan jälkeen nesteet tuli säätimen kyljestä pihalle. Heitin säätimen roskikseen ja liitin pääsylinteriltä tulevan jarruputken suoraan takajarrujen haaroittimelle lähtevään jarruletkuun. Nyt jarrut toimivat ihan OK (etupää menee aina ensin lukkoon ja riittävästi kun jarrua polkee, niin takapääkin lukittuu).

Kysymys kuuluukin seuraavasti: Joudunko hankkimaan uuden säätimen vai meneekö katsastuksesta läpi ilmankin?

Lähetetty: 22 Maalis 2005 15:53
Kirjoittaja iegres
Mä tossa jonkin aikaa sitten kävin vilauttamassa katsastussedälle muijan Rellua. Sanoi mulle että jarrupaineen säädin on jumissa, että kannattaa rasvata ja laittaa pelittämään.

Ei laittanu papereihin mitään, sanoi vaan näin "ohimennen".
Siinä mun kokemukset asiasta, en ole täysin varma onko tuo pakollinen.

Lähetetty: 22 Maalis 2005 19:26
Kirjoittaja VesQ
Ei kai siinä muuta ole kuin että etujarrut ottaa ennemmin lukkoon kuin takajarrut, oiskohan tuossa ollut joku prosentti/suhdeluku etu- ja taka-akselin jarrutehojen välillä ?

Niin ja onkos se sellainen säädin mikä muuttaa jarrupainetta taakse kuorman mukaan eli joku vipu juttu jostain taka-akselista esim. vai ihan sellainen yksinäinen mötikkä mikä vaan on siinä takapiirin välissä

Läpitte meni!

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:58
Kirjoittaja tikma
Se oli sellainen vipu-mallinen, mikä säätää takajarrujen paineen kuorman mukaan. Kävin katsastamassa autoni ja läpitte meni ilman säädintä.

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:10
Kirjoittaja VesQ
Ei kai se muuten haittaa mutta jos on kevyt perä ilman lastia niin saattaa kovemmassa jarrutuksessa hypätä herkemmin perä vierelle kuin mitä on suunniteltu mutta eihän siinä sitten mitään jos kerran toimii :D