Sivu 1/1
raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 19 Huhti 2012 17:57
Kirjoittaja fokkeristi10
Mitähän kymppiä maksaa ja onko vaihto minkähintaine ollut teillä?
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 19 Huhti 2012 18:33
Kirjoittaja tuomaz
mahtaneeko tuo raidetangon olkapää olla sama asia kuin puhekielen raidetangon pää? Jos on, niin orkkiksena tero-anttilasta maksoi muistaakseni noin 40-50e/kpl ja helppohan tuo on itsekin vaihtaa, tuosta kun ottaa vähän vinkkejä...
viewtopic.php?f=4&t=33531&p=173760&hili ... el#p173760
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 12:31
Kirjoittaja fokkeristi10
noh 55 ois hinta orkkis ja töineen ja suuntaukset yht 197e(huh). Näin FORD.
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 13:08
Kirjoittaja GeeTee-
Taitaa suuntaus olla jo satkun "missä vaan", että ei tuo nyt niin paha oo.
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 16:46
Kirjoittaja JohnFinn
fokkeristi10 kirjoitti:noh 55 ois hinta orkkis ja töineen ja suuntaukset yht 197e(huh). Näin FORD.
Jos kaikki ok., niin noin menee. Pyörien asentokulmat mitataan - ja tarvittaessa säädetään - kaikista neljästä pyörästä, eli kysymyksessä on ns. 4-pyöräsuuntaus.
Mutta, jos pyörien tuennoista tai laakereista löytyy väljyyttä, niin niitä säätöja ja korjauksia ei saakkaan sitten tuohon suuntauksen hintaa.
Nämä lisätyöt ovat niitä, joiden takia tulee näitä asiattomia valituksia merkkikorjaamoiden ( ja muutenkin vastuullisten korjaamoiden ) toiminnoista.

Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 17:28
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Onnistuu myös siten, että jos nyt on renkaitten kulumiset tasaiset ja kulmat muuten kunnossa, niin ottaa keskeltä palloniveltä mitan johonkin vaikka itsetehtyyn merkkiin raidetangossa, tarkasti tönärillä. nivel irti ja uus paikalleen ja taas tarkasti tönärillä hakee sen saman etäisyyden merkistä keskelle palloniveltä. Näin on itse tullut vaihdeltua ilman kalliita "nelipyöräsuuntauksia". (ei ne ikinä säädä kuin aurauksen)
Sitten offtopikkia:
Moneen autoon ei edes nelipyöräsuuntauksella tee mitään, kun ei takapäätä kuitenkaan voi säätää, mutta onhan siitä kiva veloittaa
Ps. Monessa autossa jossa jäykkä akseli takana, ei ole arvot edes tehtaan jäljiltä ohjearvojen sisällä..
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 18:19
Kirjoittaja Krisse
Ite en o ikinä onnistunu tossa 'paikan mittaamisessa' niin hyvin etteikö ratti olisi sen jälkeen ollut vähän johonkin suuntaan viturallaan.
Ja nelipyöräsysteemissä on se etu että ratti saadaan suoraan, oli takana säätöjä tai ei.
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 18:53
Kirjoittaja Foordson
Eipä foortteissa taida muita säätöjä olla kuin etu ja taka-aurauksen säädöt, uudemmissa siis.
Etu camber säätöä ei ainakaan ole, kun iskari on alapäästä samallalailla kiinni kuin sierrassa.
Hieman offtopiccia, mutta ainakin volkkareissa saa säädettyä taka-auraustakin vaikka on jäykkä akseli. Puolten välinen ero saadaan lähelle nollaa, eli akselia siirretään.
Tarkkana saa olla jos meinaa saada sen samaan kohtaan.
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 18:56
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
juu, se on totta että ratin sillä saa suoraan, jos se on muistettu lukita, oon joskus maksanut 65e nelipyöräsuuntauksesta jonka jälkeen ratti oli vinossa, ja kun valitin asiasta niin vastaus oli että "siirrä sitä boorilla"
Kyllä sen mittaamisen saa suoritettua kun on oikeasti tarkka, ja mittaa ihan kymmenesosamillin tarkkuudella.
Re: raidetangon olkapää vaihtoon focus mk1 1.6
Lähetetty: 20 Huhti 2012 19:02
Kirjoittaja Foordson
Sierra2.3-16v kirjoitti:oon joskus maksanut 65e nelipyöräsuuntauksesta jonka jälkeen ratti oli vinossa, ja kun valitin asiasta niin vastaus oli että "siirrä sitä boorilla"
Se on sitä asiakaspalvelua se
