Focus kaasupoljin jumittaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tmu
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2005 18:27
Paikkakunta: Hämeenlinna

Focus kaasupoljin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Tmu »

Hei!

Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.

Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.

Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)

Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)

-Tmu
R-Dmr
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:10
Paikkakunta: Shittilä

Viesti Kirjoittaja R-Dmr »

Oletkos varma ettei jalkatilan matto ole välissä?
Eihän tällä naamalla voi muuta kuin kusta muuntajaan...
Tmu
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2005 18:27
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tmu »

R-Dmr kirjoitti:Oletkos varma ettei jalkatilan matto ole välissä?
Ei ole matto välissä, ei...
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

eikun lattialle mahalleen ja katot onko siinä mitään vikaa. Voihan sitä rasvata sitä poljinta, tai siis sen niveltä. Taikka vaijeri vähän jäässä mutta ei kyllä noin uudessa autossa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kannattaa myös kurkata vaijerin toisesta päästä ettei kaasuläppä jumita koteloonsa, eli kaasuvipuhässäkästä kokeilee/liikuttelee

Eli jos mekaanisesti toimii kuitenkin niin voisi olla esim kaasuläpän asentotunnistimessa jotain häikkää eli kone luulee jossain kohtaa että läppä on kiinni tai vastaavaa

Vai onkos nuin uudessa jo niitä elektronisia kaasuläppiä
Tmu
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2005 18:27
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tmu »

Luultavasti vika on kuitenkin jossain muualla kun vaijerissa koska jumitusta ei ilmene kuin moottorijarrutuksessa ja sen jälkeen kiihdytettäessä.
Muuten kaasutellessa jumitusta ei ilmene.

Voihan se olla että kyseessä on ominaisuus, eikä vika
Ominaisuus on vain pahentunut ajan myötä. :?
ST150
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Loka 2005 20:36
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja ST150 »

Taitaa olla tyyppivika toi nykiminen pintakaasulla. Tuossa on sähköinen kaasupoljin.
Ei ku aina vaa
citalo
Viestit: 5
Liittynyt: 30 Heinä 2005 22:16

Viesti Kirjoittaja citalo »

Tosiaan itsellä on tätä samaa vikaa esiintynyt, pintakaasulla lähtee helposti nykimään. Olisi kiva kuulla , miten tämän häiritsevän "ominaisuuden" saisi kitkettyä poies ! Ehkäpä fordiltakin voisi kysellä tietysti ..

Itselläni on ainakin sähköinen kaasupoljin .
focus tddi '01
Toniska
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Joulu 2005 19:58
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Toniska »

Samaiseen asiaan liittyvä kymysys...
Eli auto Ford Sierra Laser 2.0 vm85
Eli kun painaa kaasua ihan vähän niin kaasu jää siihen samaiseen asentoon??
Kun sitten painaa reilummin kaasu niin se laskee tyhjä käynnille??? Väliläkaasu jumittaa ajaessa rajottimelle asti???? Kaasu poljin on myös aika jäykkä painaa??? Niin ja automaatti ryyppy on ja kaasari kone... Vähä ideoita et mistäs rupeen vikoja ettiin si ku jaksan :lol: Vaijeri rispaantunu??? Ryyppy jumittaa???
Alpine
MDS
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Vaijeri, kaasarin mekanismit, se lattiamatto polkimen välissä yms

Ja jos on vaihdettu tarvike kaasuvaijeri niin se vaatii hieman muutoksia jos haluaa saada toimimaan, eli siinä polkimen päässä on alunperin kartion muotoinen juttu joka menee vaijerin mukana kuoren sisään mutta kaikissa näkemissäni tarvikevaijereissa ei ole kartiota vaan "suoraan katkaistu" se muovipalikan pää ja kun vaijeri ei palaudu aivan kohtisuoraan sinne kuoren sisään niin se muovipää jää siihen vaijerin kuoren "päälle". Hieman kun sormella avittaa niin se napsahtaa paikalleen jne. Eli se kannattaa katsoa, itse olen sahannut sen pienen "ulokkeen" pois ja sitten toimii, sama taunuksen, vanhempien escojen sekä sierrojen vaijereissa
jagger

Viesti Kirjoittaja jagger »

Ford focus -05, 1.6 Ti-VCT, 9000km. Pintakaasulla nopeudessa 30-40km/h on pientä nykimistä. Ohjelmapäivitys tehty, mutta ongelma ei poistunut kokonaan.

Onko muilla samaa ongelmaa?
tetrax
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Huhti 2006 22:31

Re: Focus kaasupoljin jumittaa

Viesti Kirjoittaja tetrax »

Tmu kirjoitti:Hei!

Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.

Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.

Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)

Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)

-Tmu

Mulla on myös focus 1.6 -04 ja sama ilmiö kaasupolkimessa. Olen joskus rasvannut kaasupolkimen nivelen, joka auttaa vain hetken aikaa. En ole täysin selvillä mistä vika johtuu mutta ilmeisesti kyse on jossain määrin ominaisuudesta johon ei liene helppoa ratkaisua. En tosin ole huollossa asiasta kysynyt.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

En tiedä mistään mitään eikä varsinkaan liity mihinkään, mut jos ketään kiinnostaa niin Fiestan säköinen kaasupoljin näyttää tältä

Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi :-)
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Krisse kirjoitti:En tiedä mistään mitään eikä varsinkaan liity mihinkään, mut jos ketään kiinnostaa niin Fiestan säköinen kaasupoljin näyttää tältä

Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi :-)
Selvästikkin amatöörin työn jälkeä,ei öljytahroja missään :lol:
ei kun mukava nähdä että siistiä on. :wink:
Tosin mikäs tuossa nyt pääsiskään sotkemaan,mutta konekuskina tottunut siihen että kaikki on aina yltäpäältä rasvassa vaikka miten yrittäisi siististi tehdä vaikka vaan sulakkeenvaihdon..
tosin niitten huollot tuleekin tehtyä enimmäkseen mutakuopassa/umpiryteikössä/louhikossa.
Ja sitten yleensä jää aina huomaamatta joku rasvaklöntti joka on pudonnut puomistosta selkään tai hihaan tai lahkeeseen,ja eikun omaan autoon ja kotia kohti,viimeistään perillä alkaa armoton kiroilu ja penkkien putsaaminen jne.. :roll:
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Krisse kirjoitti:En tiedä mistään mitään eikä varsinkaan liity mihinkään, mut jos ketään kiinnostaa niin Fiestan säköinen kaasupoljin näyttää tältä

Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi :-)
tota kaasupolinta ei saa irroitaa siitä liitimestään ku se liitin "väsyy" siinä oli joku max määrä mitä sitä sai ottaa irti ja vaikka se tuntuu ahtaalta vaihtaa se suodatin ni se onnistuu vaik se liitin on kiinni siinä polkimessa
Larppa667
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Syys 2007 09:13

Re: Focus kaasupoljin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Larppa667 »

Tmu kirjoitti:Hei!

Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.

Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.

Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.

Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)

Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)

-Tmu
Minulla on alla -00 Mondeo, jossa sama jumitttaminen kun kaasua rupeaa painamaan aivan yläasennossa. On kuin siirtyisi pykälältä ja siitä eteenpäin liikkuu jouhevasti. Minulla poljin jumittaa alussa oli vauhti mikä hyvänsä, kiihdytyksessä ja jarrutukseessa, kylmänä ja lämpimänä.

Tällainen pointti vielä, että tämä tapahtuu vain auton ollessa käynnissä. Kun auto ei ole käynnissä kaasupoljin liikkuu jouhevasti myös alussa.
Tmu
Viestit: 8
Liittynyt: 19 Helmi 2005 18:27
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tmu »

Huollossa "väljensivät" kaasuläpän kotelossa jotain (jos nyt oikein muistan niin hiomapaperilla). Tuon toimenpiteen jälkeen kaasupoljin on toiminut lähes normaalisti.

Eli vika oli ainakin tuossa minun yksilössäni ilmeisesti siinä että kaasuläppä jäi liian tiukasti alkuasentoonsa (= liian tiivis).
Larppa667
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Syys 2007 09:13

Viesti Kirjoittaja Larppa667 »

No tuli just huollosta ja toimenpide oli melko yksinkertainen. Kaasuläppä jumitti johtuen siihen kiinni jääneestä moskasta. Puhdistusoperaatio ja poljin luistaa just niiku pitääkin.
Vastaa Viestiin