Focus kaasupoljin jumittaa
Focus kaasupoljin jumittaa
Hei!
Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.
Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.
Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)
Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)
-Tmu
Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.
Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.
Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)
Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)
-Tmu
Kannattaa myös kurkata vaijerin toisesta päästä ettei kaasuläppä jumita koteloonsa, eli kaasuvipuhässäkästä kokeilee/liikuttelee
Eli jos mekaanisesti toimii kuitenkin niin voisi olla esim kaasuläpän asentotunnistimessa jotain häikkää eli kone luulee jossain kohtaa että läppä on kiinni tai vastaavaa
Vai onkos nuin uudessa jo niitä elektronisia kaasuläppiä
Eli jos mekaanisesti toimii kuitenkin niin voisi olla esim kaasuläpän asentotunnistimessa jotain häikkää eli kone luulee jossain kohtaa että läppä on kiinni tai vastaavaa
Vai onkos nuin uudessa jo niitä elektronisia kaasuläppiä
Samaiseen asiaan liittyvä kymysys...
Eli auto Ford Sierra Laser 2.0 vm85
Eli kun painaa kaasua ihan vähän niin kaasu jää siihen samaiseen asentoon??
Kun sitten painaa reilummin kaasu niin se laskee tyhjä käynnille??? Väliläkaasu jumittaa ajaessa rajottimelle asti???? Kaasu poljin on myös aika jäykkä painaa??? Niin ja automaatti ryyppy on ja kaasari kone... Vähä ideoita et mistäs rupeen vikoja ettiin si ku jaksan Vaijeri rispaantunu??? Ryyppy jumittaa???
Eli auto Ford Sierra Laser 2.0 vm85
Eli kun painaa kaasua ihan vähän niin kaasu jää siihen samaiseen asentoon??
Kun sitten painaa reilummin kaasu niin se laskee tyhjä käynnille??? Väliläkaasu jumittaa ajaessa rajottimelle asti???? Kaasu poljin on myös aika jäykkä painaa??? Niin ja automaatti ryyppy on ja kaasari kone... Vähä ideoita et mistäs rupeen vikoja ettiin si ku jaksan Vaijeri rispaantunu??? Ryyppy jumittaa???
Alpine
MDS
MDS
Vaijeri, kaasarin mekanismit, se lattiamatto polkimen välissä yms
Ja jos on vaihdettu tarvike kaasuvaijeri niin se vaatii hieman muutoksia jos haluaa saada toimimaan, eli siinä polkimen päässä on alunperin kartion muotoinen juttu joka menee vaijerin mukana kuoren sisään mutta kaikissa näkemissäni tarvikevaijereissa ei ole kartiota vaan "suoraan katkaistu" se muovipalikan pää ja kun vaijeri ei palaudu aivan kohtisuoraan sinne kuoren sisään niin se muovipää jää siihen vaijerin kuoren "päälle". Hieman kun sormella avittaa niin se napsahtaa paikalleen jne. Eli se kannattaa katsoa, itse olen sahannut sen pienen "ulokkeen" pois ja sitten toimii, sama taunuksen, vanhempien escojen sekä sierrojen vaijereissa
Ja jos on vaihdettu tarvike kaasuvaijeri niin se vaatii hieman muutoksia jos haluaa saada toimimaan, eli siinä polkimen päässä on alunperin kartion muotoinen juttu joka menee vaijerin mukana kuoren sisään mutta kaikissa näkemissäni tarvikevaijereissa ei ole kartiota vaan "suoraan katkaistu" se muovipalikan pää ja kun vaijeri ei palaudu aivan kohtisuoraan sinne kuoren sisään niin se muovipää jää siihen vaijerin kuoren "päälle". Hieman kun sormella avittaa niin se napsahtaa paikalleen jne. Eli se kannattaa katsoa, itse olen sahannut sen pienen "ulokkeen" pois ja sitten toimii, sama taunuksen, vanhempien escojen sekä sierrojen vaijereissa
Re: Focus kaasupoljin jumittaa
Tmu kirjoitti:Hei!
Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.
Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.
Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)
Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)
-Tmu
Mulla on myös focus 1.6 -04 ja sama ilmiö kaasupolkimessa. Olen joskus rasvannut kaasupolkimen nivelen, joka auttaa vain hetken aikaa. En ole täysin selvillä mistä vika johtuu mutta ilmeisesti kyse on jossain määrin ominaisuudesta johon ei liene helppoa ratkaisua. En tosin ole huollossa asiasta kysynyt.
En tiedä mistään mitään eikä varsinkaan liity mihinkään, mut jos ketään kiinnostaa niin Fiestan säköinen kaasupoljin näyttää tältä
Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi
Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Selvästikkin amatöörin työn jälkeä,ei öljytahroja missäänKrisse kirjoitti:En tiedä mistään mitään eikä varsinkaan liity mihinkään, mut jos ketään kiinnostaa niin Fiestan säköinen kaasupoljin näyttää tältä
Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi
ei kun mukava nähdä että siistiä on.
Tosin mikäs tuossa nyt pääsiskään sotkemaan,mutta konekuskina tottunut siihen että kaikki on aina yltäpäältä rasvassa vaikka miten yrittäisi siististi tehdä vaikka vaan sulakkeenvaihdon..
tosin niitten huollot tuleekin tehtyä enimmäkseen mutakuopassa/umpiryteikössä/louhikossa.
Ja sitten yleensä jää aina huomaamatta joku rasvaklöntti joka on pudonnut puomistosta selkään tai hihaan tai lahkeeseen,ja eikun omaan autoon ja kotia kohti,viimeistään perillä alkaa armoton kiroilu ja penkkien putsaaminen jne..
ei sieltä mitään junia t...
tota kaasupolinta ei saa irroitaa siitä liitimestään ku se liitin "väsyy" siinä oli joku max määrä mitä sitä sai ottaa irti ja vaikka se tuntuu ahtaalta vaihtaa se suodatin ni se onnistuu vaik se liitin on kiinni siinä polkimessaKrisse kirjoitti:En tiedä mistään mitään eikä varsinkaan liity mihinkään, mut jos ketään kiinnostaa niin Fiestan säköinen kaasupoljin näyttää tältä
Piti irroittaa raitisilmasuodattimen vaihtamiseksi
Re: Focus kaasupoljin jumittaa
Minulla on alla -00 Mondeo, jossa sama jumitttaminen kun kaasua rupeaa painamaan aivan yläasennossa. On kuin siirtyisi pykälältä ja siitä eteenpäin liikkuu jouhevasti. Minulla poljin jumittaa alussa oli vauhti mikä hyvänsä, kiihdytyksessä ja jarrutukseessa, kylmänä ja lämpimänä.Tmu kirjoitti:Hei!
Onko kukaan huomannut Focuksessa pintakaasulla ajettaessa ilmenevää piirrettä, joka aiheuttaa "nykivää" menoa.
Eli kuvaus tapahtumasta menee seuraavasti:
1.
Ajelen esim. loivaa alamäkeä ja nostan jalan kaasupolkimelta hyödyntääkseni moottorijarrutusta.
2.
Alan taas painaa kaasua kevyellä jalalla pitääkseni yllä sopivaa matkavauhtia
3.
Kaasupoljin jumittaa vedon rajamailla ja aiheuttaa melkoisen nykäyksen taas ennenkuin veto alkaa.
Tätä ei ilmene esim. paikallaan kaasuttelussa, vaan jotenkin tuo liittyy moottorijarrutukseen.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan? Onko keinoja asian korjaamiseksi tai parantamiseksi? (takuuhuollossa käyttäminen on seuraava toimenpide, mutta olisi kiva tietää jos joku on törmännyt vastaavaan ja tietää tuolle syyn)
Ja auto siis on Focus 1.6 Trend -04 (ajettu noin 30tkm)
-Tmu
Tällainen pointti vielä, että tämä tapahtuu vain auton ollessa käynnissä. Kun auto ei ole käynnissä kaasupoljin liikkuu jouhevasti myös alussa.