Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jaskafin
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Marras 2011 21:37

Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja Jaskafin »

Tuollaista olen aloitellut pakkolomalla..Mulla on 1991 vm sierra 2.0 doch (ex diesel) ilman päästörajaa projektina ja ajo-autona. Toissa syksynä tuli käsiini 2kpl uusia Nitrous Expressin
täydellisiä ilokaasukittejä ja siitä se idea sitten lähti...Heittää yksi kitti paikalleen tuohon Dochilaiseen mutta mitähän tuo kone tarvii että se kestää tuon puhumattakaan loppu auto...Pitäs kulkee sillä myös töihin..Mutta kannattaako,onko mitään järkee????? :?:
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja G_evo »

Nii no miltä itsestä kuulostaa? :lol: mites meinasin tuon syötön lisäyksen järjestää ilokaasulle? :roll:
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Jaskafin
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Marras 2011 21:37

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja Jaskafin »

Pyhäjoelta yksi viiisas kertoi sen olevan mahdollista..On mulla tuossa jouten monsterauto rojektista jäänyt ATL:n 60 litran turvatankki jossa on polttoaineen syöttöön lisäliitännät..
Ideana kyllä tuo on hurja...
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja G_evo »

Niin mutta onko järkeä vakio koneeseen alkaa tollasta laittamaan. Mikäs siinä jos haluaa tuhota koneen
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja emax »

Minä oon aina järjettömien projektien kannalla :) Siitä vaan!
En nyt ihan heti ala piruja maalaamaan seinille vaikka se kansi vähä heikko onkin, kunhan lämmöt pysyy kurissa niin ehkä se sen kestää. Huhujen mukaan kovin paljoa yli 150hv ei kannata yrittää.
Laillinenhan se ei ole vaikka olis mikä suomen tieliikenteessä käytössä oleva auto kyseessä, kun kerran ilokaasusta puhutaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Pensaa sinne kyllä saa oikeanlaisella NX:n kitillä riittävästi loihdittua, mutta ennakoiden kanssa dokki Efissä on vähän hankalampaa. Ite meinasin testata noinko SMT 6:sta olis mihinkään dokki+E85 rojektissa.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja emax »

Hmm.. Miten olis (R)E85+nos :twisted: Ruottin puoleltahan sais tämmösen flexitune muutospalikan vakio boxin piuhoihin
http://www.flexitune.se/
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jaskafin kirjoitti:Tuollaista olen aloitellut pakkolomalla..Mulla on 1991 vm sierra 2.0 doch (ex diesel) ilman päästörajaa projektina ja ajo-autona. Toissa syksynä tuli käsiini 2kpl uusia Nitrous Expressin
täydellisiä ilokaasukittejä ja siitä se idea sitten lähti...Heittää yksi kitti paikalleen tuohon Dochilaiseen mutta mitähän tuo kone tarvii että se kestää tuon puhumattakaan loppu auto...Pitäs kulkee sillä myös töihin..Mutta kannattaako,onko mitään järkee????? :?:
No ei kannata, ei oo mitään järkee!
emax kirjoitti:Hmm.. Miten olis (R)E85+nos :twisted: Ruottin puoleltahan sais tämmösen flexitune muutospalikan vakio boxin piuhoihin
http://www.flexitune.se/
Ahtamattomiin bensiiniautoihin ei kannata yrittää mitään etanolivirityksiä tekemään. Ja ahdettujenkin materiaali- ja osaheikkoudet ( = sopimattomuudet etanoolille ) kannattaa selvittää.
Torque Vectoring Control
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja country sedan »

JohnFinn kirjoitti: Ahtamattomiin bensiiniautoihin ei kannata yrittää mitään etanolivirityksiä tekemään. Ja ahdettujenkin materiaali- ja osaheikkoudet ( = sopimattomuudet etanoolille ) kannattaa selvittää.
Miksei kannata? Väkisinkin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu. Ainakin toistaiseksi.
Toi 85:n sopimattomuus normi materiaaleille on pelkkää urbaanilegendaa. Sierran tankissa on reilun vuoden ollut 85:sta. No problemo.
Tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuola voi lueskella kokemuksia sun muuta etanoli touhuista ruotsissa. Ruotsalaiset sillä on ainakin päässy menemään jo useamman vuoden.
http://translate.google.fi/translate?hl ... 2Fforum%2F
Vinkkinä että ruotti kääntyy suht hyvin englanniksi, suomeksi on aika turha yrittää.

Tais mennä vähä ot:ksi btw
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Jaskafin
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Marras 2011 21:37

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja Jaskafin »

country sedan kirjoitti: Miksei kannata? Väkisinkin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu. Ainakin toistaiseksi.
Toi 85:n sopimattomuus normi materiaaleille on pelkkää urbaanilegendaa. Sierran tankissa on reilun vuoden ollut 85:sta. No problemo.
Tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista.
Mistä tuota etanolia voi Oulussa tankata sirpan tankkiin.. :?:
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

country sedan kirjoitti: Miksei kannata? Väkisinkin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu. Ainakin toistaiseksi.
Toi 85:n sopimattomuus normi materiaaleille on pelkkää urbaanilegendaa. Sierran tankissa on reilun vuoden ollut 85:sta. No problemo.
Tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista.
Sopimattomuus on pelkkää urbaanilegendaa...? Se on tietämättömyyttä, jos väittää sopivan vain huitaisulla: "tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista".

Esittämilläsi "jutuilla" en usko tätäkään totuudeksi: "Väkisin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu"

Ja miten on sujunut kylmäkäynnistysten kanssa? Kuinka suorituskyky on muuttunut? Kuinkas polttoaineen kulutuksen kanssa on käynyt? Ja nämä kysymykset koskevat sillä 85%:n etanoliosuus-polttoaineella ajamista. :wink:

Kysyisinkin onko "No problemo-Sierraan" tehty moottoriin rakenteellisia muutoksia, onko polttoainejärjestelmään tehty muutoksia, onko sytytyslaitteisiin tehty muutoksia, onko tiivisteisiin ja putkiin tehty muutoksia...?
Torque Vectoring Control
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja country sedan »

JohnFinn kirjoitti: Esittämilläsi "jutuilla" en usko tätäkään totuudeksi: "Väkisin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu"
Tuon selvittämiseksi riittää taskulaskin.
JohnFinn kirjoitti: Ja miten on sujunut kylmäkäynnistysten kanssa? Kuinka suorituskyky on muuttunut? Kuinkas polttoaineen kulutuksen kanssa on käynyt? Ja nämä kysymykset koskevat sillä 85%:n etanoliosuus-polttoaineella ajamista. :wink:
Lähtee avaimesta käyntiin.
Toistaiseksi ei muutosta tehoihin, kun ei ahtoja ole vielä nostettu.
Kulutus n.+40%
JohnFinn kirjoitti: Kysyisinkin onko "No problemo-Sierraan" tehty moottoriin rakenteellisia muutoksia, onko polttoainejärjestelmään tehty muutoksia, onko sytytyslaitteisiin tehty muutoksia, onko tiivisteisiin ja putkiin tehty muutoksia...?
Moottori tehtaan jäljiltä vuodesta -92 nipussa ollut BOA , BOB:in nokilla.
ID:n 1050cc EV14 suuttimet.
Vakio Edis 6, Accelin 300+ johdoilla.
MS1 v2.2 ohjauksella.
Caprin K-Jet pensapumpulla.
Garretin TO4, Bentleyn kompuralla ja 1.14 pakopesällä.
Muuten vakio.

Noin OT:na, kaikki tuo mistä olet niin kovin huolestunut pätee metanoliin. Se on ihan eri litkua kuin E85.
1m4s0
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Tammi 2012 18:37

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja 1m4s0 »

Ootko tehny laskelmia esim vuotusista kuluista tietyllä km määrällä verrattuna vaikka E98 ja E85?
Millasissa eroissa mennään?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Caprin K-Jet pensapumpulla.
Garretin TO4, Bentleyn kompuralla ja 1.14 pakopesällä.


Tuossahan olivatkin ne oleelliset. Siis kysymyksessä on ahdettu kone, jossa on polttoaineen siirto toteutettu K-Jetronic'iin rakennetulla rullapumpulla.

Jos "huolellisella" perehtymisellä olisi käyty tuo epäilyni, niin se koski ja koskee edelleen ahtamattoman koneen muutosta ( sen kannattamattomuutta ) etanolikäyttöiseksi.

Ja tässä "jo melkein valmiissa" tapauksessakin etanolin kulutus on n. 40%:a suurempi kuin bensiikäytössä.

Ahtopaineiden säädöllä ( joko ohjelmoinnilla tai ohjainlaitteen vaihdolla ) on mahdollista saada ihanteellinen puristussuhteen nousu etanoolikäyttöön ja parantaa moottorin käyttöominaisuuksia ja taloudellisuutta.
Ja ahtamisen seurauksena joudutaan kestävää käyttömoottoria rakennettaessa tekemään kampikoneiston vahvistus ( mahdollinen akselin vaihto tai nitraus ja laakereiden vaihto ), takaamaan riitävä öljynpaine ( öljypumpun vaihto ) ja muuttamaan vaparin nokka-akseli/akselit ( sopivammat ajoitukset ) ahtoja vastaaviksi.
Nämä muutokset ovat "must" muutettaessa ahtamatonta moottoria ahdetuksi.
Ja muuta pientä vielä näiden lisäksi...

Tässä perustelut, miksi vapaasti hengittävän koneen muuttaminen etanolikäyttöiseksi ei ole kannattava juttu. Toinen asia on sitten se, jos muuntokustannuksilla ei ole väliä. :mrgreen:
Torque Vectoring Control
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Nojoo, olkoon siten niin.
Nimim. -90 ensimmäisen vaparinsa turbokäyttöön muuttanut.
G_evo
Viestit: 124
Liittynyt: 08 Touko 2010 11:00

Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti

Viesti Kirjoittaja G_evo »

ahtamattoman koneen muutos etanolille on kyllä turhaa, hyötyähän tosta on ahdetussa. mutta kyseessähän oli DOHC kone... eli kannattaako edes puhua tollasen ahtamisesta ja muutenkaan laitosta.. näköjään lähti juttu aika OT :roll:
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Vastaa Viestiin