täydellisiä ilokaasukittejä ja siitä se idea sitten lähti...Heittää yksi kitti paikalleen tuohon Dochilaiseen mutta mitähän tuo kone tarvii että se kestää tuon puhumattakaan loppu auto...Pitäs kulkee sillä myös töihin..Mutta kannattaako,onko mitään järkee?????
Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Tuollaista olen aloitellut pakkolomalla..Mulla on 1991 vm sierra 2.0 doch (ex diesel) ilman päästörajaa projektina ja ajo-autona. Toissa syksynä tuli käsiini 2kpl uusia Nitrous Expressin
täydellisiä ilokaasukittejä ja siitä se idea sitten lähti...Heittää yksi kitti paikalleen tuohon Dochilaiseen mutta mitähän tuo kone tarvii että se kestää tuon puhumattakaan loppu auto...Pitäs kulkee sillä myös töihin..Mutta kannattaako,onko mitään järkee?????
täydellisiä ilokaasukittejä ja siitä se idea sitten lähti...Heittää yksi kitti paikalleen tuohon Dochilaiseen mutta mitähän tuo kone tarvii että se kestää tuon puhumattakaan loppu auto...Pitäs kulkee sillä myös töihin..Mutta kannattaako,onko mitään järkee?????
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Nii no miltä itsestä kuulostaa?
mites meinasin tuon syötön lisäyksen järjestää ilokaasulle? 
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Pyhäjoelta yksi viiisas kertoi sen olevan mahdollista..On mulla tuossa jouten monsterauto rojektista jäänyt ATL:n 60 litran turvatankki jossa on polttoaineen syöttöön lisäliitännät..
Ideana kyllä tuo on hurja...
Ideana kyllä tuo on hurja...
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Niin mutta onko järkeä vakio koneeseen alkaa tollasta laittamaan. Mikäs siinä jos haluaa tuhota koneen
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Minä oon aina järjettömien projektien kannalla
Siitä vaan!
En nyt ihan heti ala piruja maalaamaan seinille vaikka se kansi vähä heikko onkin, kunhan lämmöt pysyy kurissa niin ehkä se sen kestää. Huhujen mukaan kovin paljoa yli 150hv ei kannata yrittää.
Laillinenhan se ei ole vaikka olis mikä suomen tieliikenteessä käytössä oleva auto kyseessä, kun kerran ilokaasusta puhutaan.
En nyt ihan heti ala piruja maalaamaan seinille vaikka se kansi vähä heikko onkin, kunhan lämmöt pysyy kurissa niin ehkä se sen kestää. Huhujen mukaan kovin paljoa yli 150hv ei kannata yrittää.
Laillinenhan se ei ole vaikka olis mikä suomen tieliikenteessä käytössä oleva auto kyseessä, kun kerran ilokaasusta puhutaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
-
country sedan
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Pensaa sinne kyllä saa oikeanlaisella NX:n kitillä riittävästi loihdittua, mutta ennakoiden kanssa dokki Efissä on vähän hankalampaa. Ite meinasin testata noinko SMT 6:sta olis mihinkään dokki+E85 rojektissa.
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Hmm.. Miten olis (R)E85+nos
Ruottin puoleltahan sais tämmösen flexitune muutospalikan vakio boxin piuhoihin
http://www.flexitune.se/
http://www.flexitune.se/
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
No ei kannata, ei oo mitään järkee!Jaskafin kirjoitti:Tuollaista olen aloitellut pakkolomalla..Mulla on 1991 vm sierra 2.0 doch (ex diesel) ilman päästörajaa projektina ja ajo-autona. Toissa syksynä tuli käsiini 2kpl uusia Nitrous Expressin
täydellisiä ilokaasukittejä ja siitä se idea sitten lähti...Heittää yksi kitti paikalleen tuohon Dochilaiseen mutta mitähän tuo kone tarvii että se kestää tuon puhumattakaan loppu auto...Pitäs kulkee sillä myös töihin..Mutta kannattaako,onko mitään järkee?????
Ahtamattomiin bensiiniautoihin ei kannata yrittää mitään etanolivirityksiä tekemään. Ja ahdettujenkin materiaali- ja osaheikkoudet ( = sopimattomuudet etanoolille ) kannattaa selvittää.emax kirjoitti:Hmm.. Miten olis (R)E85+nosRuottin puoleltahan sais tämmösen flexitune muutospalikan vakio boxin piuhoihin
http://www.flexitune.se/
Torque Vectoring Control
-
country sedan
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Miksei kannata? Väkisinkin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu. Ainakin toistaiseksi.JohnFinn kirjoitti: Ahtamattomiin bensiiniautoihin ei kannata yrittää mitään etanolivirityksiä tekemään. Ja ahdettujenkin materiaali- ja osaheikkoudet ( = sopimattomuudet etanoolille ) kannattaa selvittää.
Toi 85:n sopimattomuus normi materiaaleille on pelkkää urbaanilegendaa. Sierran tankissa on reilun vuoden ollut 85:sta. No problemo.
Tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista.
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Tuola voi lueskella kokemuksia sun muuta etanoli touhuista ruotsissa. Ruotsalaiset sillä on ainakin päässy menemään jo useamman vuoden.
http://translate.google.fi/translate?hl ... 2Fforum%2F
Vinkkinä että ruotti kääntyy suht hyvin englanniksi, suomeksi on aika turha yrittää.
Tais mennä vähä ot:ksi btw
http://translate.google.fi/translate?hl ... 2Fforum%2F
Vinkkinä että ruotti kääntyy suht hyvin englanniksi, suomeksi on aika turha yrittää.
Tais mennä vähä ot:ksi btw
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Mistä tuota etanolia voi Oulussa tankata sirpan tankkiin..country sedan kirjoitti: Miksei kannata? Väkisinkin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu. Ainakin toistaiseksi.
Toi 85:n sopimattomuus normi materiaaleille on pelkkää urbaanilegendaa. Sierran tankissa on reilun vuoden ollut 85:sta. No problemo.
Tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista.
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Sopimattomuus on pelkkää urbaanilegendaa...? Se on tietämättömyyttä, jos väittää sopivan vain huitaisulla: "tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista".country sedan kirjoitti: Miksei kannata? Väkisinkin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu. Ainakin toistaiseksi.
Toi 85:n sopimattomuus normi materiaaleille on pelkkää urbaanilegendaa. Sierran tankissa on reilun vuoden ollut 85:sta. No problemo.
Tietysti säätämistä on ja vaatii polttomoottorin toiminnan tuntemista.
Esittämilläsi "jutuilla" en usko tätäkään totuudeksi: "Väkisin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu"
Ja miten on sujunut kylmäkäynnistysten kanssa? Kuinka suorituskyky on muuttunut? Kuinkas polttoaineen kulutuksen kanssa on käynyt? Ja nämä kysymykset koskevat sillä 85%:n etanoliosuus-polttoaineella ajamista.
Kysyisinkin onko "No problemo-Sierraan" tehty moottoriin rakenteellisia muutoksia, onko polttoainejärjestelmään tehty muutoksia, onko sytytyslaitteisiin tehty muutoksia, onko tiivisteisiin ja putkiin tehty muutoksia...?
Torque Vectoring Control
-
country sedan
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Tuon selvittämiseksi riittää taskulaskin.JohnFinn kirjoitti: Esittämilläsi "jutuilla" en usko tätäkään totuudeksi: "Väkisin jää halvemmaksi kuin normi bensalla kurvailu"
Lähtee avaimesta käyntiin.JohnFinn kirjoitti: Ja miten on sujunut kylmäkäynnistysten kanssa? Kuinka suorituskyky on muuttunut? Kuinkas polttoaineen kulutuksen kanssa on käynyt? Ja nämä kysymykset koskevat sillä 85%:n etanoliosuus-polttoaineella ajamista.![]()
Toistaiseksi ei muutosta tehoihin, kun ei ahtoja ole vielä nostettu.
Kulutus n.+40%
Moottori tehtaan jäljiltä vuodesta -92 nipussa ollut BOA , BOB:in nokilla.JohnFinn kirjoitti: Kysyisinkin onko "No problemo-Sierraan" tehty moottoriin rakenteellisia muutoksia, onko polttoainejärjestelmään tehty muutoksia, onko sytytyslaitteisiin tehty muutoksia, onko tiivisteisiin ja putkiin tehty muutoksia...?
ID:n 1050cc EV14 suuttimet.
Vakio Edis 6, Accelin 300+ johdoilla.
MS1 v2.2 ohjauksella.
Caprin K-Jet pensapumpulla.
Garretin TO4, Bentleyn kompuralla ja 1.14 pakopesällä.
Muuten vakio.
Noin OT:na, kaikki tuo mistä olet niin kovin huolestunut pätee metanoliin. Se on ihan eri litkua kuin E85.
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Ootko tehny laskelmia esim vuotusista kuluista tietyllä km määrällä verrattuna vaikka E98 ja E85?
Millasissa eroissa mennään?
Millasissa eroissa mennään?
Ford Taunus 3D turnier 17m 1967
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Caprin K-Jet pensapumpulla.
Garretin TO4, Bentleyn kompuralla ja 1.14 pakopesällä.
Tuossahan olivatkin ne oleelliset. Siis kysymyksessä on ahdettu kone, jossa on polttoaineen siirto toteutettu K-Jetronic'iin rakennetulla rullapumpulla.
Jos "huolellisella" perehtymisellä olisi käyty tuo epäilyni, niin se koski ja koskee edelleen ahtamattoman koneen muutosta ( sen kannattamattomuutta ) etanolikäyttöiseksi.
Ja tässä "jo melkein valmiissa" tapauksessakin etanolin kulutus on n. 40%:a suurempi kuin bensiikäytössä.
Ahtopaineiden säädöllä ( joko ohjelmoinnilla tai ohjainlaitteen vaihdolla ) on mahdollista saada ihanteellinen puristussuhteen nousu etanoolikäyttöön ja parantaa moottorin käyttöominaisuuksia ja taloudellisuutta.
Ja ahtamisen seurauksena joudutaan kestävää käyttömoottoria rakennettaessa tekemään kampikoneiston vahvistus ( mahdollinen akselin vaihto tai nitraus ja laakereiden vaihto ), takaamaan riitävä öljynpaine ( öljypumpun vaihto ) ja muuttamaan vaparin nokka-akseli/akselit ( sopivammat ajoitukset ) ahtoja vastaaviksi.
Nämä muutokset ovat "must" muutettaessa ahtamatonta moottoria ahdetuksi.
Ja muuta pientä vielä näiden lisäksi...
Tässä perustelut, miksi vapaasti hengittävän koneen muuttaminen etanolikäyttöiseksi ei ole kannattava juttu. Toinen asia on sitten se, jos muuntokustannuksilla ei ole väliä.
Garretin TO4, Bentleyn kompuralla ja 1.14 pakopesällä.
Tuossahan olivatkin ne oleelliset. Siis kysymyksessä on ahdettu kone, jossa on polttoaineen siirto toteutettu K-Jetronic'iin rakennetulla rullapumpulla.
Jos "huolellisella" perehtymisellä olisi käyty tuo epäilyni, niin se koski ja koskee edelleen ahtamattoman koneen muutosta ( sen kannattamattomuutta ) etanolikäyttöiseksi.
Ja tässä "jo melkein valmiissa" tapauksessakin etanolin kulutus on n. 40%:a suurempi kuin bensiikäytössä.
Ahtopaineiden säädöllä ( joko ohjelmoinnilla tai ohjainlaitteen vaihdolla ) on mahdollista saada ihanteellinen puristussuhteen nousu etanoolikäyttöön ja parantaa moottorin käyttöominaisuuksia ja taloudellisuutta.
Ja ahtamisen seurauksena joudutaan kestävää käyttömoottoria rakennettaessa tekemään kampikoneiston vahvistus ( mahdollinen akselin vaihto tai nitraus ja laakereiden vaihto ), takaamaan riitävä öljynpaine ( öljypumpun vaihto ) ja muuttamaan vaparin nokka-akseli/akselit ( sopivammat ajoitukset ) ahtoja vastaaviksi.
Nämä muutokset ovat "must" muutettaessa ahtamatonta moottoria ahdetuksi.
Ja muuta pientä vielä näiden lisäksi...
Tässä perustelut, miksi vapaasti hengittävän koneen muuttaminen etanolikäyttöiseksi ei ole kannattava juttu. Toinen asia on sitten se, jos muuntokustannuksilla ei ole väliä.
Torque Vectoring Control
-
country sedan
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
Nojoo, olkoon siten niin.
Nimim. -90 ensimmäisen vaparinsa turbokäyttöön muuttanut.
Nimim. -90 ensimmäisen vaparinsa turbokäyttöön muuttanut.
Re: Sierra 2.0 Dochiin ilokaasukitti
ahtamattoman koneen muutos etanolille on kyllä turhaa, hyötyähän tosta on ahdetussa. mutta kyseessähän oli DOHC kone... eli kannattaako edes puhua tollasen ahtamisesta ja muutenkaan laitosta.. näköjään lähti juttu aika OT 
Ford Fiesta Xr2i vm.1990 ex-
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm
Ford Sierra 2.0 vm.1985 ex-
Volvo 940 Turbo vm.1997 B230FT + M90 302hv/460nm