Mondeo mk1 T-haaran vaihto, j.käyntiventt. puhdistus, KUVIA
Lähetetty: 08 Maalis 2012 20:47
Tässä muutama neuvo huonon tyhjäkäynnin hoitamiseen. Esimerkiksi jos lämpimällä koneella risteykseen tultaessa, kytkin pohjaan painettaessa kierrokset laskevat melko alas ja kone voi myös sammua. Tai kierrokset jäävät koholle.
Ongelmien aiheuttajana on erittäin usein imuvuoto, mikä johtuu puolan alla olevasta kumisesta T-kappaleesta, joka yhdistää PCV-venttiilin (kampikammion huohotin), imusarjan ja paineanturin toisiinsa.
Että tuohon pääsee käsiksi, pitää purkaa hieman osia tieltä. Näitä ovat:
-Ilmansuodatinkotelo+imuputki+MAF-yhdistelmä. Kotelo lähtee pelkästään nostamalla, imuputki on kiinni kaasuläpän resonaattorikotelossa klemmarilla, lisäksi muistettava imuilman lämpötila-anturin liitin ja ilmamassamittarin liitin.
-Puola+sen teline. Telineen alin ruuvi on vähän hankalassa paikassa mutta lähtee kyllä kun käyttää niveltä räikän jatkovarressa. Varo taivuttelemasta sytytysjohtoja.

T-kappale oli minullakin rikki. Kumi oli muuttunut kovaksi eikä tiivistynyt enää imusarjalle menevään putkeen.

Tässä vaiheessa voi säästää ja tehdä uuden T-kappaleen bensaletkusta+kupariputkesta.
Kupariputkea on helppo juottaa jos on kaasuliekki käytössä:

Palat voi kohdistaa esimerkiksi sillä poranterällä jolla reikä on tehty toiseen putkeen. Tässä oli käytössä 7mm.

Kun sauma on pitävän näköinen, voi päitä pullistaa hieman isolla ristipäämeisselillä että liitos pitää. Tässä päissä on tavallista polttoaineletkua. Riittää että aine kestää noin 100 astetta lämmintä+öljyä.

T-kappale paikallaan. Ei mikään kaunis mutta toimiva ratkaisu.

EGR-venttiilin voi puhdistaa tässä samalla, mutta itseltäni tuo putken liitos ei auennut millään. EGR:n toiminnan voi testata laittalla pientä kumiletkua kellon nippaan ja imemällä kokeilla liikkuuko luisti. Jos se jumittaa aluksi ja sitten "kolahtaa" auki ja muutenkin toiminta tuntuu tahmealta, sen puhdistus kannattaa.
Todennäköisempi erityisesti KORKEAN joutokäynnin aiheuttaja on lisäilmaluisti/tyhjäkäyntiventtiili. Se on imusarjan sisällä mutta yllättävän helposti käsillä kun edellä mainitut osat ovat irti. Se on kahdella M6 8mm kantaisella pultilla kiinni. Imusarjan ja venttiilin välillä on spesiaali pahvi+kumitiiviste. Sen voi hätätapauksessa korvata pahvisella+tiivisteaineella.
Venttiilin sijainti:

Kun venttiili on irti, sen putsauksessa tarvitaan virtaa. Kammiot täytetään esimerkiksi jarrucleanerilla ja venttiiliin kytkettyjä johtoja hierotaan esimerkiksi akun napoja. HUOM!!! Venttiiliin on merkitty + -napa. Jos kytket virrat väärin päin, venttiilissä oleva suojadiodi voi palaa!!!
Venttiiliä ei ole suunniteltu olemaan 100% ajasta auki vaan se toimii nopealla pulssitetulla signaalilla. En siis suosittele että siihen kytketään jatkuvaa jännitettä mikä pitää sen auki.
Venttiiliin kertyy sisälle pakokaasukarstaa ajan kuluessa johtuen kaikkien rakastamasta EGR-systeemistä. Minun tapauksessa venttiili ei ollut kovin pahassa kunnossa. Venttiilissä on muovimäntä jonka tiivistyspintaan kertyy karstaa mikä ei anna venttiilin sulkeutua, joten liikaa ilmaa menee moottoriin->kierrokset nousevat. Tarpeeksi karstaa estää myös männän vapaan liikkeen. Täytin kammion useita kertoja jarrucleanerilla ja se tuntui sitovan likaa hyvin itseensä. Samalla luistia voi liikutella käyttämällä 12v jännitettä apuna. Kun pois valuva neste on kirkasta, on venttiili jo kohtuullisen puhdas. Apuna voi käyttää vanupuikkoja ja paineilmaa (järki sen käytössä mukana, EI suoraan kahdeksaa baria sinne).

Sitten kaiken voikin kasata, kaikkiin liittimiin voi varmuuden vuoksi laittaa vaseliinia. Älä unohda ilmanlämpöanturin liitintä ja pieniä pultteja jotka yhdistävät puolan telineen EGR:n putkeen (kuten minä). Samalla voi tutkia muutkin pienempien alipaineletkujen kunnon, mutta ne ovat hyvälaatuisen oloisia.

Uploaded with ImageShack.us
Hakusanoja:
sammuu, tyhjäkäyntiä, kuumana, jäävät, koholle, imuvuoto, t-haara, t-kappale, joutokäyntiventtiili, tyhjäkäyntiventtiili, lisäilmaluisti, käy, pysy, käynnissä, EGR-venttiili, EGR, mondeo, escort, zetec, joutokäynti, tyhjäkäynti, laskee, kierrokset
Ongelmien aiheuttajana on erittäin usein imuvuoto, mikä johtuu puolan alla olevasta kumisesta T-kappaleesta, joka yhdistää PCV-venttiilin (kampikammion huohotin), imusarjan ja paineanturin toisiinsa.
Että tuohon pääsee käsiksi, pitää purkaa hieman osia tieltä. Näitä ovat:
-Ilmansuodatinkotelo+imuputki+MAF-yhdistelmä. Kotelo lähtee pelkästään nostamalla, imuputki on kiinni kaasuläpän resonaattorikotelossa klemmarilla, lisäksi muistettava imuilman lämpötila-anturin liitin ja ilmamassamittarin liitin.
-Puola+sen teline. Telineen alin ruuvi on vähän hankalassa paikassa mutta lähtee kyllä kun käyttää niveltä räikän jatkovarressa. Varo taivuttelemasta sytytysjohtoja.

T-kappale oli minullakin rikki. Kumi oli muuttunut kovaksi eikä tiivistynyt enää imusarjalle menevään putkeen.

Tässä vaiheessa voi säästää ja tehdä uuden T-kappaleen bensaletkusta+kupariputkesta.
Kupariputkea on helppo juottaa jos on kaasuliekki käytössä:

Palat voi kohdistaa esimerkiksi sillä poranterällä jolla reikä on tehty toiseen putkeen. Tässä oli käytössä 7mm.

Kun sauma on pitävän näköinen, voi päitä pullistaa hieman isolla ristipäämeisselillä että liitos pitää. Tässä päissä on tavallista polttoaineletkua. Riittää että aine kestää noin 100 astetta lämmintä+öljyä.

T-kappale paikallaan. Ei mikään kaunis mutta toimiva ratkaisu.

EGR-venttiilin voi puhdistaa tässä samalla, mutta itseltäni tuo putken liitos ei auennut millään. EGR:n toiminnan voi testata laittalla pientä kumiletkua kellon nippaan ja imemällä kokeilla liikkuuko luisti. Jos se jumittaa aluksi ja sitten "kolahtaa" auki ja muutenkin toiminta tuntuu tahmealta, sen puhdistus kannattaa.
Todennäköisempi erityisesti KORKEAN joutokäynnin aiheuttaja on lisäilmaluisti/tyhjäkäyntiventtiili. Se on imusarjan sisällä mutta yllättävän helposti käsillä kun edellä mainitut osat ovat irti. Se on kahdella M6 8mm kantaisella pultilla kiinni. Imusarjan ja venttiilin välillä on spesiaali pahvi+kumitiiviste. Sen voi hätätapauksessa korvata pahvisella+tiivisteaineella.
Venttiilin sijainti:

Kun venttiili on irti, sen putsauksessa tarvitaan virtaa. Kammiot täytetään esimerkiksi jarrucleanerilla ja venttiiliin kytkettyjä johtoja hierotaan esimerkiksi akun napoja. HUOM!!! Venttiiliin on merkitty + -napa. Jos kytket virrat väärin päin, venttiilissä oleva suojadiodi voi palaa!!!
Venttiiliä ei ole suunniteltu olemaan 100% ajasta auki vaan se toimii nopealla pulssitetulla signaalilla. En siis suosittele että siihen kytketään jatkuvaa jännitettä mikä pitää sen auki.
Venttiiliin kertyy sisälle pakokaasukarstaa ajan kuluessa johtuen kaikkien rakastamasta EGR-systeemistä. Minun tapauksessa venttiili ei ollut kovin pahassa kunnossa. Venttiilissä on muovimäntä jonka tiivistyspintaan kertyy karstaa mikä ei anna venttiilin sulkeutua, joten liikaa ilmaa menee moottoriin->kierrokset nousevat. Tarpeeksi karstaa estää myös männän vapaan liikkeen. Täytin kammion useita kertoja jarrucleanerilla ja se tuntui sitovan likaa hyvin itseensä. Samalla luistia voi liikutella käyttämällä 12v jännitettä apuna. Kun pois valuva neste on kirkasta, on venttiili jo kohtuullisen puhdas. Apuna voi käyttää vanupuikkoja ja paineilmaa (järki sen käytössä mukana, EI suoraan kahdeksaa baria sinne).

Sitten kaiken voikin kasata, kaikkiin liittimiin voi varmuuden vuoksi laittaa vaseliinia. Älä unohda ilmanlämpöanturin liitintä ja pieniä pultteja jotka yhdistävät puolan telineen EGR:n putkeen (kuten minä). Samalla voi tutkia muutkin pienempien alipaineletkujen kunnon, mutta ne ovat hyvälaatuisen oloisia.

Uploaded with ImageShack.us
Hakusanoja:
sammuu, tyhjäkäyntiä, kuumana, jäävät, koholle, imuvuoto, t-haara, t-kappale, joutokäyntiventtiili, tyhjäkäyntiventtiili, lisäilmaluisti, käy, pysy, käynnissä, EGR-venttiili, EGR, mondeo, escort, zetec, joutokäynti, tyhjäkäynti, laskee, kierrokset