Sivu 1/2
mk3 escorttiin 2.0i tekniikka?
Lähetetty: 20 Joulu 2005 19:07
Kirjoittaja Domus
Elikkä kyselisin, että onko tämä ko. korimalliin mahdollista toteuttaa? Katsoin nettiautosta jokin aika sitte että Mondeon 2.0i turbotekniikka oli mk4 escorttiin sovitettu. Jarrut, vetarit, moottorin kannakkeet,alustanosat yms kanta-autosta? Saako 16v tekniikkaa yleensäkään sopimaan mk3/mk4 escoon?
Lähetetty: 20 Joulu 2005 19:18
Kirjoittaja ft79
ei kokemusta, mutta
onhan ne noita turbojakin cvh..
rakennellu zetecin lohkolle jo iät ja ajat...
eli miksei menis koko "paskakin"...

Lähetetty: 20 Joulu 2005 20:20
Kirjoittaja mk4zetec
kyllä se 16v menee lähes heittämällä sinne konehuoneeseen.
itse laitoin joskus 1.8 zetecin neloskoppaan ja nykyisestäkin mk4 eskortista löytyy 2litranen zetec puhaltimella tosin cvh kannella
Lähetetty: 20 Joulu 2005 22:49
Kirjoittaja Domus
iski vaan kova vimma ettiä tuohon 1.4 myllyn tilalle pirteämpää.
Kuinkas alustan suhteen? Jos tuohon Mondeon moottorin taiteilis, niin pitääkö myös ottaa jarrut yms Mondeosta tai muusta 2.0i mallista?
Lähetetty: 21 Joulu 2005 10:47
Kirjoittaja JesseT
Mallisarjan tehoimmasta (S2 RST) jarrut, iskarit, jouset ja vakaajat ja silloin saa tehoa olla RST:n tehot + 20% eli max 158hv, laillisesti.
Lähetetty: 21 Joulu 2005 13:04
Kirjoittaja ZyaS
JesseT kirjoitti:Mallisarjan tehoimmasta (S2 RST) jarrut, iskarit, jouset ja vakaajat ja silloin saa tehoa olla RST:n tehot + 20% eli max 158hv, laillisesti.
ihan muuten vaan tuli mieleen että lasketaanko mk3 ja mk4 escortti samaan mallisarjaa?
Lähetetty: 21 Joulu 2005 14:26
Kirjoittaja Domus
Eilen kävin tuttujen kans keskustelua tuosta rst:n alustan vaihtamisesta. Kuinka onnistuu mk4 alustan vaihtaminen mk3:een? Yksittäiset osat (esim.alatukivarsi, kallistuksen vakaaja) ei sovi keskenään mk3<-->mk4.
Mutta liekö kuinka mutkatonta vaihtaa koko hela hoito tuohon sitten?

Lähetetty: 21 Joulu 2005 14:38
Kirjoittaja JesseT
ZyaS kirjoitti:
ihan muuten vaan tuli mieleen että lasketaanko mk3 ja mk4 escortti samaan mallisarjaa?
Eri mallisarjaa ovat.
Lähetetty: 21 Joulu 2005 14:41
Kirjoittaja JesseT
Domus kirjoitti:Eilen kävin tuttujen kans keskustelua tuosta rst:n alustan vaihtamisesta. Kuinka onnistuu mk4 alustan vaihtaminen mk3:een? Yksittäiset osat (esim.alatukivarsi, kallistuksen vakaaja) ei sovi keskenään mk3<-->mk4.
Mutta liekö kuinka mutkatonta vaihtaa koko hela hoito tuohon sitten?

Miksi pitäisi mk4 alusta mk3:seen laittaa? Kaikki menee kyllä ristiin, paitsi etuvakaaja. Tosin mk3:seen löytyy paremmin erilaisia/parempia vakaajia.
Lähetetty: 21 Joulu 2005 15:15
Kirjoittaja Domus
Vaikuttaa varmasti tyhmältä ku näin joutuu kyselemään, mutten sen radikaalimpia tekniikanvaihtoja oo tehny ku 1.3<-->1.4
Eikös tuo S1 malli ole = mk3? Paljonko ko. mallin tehot on vakiona? Ja eikös sen alustan laittaminen pitäs sopia ainakin tuohon... Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?
Lähetetty: 21 Joulu 2005 15:44
Kirjoittaja s.o.h.c
Domus kirjoitti: Kuinka tehokkaan moottorin sais S1:n alustalle laittaa?
132hv +20% = 158hv
Lähetetty: 21 Joulu 2005 17:06
Kirjoittaja JesseT
s.o.h.c kirjoitti:
132hv +20% = 158hv
Jep, eli S1/S2 sama 132hv.
S1:sessa on sitten hivenen harvinaisempi eturipustus ja vaikeahko löytää Suomesta. Siinä siis erilliset etureaktiotangot ja etuvaakaaja sitten erikseen. Vakaaja ei siis hoida tukivarren virkaa, eli voi ottaa vakaajan vaikka pois, jos haluaa. Hyvin samanlainen värkki on RS1600i:ssä, joskin vielä harvinaisempi. Varmasti saa leimaan myös XR3i:n 24mm normaali vakaajalla (näitä on paljon tehty), mutta sitä pitää sitten kysyä etukäteen jostakin, että ei tule yllätyksiä konttorilla.
S1 ripustus
RS1600i ripustus
XR3i vs S1 ripustus
Lähetetty: 21 Joulu 2005 19:58
Kirjoittaja avoesco
Helpommalla pääsee ku hommaat jenkki escon alakerran (1,9) se on mallia pulttaa kiinni
Käytät oman kantesi jollain velholla työstettävänä,putkisto,nokka ja tuplat tai ohjelmoitava ruutta ni on +140 hp ilman ahdinta 8)
Tämä oli siis vaan mun mielipide.....
Lähetetty: 21 Joulu 2005 20:41
Kirjoittaja Domus
Liekö kuinka haastavaa löytää escort S1:n ns. "ruotoa" ? Tekniikalla en välttämättä mitää näin alkuun tekisi. Tuo mk3 on muutenkin tällä hetkellä "under construction" niin sanotusti

. Noita S1 malleja on valmistettu vuodesta '84, oliko vuoteen '86? Joka tapauksessa, tuo projekti on vuosimallia '82, että onko mahdollista ettei alusta menisi "heittämällä" paikoilleen?
Lähetetty: 21 Joulu 2005 23:47
Kirjoittaja JesseT
Ei ole mahdollista ettei menisi. 80-83 on kuitenkin hieman erilainen tukivarsien kiinnityspisteiden suhteen, mutta kyllä kaikki osat sopii. Kulmat ja geometria voi kyllä hieman heittää.
Lähetetty: 22 Joulu 2005 00:28
Kirjoittaja Domus
Vieläköhän noita S1 malleja mahtanee löytyä esim. romuttamoilta?

Kumminkin voi olla, että ei niinkään paljoa tule tuommosia missään ilmotuksissa tms vastaan...
Toinen asia, mitä aloin nyt miettimään on tuon vaihteensiirron suhteen.
Eikö Mondeon moottorissa vaihteensiirto eroa huomattavasti Escortin tankomallisen suhteen? Tuleeko suuriakin ongelmia kyseisen asian suhteen?
Lähetetty: 22 Joulu 2005 10:36
Kirjoittaja JesseT
No tulee ongelmia. Eipä sitä vaihteistoa kannatakaan vaihtaa, menee "turhia" prosenttejakin. Jos nuo vanhat BC vaihteistot kestävät 300-400hv turbo zeteccien tehot, niin kyllä niillä pärjää.
Ei kyllä S1 malleja todellakaan löydä romuttamoilta, mutta siis ainoa harvinainen kapistus, mikä juuri S1:sestä pitäisi saada on tuo etuvakaaja, ja sitäkään ei aivan pakko ole.
Lähetetty: 22 Joulu 2005 16:43
Kirjoittaja Domus
Pistin toissapäivänä AKE:een viestiä menemään. Pistänpä vaikka tännekin mitä kirjotin ja mitä vastasivat:
"Eli kyselisin olisiko ko. asia mahdollista toteuttaa? Tietääkseni alustan
suhteen tällöin vaadittaisiin mk3 korimallin escortin paras alusta? Tässä
tapauksessa se luultavasti olis S1 mallin (132hv) alusta? Mukaanlukien 20%,
jolloin tulisi hevosvoima lukemaksi 158. Ja mikäli moottorin (esim Mondeo)
2.0i mallin teho on 145, niin eikö asia olisi periaatteessa mahdollista
toteuttaa?"
"Jarrut ja voimansiirto tulee vaihtaa vastaamaan sellaista Mk3-mallisarjan
rinnakkaismallia, jonka moottoriteho on väh. 145 hv tai mallisarjan tehokkainta
mallia, jonka moottoriteho on vähintään 121 hv (ehdolla, että Mondeon
moottorissa on enintään 145 hv). Mk3-mallisarjan suurimman moottorin
kuutiotilavuuden saa ylittää enintään 25 %. Mainitsemiesi tietojen perusteella
muutos saattaa olla mahdollista toteutttaa"
Lähetetty: 22 Joulu 2005 16:50
Kirjoittaja VesQ
Hmm, hyvin pistää silmään tuo kohta
" Mainitsemiesi tietojen perusteella
muutos saattaa olla mahdollista toteutttaa"
Eikös se noiden mainuttujen tietojen perusteella ole väkisinkin mahdollista
Muutenkin tulee tuosta vastauksesta vähän sellainen mielikuva että eivät itsekkään tiedä asiasta
Lähetetty: 22 Joulu 2005 17:11
Kirjoittaja Domus
Tulipa tässä muuan asia mieleen ja ajattelin sitäkin tässä yhteydessä kysästä... Oisko vaan helpointa hommata xr3i:n alusta? Minkä kokoista moottoria olisi mahdollista tällä alustalle laittaa? kävi mielessä, että tuohon mk3 malliin vois olla ihan riittävä kone jo tuo 1.8i, mikäli sen tuohon sais laittaa...

Jos en aivan väärässä ole (korjatkaa jos olen) niin tuossa xr3i:ssä on vakiona 105hp, mukaan lukien 20%, eikö tällöin olisi mahdollista laittaa ~130hp mondeon moottori? vai paljonko olisi maksimiraja...
Lähetetty: 23 Joulu 2005 14:28
Kirjoittaja msfi
hmmm. eikös tuo tehoraja "tehot + 20% eli max 158hv" antaisi asentaa rs 2000 koneen ? onko se sitten sen hankalampi asennusten suhteen kun mondeon kone? tiedä sitä sitten itselläni on mielessä tou mk4 rs2k rakentaminen kuhan vain löytyy sopivasti tekniikka
Lähetetty: 23 Joulu 2005 16:55
Kirjoittaja JesseT
msfi kirjoitti:hmmm. eikös tuo tehoraja "tehot + 20% eli max 158hv" antaisi asentaa rs 2000 koneen ? onko se sitten sen hankalampi asennusten suhteen kun mondeon kone? tiedä sitä sitten itselläni on mielessä tou mk4 rs2k rakentaminen kuhan vain löytyy sopivasti tekniikka
Ei mikään ongelma. Zeteccejä on vaan vähän edullisemmin ja viripalikkaa paljon paremmin tarjolla.
Lähetetty: 23 Joulu 2005 19:19
Kirjoittaja Domus
Ja jos/kun noita S1 korimalleja ei kovinkaan paljoa enää ole, niin eikö tuohon periaatteessa silloin voisi/kannattaisikin laittaa mk4 rs turbo alusta? Niitä sentään luulisi jostain löytyvän niinkin, ettei tartte alkaa tilaamaan runkoa mistään kaukomaista

tietysti voi olla alustan suhteen eroa, (niinkuin joku mainitsikin, esim alatukivarren kiinnitys) mutta eikö olisi kannattavinta silloin tuollaista laittaa?
Lähetetty: 23 Joulu 2005 22:49
Kirjoittaja JesseT
Siis ei alusta ole mikään yksi kokonaisuus, joka sellaisenaan pitää vertailumallista (S1) ottaa. Paljon tarvittavista osista saa ihan muista malleistakin.
Esimerkiksi:
Jarrut: Kaikissa ruiskumalleissa on samat jarrut.
Takavakaaja: löytyy S1:sen lisäksi kaikista 1.6i 83-90 Orioneista
Takatukivarret: S1, S2, 1.6i Orion, vimeiset mk4 XR3i mallit.
Etuvakaaja: 24mm vakaaja on esim. XR3i mallissa joka kelvannee. S1 eturipustuksiakin saa jos haluaa. mk4 etuvakaaja ei sitten sovi helposti.
Iskarit&Jouset: Mikä vaan RST:hen tarkoitettu alustasarja käy.
Lähetetty: 23 Joulu 2005 23:49
Kirjoittaja Domus
Aahaa... No tämähä nyt kirkasti asiaa jo huomattavasti.

En oo kato ennemmin mitään näin laajamittasta suunnitelmaa laatinut, mutta nyt alkaa selkeytymään asian laita.
Ja tuolle "setille" olis mahdollista tuo 2.0i:n tekniikan toteuttaminen?
