Sivu 1/2

voiko kiristää sierran etupään pyöränlaakeria?

Lähetetty: 24 Helmi 2005 15:33
Kirjoittaja Keminhemmo
Pystyykös tuota laakeria mitenkään kiristämään vai pitääkö se vaihtaa suosiolla ? auto on -84 sierra...

Lähetetty: 24 Helmi 2005 16:19
Kirjoittaja Jaakko85
kyllähän sitä kiristää voi, mutta yleisesti taitaa olla vaan laakerit siinä kunnossa ettei paljon kiristely auta, eli joutuu vaihtamaan laakerit ym. hilppeet.

Lähetetty: 25 Helmi 2005 08:58
Kirjoittaja K.S.
Ja uusi maksaa motonetissä 20 euroa ja helppo vaihtaa itse parissa tunnissa. Kannattaa vaihtaa molemmille puolille samalla, koska saman määrän ne molemmat laakerit kummiskin on pyöriny :wink:

Lähetetty: 25 Helmi 2005 11:59
Kirjoittaja VesQ
Juu ja vaihdat sen motonetistä haetun laakerin uudestaan 20tkm jälkeen, eli jos ostaa tarvikeliikkeestä niin ei ainakaan sitä halvinta. Ja sitten kun asentaa sitä uutta niin kiristää sen myös oikein (en sierrasta tiedä mutta yleensä nuo kartiolaakerit)

Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)

Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia

Lähetetty: 25 Helmi 2005 12:54
Kirjoittaja Escotar
Mulle tuli motonetista ostetut laakerit ainakin tosi kalliiksi, en suosittele..
:evil:

Lähetetty: 25 Helmi 2005 17:38
Kirjoittaja TeRoK
Pitäsköhän teille tietämättömille kertoa että ei ne oo merkkiä motonet mitä motonetista saa vaan ihan samaa tarvike kamaa kuin muuallakin tarvikeliikkeissä. :wink: :lol: :lol: :lol:
Oli pakko laittaa ennenkun kukaan muu taas ehtii. Eli ton alussa olevan ilmotuksen voi täst edes jättää kirjottamatta. Sen varmasti jo kaikki tietää. :wink:

Lähetetty: 25 Helmi 2005 18:25
Kirjoittaja VesQ
Ja huom

" vaihdat sen motonetistä haetun laakerin"

ja

"Mulle tuli motonetista ostetut laakerit"

Lähetetty: 25 Helmi 2005 19:01
Kirjoittaja overboost
VesQ kirjoitti: Elikkäs sitten kun on päästy siihen vaiheeseen että pitäisi kiristää niin laittaa renkaan paikalleen ja kiristää sitä mutteria niin tiukalle että rengas ei pyöri kohtuullisella voimalla (sanotaan nyt vaikka yhdellä kädellä kehältä pyörittäessä), ja sitten ruvetaan löysäämään niin että se rengas pyörii herkästi mutta kuitenkin niin ettei tule väljää (ottaa renkaan päältä ja alta kiinni ja heiluttelee)

Jos jättää liian kireälle niin alkaa lämmetä ja leikkaa kiinni, ja jos liian löysälle niin jää klappia
EI EI!!!! Näin toimitaan "kiristettävissä" laakereissa. Esim takaveto-Escort js Taunus, mutta ei Sierrassa.
Eli Sierran napa on eritavalla rakennettu, Navassa on olake,mikä vastaa kun mutteri kiristetään, ja laakerit jää vain väliin. Momentti on 310-350nM!!! Eikä senjälkeen enää löysätä. Epäselvästi selitetty...

Lähetetty: 25 Helmi 2005 19:52
Kirjoittaja p3
niin ja pitää olla hyvät hylsyavaimet kun hommaan alkaa.

kartiorullalaakerinkiristyksessä tuskin kannattee niitä laakereita melkeen jumiin vetää, ihan semmonen kohtuukiristys hieman välyksen yli ja siitä auki että on välys ja sitte välys pois.

Lähetetty: 25 Helmi 2005 23:46
Kirjoittaja VesQ
Juu tosiaan en tiedä miten sierrassa tapahtuu, en ole perehtynyt

p3:
jos vetää vaa sillee kohtuukireelle niin muutama kymmenen km ja sen jälkeen onkin sitten klappia enemmän kuin tarpeeksi, eli ne on pakko vetää jumiin ja sitten löysätä muuten ei väljiä saa pois ikinä

Uusia laakereita jos kiristää niin ei tarvi paljoa vetää ku menee jo jumii mutta jos vanhoja rupee vääntää ni saa kääntää koko akselin rullalle ja siltikää ei mee "jumii"

Lähetetty: 26 Helmi 2005 01:12
Kirjoittaja ZyaS
olen aina escortin(mk3/mk4) takapyöränlaakerin tollei samallalailla säätänyt kohdalleen kun p3 neuvo.. ja myöskin kuplien ja mersujen etupyörän laakerit ja koskaan en oo saanu laakeria pashaksi... eikä oo asiakkaan tullu valittamaan... :roll:

Lähetetty: 26 Helmi 2005 12:10
Kirjoittaja K.S.
VesQ kirjoitti:Ja huom

" vaihdat sen motonetistä haetun laakerin"

ja

"Mulle tuli motonetista ostetut laakerit"


:lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 26 Helmi 2005 12:46
Kirjoittaja Bootsi
Sen SAMANLAISEN laakerin voit ostaa joko Motonetista tai jostain muusta tarvikeliikkeestä.
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.

Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).

Lähetetty: 26 Helmi 2005 14:03
Kirjoittaja VesQ
Nimenomaan. Tätä yritin tuossa jo hakea mutta kahvitunti loppui kesken eikä kerennyt paremmin selittämään

Eli missäänhän ei "vielä" :) ole sanottu että motonetin laakeri vaan on puhuttu ihan motonetistä haetuista/ostetuista laakereista

Lähetetty: 26 Helmi 2005 14:57
Kirjoittaja TeRoK
No eipä siitä nyt tarvii noin kauheeta keskustelua alottaa. Ihan piruuttani sen heitin tohon väliin kun vituttaa itteä aina kun tulee motonetin tavarasta puhetta niin jonkun on pakko päästä aina sanomaan että ei se oo merkkiä motonet :D

Lähetetty: 26 Helmi 2005 16:49
Kirjoittaja hietsu
K.S. kirjoitti:Ja uusi maksaa motonetissä 20 euroa ja helppo vaihtaa itse parissa tunnissa. Kannattaa vaihtaa molemmille puolille samalla, koska saman määrän ne molemmat laakerit kummiskin on pyöriny :wink:
Ei kai kukaan saa laakerin vaihtoon menemää parii tuntia!!!???
Se ei enää ole tosirakkautta Voorttiaan kohtaan....
Ite vaihdoin 1.8 Zeteciin jakoremmin 50min. joten ei laakerin vaihto todella kestä paria tuntia... :D

Lähetetty: 26 Helmi 2005 17:23
Kirjoittaja Bootsi
hietsu kirjoitti: Ei kai kukaan saa laakerin vaihtoon menemää parii tuntia!!!???
Se ei enää ole tosirakkautta Voorttiaan kohtaan....
Ite vaihdoin 1.8 Zeteciin jakoremmin 50min. joten ei laakerin vaihto todella kestä paria tuntia... :D
Homman kuin homman voi tehdä kolmella tavalla..

*Hyvin
*Halvalla
*Nopeasti

Mutta voit valita noista vain kaksi kerrallaan.. Kolmatta et saa. :wink:

Lähetetty: 26 Helmi 2005 19:27
Kirjoittaja p3
taitaa siinä ainakin ilman prässiä mennä 2 tuntia lieköriittääkään, jos on vielä tyypillisesti suomiruosteessa.

Lähetetty: 28 Helmi 2005 18:06
Kirjoittaja WSE
Bootsi kirjoitti:Sen SAMANLAISEN laakerin voit ostaa joko Motonetista tai jostain muusta tarvikeliikkeestä.
Mutta tarvikeliikkeestä voit PYYTÄMÄLLÄ saada myös PAREMMAN/KALLIIMMAN laakerin, jonka valmistaja on eri tehdas.

Eli.. Rautalankaa.. Jos ostat tarvikeliikkeestä sen halvimman laakerisarjan (jota yleensä myyjät myy) SE on sitä samaa kamaa mitä myydään myös esim. Motonetissa ja Biltemassa (pahvilaatikko on vaan yleensä eri).
Noista varaosista pitäisikin aina puhua TUOTEMERKILLÄ eikä ostopaikan perusteella. Eri liikkeistä kun saa hyvinkin erilaista osaa...
Ja biltemaa aina mollaamaan pyrkiville: lukekaapa uusimmasta TM:stä jarrupalavertailun tuloksia....
(Tiivistettynä: Testattiin volvon paloja (olikohan S 60), jurid oli mittaustuloksissa (käyttöohjeet ym jääköön omaan arvoonsa) täsmälleen yhtä hyvä kuin volvon pala koska jurid tekee nämä volvon "originaalit" palat. Erona vain hinta, eli juridia saa melkein kaksi pakettia yhden hienomman volvon paketin hinnalla. Seuraavaksi tuli maineikas jarrupalavalmistaja Ferodo häviten edellisille hieman häipymisen osalta ja Ferodon kanssa yhtenevät mittaustulokset omasi Bilteman pala ollen myös testin halvin. Volvon palojen hinnalla saa 5 pakettia bilteman paloja... eli hinta laatu suhteelttaan paras. Toki tämä on vain yksittäisotos bilteman tuotteista...
Motonetin myymä ICER jäi viimeiseksi, testissä oli toistakymmentä eri merkillä myytävää jarrupalasarjaa.)

Lähetetty: 28 Helmi 2005 19:59
Kirjoittaja overboost
Ja motonetistä saa myös pyytämällä/tilaamalla kalliimman merkkisiä osia

Lähetetty: 01 Maalis 2005 21:06
Kirjoittaja hartza
Escotar kirjoitti:Mulle tuli motonetista ostetut laakerit ainakin tosi kalliiksi, en suosittele..
:evil:
Kerro nyt jo koko juttu, uteliaat haluavat tietää :)

Lähetetty: 01 Maalis 2005 21:46
Kirjoittaja Escotar
hartza kirjoitti: Kerro nyt jo koko juttu, uteliaat haluavat tietää :)
Enpä viitsi, sanotte kuitenkin että vika oli vaan asentajassa...,ei motonetista ostetussa laakerissa.... :wink:

Lähetetty: 01 Maalis 2005 21:53
Kirjoittaja hartza
Escotar kirjoitti: Enpä viitsi, sanotte kuitenkin että vika oli vaan asentajassa...,ei motonetista ostetussa laakerissa.... :wink:
Juu, se on veemäistä kun auennut/löysä mutteri loppupeleissä syö koko navan kappaleiksi...

Lähetetty: 02 Maalis 2005 09:48
Kirjoittaja Bootsi
hartza kirjoitti: Juu, se on veemäistä kun auennut/löysä mutteri loppupeleissä syö koko navan kappaleiksi...
Ei se vika silti aina ole asentajassa..
Jos on pasha tuuri, voi olla esim. valmistus virhe ym. ym. joita on tietenkin enemmän, niissä halvoissa laakereissa.
Noista tarvike osista vielä sen verran että "Mamman" orionissa joutuu vähintään joka toiseen katsastukseen vaihtaa raidetangon pään/t.
(mutta kun ne on niiiiin halvat ja helppo vaihtaa) :roll:

Lähetetty: 02 Maalis 2005 16:26
Kirjoittaja overboost
Mondeon takapyöränlaakereissa on ollut valmistusvirheitä. Ja sitä on vaikea asentaa väärin, kun koko napa tulee laakereineen.