Sivu 1/1
Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 15 Helmi 2012 20:11
Kirjoittaja jetukka
Sellanen vika iski foortiin joka on 300TKM rullattu, täydellä huoltokirjalla sekä ei aikaisempaa vikaa, niin nyt siihen ilmaantu vika.
Kerron lyhyesti alku ja loppuvaiheen:
1. Tuli noin -20 asteen pakkaset. Alko käynnistysongelmat. Sai päivittäin antaa apuvirtaa viikon ajan. Kone alko pitämään kovaa pauketta koneen vasemmalta puolelta aina vapaalla ja pienellä vaihteella, kuulosti kuin olisi nuotiossa puut paukkuneet.
2. Kävin (tyhmänä?) antamaan ford transitille virtaa omasta autosta, jota ei kuulemma saa tehdä? Seuraavalla kerralla kun auton sammutin ja käynnistin, ei käynnistynyt uudella akullakaan eikä apuvirralla, vaan piti sellasta sahausäänti, ei antanu startata. Ajattelin eka että onko tässä suodatin ja diisselit yms. koko auto jäässä. Sahattiin ja sahattiin... ei starttaa.
3. Otettiin sitten auto hinaukseen ja noin 30-40 vauhdissa lyötiin kakkonen päälle ja auto melkein lupas käynnistyä, mutta sen jälkeen sammahti. Nyt kun vetää ja laittaa vaihteen päälle, menee eturenkaat lukkoon, mittarit käy tapissa ja palaa takaisin, eikä todellakaan lupaa edes. Tästä viimisestä äänestä otin videonpätkän ja taitaa kuulua startista? Itse en autoista niin ymmärrä, mutta nyt on tullut sanomista että joko
- Kone jumissa?
- Vetari menny?
- Pitäisi tai olisi pitäny koittaa isommalla vaihteella vetää?
- Liian liukasta hinata?
http://www.youtube.com/watch?v=9iMPhWS52KM
Olis tosi hyvä jos noilla ohjeilla osaisitte sanoa mikä saattaa olla? 10TKM vaihdettu dieselpumppu vai mikä tää noin 1000€ maksava pumppu onkaan

Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 15 Helmi 2012 20:24
Kirjoittaja IziO
Pyöriikö kone jos kampiakselin päästä avaimella pyörittää? Vaihde tietysti pitää olla vapaalla

Pitäisi pyöriä ilman että tarvitsee rehkiä.
Öljyä aina ollut riittävästi koneessa?
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 16 Helmi 2012 06:54
Kirjoittaja jetukka
IziO kirjoitti:Pyöriikö kone jos kampiakselin päästä avaimella pyörittää? Vaihde tietysti pitää olla vapaalla

Pitäisi pyöriä ilman että tarvitsee rehkiä.
Öljyä aina ollut riittävästi koneessa?
Kone pyörii hyvin.. öljyä on riittävästi. Alkaa ymmärrys vaan loppuun ton rakkineen kanssa.

Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 16 Helmi 2012 13:11
Kirjoittaja saksoboy
toi pauke juttu kyllä kuulostaa ihan kaksoismassavauhtipyörälle mutta mä en kyllä tiedä onko focukses sitä...
toinen vaihtoehto on että tasauspyörästö on hajonnut vaihteistosta.
Lisäys...
Ja nyt kun kattoin ton videon niin kyllä enemmän liputan sille että kytkin tai vauhtipyörä on totaalisesti sökönä.
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 16 Helmi 2012 14:40
Kirjoittaja 1m4s0
Jos ymmärsin oikein.
Vaihdepäällä menee etupyörät lukkoon hinauksessa, eikai näissä mittarin pitäs nousta jos rattaat on lukossa.. edestä kai se nopeus otetaan?
Vapaalla kone pyörii..
Viittais vaihdelaatikkoon tuo.
Videosta ei oikeen selvinny mitään.. eka vinkasee eikä pyöri, tokalla vaan loksahtelee?
Jos vapaalla koititte startata eikä ees pyörittäny niin oisko kone jotenki jumissa tai startti sökö..
Eli vauhtipyörä/kytkin vois olla syyllinen, siitähän se startti pyöräyttää... ei muuta ku loota irti
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 16 Helmi 2012 22:02
Kirjoittaja jetukka
Kone ei pyöri muutakuin vapaalla. Muuten ei INAHDAKKAAN. Samantien kun hinataan vapaalla niin rullaa, mutta jos vaihde silmässä niin lyö renkaat lukkoon. Onkohan leikannu kiinni?
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 16 Helmi 2012 22:36
Kirjoittaja jcos
Ei varsin kone ole leikannut kiinni, voimansiirron vialtahan tuo vaikuttaa. Just pari viikkoa sitten tehtiin kaverin kanssa "koneremontti" '98 Escortiin ja kun saatiin kone purettua poies kaikkine vaihdelaatikoineen niin huomattiin et startti oli leikannu kiinni

Samantyyppiset oireet oli kyllä.. Takaisin laitettaessa oli olosuhteista johtuen taas samanlainen oire päällä kun ei jaksanu pyörittää niin laturi oli jäätyny ja moniurahihnalla kun on sen verran forssia pitää kiinni niin..

Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 17 Helmi 2012 06:51
Kirjoittaja jetukka
jcos kirjoitti:Ei varsin kone ole leikannut kiinni, voimansiirron vialtahan tuo vaikuttaa. Just pari viikkoa sitten tehtiin kaverin kanssa "koneremontti" '98 Escortiin ja kun saatiin kone purettua poies kaikkine vaihdelaatikoineen niin huomattiin et startti oli leikannu kiinni

Samantyyppiset oireet oli kyllä.. Takaisin laitettaessa oli olosuhteista johtuen taas samanlainen oire päällä kun ei jaksanu pyörittää niin laturi oli jäätyny ja moniurahihnalla kun on sen verran forssia pitää kiinni niin..

Hei! Kiitos. Heti tosiaan ku tuli kovat pakkaset niin ongelmat alko. Sit kuulin just hetki sit että mulla on saattanu startti hajota ja jääny ns. päälle? Toivottavasti olis vaan se niin pääsen puoli halvalla tän auton kanssa, uutenaha taitaa startti esim. motonetissä maksaa 189€ mutta haenpas jostai romarilta halvemmalla niin pääsee sulkemaan ainaki starttivaihtoehdon pois
Alotan startista vian etsimisen sitten. Kiitti kaikille paljon avusta ja tosiaan otan lisää vaihtoehtoja myös vastaan.
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 17 Helmi 2012 07:57
Kirjoittaja 1m4s0
Eihän sun tartte ku ruuvata tartti pois ja kokeilla rullaako vaihdepäällä sillon.
Ja tartinki voit kokeila onko jumissa ku on irti, ettei turhaan tuu ostettua romikseltakaan.
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 17 Helmi 2012 16:04
Kirjoittaja Niewitch
nii ja jos starttin bendix juminut vautipyörälle niin että kone ei muka pyöri, niin on todennäköistä että se särkenyt myös vauhtipyörän.
Parhain toimenpide järjestys on että purat startin pois ja katot että tulee startti ulos kokonaisena etteis sen hammasrattaat oo palasina siellä vauhtiksen välis.
Kun olet varmistanut tämän kokeilet vetämällä käyntiin.
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 22 Helmi 2012 12:11
Kirjoittaja jetukka
Mutta onko mahdollista että startti jumittaa noi renkaat ku hinaa ja laittaa vaihteen päälle? Mulle sanottiin että on... Tänään haettu uusi startti ja pääsee lyömään kiinni, saa nähä onko vika siinä vai missä. Kuten mainittin, en tiedä autoista hirveesti niin mikä tää bendix on? Ja onko tollanen vauhtipyörän korjaus/vaihto kallistakin mikäli vika olisi niissä?
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 23 Helmi 2012 00:18
Kirjoittaja Niewitch
Bendix ratas työntyy vauhtipyörälle kun autoa starttaa ja vetäytyy pois sieltä kun auto käynnistyy.
Jos tämä on paskana vauhtiksen välis tai muuta rikki sieltä, niin voi varmasti estää moottorin pyörimisen. Samoin voi estää sen jos bendix ei vetäydy pois sieltä vaan on juminut sinne, mutta muuten paikat ehjänä.
Kun sinulla on startti poistettu, voit helposti kokeilla pyöriikö moottori ilman sitä.
Kun startti on irti kannattaa katsoa myös tarkasti, että tuleeko siellä vauhtikselta semmosta mustaa tai kirkasta jauhomaista metalliseosta, tätä irtoaa kuluneesta kaksoismassavauhtipyörästä. Joskus tälläista löytyy tarkasteltuna jopa parin ruokalusikallisen verran. Kulunut vauhtipyörä särkee erittäin nopeasti myös uuden startin ja ennen pitkää myös kytkimen.
Autollasi on ajettu sen 300tkm, joten veikkaan vahvasti että vauhtipyörä on sökö.
kaksoismassavautipyörät menee usein muutaman sadan kilometrin jälkeen varsin huonoksi. Itelläni hajos mondeosta noin 300tkm paikkeilla. Hajotti 2 starttia sitä ennen alle 20tkm sisään ja lopulta myös kytkimen.
Kaksoismassavauhtipyörä ainakin Fordeissa on yksi auton heikoimpia osia ja toisaalta ite osa ja vaihtotyö työläs ja kallis. Jos sen vaihtaa kannattaa vaihtaa samalla kertaa vauhtipyörä, kytkinlevy, painelaakeri, työsylinteri, startti, koska nämä joutuu joka tapauksessa irrottaa jos vauhtiksen vaihtoon ryhtyy.
Startatessa kuuluu kuvailemasi mukaista sahausta tai ujellusta, jos solenoidi vaan vetää mutta bendix ei tee mitään.
Kuvailemasi mukaista pauketta voi kuulua jos bendix jumissa vauhtiksella tai pauke voi myös kuulua ite vauhtiksesta.
Ja se että joutuu antaa apuvirtaa jatkuvasti on ihan eri juttu ja mitä todennäköisemmin akkusi on sokö. Kyseinen ongelma ei liity näihin muihin ongelmiin millään lailla mielestäni.
täydellisen vauhtisremontin osat jota yllä luottelin maksaa suomessa lähemmäs tuhat euroa ja työ on jotain 500€-1000€ välillä. Ulkomailta osat saa halvemmalla ja korjaus paikkakin kannattaa kilpailuttaa.
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 23 Helmi 2012 22:33
Kirjoittaja juhve
ainakaan mun 99 mallin focuksessa ei ollut kaksmassa pyörää vaan kiintee
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 24 Helmi 2012 21:54
Kirjoittaja Niewitch
tarpeeksi vanhassa focus/mondeo on varmuudella kiinteä vauhtipyörä ja aavistuksen uudemmassa voi olla molempaa. 2000 lähtien on aina kaksoismassa
Alkuperäisen kysyjän auton vuosimallia ei ilmoitettu
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 26 Helmi 2012 10:19
Kirjoittaja jetukka
Uusi startti vaihdettu, vika ilmenee edelleen. Kun koittaa starttaa, mittarit menevät edestakaisin ja kun seisoo auton edessä, kuuluu startatessa nakutus tai kova KLIK ääni oikealta puolelta konetta. Koitettiin vetää uudestaan käyntiin, niin ainoa vaihde millä renkaat pyörivät ovat vitosvaihde, muilla lyö lukkoon.
Kone ei ole täysin sama mutta kuvan osoittamasta kohtaa kuuluu tää ääni tai jumitus.
Voiko virtalukko olla sökö? Tai virtalukon pohja? Koska mittarit lopettivat edestakaisin menon välillä ku löi virtalukon alle.
Vauhtipyörä näytti olevan ehjä, kone tuskin leikannut koska pyöri vitosella. Missä vika? Alkaa usko menemään pikkuhiljaa.
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 26 Helmi 2012 11:23
Kirjoittaja Aksu
Virtalukon pohja ei aiheuta startatessa kilinää,joten mekaanista vikaa siellä konehuoneen puolella on.
Kyllä koneen pitäisi pyöriä viellä 4:llakin vaikka kuinka liukasta olisi.
Kuuluuko vaihde päällä vetäessä ääntä?
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 26 Helmi 2012 15:26
Kirjoittaja Niewitch
Tuo mittareiden edes takasin meno on merkki akun kyykähtämisestä. Kun jännite putoo tarpeeksi alas, mittarit menee nollasta täysille ja takas.
Katopa nyt ekana nämä ja kerro tänne niin eliminoidaan joitain ongelmia ja päällekkäisyyksiä pois.
Autosi vuosimalli ?
Mikä on jännite akun navoilla ilman kuormitusta ?
Entä jännite navoilla starttauksen aikana ?
Jännite + navan ja rungon välillä ?
Rullaako vapaalla ok ?
Entä vaihde päällä ja kytkin pohjassa ?
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 11 Touko 2012 02:24
Kirjoittaja TAR-3
Nuolen osoittamalla puolella on laatikko/pääsulake rasia. Sulakkeet ja pääreleet kannatta myös vilkasta. Akku on itelläkin kosahtanut ja IHAN SAMANLAISTA ÄÄNTÄ PITI. Mutten ole kyllä yrittänyt edes vetää käymään! Kun kerrran jännite putoa niin alas ja sulla on sähkönen pumppu niin tuskin se yrittää edes ruutata naftaa koneeseen! Iteltä meni lohkolämmitin talvella paskaksi ja sitä myöten myös akku. Tuli siihen muutakin. Mut uus akku+ laturi, sahaa käymään. Niin ja oli siinä kesä naftat ja suodattimet. Mut kuiten täälä lapissa oli 35-40 astetta pakkasta niin kuiten lähti.
Kato
-akku
-sulakkeet
-releet
-akulta lähtevät piuhat
JA SILLE FIKSULLE TIEDOKSI!!! NÄISSÄ ON KIINTEÄT KYTKIMET!!!!
Niin ja ittellä on vm 2002 1.8 TDDi fiicus
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 11 Touko 2012 02:31
Kirjoittaja TAR-3
Semmosta piti lisätä- Kun käyttää akkun napoja pois paikoilta ja laittaa takasin ja mene väntämään virta-avaimesta se resetoi tietokoneen ja siellä olevat viat!!! Ja kun tolleen tekee niin uskon et akku on elämänsä päässä. Puhun kokemuksen hengellä. =)
Re: Ford Focus 1.8TD Rikki! Jelppiä!
Lähetetty: 11 Touko 2012 08:55
Kirjoittaja Tekno
Akku paskana.
En tiedä mikä toi nakutus juttu on, mutta Scorpiokin pitää ihme nakutuksen jostain jos yrittää tyhjällä akulla startata. Ja mittarinneulat vetää myös volttia.
Ihan varmana virtapuolella vikaa...