Sivu 1/2
Sierra 2.0i tyhjäkäynti/lähtöongelma
Lähetetty: 17 Joulu 2005 21:57
Kirjoittaja bildo-
Elikkä ostin vasta vähän aikaa sitten vm-91 2.0i automaatti sierran.
Nyt on ilmenny ongelma että, tyhjäkäynti aaltoilee/käy liian matalla, kylmällä koneella välillä sammuukin. Kone kiertää hyvin, mutta kun laittaa vaihteen esim R:lle, nostaa jarrun ja painaa kaasua, niin kone sammuu, starttaa kuitenkin heti ihan normaalisti. Välillä auto sammuu risteyksiin, kun nostaa kaasun ja painaa jarrua pohjaan, välillä myös muuten vaan kun ajaa hiljaista nopeutta ja nostaa kaasun. Kun on päässyt liikkeelle auto toimii moitteettomasti.
Voiskohan joku ystävällisesti kertoa missä vois olla vika?
Lähetetty: 18 Joulu 2005 20:36
Kirjoittaja Zaarin
Mulla Scorppari tekee samaa ja hoidoksi olen tarjonnut sille askiin uudet öljyt+filsun(helpotti, muttei poistanut koko ongelmaa) ja kohta se saa uuden tyhjäkäyntiventiilin, n.200e(vai mikä hitto onkaan siinä keskellä imusarjan letkua, suoraan koneesta puskuriin päin).
Vapaalla ollessaan jaksaa oireilun ilmetessä juuri ja juuri käydä. Sais tuon kalikan nyt lunastettua, vaihdettua ja tutkittua oireilua, mutta taitaa mennä ensivuodelle. Toisaalta eipä ole hetkeen oireillut*koputtaa puuta*
Lähetetty: 18 Joulu 2005 20:54
Kirjoittaja cossu2
Mikäli tuo kone on DOHC, niin yleisin vika on sytkänohjaus boxin hajoaminen.
(eli se musta boxi mihin alipaineletku menee)
Lähetetty: 18 Joulu 2005 21:58
Kirjoittaja bildo-
No nyt on tyhjäkäynti saatu kuntoon, eli piti vaan nostaa milli sitä ruuvia siinä kaasuvaijerin alla
Nyt enemmän kokeilun jälkeen, tuntuu että vika on jarrussa. Eli kun vaihtaa paikallaan vaihteen, ja nostaa jarrua niin tietyssä kohti auton käynti meinaa hyytyä.
Ja tänään on auto pelannu loistavasti, eli voisko jotenki johtua siitä ku on lämpimämpi ilma?
Ja on DOCH
Lähetetty: 18 Joulu 2005 22:02
Kirjoittaja VesQ
Jos jarrutehostajan kalvo tai letku vuotaa ??
Lähetetty: 18 Joulu 2005 22:23
Kirjoittaja bildo-
Ok. Elikkä mistäpäin konehuonetta löytyy jarrutehostaja?

Lähetetty: 18 Joulu 2005 22:36
Kirjoittaja VesQ
Kuskin puolelta rintapellistä.
Tuossa kuva yhden tojotan tehostajasta
http://members.surfeu.fi/vesa8/CorollaK ... hostin.jpg
Eli tuollainen pyöreä mötikkä jonka päässä on pääsylinteri jossa on jarrunestesäiliöt ja lähtee jarruputket
Eli tässä kuvassa jarrutehostaja ja pääsylinteri on poikkeuksellisesti kuskin puolella ja etunurkassa
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... ehuone.jpg
mutta sierrassa kuten lähes kaikissa muissakin se sijaitsee juuri siellä konehuoneen takanurkassa
Lähetetty: 18 Joulu 2005 22:40
Kirjoittaja bildo-
juu kiitos. Pitääpä kattella huomenna, ja kysyä lisää jos ei ala toimimaan.
Lähetetty: 04 Tammi 2006 18:18
Kirjoittaja bildo-
No nyt on taas kuukausi ajeltu ilman ongelmia, mutta tänään auto alko taas sammahtelemaan. Vika hävisi itsestään viimeksi. Elikkä jo tyhjäkäynnilläkin huomaa eron että ei ole ihan normaali, käy huonommin, kun kaasun nostaa niin kierrokset käy liian matalalla ja ajossa sammuu välillä kun nostaa kaasua.
Voiko tuo jarruletkun vuoto vaikuttaa tuohon niin kuin VesQ sanoi?
Viimeviikolla piti jarrunestettä lisätä ja huomasin että toisen jarrulevyn pinnalla on nestettä, elikkä vuotaa.
Ja sää on taas samanlainen kuin viimeksi vian ilmetessä.
Lähetetty: 04 Tammi 2006 18:54
Kirjoittaja VesQ
Ei jarruletkun/putken vuoto vaikuta koneen käyntiin mutta jos jarrutehostajan kalvo tai letku vuotaa niin se vaikuttaa.
Lähetetty: 04 Tammi 2006 19:37
Kirjoittaja bildo-
No nyt tuo auto sammuu joka risteykseen. Aina kun nostaa jalan kaasulta niin meinaa sammua ja kierrokset laskee samantien tyhjäkäynnille,eli ei niin kuin normaalisti pitäisi.
Oisko mitään ideoita mistä tuota vikaa lähtis hakemaan?
Lähetetty: 04 Tammi 2006 22:30
Kirjoittaja TeRoK
Kyllä se melkein siellä tyhjäkäynti venassa on. Tai sitte moottorin tai imusarjan lämpötila anturissa tai kaasuläpän asento-anturissa(TPS). Tai jossain muussa kohtaa ton venan ohjaus piiriä.
Noissa ruiskuissa ei kai saisi tyhjäkäyntiä sillä ruuvilla säätää, koska se sekottaa moottorinohjauksen(TPS ei anna tietoa, että on tyhjäkäynti) toi ruuvihan on kait vaan joku rajoitin. Sen säätäminen on voinut vähän aikaa auttaa jos tyhjäkäyntivena on vähän jumissa, mutta on alkanut taas sohlaamaan kun tyhjäkäyntivena on mennyt huonommaksi. Siis pelkkä putsaaminenkin saattaa auttaa ellei olle täysin rikki.
Moottorinohjauksessahan (eec-iv) on nimenomaan automaattimalleissa ohjelma jolla vaihde päälle laitettaessa toi vena nostaa vähän kierroksia.
Boksihan kai sentään on automaattimalliin kuuluva???
Lähetetty: 04 Tammi 2006 22:43
Kirjoittaja turbiiniriesa
kokeileppa semmosta,että otat sen tyhjäkäyntivenan johdon irti ja säädät sitä kaasuläpän asentoa sen verran auki,et käynti olis kohallaan(ruuvisäätö kaasuläpän kohdalta löytyy).sais ainakin sen selville et johtuuko tyhjäkäyntivenasta.
Lähetetty: 04 Tammi 2006 22:49
Kirjoittaja TeRoK
Eipä tuokaan välttämättä mitään pelasta kun edelleen niin toi ruuvin kiertäminen sekottaa moottorinohjauksen. Eli se ei osaa antaa lisää kierroksia kun vaihteen laittaa päälle ja tämäkin aiheuttaa notkahduksen tyhjäkäynnissä ja saattaa pyrkiä sammumaan.

Lähetetty: 04 Tammi 2006 23:01
Kirjoittaja turbiiniriesa
TeRoK kirjoitti:Eipä tuokaan välttämättä mitään pelasta kun edelleen niin toi ruuvin kiertäminen sekottaa moottorinohjauksen. Eli se ei osaa antaa lisää kierroksia kun vaihteen laittaa päälle ja tämäkin aiheuttaa notkahduksen tyhjäkäynnissä ja saattaa pyrkiä sammumaan.

juu en kans mitään varmaa tuohon sano,mutta tuo kannattaa kokeilla,koska ainakin mulla vähä samanlainen ongelma selvis.
tosin oli kyseessä turbo auto ja se taas voi olla et vapariin on toiset syyt

kuhan ehdotin ja ,mielestäni helppo kokeilla.

kerrohan tuonkin tulos niin saadaan arkistoihin tuokin

Lähetetty: 18 Tammi 2006 22:09
Kirjoittaja bildo-
Terve taas ja kiitos vastauksista!
Vika hävis melkeen kokonaan lisäämällä jään estoa tankkiin.
Onko kenelläkään tietoa että pystyykö ne tankin muovikierteet ostamaan erikseen vai pitääkö ostaa koko tankki. Uskon että vika johtuu siitä että ne kierteet on murtunu ja siinä tilalla on vaan kumitulppa, jonka välistä ilma pääsee kiertämään.
Lähetetty: 22 Helmi 2006 22:06
Kirjoittaja fordboy
vähän offtopic mutta mitä tuollaisen auton kuuluu käydä tyhjäkäyntiä kunnossa ollessa?ja munki auto on sierra 2.0 i doch automaatti 8)
Lähetetty: 22 Helmi 2006 22:16
Kirjoittaja janzamar
700-900rpm
automaatilla tais olla pienemmät kierrokset kun manuaalilla,mutta ei oo kun joku sata kiekkaa vähemmän.
Lähetetty: 24 Helmi 2006 12:06
Kirjoittaja bildo-
Voiko jarrutehostimen vuoto vaikuttaa paljoki tuohon auton käyntiin, nimittäin huomasin että sitä jarrunestettä valuu ihan mukavasti pois sieltä säiliöstä. Näyttäs että se valuu sieltä tehostimen kiinnityksen välistä.
Lähetetty: 24 Helmi 2006 12:10
Kirjoittaja janzamar
Kyllähän se vaikuttaa.
Lähetetty: 24 Helmi 2006 14:20
Kirjoittaja bildo-
Kertokaapa mikä se mötikkä siinä on siinä jarrutehostimen alapuolella pellissä. Ruikin crc:tä siihen liitokseen johon jarrutehostimelta tulee putki ja hyvin alko taas käymään.
Lähetetty: 24 Helmi 2006 18:11
Kirjoittaja tikma
Jos sulla valuu se neste pihalle siitä pääsylinterin ja tehostimen välistä, niin sulla on pääsylinterin tiivisteet hajalla. Ne ei maksa paljoa ja on melko helppo vaihtaa.
Lähetetty: 05 Maalis 2006 20:11
Kirjoittaja bildo-
Vika jatkuu edelleen. Mikä se pyöree juttu siinä ruiskun vieressä on jossa lukee "weber", siihen menee letku sieltä kaasuläpän alta. Tyhjäkäynti muuttu tasaseks ja paremmaks ku sen letkun otti irti, mutta nyt taas auto nykii tasakaasulla. Eli jos se letku on paikoillaan, auto sammuilee ja tyhjäkäynti valtaa, mutta jos sen ottaa irti niin auto nykii. Missä vois olla vika? Alkaa jo usko loppumaan.
Lähetetty: 05 Maalis 2006 20:19
Kirjoittaja VesQ
Ettei olisi bensapaineen säädin
eli tuon tapainen (dohcissa hieman erilainen mutta toiminta sama)
http://members.surfeu.fi/vesa8/EscortMk ... %e4din.jpg
Tuohon päälle tulee alipaineletku joka lähtee kaasuläpän alta ja alapuolelta lähtee bensalinja takaisin tankkiin ja keskelle tulee suuttimien paine"putkelta" bensalinja
Kun letku on kiinni niin tyhjäkäynnillä se pudottaa bensanpainetta ja kierroksilla taas nostaa. Kun letkun ottaa irti niin se nostaa bensanpainetta ns maksimiin.
Tarkistappa ettei ole vuotoa siinä alipaineletkussa joka tulee kaasuläpältä
Lähetetty: 05 Maalis 2006 21:38
Kirjoittaja bildo-
Elikkä bensansuodatin on tukossa tai bensapumppu menossa rikki, kerta ei pienillä kierroksilla anna riittävää virtausta?