Sivu 1/1
Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 04 Tammi 2012 21:10
Kirjoittaja duckworth
Niin hupaisalta kuin se nyt kuulostaakin, heräsi epäilys kansiviasta uudelleen...

Lohko on reunoistaan öljyinen dekki-tasosta alkaen, ja kun käytin venakoppaa irti, niin kahden kannen pultin reunoilla oli sellaista maitokahvitöhnää, vain todella vähän mutta kuitenkin. Kannen tasohionnan on tehnyt sen edellinen omistaja, 20 000km sitten (kun rupesin muistelemaan), ja itse heitin sen vain paikoilleen uuden Felpro-pahvin kera. Kannesta oli kakasi nostajaa kulunut aivan montulle, sittemmin uusin kaikki niistä. Kantta oli myös madallettu 1,5mm.
Ja ne kysymykset; Voiko kansi olla siis kiero? Jos se on vaikka edellisen omistajan aikana ollut keittäneen koneen päällä. Ja olisiko se pitänyt joka tapauksessa käyttää tasohionnassa? Entä mikä on osuus lämpöisenä laskevaan öljynpaineeseen? Jotenkin en usko alakerran enää olevaan yksinään syypää kaikkeen (siellähän on kaikki uutta..).
Niin auto on Ford Sierra, kone ohc efi, 205-lohko, koodia en nyt muista virkaintoisimpia varten

Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 05 Tammi 2012 16:23
Kirjoittaja U.G.I
Niin mikä se alakerrassa kaikki uutta?? 99% varmuuella se johtuu se öljynpaineen heikkous lämpimänä siitä että öljy notkiampaa kuumana ja se ei jaksa ennää tiukkoa niitä välyksiä kun ja jos esim kampiakselia ei ole hiottu. Ne kaulat mihin tulee RK ja KK laakerit niin ne ei ole enää ymmyrkäisiä ne kaulat loppuun 200Tkm ajetuissa moottoreissa tahtoo olla jo niin soikiaksi kuluneita ne kaulat että ei mitään järkiä/hyötyä ole kasata vanhaa alakertaa pelkästään uusilla laakereilla ja hoonata pyttyjä jos niissä tuntuu selvä pykälä ylä reunassa. Sehän sen merrki että se on kulunut jo väljäksi. Ja se keinujen kuluminen johtuu monestakin syystä. Yks varma ja hyvä konsti pilata ne on kun laitetaan jäykemmät venttiilin jouset ja joku ns. hipo nokka sarja pitempi liukuisilla nostajilla ja jätetään kohistamatta ne pitempi liukuisemmat keinut. Ne jää aivan eri asentoon vaikka säätäs kuin venttiili välykset kohilleen ni se syö ne keinut kuopalle hyvinki lyhyessä ajassa. Ja yksi on sekki että joskus se on menny halaki se keskimmäinen laakeri pukki kannesta mihin tulee se nokan öljy putki kiinni. Sen kyllä näkee kun ruvaa venttiilikopan pois ja käy kurkkaan moottorin käyessä kuin sitä öljyä tulee niille keinuille vai ei. Harvemmin se johtuu se öljynpaineen heikkous yläkerrasta. Sehän vuotas kannen ja lohkon välistä öljyt kartanolle tai molemmat veet ja öljyt myös jos esim kannentiivisteessä jotain jotain bropleemaa tai sitte öljyt menis veen sekaan. Niin sanottu sisäinen vuoto.
Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 05 Tammi 2012 18:06
Kirjoittaja duckworth
U.G.I kirjoitti:Niin mikä se alakerrassa kaikki uutta?? 99% varmuuella se johtuu se öljynpaineen heikkous lämpimänä siitä että öljy notkiampaa kuumana ja se ei jaksa ennää tiukkoa niitä välyksiä kun ja jos esim kampiakselia ei ole hiottu. Ne kaulat mihin tulee RK ja KK laakerit niin ne ei ole enää ymmyrkäisiä ne kaulat loppuun 200Tkm ajetuissa moottoreissa tahtoo olla jo niin soikiaksi kuluneita ne kaulat että ei mitään järkiä/hyötyä ole kasata vanhaa alakertaa pelkästään uusilla laakereilla ja hoonata pyttyjä jos niissä tuntuu selvä pykälä ylä reunassa. Sehän sen merrki että se on kulunut jo väljäksi.
Blaa, blaa ja v*tun blaa..
U.G.I kirjoitti:Ja se keinujen kuluminen johtuu monestakin syystä. Yks varma ja hyvä konsti pilata ne on kun laitetaan jäykemmät venttiilin jouset ja joku ns. hipo nokka sarja pitempi liukuisilla nostajilla ja jätetään kohistamatta ne pitempi liukuisemmat keinut. Ne jää aivan eri asentoon vaikka säätäs kuin venttiili välykset kohilleen ni se syö ne keinut kuopalle hyvinki lyhyessä ajassa. Ja yksi on sekki että joskus se on menny halaki se keskimmäinen laakeri pukki kannesta mihin tulee se nokan öljy putki kiinni. Sen kyllä näkee kun ruvaa venttiilikopan pois ja käy kurkkaan moottorin käyessä kuin sitä öljyä tulee niille keinuille vai ei. Harvemmin se johtuu se öljynpaineen heikkous yläkerrasta. Sehän vuotas kannen ja lohkon välistä öljyt kartanolle tai molemmat veet ja öljyt myös jos esim kannentiivisteessä jotain jotain bropleemaa tai sitte öljyt menis veen sekaan. Niin sanottu sisäinen vuoto.
On varmaan turhaa selventää, varsinkin kun ei mitään kerta ymmärretä, mutta tähdennän silti; kansi ja sen kulumat ovat syntyneet jo ja edelleenkin sen aiemmalla omistajalla.
Se miksi epäilen kannen tason kieroumaa, johtuu juuri tuosta öljyvuodosta, ja itse asiassa esim. Arteryn projektissa väärin tasohiottu kansi vuosi öljyä.
Mitäs sanovat Aksu ja emax tähän probleemaan...?
Juu ja olen kyllä valmis tekemään alakerrankin vielä uusiksi, mutta järkevintä on aloittaa tutkimalla kansi uudelleen.
Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 06 Tammi 2012 01:12
Kirjoittaja emax
Avaa ja tutki

Jos nyt jotain spekulaatiota haluat niin epäilen että öljy on valunu kannen etupäästä venakopan välistä ja jatkanu matkaansa kannen ja lohkon välistä rakoa pitkin taakseppäin. Eli ei mitään hälyttävää. Voin toki olla väärässäkin.
Öljy tulee kanteen imusarjan puolelta nokkapukkien kohdilta (kaikkien kolmen). Eli pakosarjan puolelta ei ainakaan voi vuotaa pihalle päin muuta kuin nestettä. Öljyn paluu on kannen takana suurinpiirtein keskellä, mutta vaikka sieltä vuotaisikin niin se ei vaikuta öljyn paineeseen.
U.G.I on ihan oikeassa että liian suuret laakerivälykset vaikuttaa paineeseen. Jos siitä kannesta haluat ensiksi vikaa tutkia niin kato ne nokan laakerit, varsinkin keskimmäinen on yleensä pökäleenä. Ja kyllä se kampikin kannattaa mitata jos mikrometrin saat jostain. Digitönärillä on aika turha, tai no saahan sillä varmistettua että onko yli vai ali ½millin.
Ja mittaa kaulat ristiin, eli kun katsoo kampia edestä päin niin ensi vaikka sivuttain ja sitten iskun suuntaisesti. Iskun suuntaisesti ne kaulat on pienemmät jos on kulunu.
Sylinterin pilalle kuluneisuus riippuu pykälän suuruuresta. Se kulunein kohta on juuri se missä pykälä tuntuu, siitä noin sentti alaspäin voi sylinteri olla ihan mitoissaan.
Toki jos haluaa parhaan lopputuloksen niin poratahan se pitää, se on selvä. Mutta jos riittää että toimii ja ei vie öljyä niin hoonaus ja rengastuskin voi riittää. Esim. mun fiesta. Pahin rappu oli 0.27mm eli olis pitäny porata suoraan 2. ylikokoon. Ei meinannu saada edes mäntää pihalle kun rengas otti rappuun kiinni. Silti ei vieny öljyä eikä savuttanu.
Mutta hoonauksen voi tehdä väärinkin. Hoonauskulma (hoonijälkien kulma)on aika tärkeä öljyn kulutuksen kannalta.
Ja oikea hooni näyttää tältä
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... N_Diam.png
Eikä tältä
http://hintaseuranta.fi/tuotekuva.ashx/ ... aid=514037
Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 06 Tammi 2012 13:09
Kirjoittaja U.G.I
Oi VOI

Koskas tää vitun kettu pannaan jäähyle?
Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 06 Tammi 2012 16:32
Kirjoittaja duckworth
Tarviiko sun aina ottaa kaikki kommentointi nenillesi? Oot neljä kertaa jankuttanu samaa asiaa, joten olen sen jo itse tajunnut, susta en tiedä…

Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 07 Tammi 2012 17:36
Kirjoittaja U.G.I
Blaa, blaa ja v*tun blaa..

Re: Kuitenkin kansivika, oohooceessä
Lähetetty: 08 Tammi 2012 16:37
Kirjoittaja duckworth
U.G.I kirjoitti:Blaa, blaa ja v*tun blaa..

Joo, joo, otit nokkiisi, niinku aina ennenkin...
Takaisin asiaan (jos siihen ikinä päästään); uskon nyt erilaisten kokeilujen jälkeen, että homma pitää tehdä uusiksi, joten hyödynnän vanhan kaasutinpohjaisen 205-motin. Tässä kylminä keleinä ei oikein houkuta, ainakaan vielä, alakerran kasaus, joten ajattelin teettää kannen ensin. Rallyrace kyllä myy nokkia, vipoja jne, mutta jos ymmärsin oikein ne myös rakentaa valmiin kannen, näinkö? Kun tässä puntaroin, että tilatako osat Rallyracelta, kasauttaa/koneistuttaa kansi paikallisilla vai ottaa kaikki saman katon alta? Mitä mieltä muut on?
Siihen kanteen olisi tarkoitus hommata joku 266 asteinen ruiskuun sopiva nenä, ja madaltaa tasoa sekä porttaus kanaville. Vaatiko esim. piper134 pitkiä keinuja ja kovapalaversioita, entä venttiilijouset, vaatiiko jäykemmät?
Niin tosiaan 2.0 kaasarin kantta ois tarkoitus käyttää pohjana, eikös siitä saa tekemällä ominaisuuksiltaan efiä vastaavan? Tuo kansi ois vieläpä koeponnistettu...