Focus MkI Keskikonsolin purku, ohjeet + KUVIA
Lähetetty: 03 Tammi 2012 14:10
tänään purin focuksen keskikonsolin, syynä tähän oli palaneet säätimien taustavalojen polttimot.
Työkaluina tähän oli hyvä olla ainakin ristipää ja talttapääruuvari, pihdit sekä taskulamppu, valaistus kun oli pihalla aika heikko
Hommahan alkaa sillä että otat soittimen, tupakinsytyttimen ja tuhkiksen irti. Käännä lämpötilansäätimen, puhaltimen nopeusvivun ja ilmavirran suunnan namiskat ääriasentoonsa vaikka oikealle, sitten nykäiset namiskat irti, ne lähtee ihan vetämällä. Sitten ruuvaat auki 4 ristipääruuvia jotka sijaitsevat soittimen reijän nurkissa


Keskikonsolin paneeli on sen jälkeen enää klipseillä kiinni, itsellä lähti parhaiten tuhkiksen nurkilta varovasti vetäisemällä matkustajan puoleiseen suuntaan...
Tämän jälkeen pitäisi irroittaa kellon, hätävilkkujen, tupakinsytkän, peilinlämmittimien, ilmastoinnin, sisäilmankierronnappuloiden ymsyms piuhat mitä nyt siinä paneelissa ikinä onkaan kiinni. Tähän tarvitset ohutta talttapäämeisseliä, liittimissä tais kaikissa olla jonkinlainen lukitusnipsu mikä piti painaa alas että liitin irtoaa..
Kun liittimet on irroitettu, ei kannata lähteä väliajalla liikenteeseen ajelemaan, vilkut ei meinaan toimi kun hätävilkkujen kytkin on irroitettu 8)
Sama homma sitten noille kolmelle lämmönsäätimien liittimille, tämä vaatii hermoja, sorminäppäryyttä ja tuuria, niissä oli klipsu yläpuolella ja jonkinmoinen alapuolellakin, vaati nitkuttelua et irtos.. Kun kaikkia näitä olet käyttänyt, kaikki piuhat sun muut liittimet pitäis olla irti ja kädessäsi tämmöinen laitos


kierrä polttimot irti, niitä oli 4 kappaletta, kuvassa 1 irroitettuna.. voi olla tiukassa ja vaatia pihtejä.. Tupakinsytyttimessä on vielä yksi polttimo, kampea se irti telineestään, varo rikkomasta mitään. Tämä polttimo irtoaa muovikannastaan toisin kuin nuo 4 muuta joissa polttimo on yhtäluuta kannan kanssa.

Siinä polttimo irroitettuna

ja tuossa tupakinsytkän polttimo, vanha lamppu kantoineen ja vieressä uusi polttimo joka siis laitetaan vanhaan kantaan. Ja näköjään yhteystiedotkin mistä noita polttimoja saa
Ostin siis 4kpl taustavalopolttimoita ja 1 kpl sytkärinpolttimoita, hintaa noille kertyi originaali ford osina Veholla noin 13,5 euroa.

Tiskillä oli jonkinmoinen epäilyksenhäivä siitä että onko heillä oikeita polttimoita, kun mulla oli vanhat mustakantaisia ja tarjolla/tietokoneella oli vain harmaakantaisia. Mutta kyllä nuo ainakin mulla ristiin kävivät ja tuikku palaa.
Kun polttimot on vaihdettu, alkaa kasaaminen. Itse tein sen niin, että ensiksi kaikki sähköpiuhat kiinni. Sitten lämpötilan ja suunnansäätimen liittimet kiinni, niiden vaijerit on aika lyhyet, siksi laitoin ekaksi puhaltimen nopeusmoottorin liittimen kiinni, sitten suunnansäätimen kiinni ja vikaksi lämpötilansäätimen liittimen. Liittimien sisäpuolella olevat pikkukolot ja vastapuolella säätimien tapit pitää mennä kohdakkain! Älä siis yritä runnoa väkisin jos liitin ei tykkää mennä, paina ennemmin liitintä ja pyörittele säätövipua, josko tapit loksahtaisivat koloonsa.
Muistaakseni näin meni helpoiten, tila kun on aika pieni siinä vaiheessa kun alkaa kaikki liittimet olemaan kiinni.
Kun polttimot on vaihdettu, liittimet on kiinni, paneeli takas paikoilleen, namiskat kiinni säätimiin, 4 ruuvia soittimen kehikkoon kiinni ja grammari takas paikoilleen niin homma on aikalailla siinä. Muista laittaa myös kello oikeaan aikaan
Toivottavasti en unohtanut mitään elintärkeää, ohjeiden noudattaminen omalla vastuulla
Työkaluina tähän oli hyvä olla ainakin ristipää ja talttapääruuvari, pihdit sekä taskulamppu, valaistus kun oli pihalla aika heikko

Hommahan alkaa sillä että otat soittimen, tupakinsytyttimen ja tuhkiksen irti. Käännä lämpötilansäätimen, puhaltimen nopeusvivun ja ilmavirran suunnan namiskat ääriasentoonsa vaikka oikealle, sitten nykäiset namiskat irti, ne lähtee ihan vetämällä. Sitten ruuvaat auki 4 ristipääruuvia jotka sijaitsevat soittimen reijän nurkissa


Keskikonsolin paneeli on sen jälkeen enää klipseillä kiinni, itsellä lähti parhaiten tuhkiksen nurkilta varovasti vetäisemällä matkustajan puoleiseen suuntaan...
Tämän jälkeen pitäisi irroittaa kellon, hätävilkkujen, tupakinsytkän, peilinlämmittimien, ilmastoinnin, sisäilmankierronnappuloiden ymsyms piuhat mitä nyt siinä paneelissa ikinä onkaan kiinni. Tähän tarvitset ohutta talttapäämeisseliä, liittimissä tais kaikissa olla jonkinlainen lukitusnipsu mikä piti painaa alas että liitin irtoaa..
Kun liittimet on irroitettu, ei kannata lähteä väliajalla liikenteeseen ajelemaan, vilkut ei meinaan toimi kun hätävilkkujen kytkin on irroitettu 8)
Sama homma sitten noille kolmelle lämmönsäätimien liittimille, tämä vaatii hermoja, sorminäppäryyttä ja tuuria, niissä oli klipsu yläpuolella ja jonkinmoinen alapuolellakin, vaati nitkuttelua et irtos.. Kun kaikkia näitä olet käyttänyt, kaikki piuhat sun muut liittimet pitäis olla irti ja kädessäsi tämmöinen laitos


kierrä polttimot irti, niitä oli 4 kappaletta, kuvassa 1 irroitettuna.. voi olla tiukassa ja vaatia pihtejä.. Tupakinsytyttimessä on vielä yksi polttimo, kampea se irti telineestään, varo rikkomasta mitään. Tämä polttimo irtoaa muovikannastaan toisin kuin nuo 4 muuta joissa polttimo on yhtäluuta kannan kanssa.

Siinä polttimo irroitettuna

ja tuossa tupakinsytkän polttimo, vanha lamppu kantoineen ja vieressä uusi polttimo joka siis laitetaan vanhaan kantaan. Ja näköjään yhteystiedotkin mistä noita polttimoja saa


Tiskillä oli jonkinmoinen epäilyksenhäivä siitä että onko heillä oikeita polttimoita, kun mulla oli vanhat mustakantaisia ja tarjolla/tietokoneella oli vain harmaakantaisia. Mutta kyllä nuo ainakin mulla ristiin kävivät ja tuikku palaa.
Kun polttimot on vaihdettu, alkaa kasaaminen. Itse tein sen niin, että ensiksi kaikki sähköpiuhat kiinni. Sitten lämpötilan ja suunnansäätimen liittimet kiinni, niiden vaijerit on aika lyhyet, siksi laitoin ekaksi puhaltimen nopeusmoottorin liittimen kiinni, sitten suunnansäätimen kiinni ja vikaksi lämpötilansäätimen liittimen. Liittimien sisäpuolella olevat pikkukolot ja vastapuolella säätimien tapit pitää mennä kohdakkain! Älä siis yritä runnoa väkisin jos liitin ei tykkää mennä, paina ennemmin liitintä ja pyörittele säätövipua, josko tapit loksahtaisivat koloonsa.
Muistaakseni näin meni helpoiten, tila kun on aika pieni siinä vaiheessa kun alkaa kaikki liittimet olemaan kiinni.
Kun polttimot on vaihdettu, liittimet on kiinni, paneeli takas paikoilleen, namiskat kiinni säätimiin, 4 ruuvia soittimen kehikkoon kiinni ja grammari takas paikoilleen niin homma on aikalailla siinä. Muista laittaa myös kello oikeaan aikaan

Toivottavasti en unohtanut mitään elintärkeää, ohjeiden noudattaminen omalla vastuulla
