Scorpio II ABS/TCS ei toimi KORJATTU
Lähetetty: 10 Joulu 2011 21:02
Eli -96 vuotinen 2,3-16V mulkosilmä sytyttää ABS ja TCS valon aina kun nopeus nousee kahteenkymmenneen. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen, ovat valot taas pimeinä kunnes nopeus nousee taas yli kahdenkympin. Vikakoodeja ei luettu.
Ensimmäisenä tarkastin pyörimisnopeusanturit ja niiden johdot. Ne on nopein tarkastaa ottamalla ABS:n ohjainlaitteelta liitin irti ja mitata siitä. Vastukset oli n.1kohm, mikä oli OK. Koitin myös pyöritellä pyöriä ja katsoa ihan yleismittarilla samalla tapahtuuko mitään. Jokainen pyörä teki yleismittarille samanlaisen jännitteen samalla pyöräytysnopeudella.
Seuraavaksi annoin ABS:n pumpulle suoraan akulta virtaa, jolloin se pelitti hyvin. Sitten vaan koko hoito pois konehuoneesta. Tarkoituksena oli avata ohjainlaite ja tutkailla sitä. Kannen irroittamiseksi piti ottaa pois 2 ruuvia ja niiden alta prikat (prikkojen irroittamiseen käytin hienovaraisesti poraa). Sen jälkeen kansi on kiinni enää liimalla (jotain silikoonia ehkä). Kansi oli sen verran tiukassa, että meikäläisen hermoilla varustettu kaveri sai kannen reunat murjottua palasiksi. Kuumailmapuhallinkin oli apuna, muttei se liimaa juurikaan heikentänyt.
Piirilevyä tarkastellessa löysin 2 huonoa juotosta. Ne olivat pumpun liittimen juotokset. Korjasin juotokset ja kasasin möntin takaisin kasaan ja takaisin autoon. Sitten jarrujen ilmaus ja koeajo.
ABS/TCS toimivat jälleen kuten pitääkin
ELI TÄSSÄ TAPAUKSESSA ABS:N PUMPPU EI PELITTÄNYT HUONOJEN JUOTOSTEN VUOKSI
Ensimmäisenä tarkastin pyörimisnopeusanturit ja niiden johdot. Ne on nopein tarkastaa ottamalla ABS:n ohjainlaitteelta liitin irti ja mitata siitä. Vastukset oli n.1kohm, mikä oli OK. Koitin myös pyöritellä pyöriä ja katsoa ihan yleismittarilla samalla tapahtuuko mitään. Jokainen pyörä teki yleismittarille samanlaisen jännitteen samalla pyöräytysnopeudella.
Seuraavaksi annoin ABS:n pumpulle suoraan akulta virtaa, jolloin se pelitti hyvin. Sitten vaan koko hoito pois konehuoneesta. Tarkoituksena oli avata ohjainlaite ja tutkailla sitä. Kannen irroittamiseksi piti ottaa pois 2 ruuvia ja niiden alta prikat (prikkojen irroittamiseen käytin hienovaraisesti poraa). Sen jälkeen kansi on kiinni enää liimalla (jotain silikoonia ehkä). Kansi oli sen verran tiukassa, että meikäläisen hermoilla varustettu kaveri sai kannen reunat murjottua palasiksi. Kuumailmapuhallinkin oli apuna, muttei se liimaa juurikaan heikentänyt.
Piirilevyä tarkastellessa löysin 2 huonoa juotosta. Ne olivat pumpun liittimen juotokset. Korjasin juotokset ja kasasin möntin takaisin kasaan ja takaisin autoon. Sitten jarrujen ilmaus ja koeajo.
ABS/TCS toimivat jälleen kuten pitääkin
ELI TÄSSÄ TAPAUKSESSA ABS:N PUMPPU EI PELITTÄNYT HUONOJEN JUOTOSTEN VUOKSI