Sivu 1/1

Sierra CVH viritys

Lähetetty: 07 Marras 2011 19:49
Kirjoittaja tanaksi
Ostin tuollaisen cvh koneisen sierran ja toivoisin että te osaisitte hieman auttaa amatööriä näissä hommissa.

Elikkä lähtökohtanan olisi yksipisteruisku cvh sierra ja toivoisin siitä muutamaa lisäheppaa irti ja tiedän että vähäpäästöistä ei saa sörkkiä mutta ei tule liikennekäyttöön ja 2l ohc koneita saa halvalla mutta en haluaisi vaihtaa konetta ja eiköhän tuostakin saa irti vähän hepoja .

Itsellä on pyörinyt mielessä tuplakaasuttimet ja tuohon ja kysyisin sitä että mistä saisin imusarjan joka sopii tuplakaasareille ja mitä kaasareita suosittelette?
Escortin 4 pisteruiskukin ajaisi varmaan saman asian mutta ei huvita alkaa repimään romusta ruiskua irti. Ahdintakaan en vielä haluaisi tässä vaiheessa laittaa joten onko mitään imusarjoja tuplille vai täytyykö itse tehdä ja meneekö kivuttomasti tuplat sinne pellin alle. ei mulla muuta

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 07 Marras 2011 20:46
Kirjoittaja nestori
Muistelen että tuo Sierran 1.6 CVH oli tehottomampi kuin Escorteissa käytetty, saatan nyt sotkea Sierran 1-pisteruiskun ja Escortin 4-piste. Meinaan vaan sitä, että Escortin nokalta saisi mahdollisesti suoraan tehokkaamman 1.6:n sinne.

Viritysosia pitäisi löytyä helposti, noita on kuitenkin Escorttien nokalla viritetty ihan riittämiin, myös kaasaripeleinä, eli katse kohti Escorttien viriosia. Joutuu varmaan vähän soveltamaan itse kun kone on eri päin konehuoneessa ja se Sierran CVH:n kansi taisi olla hieman erilainen.

http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20CVH.pdf

Siinä nyt mutuilua...

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 08 Marras 2011 00:23
Kirjoittaja jcos
Escortin nokalta saa 105 heppasen CVH:n öljypohjan vaihdolla + muutamalla muulla modauksella. Vaihdoin tuollasen omaani joku aika sitten. Sierran CVH:ssa ei oo "Hemi" palotiloja.

Eipähän tuolla Escon koneellakaan kuuhun mennä, ehkäpä 2.0 OHC/dokki parempi... Cossuklubin puolella on tehty ainakin yksi Sierra Zetec-muunnos josta vois jo jotain konkreettista hyötyä olla mutta työn määrä on aina iso näissä.

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 09 Marras 2011 17:04
Kirjoittaja tanaksi
No jos nyt unohdan ne tuplakaasarit, pensaa vaan kuluttaavat ja repisin 1.6 eskortin nokalta koko kannen imusarjoineen ja ruiskuineen niin käykö ne heittämällä autooni vai pitää ottaa johtosarjoja, moottorinohjausboxi tankki ynnä muuta mukaan. Ja onko eskortin vuosimallilla väliä kun jostain olen kuullut että mk5 1.6 olisivat huonoja?

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 09 Marras 2011 18:04
Kirjoittaja nestori
Mk5 1.6 cvh:t on EFI koneita, suht nykyaikainen ruiskusysteemi. Mk4:ssa enimmäkseen mekaanisella k-jet ruiskulla, viimeisista mk4:sta voi löytyä efi koneita, mutta ymmärtääkseni ovat täysin vastaavia noiden Mk5:n efien kanssa. Molemmissa omat ongelmansa.

Ja juu, kyllä siinä joutuu sähköt ottamaan mukaan, tankkikin pumpun kanssa varmaan, mutta enpäs ole varma tankista. Tosin taitaa olla kannattavampi ottaa se koko kone mukaan, koska efistä löytyy ainakin kampiakselin asentotunnistin sieltä alakerrasta. Voi olla melkoinen homma saada tuo toimimaan, vaikka osat onkin olemassa "suoraan" escortista... varsinkin saavutettuun hyötyyn nähden iso työ. Mutta onhan se ainakin vähän erilainen ku muilla, 1.6 efi sierra. Tietty tuosta efissä ois se mukava puoli, että esim. megasquirtin ymppääminen siihen on käsittääkseni mahdollista kohtuullisella vaivalla.

Jos englanti taittuu, niin tuolla voi olla mielenkiintoistakin luettavaa CVH:iden virittämisestä:
http://www.pumaracing.co.uk/CVH.htm

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 09 Marras 2011 21:53
Kirjoittaja jcos
Tuossa oma viritelmäni:

Kuva

Itse käytin koko koneen Escortista ja tuota swappia ei voi suorittaa kuin käyttäen Mk5/EFi alakertaa, Sierran koneen tuennat ei passaa muihin lohkoihin.. Ilmeisesti ainakin männissä on palotilojen myötä eroja Sierran ja Escon alakertojen välillä.

Jos samanlaista swappia ajattelet niin tuos ois listaa:

Nykyisestä sierrastas tarvitset ainakin:

- koneen tuennat
- laturin/kannakkeen
- pakosarjan
- oljypohjan
- öljypumpun imuputken
- vauhtipyörän/kytkimen
- type 9 vaihdelaatikko, joka siinä jo varsin onkin paikallaan (tarvitsee kytkeä VSS-anturi EFin boksiin jos käyttää alkuperäistä boksia siis)

Escortista:

- koko moottori
- koneen sähkösarja (EDIS4/MAP/EEC-IV)

Bensapumppusysteemiin käytä vaikka 2.0i DOCH/2.0i OCH tankki pumppuineen.

MegaSquirtti kannattaa ehdottomasti virittää paikalleen, mutta alkuperäisetkin sähköt saa toimimaan melko helpolla, pari lisävalorelettä ajaa asian:

Kuva

Lisäksi termostaattikotelo jää EFin kannessa ikävästi tulipeltiä vasten joten sille siirtoputki:

Kuva

Muistelisin että nimimerkki hana olisi vaihtanut pelkän EFin kannen Sierran CVH:hon, mutta voin muistaa väärinkin.

Niin ja yksi pointtihan on sitten noi Escort RS Turbon kalikat joita voi sitten sovellella :wink:

Sori hirveästä kuvaspämmistä topicciin...

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 11 Marras 2011 19:15
Kirjoittaja tanaksi
Kiitti teille vinkeistä, ois vielä yks asiaankuulumaton kysymys eli onko sierroissa 1.6 ja 2l kardaaneissa mitään eroja eli meneekö ristiin. ja voiko hajonneen 5v lootan tilalle heittää 4v lootan ilman muutteluja.

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 11 Marras 2011 20:26
Kirjoittaja emax
tanaksi kirjoitti:Kiitti teille vinkeistä, ois vielä yks asiaankuulumaton kysymys eli onko sierroissa 1.6 ja 2l kardaaneissa mitään eroja eli meneekö ristiin. ja voiko hajonneen 5v lootan tilalle heittää 4v lootan ilman muutteluja.
Ainakin kytkin on usein eri, ja voi olla kardaanikin. 4v laatikoita on sierroissa kahta mallia, Type E ja Type3. Type E:ssä on samat boorit ainakin kytkimessä kuin type9:ssä (5v). Type 3:ssa on pienemmät boorit ja asetelma, vauhtipyörä, ja kardaani erilainen.

Tuossa epäonninen juttu 4vaihteisen (type3) vaihdosta toiseksi 4vaihteiseksi (type E).
viewtopic.php?f=10&t=31627&start=50#p173561

Dohc sierroissa on MT-75 laatikot ja ne ei suoraa käy minkään ohc:n tai cvh:n jatkoksi. Mahdollista kyllä, mutta ei ns. bolt-on.

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 11 Marras 2011 22:00
Kirjoittaja jcos
tanaksi kirjoitti:Kiitti teille vinkeistä, ois vielä yks asiaankuulumaton kysymys eli onko sierroissa 1.6 ja 2l kardaaneissa mitään eroja eli meneekö ristiin. ja voiko hajonneen 5v lootan tilalle heittää 4v lootan ilman muutteluja.
Kardaanin tumpit vaihdelaatikon ja värinänvaimetimen väliltä eripaksuiset (4v/5v), muistelisin. GT Cortinan ja Mitsubishi Lancerin '89 -> 1600i/3000 GT kytkinlevyt pitäis käydä noiden (2.0OCH/1.6CVH) naittamiseen 4-v vaihdelaatikon kanssa. Mittanauhalla ja hyvällä laskupäällä pitäis sopiva levy saada ihan tarvikeliikkeestä!

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 28 Joulu 2011 23:18
Kirjoittaja tanaksi
Joooo-o, aiheesta vielä. Tohon pihaan on lähiaikoihin ilmeentymässä ilmaiseksi saatu 97 eskortti missä todennäköisesti on pellin alla 1.6 Zetec. Saisikohan noista jotain rakenneltua kun nää eskortti puolen miehet on tehny noita zvh muunnoksia missä on zetec alakerta ja cvh ylä, mutta omaan päähän sopisi mielummin että jättäisi cvh alas ja heittäisi paremmin virtaavan 16v häslingin päälle. Olen noita engelsmannien foorumeilta lukenut että cvh alakerta on kohtuu kestävä mutta cvh yläkerrasta ei viilailemalla saa yhtä hyvää kuin 16v yläkerrasta samoilla viilailuilla. Ja olisihan se mukava omaa 16v sierra joten onko tuossa mitään itua? korjailkaa jos olen väärässä.

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 29 Joulu 2011 22:25
Kirjoittaja emax
Suurimmat ongelmat on, männät, öljyn paluu, jako, ja öljyn tulo kanteen.

Zetassa on öljyn paluut on molemmin puolin kantta, cvh:ssa vain toisella puolella. Voi olla että ne toiset paluut voisi tulpata jotenkin. Lisäksi vielä öljyn paluu reiät on leviemmällä kuin cvh kannessa, se on siinä ja siinä että lohkon pinta ja tiiviste riittä ne peittämään, näin silmällä kattoen ehkä milli on varaa, voi olla vajaa millikin.

Öljyn tulolle on zetekin kannessa oma kanava, cvh:ssa se menee kannenpultin reikää pitkin. Zetekin kannesta voisi ehkä porata kyljestä reiän öljykanavan läpi kannenpultin reikään ja lopuksi tulpata ylimääräiset reiät. Huom! EHKÄ mikäli ainevahvuudet riittää. BlackTop zetassa on vielä lisäksi kannenpinnassa ura öljykanavalle joka pitäisi hitsata täyteen.

Männät on mysteeri. Bolt-on mäntiä tuskin löytyy, paitsi tilaamalla jostain mittojen mukaan. Cvh männät ei sovi zetecin kannen palotilaan. RS-Turbon männät on lähellä mutta niistäkin pitäisi sorvata vähintään noin millin verran pois, ja jääkö sitten lakeen tarpeeksi vahvuutta mahdollisesti tarvittaville venttiilinkoloille :roll:
Zetecin männät on ainakin liian matalat cvh:n kankien kanssa. Zetekin männät + zetekin kanget=? Halkaisija eroja en enää muista.

Jaosta sen verran että zetecin kampuran hammasratas pitää sovittaa cvh:n kampuraan. Remmistä tai kiristäjästä ei hajuakaan.

Re: Sierra CVH viritys

Lähetetty: 05 Tammi 2012 00:46
Kirjoittaja jepe
saako tuota cvh konetta viritettyä ollenkaan että menis vielä päästömittauksista läpi itellä on 80pollee siellä nii sattuu olee vähä laiskan olone.