Sivu 1/3

Mikä *kele Sierrassa jyristää

Lähetetty: 13 Joulu 2005 12:16
Kirjoittaja Henna
Noniin eli aikasemmin jo tuosta jyrinästä oli puhetta. Tuo meidän vakiokorjaaja sanoi et kardaanin tukilaakeri/kumi pitäis vaihtaa, no nyt ne on vaihdettu ja jyristää edelleen. Se sanoi et jos vielä jyristää niin sitte varmaan kytkin, mut eikös sen pitäis jyristää liikkeelle lähtiessä tai vaihtaessa?? Tämä jyrinä kun on kokoaikaista. Ja yks tyyppi sanoi et jos on perä paskana, no se ei ole ainakaan koskaan huutanut. Voisko se sit olla mennyt kun kevättalvella auto sai jonkinmoisen tällin keulaan? Tokihan siellä on voinut mikä vaan heilahtaa, konekin. Mut en kyllä muista et oliko jyrinä jo heti olemassa kun auton otin liikenteeseen pitkän seisonnan jälkeen. Itse ajattelin et varmaan kannattais moottorin kumityynyt katsoa jos ne on kovettuneet, mut aiheuttaisko nekään tollaista? Aika paljon kyllä muutenkin noita kumiosia on kovettunut seisonnan aikana.. Alkaa jo rapomaan kun koko ajan tärisee niin että saa ilmaisen kokovartalohieronnan. :D

Lähetetty: 13 Joulu 2005 12:22
Kirjoittaja Jaakko85
Onko kardaani tasapainossa ? Perästä ne äänet taitaa sitten kuulua, ellei ristinivelet oo paskana. Toki on edelleenki paljon muita vaihtoehtoja.

Lähetetty: 13 Joulu 2005 12:23
Kirjoittaja Henna
Jaa, en minä vaan moisista tiedä. 8) En kyllä muista kuulleeni tollaisesta, jenkeissä kyllä tiedän niitä olevan. Tuossa on vaan koneremonttikin tossa viime talvena tehty eikä ainakaan mun silmään sellaista osaa osunut, ja kai se olisi vaihdettu jos sellainen olisi tai ois kulunut. Mut jotain kumia nyt epäilen, voi olla et ihan väärässäkin olen.

Lähetetty: 13 Joulu 2005 12:24
Kirjoittaja Jaakko85
Ei ole värinänvaimenninta. Tai sitten en vaan ole vielä löytänyt :roll:

Lähetetty: 13 Joulu 2005 12:26
Kirjoittaja Henna
Vastataanpa samalla toiseenkin. No siis enhän minä tiedä onko se tasapainossa, kai sen pitäis olla tai luulis ainakin korjaajan maininneen jos ei olisi. Ja ristinivelet on kunnossa. Oisko se sitten se perä, tiedä sitä. Mut ei tosiaankaan ole koskaan ujeltanut.

Lähetetty: 13 Joulu 2005 12:55
Kirjoittaja markkul
Ei löydy kyllä damperia OHC Sierrasta. CVH:ssa taitaa olla tasapainotusakseli (DOHC:ssa ei taida olla), mutta OHC:ssä ei sitäkään.

Asiaan. Onko se tärinä kokoaikaista? Yksi ainakin Type 9 laatikkoon liittyvä tyyppivika on ulostuloakselin laakerin kuluminen, joka aiheuttaa tärinää, mutta yleensä vain tietyllä nopeudella. Itsellä ilmenee n. 90-120 nopeudessa, jonka alle tai yli mentäessä kaikki on ihan ok. Toki värinän tuntee vaihdekepistä. Kardaanin kun vetää pois laatikosta, niin itselläni siinä akselissa on joku puolensentin klappi, jota ei kyllä pitäisi olla!

Jos koko auto täristää, niin vittaa kyllä tasapaino-ongelmaan. Jos vika olisi moottorin tukikumissa, pitäisi värinän tuntua auton ollessa paikallaankin. Ja kun konetta ryntäyttelee, niin koneen pitäisi kyllä liikkua aika levottomasti. Käsittääkseni nuo kumit eivät kyllä kovetu, vaan ennemminkin repeävät!

Myös todella väljä vetonivel saattaisi aiheuttaa tärinää. Tosin en kyllä usko, että se on kovin voimakasta, läpättävä ääni kyllä pitäisi kyllä kuulua. Eli kardaanin epätasapaino tai sen kulunut ristinivel saattaisi kyllä hyvinkin olla syyllinen.

Onhan renkaat varmasti tasapainossa ja vanteet suorat? Ettei syy olisi näin yksinkertainen?

Yhteenvetona, jos värinä tulee moottorista, pitäisi sen tuntua paikallaan ollessa. Jos taas liikkeessä, vika löytynee voimansiirrosta. Kytkin tuskin aiheuttaa moista. Jos siellä on jotain vikaa, pitäsi sen tuntua liikkeellähdössä.

Lähetetty: 13 Joulu 2005 16:26
Kirjoittaja Henna
Tulipa pitkä vastaus. Niin se tärinä on kyllä aikalailla kokoaikaista, varsinkin hiljaisemmalla nopeudella ajaessa ja silloin kun kaasua hellittää niin töksähtää omituisesti. Sitten taas jossain satasen vauhdissa tärinä ei ole niin paha. Enkä oikein kyllä osaa sanoa täristääkö koko auto, mun mielestä se tärinä on enemmänkin siellä etupäässä. Kojelautakin hyppii ja narisee.

Miten sitte jos tälläinen tasapaino-ongelma on niin miten sen saa korjattua? Tai mistä se sit niinku johtuu? Tosiaankin ristinivel on kunnossa ja myös se kumilimppu ja sitten se laakeri mikä vaihdettiin.

Ja luulisin et renkaista ei johdu kun tärisi kyllä kesäkumeillakin, ja talvikumit on aivan uudet joten eiköhän ne ole kunnolla tasapainoitettukin. Ja varmaan olisivat maininneet jos vanteet olisivat käyrät. Enkä ihan heti edes usko että tollaiset "vanhanaikaiset alut" niin miksikään menisi kovin helposti. :P

Lähetetty: 13 Joulu 2005 18:07
Kirjoittaja ft79
tämä tuskin on vikana
mutta: laatikon kannatin palkissa
oleva kuumi revennyt, tippunut, tai vastaavaa... :?:

Lähetetty: 13 Joulu 2005 18:57
Kirjoittaja markkul
Henna kirjoitti:taas jossain satasen vauhdissa tärinä ei ole niin paha. Enkä oikein kyllä osaa sanoa täristääkö koko auto, mun mielestä se tärinä on enemmänkin siellä etupäässä. Kojelautakin hyppii ja narisee.

Miten sitte jos tälläinen tasapaino-ongelma on niin miten sen saa korjattua? Tai mistä se sit niinku johtuu? Tosiaankin ristinivel on kunnossa ja myös se kumilimppu ja sitten se laakeri mikä vaihdettiin.
Jos vika on kardaanissa, niin kardaani irti ja sellaiselle koneistamolle, joka osaa sen tasapainottaa. Kardaani voi olla myös kiero. En kyllä osaa sanoa, miksi se olisi mennyt kieroksi.

Tuo töksähdys kaasu päästettäessä saattaisi tosiaan johtua särkyneestä moottorin kannatinkumista. Nuohan nyt on helppotarkistaa.

Yksi, joskin kaukaa haettu syy voisi löytyä jarrulevyistä. Jos jarru laahaa ja levy on kiero, niin saattaisi ravistaa, mutta tuon nyt luulisi huomaavan jarrutuksessakin.

Onko muuten etupäänvälyksistä mitään tietoa (alapallot ja vakaajan kiinnitykset lähinnä)? Saattaisi tommonenkin aiheuttaa ravistamista, ainakin alapallo, jos on todella väljä. Tuon nyt kyllä tuntisi ajaessa esim. kanttaein yli, eli lonksuisi.

Aika paha ongelma näin kuvauksen perusteella pelkästään. :-)

Lähetetty: 13 Joulu 2005 19:13
Kirjoittaja Jaakko85
Heiluuko vaihdekeppi liiakseen `? :D

Lähetetty: 13 Joulu 2005 19:16
Kirjoittaja jaska74
jyristääkö aina ajossa vai vaan kun on veto päällä?

Lähetetty: 13 Joulu 2005 21:26
Kirjoittaja GeeTee
Enstöikses vaihdat kartaanin molemmat ristikot laakereineen ja tasapainotutat sen osaavassa liikkeessä! Vasta sit etit muualta..

Lähetetty: 14 Joulu 2005 12:51
Kirjoittaja Henna
No autohan on siis vähän aikaa sitte katsastettu ja ei silloin ainakaan mitään häikkää ollut alapalloissa tai muussakaan.

Kardaani kai ois voinut mennä kieroksi siinä viime kevään töksähdyksessä kun joku ruttasi keulan, mutta kun ei se muistaakseni silloin seisonnan jälkeen heti tolleen ravistanut.

Ja vaihdekeppi nyt on aina ollut kun mikäkin hieromasauva. 8) Mut kyllä se nyt mun mielestä enemmän heiluu kuin ennen.

Mun mielestä jyristää ennemminkin silloin kun laskee kaasun kokonaan ja taas kun kaasua painaa niin tärinä vähän hellittää.

Mut minkäs takia ristikoita pitäis alkaa vaihteleen jos ne on kunnossa? Ja mistähän sellaisen osaavan liikkeenkin löytää, ei hirveest ole kokemust sellasista.

Lähetetty: 14 Joulu 2005 15:22
Kirjoittaja markkul
Henna kirjoitti: Mun mielestä jyristää ennemminkin silloin kun laskee kaasun kokonaan ja taas kun kaasua painaa niin tärinä vähän hellittää.
Täristääkö silloinkin jos heittää vapaalle kaasu ylhäällä? (Tai vastaavasti kytkin pohjaan).

Tuolla nyt pystyy selvittämään johtuuko voiman siirrosta. Jotenkin kuulostaa kyllä kardaanivialta.

Lähetetty: 14 Joulu 2005 15:40
Kirjoittaja tumakirj
mulla sierraan laitettiin kardaanin nivelet ja tasapainotettiin... kardaanista johtuvat jyrinät kyllä lakkas mutta tuolla 80km/h kieppeille on semmosta ihme täristämistä mikä tuntuu persees...oon käyny kans lähes kaikki läpi ja tulin siihen tulokseen et jos se on loppujen lopuks perä tai vaihteisto niin kyllä ilmottaa myöhemmin...ei muutakun ajoo vaan :)

Lähetetty: 14 Joulu 2005 15:49
Kirjoittaja Fordmula
Vaihdoin kerran Sierraan erään Caprin 1.6 koneen. Ihmettelin tärinää. Tässä OHC:ssa olikin erilainen öljypohja kuin Sierran alkuperäisessä 1.3:ssa ja otti kiinni. Aluslevyjä väliin, niin nousi sen verran ylemmäs kone, että tärinä oli poissa.

Lähetetty: 14 Joulu 2005 17:02
Kirjoittaja Henna
Nyt en kyllä ole varma täristääkö silloin jos vapaalle heittää. Mut ainakin siis silloin kun vaihde on päällä ja kaasu ylhäällä. Vaikeahan noita tarkalleen on selittää, jonkun asiantuntevamman pitäis päästä itse kokeilemaan mitä se tekee.

Mitäs muuten jos se oliskin perä niin tulisko se täristys noin yht´äkkiä vai ulisisko se ensin? Sitä se ei ainakaan ole tehnyt. Ja ei tolla nyt hirveesti innostais ajella kun niin tärisee. :P

Eihän tuo tärinä kai mistään takapyörän laakereista voi johtua?? Muistelin vaan et toisella puolella olis vähän huonona. Mut ei kai se siitä johdu.

Lähetetty: 14 Joulu 2005 17:12
Kirjoittaja Bootsi
Henna kirjoitti: Eihän tuo tärinä kai mistään takapyörän laakereista voi johtua?? Muistelin vaan et toisella puolella olis vähän huonona. Mut ei kai se siitä johdu.
Voi olla...
Kardaania minäkin ensimmäisenä epäilisin.. tyypillinen Sierran vika. :?

Lähetetty: 14 Joulu 2005 17:34
Kirjoittaja Jukkiss
Itellä oli just samanlaista tärinää/jyrinää niin laatikon ja kartaanin välinen kuminivel veti viimeisiään. Auto muuttui aivan eriksi sen vaihdon myötä.

Lähetetty: 14 Joulu 2005 18:38
Kirjoittaja ft79
Bootsi kirjoitti: Voi olla...
Kardaania minäkin ensimmäisenä epäilisin.. tyypillinen Sierran vika. :?
tyyppi vika??
ei oo ollu kartaanissa ikinä vikaa...
mitä nyt kerran kumilimppu mureni mutta
ei oo kyllä ollu ikinä mitään...

ja ajokin on ollu kaikkee muuta kun
siistiä maantie ajoa.. :wink:

Lähetetty: 14 Joulu 2005 20:03
Kirjoittaja Jaakko85
tumakirj kirjoitti:mulla sierraan laitettiin kardaanin nivelet ja tasapainotettiin... kardaanista johtuvat jyrinät kyllä lakkas mutta tuolla 80km/h kieppeille on semmosta ihme täristämistä mikä tuntuu persees...oon käyny kans lähes kaikki läpi ja tulin siihen tulokseen et jos se on loppujen lopuks perä tai vaihteisto niin kyllä ilmottaa myöhemmin...ei muutakun ajoo vaan :)
Samoin, pientä vipraamista omassakin, (ei siis kori tärise) mutta kovaa ajoa vaan, kerran ei syy paljastunut. :lol:

Lähetetty: 14 Joulu 2005 20:19
Kirjoittaja Bootsi
ft79 kirjoitti:

tyyppi vika??
:
Tyypillinen vika..
Vai pitäiskö sanoa "yleinen harmi".. Samoin kuin täristävät jarrulevyt ja väljät alatukivarren puslat.

..ei mullakaan noita vikoja ole. mutta monilla on. 8)

Lähetetty: 14 Joulu 2005 23:06
Kirjoittaja 1jauho
melko varmasti öljypohja ottaa kiinni siihen poikittaispalkkiin auton alla.

Lähetetty: 15 Joulu 2005 02:36
Kirjoittaja jarkkoo
Kaverilla oli kanssa kummallista jyristystä Sierrassa, jota luultiin toki aluksi kardaanista johtuvaksi.

Syyksi paljastui loppupeleissä toinen takapyöränlaakeri, joka ei ääntänyt, eikä renkaan vaihdon yhteydessäkään tuntunut väljältä. Petti sitten aivan yllättäen lopullisesti nastarenkaiden "sisäänajon" yhteydessä. Laakeri oli kirjaimellisesti räjähtänyt, avatessa tuli rojut syliin.

Tai näin ainakin auton omistajan höpötyksistä ymmärsin, oli laakerin vaihdolla hävinnyt jyristys. Eli ihan ideana vain, kannattaa tarkistaa.

Lähetetty: 15 Joulu 2005 11:18
Kirjoittaja Henna
No laakerihan tossa nyt on aika huonossa kunnossa mut en minä kyllä usko et se tolleen jyristäis, kuvittelisin et se silloin ois vähä niinku toispuoleista.

Ja miten se öljypohja nyt siihen poikittaispalkkiin yht´äkkiä kiinni ottaisi??

Ja sit vaan sanotaan et kovaa ajoa, ei sillä kohta enää voi ajaa kun ei hermot kestä. Kun on tota vikaa enemmänkin, ikkunaakaan ei voi pitää kiinni kun pakokaasut pöllyää sisälle. Ja sit vielä pitäis jotain jyrinää kestää. 8)

Niin eikös se kardaanin tasapainotus kuitenkin ole aika kallista lystiä? Varmaan ennemmin kannattaa ostaa joltain sellainen ja kokeilla jos se pelittäis, eihän ne kardaanit kuitenkaan paljoa maksa.
Tietty sen lootan ja kardaanin välisen kuminkin vois tarkistaa.

Joo eipä ole tolla mun romullakaan hirveesti rauhallista ajoa harrastettu kun kuski on tälläinen rämäpää joka vähät välittää pienistä. :D