Ford galaxyn 2,0 tdci lohkolämmittimen asennus
Lähetetty: 22 Loka 2011 21:54
Laitoimpa tämmösen tänne kun en löytänyt ennestään asiaa. Eli auto on Ford Galaxy 2,0 Tdci vuosimallia 2008.
Saksasta tuonti peli niin lohkolämppärin asensin itse. Galix:in lämmittimen hommasin kun defa:lla ei ollut tarjota kuin säteilylämmitintä. http://www.calix.se/consumer/soka.asp niin sieltä saa automallilla haettua osat.
Eli ensin otin pohjansuojamuovin pois ..vati alle ja vesiletku irti syylärin alareunasta. Vaikein työ oli pakkastulpan irroitus. Pakkastulppa on moottorin etupuolella (oikea paikka asennus ohjeissa) Porasin siihen keskelle 8mm reiän ja tein 8 *80 pultista sen kantaa muovaamalla koukun jonka pystyi pujottamaan pakkastulpan reiästä sisään.
Siihen sitten hylsy joka oli tulppaa isompi ...prikka ja mutterilla kiristämällä pakkastulppa tuli nätisti pois.(eräänlainen ulosvetäjä
)
Yritin ennen tätä vääntää ja kammeta ja naputtaa mutta ei irronnut. Ja muistaakseni reiässä oli reunus joka estää tulpan kääntymisen poikittain kuten monesti neuvotaan tulppaa poistamaan lyömällä.
Johdon liittimen asensin puskuriin hanttimiehen ajovalon alapuolelle. Ajovalo on helppo irroittaa 2 ruuvia irti.
Sisäpistokkeen johdon toin sisälle hanskalokeron takaa.
Purkutapa:
-hanttarin keskikonsolin puoleinen alin muovi pois (kaksi muovi kiinnikettä ylös)
- ylempi muovi muistaakseni 3 torksia yksi jalkatilassa ja 2 hanskalokeron reunassa.
- oikealtapuolen kojelaudan pieni reunamuovi lähtee kampeamalla pois ei ruuvikiinntiystä.
- sitten hanskalokeosta 4-5 torksia ja 3* 10mm ruuvia (sisäpuolelta)
Sitten hanskalokero pitäis irrota, ja näkyviin tulee läpivienti johon porasin alapuolelle reiän. poraamani reikä oli sen verran ahdas että...
Käytin johdon pujottamiseen jäykkää putkea(samaa kokoluokkaa kuin johto) lykkäsin sen sisältä moottoritilaan ja halkaisin putkenpään ja työnsin johdonpään hieman sen sisälle. Teippasin sisätilan johdon siihen kiinni. Laitoin lasinpesuspraytä liukasteeksi ja nyppäsin johdon sisälle.
Moottorinpuolelta kannattaa johto kiinnittäessä notkolle läpivientiä ennen ettei vesi liru sisälle johtoa myöden. Laitoin myös sikaa läpivientiin.
Sitten vain johdot nippusiteillä niin ettei hinkuta ittiään rikki.
Pistokke johto ei tarvi olla niin pitkä kuin galixin sivuilla tiedotetaan jos sen asentaa siihen hanttarin ajovalon alapuolelle. Sarjassa tuli 1,5 m elementtikaapeli ..ajattelisin että 0,5 tai 0,8 sopiva.
Aika sepustus toivottavasti jotain auttaa
Saksasta tuonti peli niin lohkolämppärin asensin itse. Galix:in lämmittimen hommasin kun defa:lla ei ollut tarjota kuin säteilylämmitintä. http://www.calix.se/consumer/soka.asp niin sieltä saa automallilla haettua osat.
Eli ensin otin pohjansuojamuovin pois ..vati alle ja vesiletku irti syylärin alareunasta. Vaikein työ oli pakkastulpan irroitus. Pakkastulppa on moottorin etupuolella (oikea paikka asennus ohjeissa) Porasin siihen keskelle 8mm reiän ja tein 8 *80 pultista sen kantaa muovaamalla koukun jonka pystyi pujottamaan pakkastulpan reiästä sisään.
Siihen sitten hylsy joka oli tulppaa isompi ...prikka ja mutterilla kiristämällä pakkastulppa tuli nätisti pois.(eräänlainen ulosvetäjä

Yritin ennen tätä vääntää ja kammeta ja naputtaa mutta ei irronnut. Ja muistaakseni reiässä oli reunus joka estää tulpan kääntymisen poikittain kuten monesti neuvotaan tulppaa poistamaan lyömällä.
Johdon liittimen asensin puskuriin hanttimiehen ajovalon alapuolelle. Ajovalo on helppo irroittaa 2 ruuvia irti.
Sisäpistokkeen johdon toin sisälle hanskalokeron takaa.
Purkutapa:
-hanttarin keskikonsolin puoleinen alin muovi pois (kaksi muovi kiinnikettä ylös)
- ylempi muovi muistaakseni 3 torksia yksi jalkatilassa ja 2 hanskalokeron reunassa.
- oikealtapuolen kojelaudan pieni reunamuovi lähtee kampeamalla pois ei ruuvikiinntiystä.
- sitten hanskalokeosta 4-5 torksia ja 3* 10mm ruuvia (sisäpuolelta)
Sitten hanskalokero pitäis irrota, ja näkyviin tulee läpivienti johon porasin alapuolelle reiän. poraamani reikä oli sen verran ahdas että...
Käytin johdon pujottamiseen jäykkää putkea(samaa kokoluokkaa kuin johto) lykkäsin sen sisältä moottoritilaan ja halkaisin putkenpään ja työnsin johdonpään hieman sen sisälle. Teippasin sisätilan johdon siihen kiinni. Laitoin lasinpesuspraytä liukasteeksi ja nyppäsin johdon sisälle.
Moottorinpuolelta kannattaa johto kiinnittäessä notkolle läpivientiä ennen ettei vesi liru sisälle johtoa myöden. Laitoin myös sikaa läpivientiin.
Sitten vain johdot nippusiteillä niin ettei hinkuta ittiään rikki.
Pistokke johto ei tarvi olla niin pitkä kuin galixin sivuilla tiedotetaan jos sen asentaa siihen hanttarin ajovalon alapuolelle. Sarjassa tuli 1,5 m elementtikaapeli ..ajattelisin että 0,5 tai 0,8 sopiva.
Aika sepustus toivottavasti jotain auttaa
