Sivu 1/1
Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 22 Loka 2011 13:23
Kirjoittaja darien
Koitin selata forumeita mutta en löytänyt samanlaista vikaa käsittelevää aihetta, joten tässä uusi aihe. Eli ongelmana on hiljattain ostettu vm 2000 Focus 2 litrasella koneella. Kone käy hyvin kylmänä ja useimmiten lämpimänäkin, mutta yleensä noin 10-15min ajon jälkeen esim valoihin pysähtyessä kone "yskii", eli tiputtaa hieman kierroksia ihan hetkeksi ja auto täristää sillon ja koneesta kuuluu sellainen ääni kun jotain olisi löysällä tms. Joskus kone taas voi käydä viisikin minuuttia tyhjäkäynnillä aivan tasaisesti.
Toinen ongelma on ihan omaa maailmaansa elävä keskuslukitus, eli kuljettajan ovesta ovet lukittaessa molemmat ovet lukittuvat, mutta ovia avatessa matkustajan ovi jää lukkoon. Kun taas matkustajan ovesta avaa/sulkee ovet, kaikki toimii normaalisti. Välillä sitten taas kuljettajan oven puoleltakin saa matkustajan oven auki.
Kumpaakaan vikaa ei esiintynyt autoa koeajaessa ja muutenkin välillä kaikki tuntuu pelaavan normaalisti

Re: Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 23 Loka 2011 13:06
Kirjoittaja rangleri
Onko autossa ilmastointia? Yhdessä 2004-mallisessa (1.4, eri kone kylläkin) oli flektin liitin sulanut sen verran ettei virta kulkenut ja flekti ei toiminut.
Tuloksena oli, että auto meinasi sammua koko ajan lämpimänä kun ilmastointikompura lähti päälle. Siitä seurasi kompressorin naksuminen pois-päälle-pois-päälle kun ecu yritti estää moottorin sammumisen. Jotenkin tuo kai liittyi ilmastoinnin "logiikkaan" joka myös käyttää flektiä.
Re: Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 23 Loka 2011 13:55
Kirjoittaja darien
rangleri kirjoitti:Onko autossa ilmastointia? Yhdessä 2004-mallisessa (1.4, eri kone kylläkin) oli flektin liitin sulanut sen verran ettei virta kulkenut ja flekti ei toiminut.
Tuloksena oli, että auto meinasi sammua koko ajan lämpimänä kun ilmastointikompura lähti päälle. Siitä seurasi kompressorin naksuminen pois-päälle-pois-päälle kun ecu yritti estää moottorin sammumisen. Jotenkin tuo kai liittyi ilmastoinnin "logiikkaan" joka myös käyttää flektiä.
Autossa on ilmastointi mutta sen kytkeminen päälle/pois ei vaikuta mitenkään tuohon ongelmaan. Huomasin eilen että auton "yskiessä" tulee pakokaasua huomattavasti enemmän ja se on myös vähän tummempaa kuin normaalisti.
Re: Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 26 Loka 2011 17:27
Kirjoittaja emax
darien kirjoitti:
Toinen ongelma on ihan omaa maailmaansa elävä keskuslukitus, eli kuljettajan ovesta ovet lukittaessa molemmat ovet lukittuvat, mutta ovia avatessa matkustajan ovi jää lukkoon. Kun taas matkustajan ovesta avaa/sulkee ovet, kaikki toimii normaalisti. Välillä sitten taas kuljettajan oven puoleltakin saa matkustajan oven auki.
En focuksen ominaisuuksia tarkasti tiedä, mutta joissakin on ihan tuollainen ominaisuus, että kun kääntää kuskin ovessa avainta kerran niin vain kuskin ovi aukeaa, ja toisen kerran niin loput lukot aukeaa.
Estää ei toivottuja henkilöitä hyppäämästä autoon kun avaa keskuslukon tjsp...
Re: Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 31 Loka 2011 13:40
Kirjoittaja Vartiaine
Tuohon ovien lukitukseen löytyy ohjeet ohjekirjasta. Avaimen voi ohjelmoida siten, että se toimii noin. Jos ei ohjekirjaa löydy, niin voin kirjottaa ohjeet tänne. Sitä en tiedä miksi se toimii välillä erilailla.. En tiedä, mutta tuohon yskivään tyhjäkäyntiin voisi auttaa ihan vaan vikakoodien nollaus.
Re: Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 01 Marras 2011 23:17
Kirjoittaja darien
Asia edistynyt hieman, olen nyt pari kertaa tankannut E10 sijasta 98 ja kone käy huomattavasti tasaisemmin. Nyt "yskii" enää satunnaisesti todella pitkän tyhjäkäynnin jälkeen. Huomasin myös että ilmastointi vaikuttaa sittenkin, eli jos ilmastointi on päällä, ei tuota yskimistä esiinny enää ollenkaan
Ohjekirja ei tuon avainongelman kanssa auttanut, sekin toimii välillä normaalisti ja välillä sulkee vain toisen oven

Re: Focus MK1 "yskivä" tyhjäkäynti
Lähetetty: 22 Joulu 2011 20:20
Kirjoittaja Tate
Löytykö tähän lopullista vikaa, itsellä autossa samat oireet moottorissa?