Sivu 1/2
vauhtipyörä
Lähetetty: 11 Joulu 2005 23:35
Kirjoittaja cossu7
mitä haittaa voi olla jos on kevennetty v- pyörä, mutta ei tasapainotettu? voiko mennä paljonki epä tasapainoon?? otettu 10mm lastu pois... ja 2.0 sierra ohc kyseessä.
Re: vauhtipyörä
Lähetetty: 11 Joulu 2005 23:37
Kirjoittaja turbiiniriesa
cossu7 kirjoitti:mitä haittaa voi olla jos on kevennetty v- pyörä, mutta ei tasapainotettu? voiko mennä paljonki epä tasapainoon??.
voi ihan tarpeeksi mennä.esim.alakerran laakerit kärsii jne.
Lähetetty: 12 Joulu 2005 11:45
Kirjoittaja Jaakko85
Eikai kukaan tasapainottamatonta laita edes kiinni ?
Lähetetty: 12 Joulu 2005 12:10
Kirjoittaja Volmari
olen kuullut että jollain on tullut vauhtipyörä lohkon läpi kun ei ollut tasapainossa..
tiedä siitä, mutta eikai se mahdotontakaan ole. mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna kaikki epätasapainossa olevat osat eivät ole hyväksi moottorissa..
Lähetetty: 12 Joulu 2005 12:45
Kirjoittaja tommi.r
Volmari kirjoitti:olen kuullut että jollain on tullut vauhtipyörä lohkon läpi kun ei ollut tasapainossa..
tiedä siitä, mutta eikai se mahdotontakaan ole. mutta ihan maalaisjärjellä ajateltuna kaikki epätasapainossa olevat osat eivät ole hyväksi moottorissa..
Eikai nyt sentään lohkosta läpi

Kytkinkoppa kuulostaisi todentuntuiselta ja semmoisesta olen itsekkin kuullut juttua.
Lähetetty: 12 Joulu 2005 15:53
Kirjoittaja lalli69
viewtopic.php?t=3330
tuollahan tuosta jauhettiin...
Lähetetty: 12 Joulu 2005 15:55
Kirjoittaja late
Mutta millasessakohan tasapainossa noi pyörät on tehtaalta tullessa?
Lähetetty: 12 Joulu 2005 16:10
Kirjoittaja VesQ
Ei varmaan ihan grammalleen mutta vakiokoneen kierroksilla kestää
Vaikka kuinka keskittäisi sorviin ettei ole yhtään heittoa ja ottaa lastua paikasta jossa on tasapainotusporauksia niin johan heittää
Eli tasapainotukseen ennenkuin edes miettii kiinni ruuvaamista
Lähetetty: 12 Joulu 2005 16:11
Kirjoittaja Jaakko85
late kirjoitti:Mutta millasessakohan tasapainossa noi pyörät on tehtaalta tullessa?
No täydellisessä epätasapainossa, niinkuin muutkin moottorinosat toisiinsa nähden

Lähetetty: 12 Joulu 2005 17:27
Kirjoittaja JuHo^
joskus jäällä oli honda zivikki lasiperä mistä oli sytkää säädetty ja vaihtipyörää kevennetty.. otettu muistaakseni 1/3 painosta pois.. silee ettei enää käyny ees tyhjäkäyntii kunnolla.. jällä tuli kengittyä ja v-pyörän pultit poikki ja vaihtipyörä kipes jalkaa pitkin takapenkille niin että vieläkin on hammastus arvet vasemman jalan yli... tapahtuma hetkellä talla pohjasssa ja kierrokset sen mukaiset..
syksyn aikana eräällä jokkis kuskilla tuli asconan pojasta v-pyörä kurkkaa ja on tällähetkellä kuntoutuksessa.. jänteitä meni sen verran että isovarvas on ainut mitä pystyy taittaa...
Lähetetty: 12 Joulu 2005 17:36
Kirjoittaja Bootsi
JuHo^ kirjoitti:joskus jäällä oli honda zivikki lasiperä mistä oli sytkää säädetty ja vaihtipyörää kevennetty.. otettu muistaakseni 1/3 painosta pois.. silee ettei enää käyny ees tyhjäkäyntii kunnolla.. jällä tuli kengittyä ja v-pyörän pultit poikki ja vaihtipyörä kipes jalkaa pitkin takapenkille niin että vieläkin on hammastus arvet vasemman jalan yli... tapahtuma hetkellä talla pohjasssa ja kierrokset sen mukaiset..
syksyn aikana eräällä jokkis kuskilla tuli asconan pojasta v-pyörä kurkkaa ja on tällähetkellä kuntoutuksessa.. jänteitä meni sen verran että isovarvas on ainut mitä pystyy taittaa...
Eikös siinä Civikissä ollut kytkinakselia jos kerran kokonaisena lähti v-pyörä lentelemään??
Kappaleiksi noita oon nähnyt menevän, mutta en koskaan oo kuullut että olis kokonaisena poistunut paikaltaan.

Lähetetty: 12 Joulu 2005 18:32
Kirjoittaja VesQ
No jos se nyt kokonaisena sieltä lähtisikin niin veikkaampa että joku kytkinakseli tai kytkinkoppa ei sitä paljoa pidättele
Lähetetty: 12 Joulu 2005 18:33
Kirjoittaja Jaakko85
VesQ kirjoitti:No jos se nyt kokonaisena sieltä lähtisikin niin veikkaampa että joku kytkinakseli tai kytkinkoppa ei sitä paljoa pidättele
Sanoisin jopa ettei se sitä kyllä paljoa taida pidätellä.
Lähetetty: 12 Joulu 2005 18:36
Kirjoittaja VesQ
Hmm, jonkinasteista kaikua havaittavissa

Lähetetty: 12 Joulu 2005 19:53
Kirjoittaja p3
olikos civicissä vauhtipyöränpuoli oikealla kuljettajanpaikalta katsottuna
pyöriväliike-energia sieltä mihinkään syöksy, ainakaan takapenkille
kampiakselilta takapenkille pitäs olla +30cm reikä.
sirpaleiksi hajoaminen on hieman eri asia, keskipakovoimat heittää kappaleet kehänsuuntaan.
Lähetetty: 12 Joulu 2005 19:57
Kirjoittaja NiceMan
Tuhnun vauhtipyörästä on 90% siitä ulokkeesta poistettu ja tietenkin 0-painotettu samoin kampiakseli etc.
Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:04
Kirjoittaja Bootsi
p3 kirjoitti:olikos civicissä vauhtipyöränpuoli oikealla kuljettajanpaikalta katsottuna
pyöriväliike-energia sieltä mihinkään syöksy, ainakaan takapenkille
kampiakselilta takapenkille pitäs olla +30cm reikä.
sirpaleiksi hajoaminen on hieman eri asia, keskipakovoimat heittää kappaleet kehänsuuntaan.
Juurikin näin.. eli kyllähän se jää siihen paikoilleen "hyrräämään" ei se kytkinakselikaan mitään meltorautaa ole.. Edes Civikissä.
Bull Shittiä, sanon minä.

Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:33
Kirjoittaja cossu7
no prkl ei muutaku purkamaan

on vielä sisään ajossa. vois viedä sen tasapainotettavaks niin ei tartte olla varuillaan koska pitää koppi ottaa

Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:38
Kirjoittaja NiceMan
Aina tasapainotus Jos osiin tekee muutoksia.
Itselläni viellä 0-painossa kaikki niin voi huoletta(?) kierättää vakiota korkeammalle jos tuo nyt edes hengittää niin paljon.
Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:40
Kirjoittaja Bootsi
cossu7 kirjoitti:no prkl ei muutaku purkamaan

on vielä sisään ajossa. vois viedä sen tasapainotettavaks niin ei tartte olla varuillaan koska pitää koppi ottaa

Pitää vielä masetaa sut..
V-pyörä pitäis tasapainottaa lopuksi vielä kampiakselin kans yhdessä. (mielellään vielä asetelman kanssakin)
Mutta normaali käyttöön riittää kyllä pelkkä v-pyörän tasapainoituskin.
..ja vielä aiheesta.. Jokkikseen on noita pyöriä sorvailtu "iät ajat" ja tuskin koskaan tasapainoitettu.. hyvin on toimineet.

mutta sehän onkin ihan eri juttu.. vai onko??

Lähetetty: 12 Joulu 2005 20:45
Kirjoittaja Sultzi
Itsekun tuosta tasapainotuksesta kyselin Hämeen Diiselistä, siellä pyöritetään sitä vauhtipyörää kampiakselin kanssa jokatapauksessa (ellei löydy valmiiksi olevaa telinettä vauhtipyörälle). Ja kun samanhintainen on kampiakseli+vauhtipyörä+asetelman painotus kuin pelkän vauhtipyörän, tottakai kaikki vien

Lähetetty: 12 Joulu 2005 21:18
Kirjoittaja VesQ
Bootsi kirjoitti:ja vielä aiheesta.. Jokkikseen on noita pyöriä sorvailtu "iät ajat" ja tuskin koskaan tasapainoitettu.. hyvin on toimineet.

mutta sehän onkin ihan eri juttu.. vai onko??

Kyllä ainakin meilläpäin on tasapainoteltu kaikkiin jokkispeleihin, tosin lähes "kotikonstein" mutta siihen 1-3g tarkkuuteen on nuo saatu kun on muutamia käyty varmistamassa
Ja noissa takamoottoreissa ei niin vaarallista olekkaan vaikka lähtee palasina, no meneehän siinä sitten muutakin osaa mutta ei terveydelle haitallista

Lähetetty: 13 Joulu 2005 00:17
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:
Kyllä ainakin meilläpäin on tasapainoteltu kaikkiin jokkispeleihin, tosin lähes "kotikonstein" mutta siihen 1-3g tarkkuuteen on nuo saatu kun on muutamia käyty varmistamassa
Ja noissa takamoottoreissa ei niin vaarallista olekkaan vaikka lähtee palasina, no meneehän siinä sitten muutakin osaa mutta ei terveydelle haitallista

missä noin köyhää jokkis väkeä on?? en oo kuullukkaan sellasesta kevennetystä vauhtipyörästä jota ei ois tasapainotettu jollain koneistamolla, siis jokkis autosssa

8)
Lähetetty: 13 Joulu 2005 16:15
Kirjoittaja Bootsi
ZyaS kirjoitti:
missä noin köyhää jokkis väkeä on?? en oo kuullukkaan sellasesta kevennetystä vauhtipyörästä jota ei ois tasapainotettu jollain koneistamolla, siis jokkis autosssa

8)
Vähän siellä ja täällä.
Miten "koti konstein" tasapainoitetaan v-pyörä?

Lähetetty: 13 Joulu 2005 16:55
Kirjoittaja VesQ
Itse en ole tuota suoritusta nähnyt mutta ymmärsin kun tuossa tallilla puhui että toimintaperiaate vähän sama kuin renkaan tasapainotuskoneella, siis "itse" rakennettu kone tuohon tarkoitukseen. Jotkut herkät anturit sinne on lyöty jne. Aikaa kuulemma menee about 1-3 tuntia.
Tekee monille jokkismiehille vauhtipyöriä niin rakenteli sitten tasapainotuskoneen että jää itse leiville hommasta kun tasapainottomasta ei paljoa makseta ja jos käy painottamassa koneistamossa niin ei kehtaa pyytää niin paljoa valmiista pyörästä että menisi kaupaksi
Ja tosiaan tuohon muutaman gramman sisään ne on mennyt kun on käytetty tarkistettavana