Sierran öljypumppu ja etupalkki

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Aion nyt ottaa tuon öljypumpun työn alle, kun paineet aina vaan lämmetessä tippuu.. Tuolla aiemmin country sedan mainitsi jumivan paineensäätimeen pumpussa, ja kysymys kuuluukin että mistä tiedän ettei uudessa pumpussa, jonka aion tilata, ole sama ongelma? Vai voiko nykyisen pumpun rajoitinventtiilin elvyttää??

Ja kuten arvaatte en meinaa nostaa moottoria pois vaan teen homman alakautta. Etupalkin otan siis irti, mutta onko kenelläkään viimehetken vinkkejä? Idea olisi alustavasti irroittaa pallonivelet olkatuista, ja avata vaakajaan isot mutterit, sekä irrottaa ohjausakseli ohjaus vaihteesta jonka jälkeen koko pakettia saa alas, tai pois tieltä kokonaan. Olenko oikeilla jäljillä? Ja mitenkä tuo ohjausakseli on kiinni ohjausvaihteessa? En oo vielä päässyt tutkimaan.

Luin tuossa joku päivä että nimim. Henggis/iso H teki homman juuri alakuatta, joten eiköhän sen toinenkin maallikko saa tehtyä :D

(Sierra, ohc)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

onko se moottorin irroitus tosiaan noin vaikeeta että ennemmin kannattaa etupalkki ja ohjauslaitteet purkaa pois? ite oon todennu että saavutettava hyötysuhde on moottorin irroituksella satakertaa parempi kun alapuolisia osia purkamalla...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Tuskin sitä nuin laajoihin hommiin tarvii alakaa! Löysää koneen korvalliset ja kartaani irti. Laatikon poikki palkkia löysää ni se kyllä kallistuu sen verran se kone että saa öljypohjan pois.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Mä olen juuri ottanut tuon Kölniläisen auki alakautta - en suosittele, jos sulla on mahdollisuus ottaa kone pois kunnolla.

Kölniläisessä öljypohja ei mahdu tulemaan alakautta pois, vaikka konetta nostaa kuinka. Ainoa vaihtoehto öp:n avaamiseen alakautta on purkaa etupalkki tieltä, eli ainakin tukivarsien sisäpäät, raidetangon päät ja ohjausakseli pitää irroittaa, jotta tuon etupalkin saa pois - ja kone pitää tukea hyvin yläpuolelta. Juuri niin kuin olet ajatellut itsekin tehdä.

Ohjausakseli irtoaa ohjausvaihteesta muistaakseni yhdellä pultilla - siihen ylettää helposti alakautta.

Muutamalla jossilla ottaisin koneen auki alakautta: jos olet varma, että saat öljypohjan pois ilman etupalkin irroitusta ja, jos olet varma, että vika on öljypumpussa. Esimerkiksi laakereiden vaihto alakautta koneen ollessa paikallaan on käytännössä mahdotonta.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja country sedan »

JyriN kirjoitti: Kölniläisessä öljypohja ei mahdu tulemaan alakautta pois, vaikka konetta nostaa kuinka.
Juuei, öljypumppu pitää irroittaa ensin.
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JyriN kirjoitti: Muutamalla jossilla ottaisin koneen auki alakautta: jos olet varma, että saat öljypohjan pois ilman etupalkin irroitusta

Totaa.. Eikös etupalkki irtoa yhtenä pakettina ohjausvaihteen kanssa, vai puhutaanko nyt samasta palkista? :D Vai mitä siis joutuu välttämättä purkamaan oharissa että saa ö-pohjaa irti jotta öljypumupn mahtuu ottamaan pois?
country sedan kirjoitti: Juuei, öljypumppu pitää irroittaa ensin.
Jartsa varmaa tietää, että miten tuo paineenrajoitinventtiilin toimivuus sitten todetaan? Ettei uudessa pumpussa ole sama vika?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja emax »

Moottorille joudut tekemään jonku tuen yläpuolelle. 2x4:ta, kuormaliinaa, tms. apuna käyttäen. Moottorin korvat kun on kiinni vain siinä alapalkissa.

En ny tarkasti muista miltä se pumppu näytti, mutta siinä venttiilissä on luisti ja jousi. Öljynpaine painaa luistia aukipäin, ja kun luisti on tarpeeksi auennu niin se päästää ylimääräiset paineet pois.
Jos se luisti liikkuu hyvin eikä näy mitään syviä uria niin luulis sen toimivan. Eriasia sitten kuinka sen pääsee näkemään, ja kuinka sen venttiilin saa kotikonstein takaisin kasaan. Se tais olla plommilla suljettu?
Kannattaa se pumppu muutenkin avata ja kattoa kuinka väljältä se näyttää. Siinä on muutama pultti mitkä pitää kantta kiinni. Ne kun ottaa auki niin näkee ne "rattaat" sielä sisällä. Kannen sisäpuolellakaan ei saisi kovin syviä naarmuja näkyä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti:Moottorille joudut tekemään jonku tuen yläpuolelle. 2x4:ta, kuormaliinaa, tms. apuna käyttäen. Moottorin korvat kun on kiinni vain siinä alapalkissa.

En ny tarkasti muista miltä se pumppu näytti, mutta siinä venttiilissä on luisti ja jousi. Öljynpaine painaa luistia aukipäin, ja kun luisti on tarpeeksi auennu niin se päästää ylimääräiset paineet pois.
Jos se luisti liikkuu hyvin eikä näy mitään syviä uria niin luulis sen toimivan. Eriasia sitten kuinka sen pääsee näkemään, ja kuinka sen venttiilin saa kotikonstein takaisin kasaan. Se tais olla plommilla suljettu?
Kannattaa se pumppu muutenkin avata ja kattoa kuinka väljältä se näyttää. Siinä on muutama pultti mitkä pitää kantta kiinni. Ne kun ottaa auki niin näkee ne "rattaat" sielä sisällä. Kannen sisäpuolellakaan ei saisi kovin syviä naarmuja näkyä.
Ok.

Sitä aina vaan mietti, onko tyypillistäkin että nämä uudet korkeapainepumput ovat hyllystä lähtiessään jo susia? Ja kannattaako tilata muualta kuin Rallyracelta, esim. Björk-motorsportilta?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Sitä aina vaan mietti, onko tyypillistäkin että nämä uudet korkeapainepumput ovat hyllystä lähtiessään jo susia? Ja kannattaako tilata muualta kuin Rallyracelta, esim. Björk-motorsportilta?
Niin sulla on sielä jo korkeapainepumppu.. Onko se sellainen valurautainen? Jos on niin sille tarvii tiivisteen.

E:viewtopic.php?f=3&t=27905&start=50#p157751
Tuli vaan mieleen..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti: Niin sulla on sielä jo korkeapainepumppu.. Onko se sellainen valurautainen? Jos on niin sille tarvii tiivisteen.

E:viewtopic.php?f=3&t=27905&start=50#p157751
Tuli vaan mieleen..
Taitaa olla syy selvillä sitten, koska mitään tiivistettä en tunkenut lohkon ja pumpun väliin, koska sellaista ei tullut alapääntiivestesarjan mukana. Kuvaa minkälainen tiiviste siellä kuuluu olla??
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja JyriN »

duckworth kirjoitti:
Totaa.. Eikös etupalkki irtoa yhtenä pakettina ohjausvaihteen kanssa, vai puhutaanko nyt samasta palkista? :D Vai mitä siis joutuu välttämättä purkamaan oharissa että saa ö-pohjaa irti jotta öljypumupn mahtuu ottamaan pois?
Kyllä, se ohjausvaihde on moottorista riippumatta kiinni etupalkissa samalla tavalla: 2 pultilla jotka irroitetaan yläkautta. Mä olen juuri noi purkanut, niin on tuoreessa muistissa. :mrgreen: Mulla oli osat ainakin sentin paksussa öljy%askassa joten piti vähän kaivella, että selvisi oikeat pulttien kannat sieltä seasta.

Ohceetä en ole koskaan purkanut enkä öljypohjaa siitä raotellut - tuohon jälkimmäiseen kysymykseen en osaa vastata.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Taitaa olla syy selvillä sitten, koska mitään tiivistettä en tunkenut lohkon ja pumpun väliin, koska sellaista ei tullut alapääntiivestesarjan mukana. Kuvaa minkälainen tiiviste siellä kuuluu olla??
Pumpun pohjan muotoinen paperinen tiiviste. Fordilta voi löytyä, tai sitten tarvikeliikkeistä voi vielä saada tiiviste paperia, mistä voi itse askarrella. Kovin paksusta paperista ei kannata tehdä, ruuvien korvat voi hajota kiristäes.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kannattaisko nyt kuitenkin tilata myös uusi pumppu, kun käyttää paikkoja auki?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kuten tavallista, marmoritiskiltä ruli vesiperä.. Tiiviste poistettu tilausohjelmasta. Suosittelivat liimaa lohkon pumpun väliin. Luin vain taannoin taunusfoorumilta, että tuonne ei liima kannata tunkea, ainakaan nimim. JariH:n mukaan.

Mutta jos laitan, niin mitä silikonia sinne kannattaa tunkea, että SAA TIIVIIN?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mitäs mieltä asiantuntijat ovat tuosta liimaamisesta? Mitä sinne väliin viittii ruutata? Fordilla puhuivat jostain tasotiivisteliimasta..

(ja country sedani vois tähdentää että onko näissä kp-pumpuissa jo uutena sitä vikaa että painesäädin jumii?? Vai vanhoja pumppujako meinasit tuolla toisessa ketjussa?)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja emax »

Vaikka tuollainen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=60-2301 jos pinnat on tasaiset.

Mulla ittellä on korkeapaine/suurtuotto pumpussa tätä http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=27-0016. Tälläiset paperitiivisteet kannattaa öljytä hyvin ennen asennusta niin ne ei repee, ja painuvat paremmin kasaan.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti:Vaikka tuollainen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... d=60-2301 jos pinnat on tasaiset.
Ajaako Würthin RTV moottorisilikoni (jota oon käyttäny vesipumpun ja imusarjan pinnoilla) saman asian kun sille luvataan myös aika paljon kuuman kestoa?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja emax »

Eiköhän. Maalaa siihen sormella sellainen ohkainen kerros ja jätä vähä öljykanavan ympärystää paljaaksi, ettei öljykanavaan mee kovin suurta kökköä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

JyriN kirjoitti: Ohjausakseli irtoaa ohjausvaihteesta muistaakseni yhdellä pultilla - siihen ylettää helposti alakautta.
Ja kun tuon pultin ruuvaa pois, niin lähteekö ihan vetämällä, samalla kun pudottaa etuakselin pois?

(Apurunko ja vakajaa ovat jo onnellisesti irti aisoista)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo tänään yrittäny riuhtoo tuota ohjausakselin liitosta irti, tuloksetta... Vaikka koko etuakselisto on irti, lukuun ottamatta edellä mainittua liitosta, niin ei irtoa boorit akselista. Miten tuo liitos vapautuu? Pultin olen siitä pois nypännyt..

Täytyykö ohjausvaihde sittenkin ottaa vielä irti palkista, vai?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Onko käyny mielessä kopsauttaa vaikka vasaralla siihen että irtoais?????
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

U.G.I kirjoitti:Onko käyny mielessä kopsauttaa vaikka vasaralla siihen että irtoais?????
On. Kahdella eri koolla kokeiltuna :D

Jonkin verran tullut uloskin se booripää, muttei kokonaan :?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4067
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nyt ollaan sitten siinä pisteessä että öljypohja on irti, ja pumppu myöskin. Koska magneetti ei tartu pumppuun se on sittenkin alumiinia, ei sillä ruuttan kyllä Ärteeveet väliin. Huomasin siinä irrottaessa että pumpun pultit eivät olleet kovin tiukalla.. Yllättäen :D Niitä kun en kirinyt monettiavaimella. Liekö tämä aiheuttanut ittessään jo fuskausta..?

Ennen kuin kasaan, niin onko kellään antaa vinkkejä tai jotain eri toten huomioitavaa? Ja onko noi Rallyracen myymät 719hp korkeapaine pumput kuinka suseja yleensä? Kannataako laittaa takaisin, vai tilata taas uusi?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Sierran öljypumppu ja etupalkki

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Ennen kuin kasaan, niin onko kellään antaa vinkkejä tai jotain eri toten huomioitavaa?
Hitsaa vaikka jostain tangonpätkästä ja kuusiokoloavaimesta sellainen työkalu että voit pyörittää porakoneella sitä pumppua, kun saat öljypohjan kiinni ja öljyä koneeseen. Ei tarvi sitte purkaa niin paljoa jos se ei vieläkään toimi.
Minä tein joskus ajankuluksi vanhasta taunuksen virranjakajasta. Ratas pois ja kärkiin kiinni rinkimittari 8)
Jos porakone jaksaa sitä 1000r/min pyörittää, niin se on sama kun moottori pyörisi 2000r/min jne.

Voihan niitä "maanantai" kappaleita olla joka paikas, mutta ei rallyrace ainakaan teitäen mitää kovin skeidaa myy.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin