Sivu 1/1

focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 16:37
Kirjoittaja pr3d4t0r
täältäkin foorumilta varmasti löytyy hyviä ohjeita focuksen (99 ib5) vetarien vaihtoon..
oon vaan uus täällä niin en millään löydä mitään ohjeita.. jos joku vois vinkata tai antaa edes vinkkiä :wink:

meinaan motonetistä ostaa nuo vetarit.. yhteishintaan 254e eli ei siis mitään!!

apparin puoli on sinällään selvää kauraa mutta tuo kuskinpuolen vaihdelaatikon pää ei vissiin helpolla irtoa!?

alapallonivelen irroituksesta sellainen kokemus että sähköpiikkauskone on maailman paras täryyttäjä :D lähtee varmasti irti sekunnissa samalla kun vähä putkella vääntää..

onko jollain kokemusta noista motonetin ´´huippuvetareista´´ meinaan vaan että kallein mahdollinen vetari alkoi nelosella :shock:

sitten vaihdelaatikko öljyjä en IKINÄ ole MIHINKÄÄN autoon vaihtanut.. olisi mahtavaa tietää miten ne vaihdetaan ja mistä vanhat öljyt tulee pihalle ja mistä uudet laitetaan sisälle ja miten :)

suuurkiiitos!!

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 16:43
Kirjoittaja Foordson
Tämä kuuluisi alusta-osioon, mutta tässä aika hyvät ohjeet.
viewtopic.php?f=3&t=29605&p=157168&hilit=320nm#p157168

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 16:47
Kirjoittaja pr3d4t0r
Foordson kirjoitti:Tämä kuuluisi alusta-osioon, mutta tässä aika hyvät ohjeet.
viewtopic.php?f=3&t=29605&p=157168&hilit=320nm#p157168
mielestäni voimansiirto kuuluu tekniikka osastolle.. niin etusivullakin lukee..


tuo olikin hyvä ohje.. tuosta öjlystä vielä sen verran että mitä öljyä tuonne vaihdelaatikkoon uskaltaa laittaa? pitääkö kaikki öljyt saada pois jos sinne jotain tarvikeliikkeestä ostettua öljyä alkaa lisämään? onko vaihdelaatikossa poistoreikää?

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 16:50
Kirjoittaja Foordson
mielestäni voimansiirto kuuluu tekniikka osastolle.. niin etusivullakin lukee..
No, niin näkyy lukevan :D

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 17:24
Kirjoittaja pr3d4t0r
kävin katselemassa konepellin alle niin tuohon linkkiin verraten tuota täyttöaukkoa ei löytyny.. tiedä sitten onko kokonaan erilaiset moottorit kun tuossa uudemmassa mallissa.. omassani on 1,6ztec..

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 17:32
Kirjoittaja yritäedes
Ohjeen kuvassa öljyä lisätään anturin reiästä; varsinainen täyttöaukko on
sen mustan muovikannen alla piilossa.

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 17:50
Kirjoittaja pr3d4t0r
yritäedes kirjoitti:Ohjeen kuvassa öljyä lisätään anturin reiästä; varsinainen täyttöaukko on
sen mustan muovikannen alla piilossa.
musta muovikansi?

Kuva

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 18:00
Kirjoittaja yritäedes
Se musta suojakansi on laatikon kyljessä etupuolelle; ei näy tuossa kuvassa kun akku ja sen teline on tiellä.
Täytyy katsoa puskurin alta tai montun päällä. Iso muovikansi, noin 20 cm kanttiinsa,
muovikorvakkeilla reunoistaan laatikossa kiinni; helppo irrottaa, kunhan pääsee käsiksi.

Kuvassa näkyy, mitä sen suojakannen alta paljastuu:
http://www.focusfanatics.com/forum/show ... p?t=251229

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 18:11
Kirjoittaja yritäedes
Tuollakin ollaan samoissa puuhissa:
viewtopic.php?f=4&t=34170

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 19:51
Kirjoittaja tuomaz
Semmoisia vinkkejä vaihtoon antaisin että:

Hanki tarpeeksi järeät avaimet napamutterin aukaisuun. Itse ostin vajaan puolmetrisen varren hylsyn päähän ja jatkoin sitä vielä metrisellä putkenpätkällä. Voi olla et vähempikin riittäis, mut pelasin varman päälle, napamutteri saa/pitää kuitenkin olla tiukassa.

Ole stefojen vaihdossa TODELLA huolellinen. Uudet tiivisteet laitat tottakai, vanhat menee kuitenkin rikki irrottaessa. Irroitukseen käy pyöreäreunainen rengasrauta hyvin.

Putsaa pinnat huolella ja naputtele tiivisteet liikaa voimia käyttämättä paikoilleen etteivät mene rikki. Iso hylsy joka on just stefan ulkomitan kokoinen olis hyvä laittaa päälle ja sillä hissukseen naputella. Koko homma on ihan hukkaan heitettyä jos lopuksi huomaat et stefat vuotaa ja laatikosta öljyt tulee pihalle.

Kunnolliset pukit, mielellään useampikin kappale auton alle ettei käy vahinkoa. Helpottaa asennusta kun pääsee ihan kokonaan auton alle makaamaan. Jos ei siis ole mitään nosturia tms...

Kunnolla lamppuja et näkee. Vittumaista yrittää käsikopelolla häärätä.

Öljyiksi itse laitoin Fordin omaa (oliks se nyt jotain 75w90?) maksoi n.25e litra. Kokonaistilavuus laatikossa on 2,3litraa.

Matkustajanpuoleisen akselin kun nyppää irti, astia (ennen irroitusta) alle ja lasket tunkilla nurkan niin alas kuin uskallat. Käy vaikka kahvilla tässä välissä ja anna öljyn valua ulos. Tällä tavalla sain 1.5 litraa tulemaan ulos. Jos autolla on justiinsa ajettu ennen remppaan ryhtymistä, se helpottaa öljyn juoksemista kun se on lämmintä.

Öljyt lisäsin tuosta linkissä mainitusta pakkivalon anturin reijästä, anturi irti, sopiva letku reikään ja tratti päähän niin pääset liruttamaan tuosta akun edestä eikä tarvi mönkiä maassa.

Kuskinpuoleinen vetari on tosiaan hankalampi kun ei meinaa irrota. Liukuvasara tms olis kova sana. Rengasraudat ja raaka voima auttoivat tässä minua kun muuta ei ollut ;)

Aikaa kannattaa varata sellaiset 3-5 tuntia, homma on oikeastaan aika helppoa kaikilla näillä ohjeilla mitä tämä foorumi tarjoaa. Ennenkaikkea, ole silti erityisen huolellinen ja tarkka, tätä remonttia ei kannata mokata vaan tehdä kerran ja kunnolla :lol:

Jos kysyttävää tulee, kysele pois vielä kun tuo remontti on tuoreessa muistissa :wink:

Pakkivalon anturi on muistaakseni about tuossa kohtaa, helpompi löytää kun auto on tunkattu ylös ja katsot alakautta. Valkoinen muovinen pää johon menee pari piuhaa. Ei siellä tainnut muita pahemmin olla näkyvissä, kait?

http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/Muut%20Jutut/kuva.jpg

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 26 Syys 2011 21:53
Kirjoittaja pr3d4t0r
hyvät vinkit tuomaz :) kiitos.. kyllä mä näillä jo pitkälle pärjään.. mutta puhuit tiivisteestä?! tarkoitit varmaan justiin tätä stefaa? vai tuleeko tuonne vielä jotain muita tiivisteitä.. tuon asennolla ei vissiin oo mitään merkitystä.. asennuksessa pitänee olla yhtä varovainen kun kipiän v*tun kanssa :)

Kuva

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 27 Syys 2011 06:08
Kirjoittaja tuomaz
juu eli samanlaiset tiivisteet molemmilla puolilla. Asennolla on väliä, kuvassa asennettuna oikeinpäin :lol: Näet selvän eron kun saat uuden osan kaupasta käteesi ;)
Stefan toisella puolella ura ja sisällä kiertää jonkinmoinen jousi. Stefan runko tuntui olevan messinkiä tms eli jos väkisin runttaa sen sisään, jää aika varmaan kieroksi. Siksi sen tasaisesti sisäännaputtelu on tärkeää. Muista asentaa tarpeeksi syvälle, ei saa ainakaan jäädä ulommaksi kuin tuo vaihteiston reunus. Sen kyllä tuntee koska menee pohjaan asti :lol: Malttia mukaan ja vältä voimankäyttöä...

Tiivisteen sisäkehällä on valmiiksi asennusrasvat, eli ei kannata niitä pyöritellä pitkin lattioita ettei kerää kaikkea kuraa itseensä. Näin ainakin orkkis osassa.

Irroitus on aika tiukassa kiinni, ei kannata yrittää talttapäämeisselillä hakata stefan ja metallin välistä ettei tule turhaan naarmuja. Itse laitoin rengasraudan pään tiivisteen reunuksesta "sisään" ja siitä kampesin niin lähti nätisti.

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 27 Syys 2011 09:02
Kirjoittaja pr3d4t0r
jees! selvä homma.. tuo vaihteisto öljyn täyttöaukkokin löytyi.. kaikista paras olisi saada kaikki vaihteistoöljyt kokonaan pois ja laittaa kokonaan uudet öljyt laatikkoon.. se 2,3 litraa..

joskus oot jostain micrasta ottanu lootaöljyt pihalle ja se vaati oikein jumalattoman komian avaimen :) taisin tehdä sen todella isosta pultista ja paksusta harjateräksestä..

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 01 Loka 2011 00:23
Kirjoittaja pr3d4t0r
niin asiaan.. nyt on hommattu molemmille puolille uudet vetarit ja stefat.. mallia motonet :) minähän en mainosta mutta tiskillä sai vielä 10 rössaa anteeksi kun liittyi motonetin kanta-asiakkaaksi.. tuleehan sielläkin puljussa käytyä ainakin kerran kahdessa vuodessa että kannatti liittyä!! noh.. koko paketti tuli maksamaan about 230e eli ei justiin mitään.. noin niinkun vetariremontiksi!!


voisin tehdä oikein oman version kuvien kera, miten itse vaihdoin nuo vetarit.. konsteja taitaa olla vähintään miljoona mutta tavoitteet on melkolailla samat.

öljytkin on katteltuna.. ninnannunanniin ne on vaan oikeat.. ei millään raaski ostaa 75e öljyjä laatikkoon!! kahtelin halpahallista vimpanpäälle öljyt laatikkoon(en toki vielä ostanu)! kokonaiset 11,5 e maksoi 75W90 öljy.. oli tarkoitettu manuaalilaatikoihin.. kelvanneeko? tais olla teboil merkkistä öljyä..

sitten mä tarttisin varmaakin varmemman tarkan ja vankan tiedon siitä että mistä tulee lootaöljyt pihalle focuksesta :) muottor on tonnikuussatane zteckki..

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 01 Loka 2011 08:12
Kirjoittaja focculingus
Öljyt tulee ulos (tai se mitä on tullakseen), kun nyppäät jommankumman vetoakselin irti. Tyhjennysroppua ei ole.
Kunhan jotain sopivaa öljyä laitat tilalle. Ei se niin nuukaa ole. Tosin tottakai joku nihilisti tulee näiden kommenttien jälkeen kertomaan, että kaikki hajoaa jos ei ole just oikeat öljyt, mutta... Liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 01 Loka 2011 09:17
Kirjoittaja pvdriver
sen verran kannattaa panostaa niihin lootaöljyihin että jos on lähettävä niinäkin talven kylmimpinä aamuina suosittelen synteettistä vaihteistoöljyä. tuon teboilin halvimman kanssa joutuu jättää auton illalla siihen suuntaan mihin on aamulla lähössä ja menovaihteen päälle muuten on varsinkin vaijeritoiminen vaihteensiirto turhan tiukilla eikä tunnu hyvältä muutenkaan... ja gl4 luokituksen täyttäväähän sen pitää olla.

tyhjennysroppu pitäisi löytyä suht pienellä pähkäilyllä tasauspyörästökotelosta tai muualta vaihteiston alimmasta osasta jos semmoinen ylipäätään siellä on, voi kyllä olla ettei ole... kyllä sieltäkin vetarin reijästä ne riittävän tarkkaan tulee pois kun täytät sitten täyttöaukosta ja nimenomaan sen alareunan tasaan...

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 03 Loka 2011 17:15
Kirjoittaja pr3d4t0r
mikä se nyt on se focuksen oikea vaihdelaatikko-öljyn lisäysaukko? kun sen kerran kuuluu tulla niin täyteen että sieltä täyttöaukosta tule yli.. sen on siis pakko olla jossain kohtaa vaihdelaatikon kylkeä?! vai lykkääkö vaan 2 litraa öljyä sieltä anturin reiästä sisään ja kylmästi proppu kiinni :)

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 03 Loka 2011 18:08
Kirjoittaja yritäedes
Kirjan mukaan oikea öljynpinnan taso on 10-15 mm täyttöaukon alareunan alapuolella.
Sitä voi kokeilla vaikka taivutetulla rautalangalla. Alareunaan asti täyttäminenkään
ei luulisi mitään vahinkoa tekevän.

Summamutikassa ei öljyä kannata laatikkoon kaataa. Liika on liikaa.
Toinen keino on mitata tarkasti ulosvalunut öljy ja kaataa samanverran uutta tilalle.
Joko se lisäysaukko taas on hukassa; kirjoitit kerran sen jo löytäneesi?

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 03 Loka 2011 18:22
Kirjoittaja pr3d4t0r
yritäedes kirjoitti: Joko se lisäysaukko taas on hukassa; kirjoitit kerran sen jo löytäneesi?
:lol:

no kun luet kaikki mahdollisen kyselyketjut mitä googlesta satut löytämään niin focuksen lootassa alkaa olla ainakin 17 eri täyttö ja tyhjäysaukkoa.. kyllä mä sinne lootaan öljyt saan.. vaikka sitten sieltä vetarin rei`istä :P

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 03 Loka 2011 19:13
Kirjoittaja pvdriver
^ suo anteeksi, ei näköjään olekaan tuossa vokuksessa laatikon kyljessä lisäysaukko vaan näyttääs olevan päällä siirtovipujen vieressä kuusiokoloroppu... yleisohjeena voi sanoa että noin 95prosenttia autoista löytyy täyttöproppu laatikon kyljestä ja ohjeena on täyttää täyttöaukon alalaitaan asti, siis yleisohjeena, aina paras tarkastaa jos epäilyttää. itse tarkastin nyt ja huomasinpa puutaheinää kirjottaneeni aiemmin... vetarin reijästä aika hankala saaha kovin paljoo sitä öljyä sinne jos et kylelleen kippaa kotteroos...

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 03 Loka 2011 23:22
Kirjoittaja yritäedes
Mä tuolla ylempänä selitin kuvan kanssa (linkki), mistä se yksi ja ainoa varsinainen
tarkistus- ja täyttöaukko löytyy tuossa laatikossa. Öljyä voi sisään tietenkin kaataa kukin mistä lystää, vaikka porata lootaan pari lisäreikää... Minä luovutan :cry:

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 07 Loka 2011 15:27
Kirjoittaja pr3d4t0r
noniin.. vetarit vaihdettu.. oli todella helppo homma!! aikaa meni alle 2 tuntia.. kaikista eniten meni aikaa öljyn lisäämiseen kun oli niin ohut letku että täyttö oli tuskallisen hidasta.. onneksi oli puolenlitran karhu mukana niin hyvin ehti sen tuhota :)

en ole ihan varma menikö kuskinpuolen stefa liian syvälle mutta silmämääräisesti se meni syvemmälle kuin mitä se edellinen oli.. ainakaan sieltä ei öljyt tule pihalle että tuskin haitannee mitään.. kuskinpuolen vetari irtosi sorkkaraudalla kevyesti vääntäen ja samalla pikkuisen nyppäämällä..

loppuviimein päädyin irroittamaan tuon anturin tuolta laatikon kyljestä ja lisäsin öljyt sieltä.. korkeus laatikossa on lähes sama kuin tarkistusreiässä..

akkukin käväisi irti remontin aikana ja siitähän se soppa syntyi :D voi h*levetin h*levetti!!
pistin paikat takaisin kiinni ja auto käyntiin niin radio huutaa koodia.. arvatkaapa oliko audio-oppaaseen kirjoitettu radion koodia.. eipä tietenkään.. siellä oppaassa on sellainen läpyskä mihin myyjän tulisi kirjoittaa se koodi ja omistajan pistää varmaan talteen.. no siellä se lappu on koskemattomana oppaassa kiinni..

no soitin fordin huoltoon ja antoivat ratkaisun.. pitää ajaa yli 200km päähän hakemaan se koodi ja se maksaa useamman kympin se pelkkä numerosarja..

siinä tais mennä se tee-se-itse säästö!!

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 07 Loka 2011 15:38
Kirjoittaja pvdriver
paitsi jos luet tämän foorumin autohifi-palstan ensimmäisen topikin, sieltä apu tee-se-itse remontoijalle tai autoradiovarkaalle...

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Lähetetty: 07 Loka 2011 17:54
Kirjoittaja tuomaz
tai kurkkaat tuhkiksen sisään, vai olikse sinne tuhkiksen asennusreikään? Tai avaat hanskalokeron ja taskulampun kanssa tiirailet luukun takanaolevaan poikkirautaan.. Näiden tutkailun jälkeen saattaa tulla ahaa elämys "aa, nyt säästän rahaa".. Tai sitten ei. :lol: