Sivu 1/2

Miten testata lohkolämmittimen toimivuus?

Lähetetty: 08 Joulu 2005 15:48
Kirjoittaja engine
Terve, aloittelija taas kyselee tyhmiä, ei saa teilata ainakaan kovin pahasti. :oops:

Miten testata varmuudella, toimiiko lohkolämmitin? Näillä pikkupakkasilla kun tuo -01 bensa-Focus nyt hörähtää käyntiin ihan nätisti ja lämpöviisari on noususuunnassa jo lyhyen ajon jälkeen. Mutta kun ei nuo lumet ja jäät tunnu sulavan konepellin päältä tolpan päässä ollessaan lainkaan, kuten viime talvena teki. Eikä kädellä kokeilemallakaan oikein saa selvää, kun ei se nyt niin kuumana "hehku" toimiessaankaan.

Ensin voisi tietysti tarkistaa sulakkeen, mutta mihinkähän sekin on laitettu kiinni, kun on jälkikäteen asennettu? Olisiko yleismittarista jotain apua?

Äh, miksi pitää olla näin kädetön...

Lähetetty: 08 Joulu 2005 15:53
Kirjoittaja Volmari
mä en ole ikinä mitannu mitään enkä varmaan tulekkaan.. kokeilin itse ainakin sillon kun auto oli ollut yön yli pakkasessa ja tuikkasin lohkolämppärin kiinni. omastani kuului sellanen aika vaimea kohina.. en tiedä kuuluuko asiaan mutta ainakin se lämmitti konetta :D

Lähetetty: 08 Joulu 2005 16:31
Kirjoittaja janzamar
joo,tuo korvakuulo on melkeinpä paras tapa tarkistaa.
aika selvä suhina pitäisi kuulua jos se lähtee lämmittämään.

Lähetetty: 08 Joulu 2005 16:32
Kirjoittaja Ford1990
Ainakin omassa calixin lohkolämmittimessä kuuluu kohina. kohinan kuulee jos on hiljasta ja seisoo keulanedessä, jos konepelti on kiinni silloin ei kuule kohinaa.

Lähetetty: 08 Joulu 2005 16:44
Kirjoittaja gringo
Sulake on ainaskin mulla tossa kämpän eteisessä 8) Siis tuskin löydät mitään auton sulaketta tosta lämppärin johtosarjasta, tolpasta ehkä.

Jos sulla on joku kerrostalotolppa, niin voihan olla että se on välillä päällä ja välillä pois, esim puoli tuntia päällä ja taas puoli tuntia pois... :roll:

Ritinää ja suhinaahan sieltä pitäisi kuulua.

Lähetetty: 08 Joulu 2005 17:53
Kirjoittaja lassi
Sulake normaalisti siinä laatikossa johon laitat pistokkeen jos taloyhtiö tai vastaava, jos on sähköä ja lohkis päällä kuulee äänestä (konepahvi auki)
lievä "suhina ,surina" voit myös :wink: kädellä koitaa lämmitintä pitäisi lämmitä melko nopeasti.

Lähetetty: 08 Joulu 2005 18:16
Kirjoittaja TeRoK
Ja vastusmittarillahan ton toimivuuden pystyy melko suurella varmuudella testaamaan. Kunhan mittaat ihan siitä pistokkeesta mihin pistorasialta tulevan johdon tunget.
Sen lisäksi kun vielä varmistat sähkön tulon rasialle niin varmasti toimii.

Lähetetty: 08 Joulu 2005 18:19
Kirjoittaja Sultzi
Itse lohkolämmittimen voit testata sen pistokkeesta yleismittarilla (eli johto irti siitä lohkon kyljestä). Kahdesta vierekkäisestä navasta pitäisi ohmi asteikolla näyttää ~80-95 ohmia.

Noita vastuksia ei saisi testata irrallaan, kuivana. Palaa heti rikki ne vastuslangat. Vedessä voi testata toimivuutta.

Edit: Hidas

Lähetetty: 08 Joulu 2005 20:37
Kirjoittaja Krisse
No kyllä se on ihan helposti 'testattavissa' ihan ilman työkalujakin. Auto tunniksi-pariksi kiinni johonkin josta varmasti tulee sähköä - ei siis mihinkään pakkoajastettuun kerrostalotolppaan tms - ja sitten vaan konepelti auki ja kädellä kopeloimaan pannua. Ei siinä näpit pala mutta kyllä se malmikasa on kauttaaltaan ihan selvästi lämpimämpi kuin auton muut metalliosat.

Lähetetty: 08 Joulu 2005 23:44
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllä kohina tai "rapina" kuuluu alle minsan päästä kun johdon kytkee, ei tarvi edes nokkapeltiä avata. Varmistaa voi vastusmittarilla tai paristolla ja hehkulla jotta virta kulkee, siis jos epäilee vastusmittaria tai sitä ei ole! 8)

Lähetetty: 09 Joulu 2005 06:30
Kirjoittaja engine
Kiitoksia kaikille vastanneille! Pitää viikonloppuna viedä auto kuunteluun sellaiseen paikkaan mistä varmasti saa sähköä, eikä liikenteen meteli haittaa.

Lähetetty: 09 Joulu 2005 10:45
Kirjoittaja tomiix
Vastusmittari on kätevä mitata. Mutta kaikista helpoin keino on ostaa virrankulutusmittari, jonka voi tökätä suoraan pistorasiaan. Maksaa n. 10e jostain lidlistä, honkkarista tms. ja taitaahan paikalliset sähköyhtiöt jopa lainata niitä. Omani testasin ja samalla näki todellisen tehon mitä lohkölämppäri vie.

Lähetetty: 11 Joulu 2005 22:39
Kirjoittaja taky
tomiix kirjoitti:Omani testasin ja samalla näki todellisen tehon mitä lohkölämppäri vie.
Mikä nimellisteho - 500 w?
Paljonko muuten kulutti?

Lähetetty: 11 Joulu 2005 23:55
Kirjoittaja tomiix
taky kirjoitti: Mikä nimellisteho - 500 w?
Paljonko muuten kulutti?
nimellisteho 550W, kulutus 574W. En tiedä, että vaikuttiko asiaan, että lämppäri on 220V ja seinästä näyttäisi tulevan 234V

Lähetetty: 12 Joulu 2005 10:33
Kirjoittaja engine
Ford1990 kirjoitti:Ainakin omassa calixin lohkolämmittimessä kuuluu kohina. kohinan kuulee jos on hiljasta ja seisoo keulanedessä, jos konepelti on kiinni silloin ei kuule kohinaa.
Tulipa testattua eilen illalla, kyllä sieltä sellainen sirinä tai kohina kuului. Ja aamulla oli pari kuivaa läikkääkin konepellillä. Taitaa tuo sittenkin ihan kunnossa olla... :oops:

Kiitos kaikista vastauksista!

Lähetetty: 12 Joulu 2005 16:27
Kirjoittaja VesQ
tomiix kirjoitti:nimellisteho 550W, kulutus 574W. En tiedä, että vaikuttiko asiaan, että lämppäri on 220V ja seinästä näyttäisi tulevan 234V
En juuri muista vuotta mutta jokunen vuosi sitten tuo 220V muuttui 230V kuten "voimavirtakin" 380V-->400V

Lähetetty: 12 Joulu 2005 17:54
Kirjoittaja lassi
EU standardi 230v 400v jne.

Lähetetty: 06 Tammi 2006 19:20
Kirjoittaja ft79
lassi kirjoitti:EU standardi 230v 400v jne.
mutta ei ole kaikkialla läheskään tota luokkaa...
tähän mennessä oma minimi on
209v ja lähimmälle muuntajalle
matkaa ihan tolkuttomasti..... :lol:

Lähetetty: 06 Tammi 2006 20:14
Kirjoittaja TeRoK
toi 209V on jo kyllä sitä luokkaa, että linja on niin huono, että oikosulkuvirrat ei toteudu. Eli pahimmassa tapauksessa kun lyöt johdot yhteen niin sulake ei pala ollenkaan vaan iskee kipinää= Erittäin paloturvallinen :roll: Tällänenkin on tullut vastaan.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.

Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.

Lähetetty: 06 Tammi 2006 20:59
Kirjoittaja ft79
TeRoK kirjoitti:toi 209V on jo kyllä sitä luokkaa, että linja on niin huono, että oikosulkuvirrat ei toteudu. Eli pahimmassa tapauksessa kun lyöt johdot yhteen niin sulake ei pala ollenkaan vaan iskee kipinää= Erittäin paloturvallinen :roll: Tällänenkin on tullut vastaan.
Ainakaan sulake ei pala riittävän nopeasti jolloin palovaara on erittäin suuri.
Käyttöönottotarkastuksestahan tommonen ei menis edes läpi.
Kannattaisi neuvotella linjan uusimisesta paikallisen sähköyhtiön kanssa.
Vaikka ne on kyllä aika nihkeitä mitään kustantamaan.

Niin ja toi jännitteen vaihtelu ei käytännössä vaikuta lohkolämppärin toimintaan. Vähän huonommin voi lämmittää jos jännite tippuu ja vähän paremmin jos nousee.
Toi 220V on vaan ilmotettu nimellisjännite.
menee ihan ot:ks mutta:
linja ei ole edes kovin vanha ja ainoastaa kaks mökkiä...
eli ei niitä pahemmin kiinosta... eikä kyllä muokaan...
oli saksalaisten mökki... :lol: ja mulle riitti
että valot, patterit ym.. toimii...
ja onpahan niiläkin kivat disko valot
kun kiukaan laittaa päälle/rupeaa lämmittämään
niin valot himmenee... :lol:

Lähetetty: 07 Tammi 2006 17:13
Kirjoittaja TeRoK
:lol:

Lähetetty: 11 Helmi 2006 21:27
Kirjoittaja oltsu80
Entäs sitten jos on säteilylämmitin niinku mulla on vw:ssä ei kuulu suhinoita kun vastus ei oo vesitilassa.

Lähetetty: 12 Helmi 2006 22:01
Kirjoittaja TuningUkkeli
Muistanko oikein vastus alle 100 ohmia??? Tai jotain sinne päin, sillä saa mitattua :roll: Jos yli niin kannattaa mitata sit vastuksen kyljestä et saa eliminoitua väärän diaknoosin :)

Lähetetty: 30 Marras 2007 15:53
Kirjoittaja mauno
Mondeo Mk2 V6, kuinkahan lämpimäksi koneen pitäs lämmetä lohkolämppärillä?

Mittasin vastuksen, oli hiukan alle 90 ohm. Eli se pitäs olla kunnossa ja siihen tulee sähköä ja liittimet on kunnossa.

Kuitenkin kone on aika kylmä vaikka olisi lämmityksessä 3-4 tuntia 10 asteen pakkasella. Hyvin kyllä käyntiin lähtee mutta saa ajaa melkein 10 km ennen kuin alkaa puhaltaa lämmintä. Nestepuoli on kunnossa.

Onhan se vastus aika pieni, 550W ja jos autossa on melkein 10 litraa nestettä, mutta kai se nyt vähän enemmän pitäs lämmetä?

Onkos tämä normaalia?

Lähetetty: 01 Joulu 2007 01:39
Kirjoittaja Monteonisti
Omassani on normaalin alarajalla tunnin lämmityksen jälkeen. 8)
Lämpöä ei kuitenkaan heti tule kabiiniin! :evil: