Sivu 1/2

sierran perästä

Lähetetty: 25 Syys 2011 16:55
Kirjoittaja bomble
nonnii, alkaa tossa luisupulkassa tuntumaan turhan harvalta tuo perä,

"U" luki laatassa eli 3:62?
tossa varaosa autos olis "D" perä eli 3:92

onkos noissa oikeestikkin sit eroja? kiihtyvyyden kanssa? nyt tuntuu ettei kiihtyis millään oikee.

ja saako pelkät sisuskalut vaihdettu helposti? vai onko helpompi vaihtaa koko murikka?

Re: sierran perästä

Lähetetty: 25 Syys 2011 21:25
Kirjoittaja JyriN
Ehdottomasti helpompaa vaihtaa koko murikka kerralla. Sisuskalujen kanssa joutuu hammasvälyksen asettamaan kohdalleen ettei perä ulvo ja käyttöikä lyhene. Perän vaihdossa vaikeinta on saada se iso pultti ylhäältä auki - melkein suosittelisin pudottamaan koko taka-alkselin tätä varten alas. :shock:

Re: sierran perästä

Lähetetty: 25 Syys 2011 21:44
Kirjoittaja bomble
JyriN kirjoitti:Ehdottomasti helpompaa vaihtaa koko murikka kerralla. Sisuskalujen kanssa joutuu hammasvälyksen asettamaan kohdalleen ettei perä ulvo ja käyttöikä lyhene. Perän vaihdossa vaikeinta on saada se iso pultti ylhäältä auki - melkein suosittelisin pudottamaan koko taka-alkselin tätä varten alas. :shock:
mikäs isopultti? :o täytyy huomenna vähän kahtella tota, eiköhän sit koko murikka laiteta

Re: sierran perästä

Lähetetty: 26 Syys 2011 16:51
Kirjoittaja emax
Vaihda koko taka-akseli siitä varaosa autosta. Reunoilta 3kpl pultteja irti/puoli ja keskeltä 4 + jarruputket, käppärin varppi, iskarien alapäät, ja kardaani. Niin ja pakoputki pois tieltä.
Se murikka on läpipulteilla kiinni siinä länkiraudas, ja ne pultit saattaa olla ruostunu jumiin.

Jos pelkän murikan vaihdat niin joudut vetämään vetarit pois, ja niiden pulteista katkee ainakin osa noin 70% varmuudella.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 26 Syys 2011 21:04
Kirjoittaja bomble
emax kirjoitti:Vaihda koko taka-akseli siitä varaosa autosta. Reunoilta 3kpl pultteja irti/puoli ja keskeltä 4 + jarruputket, käppärin varppi, iskarien alapäät, ja kardaani. Niin ja pakoputki pois tieltä.
Se murikka on läpipulteilla kiinni siinä länkiraudas, ja ne pultit saattaa olla ruostunu jumiin.

Jos pelkän murikan vaihdat niin joudut vetämään vetarit pois, ja niiden pulteista katkee ainakin osa noin 70% varmuudella.
jaaaa, saattaapi olla toikin järkevä vaihto ehto, pitää tosta varaosa autosta nyt irottaa ja harkita sitten :D

Re: sierran perästä

Lähetetty: 26 Syys 2011 21:40
Kirjoittaja duckworth
Luonnollisesti kannattaa uusia ne apurungon isot puslat samalla :twisted:

Re: sierran perästä

Lähetetty: 26 Syys 2011 22:16
Kirjoittaja JyriN
bomble kirjoitti: jaaaa, saattaapi olla toikin järkevä vaihto ehto, pitää tosta varaosa autosta nyt irottaa ja harkita sitten :D
Mä jotenkin automaattisesti oletin, että vanhassa taka-akselissa olisi jotain säästettävää, kun pelkän perän sisuskalun vaihtoa suunnitellaan. :lol: Toki, nippuna tuo on helpoin vaihtaa (painaa vähän, joten tarttet jotain tunkkeja avuksi) ja samalla ikään kuin bonuksena pääsee uusimaan kaikki risat osat.

Jarruletkut voi olla haperoa, joten varaudu kenties niitä uusimaan, samoin käsijarruvaijeri on melko varmasti jo valmis.

Sen murikan läpipultti (se "iso" siellä ylhäällä) on jotenkin elämää tiukemmassa, kun 25v. vanha pultti on ruosteessa ja murikan alu-kuoret hapettunu. Tämä on oikeasti ainoa kohta Sierrassa, mihin olen koskaan tarvinnut sitä kuuluisaa metristä jatkovartta, 1,5kg lekaa ja 2 päivää aikaa. Silti se lähti paikaltaan ehjänä. 8)

Re: sierran perästä

Lähetetty: 26 Syys 2011 22:18
Kirjoittaja bomble
JyriN kirjoitti: Mä jotenkin automaattisesti oletin, että vanhassa taka-akselissa olisi jotain säästettävää, kun pelkän perän sisuskalun vaihtoa suunnitellaan. :lol: Toki, nippuna tuo on helpoin vaihtaa (painaa vähän, joten tarttet jotain tunkkeja avuksi) ja samalla ikään kuin bonuksena pääsee uusimaan kaikki risat osat.

Jarruletkut voi olla haperoa, joten varaudu kenties niitä uusimaan, samoin käsijarruvaijeri on melko varmasti jo valmis.

Sen murikan läpipultti (se "iso" siellä ylhäällä) on jotenkin elämää tiukemmassa, kun 25v. vanha pultti on ruosteessa ja murikan alu-kuoret hapettunu. Tämä on oikeasti ainoa kohta Sierrassa, mihin olen koskaan tarvinnut sitä kuuluisaa metristä jatkovartta, 1,5kg lekaa ja 2 päivää aikaa. Silti se lähti paikaltaan ehjänä. 8)
noo mää ajattelin et pelkän murikan vaihto olis helpompi tapa :lol:

Sen murikan läpipultti (se "iso" siellä ylhäällä) <- tarkotatko sitä joka on poikittain?

kertokaas vielä et onko tos 3.62 vs 3.92 kuinka isoja eroja?

Re: sierran perästä

Lähetetty: 26 Syys 2011 23:23
Kirjoittaja Lauri156
Koko taka-akseliston irrottaminen kuullostaa aika kovalta hommalta? :D mulla saattaapi tulla sama projekti ens kesänä eteen ni nappaile vähä kuvia hommasta jos pystyt? :) Ja postailisit sit tänne :)

Re: sierran perästä

Lähetetty: 27 Syys 2011 14:37
Kirjoittaja duckworth
Akselin vaihto sujuu kuten emax aiemin kuvaili, tosin sen takaisin asennus
/nosto vaati vähän kekseliäisyyttä, kahdella tunkilla tehtynä :)

Itse tein juuri koko takakelkan vaihdon kaksi vuotta sitten, kuta kuinkin seuraavanlainen stoori:

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... plica5.htm

Re: sierran perästä

Lähetetty: 27 Syys 2011 17:21
Kirjoittaja emax
Jos vaihat niitä isoja puslia niin ota joko fordilta orkkikset (vajaa 30€/kpl) tai jostain viriliikkeestä uretaaniset (reilu 70€/kpl) niin pääsee huomattavasti helpommalla.

Minä en ainakaa saanu niitä 10€ tarvikkeita pysymään kiinni vaikka käytös oli 100t sähköhydraulinen prässi ja koko länkirauta siinä purettuna :shock: Tosin mk1 koriseen oon nuo tarvikkeet kerran vaihtanu autoon päin. En tiedä miksi silloin onnistui, mutta ei sekään helppoa ollu.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 27 Syys 2011 17:54
Kirjoittaja bomble
emax kirjoitti:Jos vaihat niitä isoja puslia niin ota joko fordilta orkkikset (vajaa 30€/kpl) tai jostain viriliikkeestä uretaaniset (reilu 70€/kpl) niin pääsee huomattavasti helpommalla.

Minä en ainakaa saanu niitä 10€ tarvikkeita pysymään kiinni vaikka käytös oli 100t sähköhydraulinen prässi ja koko länkirauta siinä purettuna :shock: Tosin mk1 koriseen oon nuo tarvikkeet kerran vaihtanu autoon päin. En tiedä miksi silloin onnistui, mutta ei sekään helppoa ollu.
joo eiköhän ne siinä samassa mee :D eli perjaatteessa, toi murikka on vaan 2 siitä edestä, ylhäältä peltilevystä 4? + vetarit

ja koko akselisto taas joo :lol: en tiiä, täytyy kattoo miten tuo tosta varaosa autosta lähtee irti ja miettiä sitten miten päin mitä vaihetaan :D rälläkkä olis oiva ehto toisen irrottamiseen

Re: sierran perästä

Lähetetty: 28 Syys 2011 17:42
Kirjoittaja emax
Murikan saat pois kun otat molemmin puolin rummut auki, kengät pois, sitten sieltä navan vierestä 4pulttia irti, ja vedät vetarit napoineen/laakereinen pois, Sitten kardaani ja ne murikan ruuvit. Ja täs vaihees koko taka-akseli on periaattees kiinni enää niillä isoilla puslilla, ja iskareilla.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 28 Syys 2011 18:37
Kirjoittaja JyriN
emax kirjoitti:Murikan saat pois kun otat molemmin puolin rummut auki, kengät pois, sitten sieltä navan vierestä 4pulttia irti, ja vedät vetarit napoineen/laakereinen pois, Sitten kardaani ja ne murikan ruuvit. Ja täs vaihees koko taka-akseli on periaattees kiinni enää niillä isoilla puslilla, ja iskareilla.
Onko kukaan kokeillut, että lähteekö tumppi -perä pois ilman vetareiden irroitusta? Olisi nimittäin paljon helpompi tapa, kun ei tarvitsisi kuin tapella ne 3 kiinnityspulttia ja kardaanin laippa irti.

Eli, pystyykö perää siirtämään tumppivetarien kanssa siten, että ne vetarit irtoavat ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta (kun perä on muuten irti kiinnikkeistään)? Harmi, ettei tullut aikoinaan mieleen mokoma, kun purin sen oman paketin.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 28 Syys 2011 20:03
Kirjoittaja emax
JyriN kirjoitti:Onko kukaan kokeillut, että lähteekö tumppi -perä pois ilman vetareiden irroitusta? Olisi nimittäin paljon helpompi tapa, kun ei tarvitsisi kuin tapella ne 3 kiinnityspulttia ja kardaanin laippa irti.

Eli, pystyykö perää siirtämään tumppivetarien kanssa siten, että ne vetarit irtoavat ensin toiselta ja sitten toiselta puolelta (kun perä on muuten irti kiinnikkeistään)? Harmi, ettei tullut aikoinaan mieleen mokoma, kun purin sen oman paketin.
Sellainen muistikuva olis että nivelet ei taitu tarpeeksi.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 04 Loka 2011 13:56
Kirjoittaja choesos
bomble kirjoitti:nonnii, alkaa tossa luisupulkassa tuntumaan turhan harvalta tuo perä,

"U" luki laatassa eli 3:62?
tossa varaosa autos olis "D" perä eli 3:92

onkos noissa oikeestikkin sit eroja? kiihtyvyyden kanssa? nyt tuntuu ettei kiihtyis millään oikee.

ja saako pelkät sisuskalut vaihdettu helposti? vai onko helpompi vaihtaa koko murikka?
eiks u tarkoitanut 3.92 perää ja D 3.62

Re: sierran perästä

Lähetetty: 04 Loka 2011 21:19
Kirjoittaja bomble
choesos kirjoitti: eiks u tarkoitanut 3.92 perää ja D 3.62
"Tyyppikilven kirjaimet, mitkä vastaa mitäkin perävälitystä:
M=3.14 (7" tai 7.5") Joissain ekoissa 2,3 Dieseleissä. Harvinainen.
A=3.36 (7.5") Mulkosilmässä 2.5 TD:n kanssa (ei lukkoa)
V=3.38 (7") Tämä löytyy yleensä tavallisesta mkI 2,0 ohc:stä
U=3.62 (7") Sierra mk2 2,0 ohc, Sierra Dohc, Sierra 4WD (nelikko aina lukolla)
3=3.64 (7.5") 2WD 2.9 12V/24V (Cossussa lukolla tai ilman?)
9=3.91 (7.5") Scorpio 2.0 DOHC (85GG4033BA-D04BA) ja Mulkkarissa 2.3:n kanssa (lukoton molempien kanssa)
D=3.92 (7") XR4i sierra/scorpio 4x4(?) (lukolla tai ilman)
???=4.09 (7,5") Mulkkarissa 2.0 8v kanssa (ei lukkoa)
???=4.27 (7,5") Mulkkarissa 2.0 16v kanssa (ei lukkoa)
"Aftermarkettina" löytyy lisäksi ainakin 4.44 ja 5.1

Kitkalukko aina tökättävillä vetareilla. Viskolukot on laippavetareilla."

tollasia versioita täältä sivulta haulla löyty, emmää tiiijä siitä sitten :D noh, tarkastaa viimestää ku peräkäsissä

Re: sierran perästä

Lähetetty: 05 Loka 2011 19:23
Kirjoittaja bomble
no nyt on 3.92 perä tossa pihassa, vain murikka.. tökättävillä vetareilla. ja kysymys kuuluu mistäs tollasia vetareita löytyy? motonetti ainakin myy ei oota :D


vai joutuuko käytettynä ostamahan?

Re: sierran perästä

Lähetetty: 05 Loka 2011 19:47
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No mitkäs vetarit sulla nyt sitten on?

Re: sierran perästä

Lähetetty: 05 Loka 2011 20:36
Kirjoittaja bomble
Sierra2.3-16v kirjoitti:No mitkäs vetarit sulla nyt sitten on?
olin kattovinani et niissä jotain pultteja oli, en oo tosin satavarma, täytyy vielä tarkastella omanauton alle tarkemmin :)


E: tuli tossa hinku saada luisupulkkaan lukkotalveks... oiskohan se tohon 3.92:seen siis kemppi ja kiinni kun kerkeää.

ajokokemuksia noista kempeistä otetaan vastaan?

kuivalla/Märällä
ja etenkin talvella, ei varmaan tuu ajettua yli 100m suoraan :lol: ?

Re: sierran perästä

Lähetetty: 05 Loka 2011 21:56
Kirjoittaja U.G.I
Et sie pääse sillä kempillä talavela muuta kun suoraan eteen päin. Voi sanoa että ei ole enää ees luisu pulukka. Saa sanoa että sierraa ei oikase sivuluisusta kun peltiseppä sen jäläkeen :lol:

Re: sierran perästä

Lähetetty: 06 Loka 2011 21:06
Kirjoittaja emax
bomble kirjoitti: olin kattovinani et niissä jotain pultteja oli, en oo tosin satavarma, täytyy vielä tarkastella omanauton alle tarkemmin :)
Jos sielä on vielä auton oma perä, niin ei pitäis vetareissa pultteja näkyä. Ootko jo kattonu ettei sinne jo olisi joku vaihtanu viskolukkoa?
Ja jottei homma olisi tumppivetareiden kannalta liian helppoa niin niitäkin on kahdella boorikoolla 25mm ja 28mm. Kun se sun auto on alunperin mk1 ja 1,6 niin perä saattaa olla sillä pienellä boorilla-> ei sovi tohon 3,92 perään.
2litraisista ja siitä isommista löytyy kaikista tuo isompi boori, on se sitten v6, ohc, tai dohc jos vain on tumppivetarit. Ja ainakin osassa mk2 1,6 on tuo iso boori, eroa 2 litraiseen on vain akselin paksuudessa.
Uusia vetareita saa ainakin foordilta, mutta kannattaa istua ennenkö kysyy hintaa.

Vetarit tulee nätisti napoineen ja laakeripesineen tukivarren läpi kun avaa ne 4kpl 13mm kannalla olevaa pulttia jarrukenkien alta.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 07 Loka 2011 19:24
Kirjoittaja bomble
emax kirjoitti: Jos sielä on vielä auton oma perä, niin ei pitäis vetareissa pultteja näkyä. Ootko jo kattonu ettei sinne jo olisi joku vaihtanu viskolukkoa?
Ja jottei homma olisi tumppivetareiden kannalta liian helppoa niin niitäkin on kahdella boorikoolla 25mm ja 28mm. Kun se sun auto on alunperin mk1 ja 1,6 niin perä saattaa olla sillä pienellä boorilla-> ei sovi tohon 3,92 perään.
2litraisista ja siitä isommista löytyy kaikista tuo isompi boori, on se sitten v6, ohc, tai dohc jos vain on tumppivetarit. Ja ainakin osassa mk2 1,6 on tuo iso boori, eroa 2 litraiseen on vain akselin paksuudessa.
Uusia vetareita saa ainakin foordilta, mutta kannattaa istua ennenkö kysyy hintaa.

Vetarit tulee nätisti napoineen ja laakeripesineen tukivarren läpi kun avaa ne 4kpl 13mm kannalla olevaa pulttia jarrukenkien alta.

no ei tossa ainakaan lukkoa ole :lol: mutta joo täytyy vähän tota tarkastella ja pohtia

Re: sierran perästä

Lähetetty: 07 Loka 2011 22:15
Kirjoittaja ts196
PS: Nelivaihteisissa 1.6 Emax koneisissa tuo 3,14 väli, muuten taitaa olla harvinaisempi. Tuli aikanaan vaihdettua 3,62 alle, motarilla ei ollu kiva ajaa. Nelosta sai tarjota viidestäkympistä eteenpäin.

Re: sierran perästä

Lähetetty: 07 Loka 2011 22:43
Kirjoittaja emax
ts196 kirjoitti:PS: Nelivaihteisissa 1.6 Emax koneisissa tuo 3,14 väli
:shock: Voi v...u. Minä annoin tuollaisen romumiehelle :x