Sivu 1/1
Zetec jakohihnan vaihto
Lähetetty: 31 Elo 2011 14:51
Kirjoittaja tepi
Olisiko jollakin tietoa/neuvoa jakohihnan vaihtoon? -99 Mondeo AC, 1.6L musta venttiilikoppa. Moottorin kannake pitää poistaa, nokat saa lukittua lattaraudalla mutta mitä muuta kyseiseen operaatioon kuuluu ja kannattaa huomioida? Lähinnä neuvoa purkamiseen ja kasaukseen, esim. moniurahihna ja rullat, jakohihna, kiristin + rullat. Pärjääkö normi hylsysarjalla vai tarviiko jossakin erikoisavaimia?
Re: Zetec jakohihnan vaihto
Lähetetty: 31 Elo 2011 21:39
Kirjoittaja Jyde
Lienee samoilla konsteilla menee kuin kaksilitrainenkin, tuli juuri vaihdettua tuollaiseen. Tuohon mustakoppaiseen ei tarvinnut muistaakseni mitään erikoisavaimia, hopeakoppaiseen tarvi jokusen torx-avaimen. Itse suosittelen investoimaan pari euroa valkoiseen maalitussiin, jolla merkitään vanha hihna+pyörät, kopioidaan merkit vanhasta remmistä uuteen ja kasataan merkit kohdilleen. Jää se venttiilikopan aukominen ja lattarutojen kanssa pelaaminen (ja lopussa kalvava epävarmuus

) pois, zetecin nokkapyörissä kun ei ole käsittääkseni mitään ajoitusmerkkejä.
Re: Zetec jakohihnan vaihto
Lähetetty: 31 Elo 2011 22:32
Kirjoittaja pvdriver
no eipä torxia oikeen erikoistyökaluksi voi nykyään laskee...
juu vaan sitten jää se epävarmuus kalvamaan että onkohan edellinen hihnanvaihtaja ajotukset laittanu oikein nokkapyörät irrottamalla... mutta eihän se näy kuin korkeentaan tehossa ja kulutuksessa jos kerta ennen toiminut oikein... itekään en muka kerenny koppaa aukasee ja ajotusta oikein tekemään vaan just noin maalikynän kanssa vaihoin remmin. pitää joskus kun tulee tarve aukasta venakoppaa niin tsekata ne nokat tarkalleen, senhän näkee sittenkin ku kampuran pyöräyttää yläkuolokohtaan...
Re: Zetec jakohihnan vaihto
Lähetetty: 01 Syys 2011 06:58
Kirjoittaja 1696
Kyllä se niin on ,että jos meinaa ajoitukset ihan kohdalleen saada ,on tarpeen löysytellä noita hihnapyöriä.