Sivu 1/1
Mondeo -07 2.0 TDCi savutus ja nykiminen
Lähetetty: 17 Elo 2011 09:23
Kirjoittaja Jarppa37
Tunteeko joku moottorinohjauksen sielunelämää ko. mondeossa, ongelma on savutus ja voiman puute (auto sammuu helposti) liikkeelle lähdettäessä, pieniltä kierroksilta kiihdytettäessä savutus sekä nykiminen ja nylpytys pintakaasulla ajettaessa. EGR-venttiili ja imusarja puhdistettu, ei apua, letku jäähdyttimeltä EGR:ään tarkastettu, kunnossa, ei halkeamia. Kun EGR ohjausletkun ottaa irti, kone vastaa kaasuun eikä nyi joten tuntuisi vikaa olevan siinä ohjauspiirissä. Tunteeko kukaan miten venttiilin kuuluu toimia (millä alipaineella aueta, onko se on-off tyyppinen ohjaus), vai voisiko vika olla jossain muussa ohjauskomponentissa?
Re: Mondeo -07 2.0 TDCi savutus ja nykiminen
Lähetetty: 21 Elo 2011 20:06
Kirjoittaja ju47
Jep jep mulla oli sama homma ( 07. 2,0 TDCI ) ja vika oli polltoainesuuttimissa...kuulemma yleinen fordin dieseleissä ja niitä on mennyt 80 000 - 150 000 kilometrissä..mulla alkoi oireilee 100 000 km kohdalla kunnes kyllästyin siihen meteliin ( kylmänä kävi epätasaisesti ja metelöi kun sepelimylly )
Maksaa merkkiliikkeessä 4 kpl ( korjatut ) suutimet töineen karvan alle 2 tonnia ( alkuperäiset ) vajaa 3 tonnia , netistä saa ( polttoainesuuttimet ) halvemmalla jos osaat kieliä.
Re: Mondeo -07 2.0 TDCi savutus ja nykiminen
Lähetetty: 24 Syys 2011 02:13
Kirjoittaja Jamu
Vähän sama ongelma, joka on ketjun aloittajalla. Minulla Mondeo -07 2.0 TDCi, joka on savuttanut nyt vuoden päivät. Jäljempänä aikajärjestyksessä oireita sekä asioita mitä on tehty ja tutkittu. Aika pitkä vuodatus mutta koittakaa kestää.
- Vuosi sitten kesken ajon hävisi tehot moottoritiellä. Ei jaksanut pitää kierroksia ylämäissä. Ajoin kuitenkin moottoritien loppuun n. 100km. Moottorin sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen kaikki tuntui pelaavan kuten ennenkin. Tällä ei välttämättä ole mitään yhteyttä jäljempänä esitettyihin savutusongelmiin.
- Noin kuukauden päästä huomasin auton päästävän kiihdytyksissä mustaa savua.
- Kävin kyselemässä ”merkkihuollosta 1” ongelmaan ratkaisua ja kerroin edellä mainitusta tehojen häviämisestä. Käskivät ajaa jonkin aikaa siten, että jokaisella vaihteella kierrokset menee tappiin asti. Perustelivat tätä hiukkasten likkeelle lähdöllä.
- Pikkuhiljaa tehotkin rupesi häviämään.
- Noin kuukausi ensimmäisistä savutushavainnosta irrotin EGR -venttiilin ja imusarjan putsausta varten. EGR -venttiilissä oli nokikarstan jäljiltä ainoastaan noin 2cm:n kokoinen aukko. Putsauksen jälkeen tehot palasi, mutta savutus jatkui.
- Jouduin kohta tekemään saman putsausoperaation uudelleen.
- Tukin EGR – kanavan metallisella sulkulaipalla. Savutus loppui kuin seinään.
- Muutaman päivän kuluttua moottorin vikavalo syttyi kojetaulussa.
- OBD -lukija ostoslistalle, jotta pääsee lukemaan vikakoodeja ja nollaamaan niitä. Vikakoodi ilmoitti liian alhaisesta pakokaasun takaisinkierrätysmäärästä.
- Aloin tutkimaan paremmin EGR:n toimivuutta
- EGR –kanava laipalla tukittuna, ei savuta
- EGR –kanavasta laippa pois ja alipaineletku tukittuna, ei savuta
- EGR –kanavasta laippa pois, alipaineletkusta tukos pois ja sähköjohto EGR:stä irti, ei savuta
- Sitten tein vielä yhden Youtubesta löytyneen testin ”ford mondeo egr test”, jota myös kokeilin. Kaikki tuntui toimivan kuten videossa vaikka, en tiedä mitä sillä oikeastaan EGR:n toimivuudesta todistettiin.
- Oman päättelyni mukaan EGR toimii. itsestäni tuntuu, että se saa väärää ohjaustietoa moottorinohjausjärjestelmältä.
- Tukin EGR –kanavan laipalla ja ajelin talven välillä vikakoodeja nollailen.
- Lopulta kuitenkin kyllästyin koodien nollaamiseen. Ostin uuden EGR:n ”merkkihuollosta 2”, jos vika kuitenkin olisi siinä. Edelleen savuttaa. Ei muuta kuin taas laittamaan EGR –kanava tukkoon.
- Vien auton ”merkkihuoltoon 3” määräaikaishuoltoon. Mainitsen että ottavat EGR –kanavasta sulkulaipan pois ja katsovat savutusongelman kuntoon. Tuntuu kuitenkin että tiskin takana ei ole suurta innostusta kuunnella asiakkaan ongelmia.
- Autoa hakiessa sanovat, ettei autossa ole mitään savutusongelmaa, kaikki on kunnossa, päästöarvotkin ovat hyvällä tasolla ja siitä on todistus katsastusta varten.
- Pari päivää ajettaessa syttyy vikavalo kojetauluun. Arvaan heti etteivät ole poistaneet EGR:stä sulkulaippaa. Olisi ehkä pitänyt jättää pakokaasun takaisinkierrätyksestä vikakoodi päälle, jotta olisivat huomanneet EGR –kanavan sulkulaipan.
- Käyn reklamoimassa, mutta en jätä autoa enää ko. merkkihuoltoon huonon palvelun vuoksi.
- Poistan EGR:stä sulkulaipan ja ajelen sillä noin kuukauden verran.
- Vien auton vähän isompaan ”merkkihuoltoon 3”. Jos vaikka nyt olisi vähän parempaa asiantuntemusta savutusongelmaan. Autoa hakiessa sanovat että ovat putsanneet EGR:n, imusarjan ja vaihtaneet uuden ilmansuodattimet. Sanoivat että auton savutusarvot ylittyvät kuitenkin vielä runsaasti, eikä tule menemään katsastuksesta läpi. Käskivät taas ajaa kierrokset tapissa jonkin aikaa, mutta eivät sanoneet kysyttäessä kuinka pitkään.
- Nyt ajettu noin 500 km kierrokset 3500-4000rpm tietämissä ja edelleen savuttaa.
Auto pitäisi saada katsastettua seuraavan kolmen kuukauden kuluessa. Onhan minulla päästömittauspaperi, mutta katsastusmies tuskin päästää läpi, jos katsastushalli on mustan savun peitossa.
Mistä vikaa kannattaa seuraavaksi etsiä ja MITEN? Välijäähdyttimestä? Turbosta? Pakoputkistosta? Polttoainejärjestelmästä? Moottorinohjausjärjestelmästä?
Itselläni tosin loppuu osaaminen kesken mutta onko jollain tietoa mistä löytyy pääkaupunkiseudulta asiansa osaava korjaamo, joka saa auton kuntoon, siten ettei kaikkia osia vaihdeta summan mutikassa asiakkaan laskuun?
Re: Mondeo -07 2.0 TDCi savutus ja nykiminen
Lähetetty: 24 Syys 2011 11:20
Kirjoittaja emax
Mahtavat vähäpäästöisyyslaitteet innsien paperilla mutta käytännössä täysin päinvastoin. Kun ottaa pois käytöstä niin savu vähenee. Tästä maksetaan ja maailma pelastuu
Mutta asiaan. Savuttaako se jatkuvasti vai pölläyttääkö vain kiihdytyksen alussa?
Eikös siinä ole VNT-ahdin? Liikkuuko sen säätövipu hyvin?
Re: Mondeo -07 2.0 TDCi savutus ja nykiminen
Lähetetty: 24 Syys 2011 12:15
Kirjoittaja saksoboy
melkein kannattaas ettiä joku jolla on laitteet jolla saa live dataa koneesta ulos... sieltä se ehkä vois syykin löytyä...
Re: Mondeo -07 2.0 TDCi savutus ja nykiminen
Lähetetty: 26 Syys 2011 19:19
Kirjoittaja Jamu
Maailmaa on saastutettu varmasti moninkertaisesti se määrä, jonka se kunnossa ollessaan on maailmaa pelastanut.
Käytännössä savuttaa koko koko kiihdytyksen tai kuormituksen ajan. Tasaisella nopeudella en ole havainnut savutusta. VNT-ahdin kyseessä.