Sivu 1/2

Sierran jakopään hihnan asennus

Lähetetty: 02 Joulu 2005 11:46
Kirjoittaja Jermu
Eli mites toi jakopään hihna asennetaan? Vanha meni poikki :( Tosin tyhjänkäynnillä, eli ei mennyt mitää paskaks. Kone on 2.0litranen OHC.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 12:33
Kirjoittaja Jaakko85
pyöritetään kone oikeaan asentoon, kampiakselin hihnapyörässä merkki "lohkon" vastamerkin kohdalle, samoin nokan takana olevassa levyssä oleva merkki kannen vastamerkin kohdalle, ja virranjakajan nastat osoittamaan ~1 pytyn tulpanjohdolle menevää nastaa. Sitten vaan kiristin löysälle (jos et laita uutta) ja remmi paikoilleen. Remmi on riittävän tarpeeksi oikealla kireydellä, kun se pisimmältä sivulta taittuu lämpimänäkin sen 90astetta ilman hirveää voimankäyttöä. Kannattaa pyöritellä muutama kierros konetta pyörimissuuntaan ja varmistaa vielä että remmi on oikealla kireydellä. Kiristä hihnankiristin vielä kunnolla.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 12:41
Kirjoittaja Jermu
Jaakko85 kirjoitti:pyöritetään kone oikeaan asentoon, kampiakselin hihnapyörässä merkki kohdalle, samoin nokan takana olevassa levyssä oleva merkki kannen vastamerkin kohdalle, ja virranjakajan nastat osoittamaan ~1 pytyn tulpanjohdolle menevää nastaa. Sitten vaan kiristin löysälle (jos et laita uutta) ja remmi paikoilleen. Remmi on riittävän tarpeeksi oikealla kireydellä, kun se pisimmältä sivulta taittuu lämpimänäkin sen 90astetta ilman hirveää voimankäyttöä. Kannattaa pyöritellä muutama kierros konetta pyörimissuuntaan ja varmistaa vielä että remmi on oikealla kireydellä. Kiristä hihnankiristin vielä kunnolla.
Mites sen hihan saa sinne koneeseen alas kampiakselin? pyörään paikoilleen? Sen verran ahdas paikka että en ite ainakaan saanut pujotettua sinne rakoon sitä.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 13:06
Kirjoittaja Jaakko85
Ahdasta on jos et ota sitä isoa hihnapyörää edestä pois, mutta saa sen siitä välistäkin ujutettua.. mutta helpompi irroittaa se pyörä siitä edestä niin ei tarvi turhaan väännellä ja käännellä.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 16:04
Kirjoittaja jype
kato että se apuakseli ei pyöri hirveesi sen asennuksen aikana

Lähetetty: 02 Joulu 2005 16:24
Kirjoittaja Jaakko85
jype kirjoitti:kato että se apuakseli ei pyöri hirveesi sen asennuksen aikana
ei siitä ole haittaa vaikka pyörisikin kun kattoo vaan sytkän sitten kohilleen.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 17:30
Kirjoittaja VesQ
Jaakko85 kirjoitti:Ahdasta on jos et ota sitä isoa hihnapyörää edestä pois, mutta saa sen siitä välistäkin ujutettua.. mutta helpompi irroittaa se pyörä siitä edestä niin ei tarvi turhaan väännellä ja käännellä.
Juu kyllä se hihnapyörä kannattaa ottaa pois, on ilman sitäkin hieman mielenkiintoinen taivutella sinne väliin kun se nokkaremmi kuitenkin on aika jäykkää

Ja turhalta etsimiseltä säästyy kun kertoo että se nokan ajoitusmerkki on siinä kannessa nokan alapuolella eli siinä nokkapyörän suojalevyssä oleva nuoli suoraan alaspäin

Ja kannattaa ottaa 1. sylinterin tulppa pois ja kokeilla siitä reijästä milloin mäntä on ylhänä, jos kattoo vaan pelkästään kampuran merkkiä niin saattaa mennä 180astetta hutiin

Lähetetty: 02 Joulu 2005 17:50
Kirjoittaja Jermu
Nyt on hihna asennettu. Ei meinannu millään lähteä se hihnapyörän pultti auki. Ja hihnapyörä oli kans kiva saada irti. Nyt kun sain hihnan vaihdettua niin alkoi laturin hihna vinkua :evil: Vaihdoin sen sitten samalla. 8) Sytytys oli kans menny pikkasen vituralleen. Piti laittaa 1 ja 4sylinterin piuhat vastakkain, ja tietysti 2 ja 3sylinterin johdot kans. Ja säätää sytytys kohdalleen :wink:

Lähetetty: 02 Joulu 2005 17:59
Kirjoittaja VesQ
Jermu kirjoitti:Nyt on hihna asennettu. Ei meinannu millään lähteä se hihnapyörän pultti auki. Ja hihnapyörä oli kans kiva saada irti. Nyt kun sain hihnan vaihdettua niin alkoi laturin hihna vinkua :evil: Vaihdoin sen sitten samalla. 8) Sytytys oli kans menny pikkasen vituralleen. Piti laittaa 1 ja 4sylinterin piuhat vastakkain, ja tietysti 2 ja 3sylinterin johdot kans. Ja säätää sytytys kohdalleen :wink:
Jos vaan pääsee hylsyn kanssa kääntämään sitä kampuran pulttia niin hyvä, tai lenkillä tukevasti. Sitten vaan käsijarru päälle/kaveri painamaan jarrua ja iso vaihde silmään niin ei pyöri kone mukana. Sitten kun saa irti niin kannattaa vähän hienolla santapaperilla pyyhkäistä hihnapyörän ja kampuran pinnat puhtaaksi, ja jotain kuparispraytä tai vaseliiniä vähän väliin kun kasaa niin lähtee sitten seuraavankin kerran. Pulttiin ei kannata rasvoja laitella ettei pääse itsestään aukeamaan, ja jos sitä pelkää niin kierrelukitetta vähän

edit: hihnapyörän saa myös suht mukavasti kun naputtelee alta takaapäin vasaralla tms. Ja välissä pyörittelee konetta niin saa eri kohtaan lyötyä

Hihnapyöränhän saa vaikka hätätapauksessa perusmallin ulosvetäjällä mutta jos se hammasratas sen takaa tarvii saada pois ja on jumissa niin se onkin mielenkiintoisempi

Lähetetty: 02 Joulu 2005 19:05
Kirjoittaja cossu2
VesQ kirjoitti: Ja kannattaa ottaa 1. sylinterin tulppa pois ja kokeilla siitä reijästä milloin mäntä on ylhänä, jos kattoo vaan pelkästään kampuran merkkiä niin saattaa mennä 180astetta hutiin
:lol: Sitävarten se merkki on että silloin on 1 mäntä YKK:ssa turha niitä tulppia on ruuvailla huvikseen...

Lähetetty: 02 Joulu 2005 19:06
Kirjoittaja Bootsi
cossu2 kirjoitti: :lol: Sitävarten se merkki on että silloin on 1 mäntä YKK:ssa turha niitä tulppia on ruuvailla huvikseen...
..juu, ja jos tarkkoja ollaan, niin nokka-akseli se on joka on 180 astetta väärässä.:wink:

Lähetetty: 02 Joulu 2005 19:10
Kirjoittaja cossu2
Bootsi kirjoitti: ..juu, ja jos tarkkoja ollaan, niin nokka-akseli se on joka on 180 astetta väärässä.:wink:
:lol: :lol: Kyllä ne nyt ihan aikusten oikeesti on kohdallaan jos merkit on kohdallaan. sekä kampura ja nokka.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 19:30
Kirjoittaja VesQ
Ups oho, ajatus taas vähän jumissa :oops: :D , juu siis tosiaan merkit vaan kohdalleen.

Lähetetty: 02 Joulu 2005 19:40
Kirjoittaja Bootsi
VesQ kirjoitti:Ups oho, ajatus taas vähän jumissa :oops: :D , juu siis tosiaan merkit vaan kohdalleen.
Merkit kohdalleen vaan...
Paitsi että jos se nokka on 180 astetta pielessä, niin joutuu tulpanjohtojen paikkoja vaihtelemaan. (mutta siitähän oli jo juttua) :wink:


P.S. Kiva kirjoitella nousuhumalassa. 8) :lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 02 Joulu 2005 20:03
Kirjoittaja VesQ
Taas meni ajatus jumiin mutta eihän sitä nokkaa voi saada 180 (puoli kierrosta) hutiin jos nokan merkki on kohdallaan

360 astettahan sen nokan voi saada jakajaan nähden hutiin niin silloin joutuu piuhat vaihtamaan (tai kansi 180astetta ympäri)

Eli siis ainot vaihtoehto jos haluaa 100% varmuudella kohdalleen (jakaja yms) niin venttiilikoppa auki ja katsoo että ykkösen nokat sojottaa ylös ja sitten merkit kohdalleen ja kasaan, jos ei kurkkaa niin on 50% mahdollisuus että jakaja menee väärinpäin

Lähetetty: 02 Joulu 2005 20:15
Kirjoittaja cossu2
Joo siis hommahan menee niin, et jos kampuran ja nokan merkit on kohillaan ja pyörijä 1 pyttyyn päin. On ajoitus kohillaan.
Jos jossain vaiheessa katsoo virranjakajan ajoituksen pelkästään kampuran merkistä, on mahdollisuus saada sytytys ristiin. Mutta jos katsoo sytytyksen nokan merkistä, on aina oikein 8)

Lähetetty: 02 Joulu 2005 22:43
Kirjoittaja VesQ
Siis aivan :D

Koko päivän ollu ihan jumissa, töissäki meni 3 rautatilausta väärään osotteeseen ja siitä yhdestäkin mikä sattui oikeaan menemään puuttui useampi palikka 8)

Lähetetty: 03 Joulu 2005 15:40
Kirjoittaja Entropia
Itselläkin paukahti -84 1.6 OHC riesasta nokkahihna poikki tyhjäkäynnillä alkuviikosta. Ilmeisesti vaihtoperiaate on sama kuin isovelimallissakin?

Lähetetty: 03 Joulu 2005 15:57
Kirjoittaja Henna
Oliko se nyt niin et jos ohc koneessa hihna napsahtaa niin ei välttämättä käy mitään sen kummempaa? Siis muutenkin ku tyhjäkäynnillä. Näin muistaisin joskus kuulleeni mut eräs setä sitte taas sanoi et just nimenomaan niissä menee herkäst kaikki solmuun...

Lähetetty: 03 Joulu 2005 16:00
Kirjoittaja Entropia
Henna kirjoitti:Oliko se nyt niin et jos ohc koneessa hihna napsahtaa niin ei välttämättä käy mitään sen kummempaa? Siis muutenkin ku tyhjäkäynnillä. Näin muistaisin joskus kuulleeni mut eräs setä sitte taas sanoi et just nimenomaan niissä menee herkäst kaikki solmuun...
Tietääkseni venttiilit ei mene niin syvälle palotilaan että ne törmäis mäntöjen kanssa. Eli ei pitäisi käydä mitään dramaattista.

Lähetetty: 03 Joulu 2005 16:50
Kirjoittaja Jaakko85
Entropia kirjoitti: Tietääkseni venttiilit ei mene niin syvälle palotilaan että ne törmäis mäntöjen kanssa. Eli ei pitäisi käydä mitään dramaattista.
Ai minä sanoisin että palotila on niin syvä ja nostoa on niin vähän että venttiili ei edes tule palotilasta ulos.

Mulla oli kierroksia edelleen yli 5krpm, kun hihna katkes, uus hihna paikalleen ja kovaa ajoa. ei ottanut kiinni. (Ei jälkiä venoissa/ männissä)

Tämä siis koskee 2litraista ohc:tä.

Lähetetty: 03 Joulu 2005 17:02
Kirjoittaja VesQ
Kuten tuossa toisessa topicissa niin Autodata sanoo seuraavaa

1.3 , 1.6 (tavallinen, ei e-max) ottaa kiinni

ja 1.6 e-max sekä 2.0 ei ota kiinni

Lähetetty: 04 Joulu 2005 13:39
Kirjoittaja Entropia
No onhan se ihan mukava yllätys, kun huomaa että omassa romussa on siis kaksilitrainen kone. Haettiin isännän kanssa 1.6-litraisen hihna varaosaliikkeestä eikä se sopinut ollenkaan, tosin kaksilitraisen remmi sopi nätisti. Nyt auto käy taas hyvin ja on ajossa.

Lähetetty: 04 Joulu 2005 13:50
Kirjoittaja VesQ
Vai olisko 1.6 e-max, eikös siinä ollut samanlainen hihna kuin 2.0

Laturin takanahan tuo lukee, isolla merkattu, 16 alkuiset on 1.6 ja 20 alkuiset 2.0. Saattaa olla vielä kolmas numero joka kertoo valuversion eli vaikka 165 tai 205

Lähetetty: 04 Joulu 2005 15:35
Kirjoittaja Entropia
VesQ kirjoitti:Vai olisko 1.6 e-max, eikös siinä ollut samanlainen hihna kuin 2.0

Laturin takanahan tuo lukee, isolla merkattu, 16 alkuiset on 1.6 ja 20 alkuiset 2.0. Saattaa olla vielä kolmas numero joka kertoo valuversion eli vaikka 165 tai 205
Mitäs erikoista tuossa e-max -versiossa on? Joku taloudellisempi versio? Mittaristosta ainakin löytyy ne turhaakin turhemmat taloudellisuusvalot jotka näyttää kokoajan punaista. :lol: