Escort 97 jarrujen ihmettelyä
Lähetetty: 15 Heinä 2011 21:59
Terve,
autoni on Ford Escort 1.8TD farmari, vm.1997, ajettu 290tkm.
Huolsin auton takajarrut n. kolme viikkoa sitten. Kyseessä on rumpujarrut. Purin, putsasin ja herkistelin osat ja voitelin jarrukenkien liukukohdat kuparitahnalla. Muuten meni hyvin, mutta tein tyhmän virheen. Vasen takajarru tuli laitettua liian kireäksi ja lyhyen koeajon jälkeen oli aivan tulikuuma. Melkoisten talkoiden jälkeen sain säädön kohdalleen eikä jarrut enää kuumentuneet.
Viime viikolla auto oli katsastuksessa ja hyväksyttiin.
Mitatut jarruvoimat (kN) ovat:
edessä vas 1.5 - oik 1.5
takana vas 1.0 - oik 0.8
käsijarru vas 1.2 - oik 0.9
Ja sitten ihmettelyyn: takajarrujen kuumentumiseen jälkeen on tuntunut että kevyessä jarrutuksessa 100 -> 80 km/h auto ei kulje suoraan, vaan pyrkii kääntymään, yleensä vasemmalle. Jos tiellä on pahat urat, ilmiö on selvempi. Kovassa jarrutuksessa esim. soratiellä 60 -> 0 km/h pyörät lukkoon auto kulkee aika suoraan.
Pitäisikö yllämainittua puoltamista ja vikaa etsiä
1) Takajarrujen osista (kengät, rummut, automaattisäätö) ? Onko tuo 0.2 kN ero takajarruissa merkittävä, ero on 20% ja katsastuksen hylkäysraja 30 % ?
2) Jarrunesteistä, jos ne kiehuivat kun jarru meni tulikuumaksi ekalla koeajolla ? Neste on vaihdettu 3 vuotta sitten.
3) Jarruletkuista, eikös turvonneet letkut tee epämääräisiä vikoja ?
4) Renkaista, autoon on vaihdettu uudet kesärenkaat noin viikko ennen jarrujen herkistelyä. Yokohama A-Drive 175/65R14
5) Korvien välistä ?
autoni on Ford Escort 1.8TD farmari, vm.1997, ajettu 290tkm.
Huolsin auton takajarrut n. kolme viikkoa sitten. Kyseessä on rumpujarrut. Purin, putsasin ja herkistelin osat ja voitelin jarrukenkien liukukohdat kuparitahnalla. Muuten meni hyvin, mutta tein tyhmän virheen. Vasen takajarru tuli laitettua liian kireäksi ja lyhyen koeajon jälkeen oli aivan tulikuuma. Melkoisten talkoiden jälkeen sain säädön kohdalleen eikä jarrut enää kuumentuneet.
Viime viikolla auto oli katsastuksessa ja hyväksyttiin.
Mitatut jarruvoimat (kN) ovat:
edessä vas 1.5 - oik 1.5
takana vas 1.0 - oik 0.8
käsijarru vas 1.2 - oik 0.9
Ja sitten ihmettelyyn: takajarrujen kuumentumiseen jälkeen on tuntunut että kevyessä jarrutuksessa 100 -> 80 km/h auto ei kulje suoraan, vaan pyrkii kääntymään, yleensä vasemmalle. Jos tiellä on pahat urat, ilmiö on selvempi. Kovassa jarrutuksessa esim. soratiellä 60 -> 0 km/h pyörät lukkoon auto kulkee aika suoraan.
Pitäisikö yllämainittua puoltamista ja vikaa etsiä
1) Takajarrujen osista (kengät, rummut, automaattisäätö) ? Onko tuo 0.2 kN ero takajarruissa merkittävä, ero on 20% ja katsastuksen hylkäysraja 30 % ?
2) Jarrunesteistä, jos ne kiehuivat kun jarru meni tulikuumaksi ekalla koeajolla ? Neste on vaihdettu 3 vuotta sitten.
3) Jarruletkuista, eikös turvonneet letkut tee epämääräisiä vikoja ?
4) Renkaista, autoon on vaihdettu uudet kesärenkaat noin viikko ennen jarrujen herkistelyä. Yokohama A-Drive 175/65R14
5) Korvien välistä ?