Sivu 1/2
Transitin virittäminen . . .
Lähetetty: 21 Helmi 2005 22:07
Kirjoittaja transitmies
Niin kyseessä olisi vm.83 transitti 2.0ohc. ja ja tekisi mieli vähän piristää sitä ihan piruilu mielessä.
Mitenkäs kyseisen padan turbottaminen tapahtuisi edullisesti ?
Entäpä saako moisen ees turbottaa laillisesti vai meneekö jotkin rajat yli?
Eipä siittä mitään 200 hvt tarttis saada vaikka alle 150hv piisais.
vai alanko vaan heivaamaan 2.0 efi keulalle ja peltisatsi jatkoksi ? kun sellanen löytyis tallista.... ehdotuksia...
iso kiitos!
Lähetetty: 21 Helmi 2005 22:10
Kirjoittaja p3
niisähän on ollu 3l kutosia, oliko ihan firman toimesta

Lähetetty: 21 Helmi 2005 22:23
Kirjoittaja ZyaS
oli ihan "firman" toimesta. Kutonen keulalle, sen perään tomaatti niin alkaa tapahtumaan.. tai no roverin V8 on paljon kivemman kuulonen

Lähetetty: 22 Helmi 2005 11:07
Kirjoittaja TeRoK
Niin paitsi mikä vuosimalli on kyseessä?
8/83-12/85 valmistetuissa tehokkain motti oli 100hv 3litranen essex
1/86-7/91 valmistetuissa on sitte tota 150hv 2.9 EFi kutvosta.
8/91--> on vastaavaa kutosta mutta teho 145 heppaa.
vanhemmista ei mulla oo mitään paperilla ,mutta tuskin niissä sen tehokkaampaa konetta on ollut kun toi 100hv essex.
Noi supervanit on sitte tietty vielä, mutta koskas niitä on valmistettu?
Ja käykö ne suomessa vertailu autoks kun ei kai niitä oo tänne tuotu?
Lähetetty: 22 Helmi 2005 16:49
Kirjoittaja transitmies
No olikos siinä jotain prosentti määrää minkä saa siitä 100hvsta ylittää ?
Jos vaikka sen stokka sarjalla turbottais pitää se käyttää teho mittauksessa ?
Onkos ruiskukone muutoskatsastettava?
Lähetetty: 22 Helmi 2005 16:58
Kirjoittaja VesQ
Mallisarjan tehokkaimmasta 20% ja tilavuutta saa lisätä mallisarjan suurimmasta 25%
Esim tuo ensimmäinen jossa 100hv niin raja on 120hv ja jos tilavuus on 3000cc niin tilavuudessa raja tulee vastaan 3750cc
Alusta (jarrut, jouset yms) pitää sitten vastata sitä mallisarjan tehokkainta
Jos konepakettia (turbot, kaasarit/ruikut kannet yms) on saannut tehtaalta niin riittää tietääkseni kyseisen koneen tekniset tiedot esim maahantuojalta, mutta jos kokonaisuuteen on muutettu jotain (esim kaasarin tilalle ruisku, lisätty tai muutettu turbo yms muutoksia) niin pitää sitten vissiin olla teholappu dynosta. En itsekkään ole ihan päässyt näistä jyvälle mutta viisaammat varmaan kertoo lisää
Lähetetty: 22 Helmi 2005 17:03
Kirjoittaja p3
turbo,välijäähdytin,ruisku,moniventtiilisempikansi kaikki rinnastetaan moottorinvaihtoon. jos ei mallisarjassa ole ollu niin menee niiden tehojen mittauksiin ja periaatteessa luvanhakuun.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 21:19
Kirjoittaja VesQ
luvanhakuun eli periaatteessa muutoskatsastus jos vaan prosentit antaa periksi, jos ei niin sitten luvanhakua
Lähetetty: 22 Helmi 2005 23:12
Kirjoittaja WSE
20% saa teho nousta mallisarjan suurimpaan (suomessa tyyppihyväksyttyyn) verrattuna. 2 litran OHC koneeseen ei ole mitään järkeä alkaa turboa asentelemaan jos tavoitteena on niinkin maltillinen kuin 150hv. Pakosarja ja putki uusiksi (kunnolla), 1,6 kansi johon kanavat kuntoon (puristus tulee samalla), 2 litraisen vakio nokan voi pitää noilla tehotavoitteilla vielä, tuplakaasuttimilla bensaa niin siinä se 150hv jos työ ja säädöt tehdään niinkuin pitää.
Transit supervanissahan oli kunnon kone, 5 litran V8 mutta mikään noista ei käy vertailumalliksi suomessa. Supervania oli useammastakin malliversiosta, 60 luvun lopulta alkaen 80 luvulle, aluksi kone oli nokalla mutta pian siirtyi tavaratilaan painopisteen vuoksi. Radallahan noilla ajettiin. Joitakin lienee katuliikenteeseenkin hyväksyttyinä englannissa / saksassa...
Saattaisi olla mielenkiintoinen yllättäjä valoista lähdettäessä...
Prkl tommonen pitäisi saada, ja näyttää vähän realismia näille all show not go wannabe tuning hemmoille... (vaikka hyvä se vanha tanekin on siihen)
Lähetetty: 09 Heinä 2005 12:35
Kirjoittaja tanari
onkohan supervanin akselisto tuennoista kuvia jossain? etuakselisto kiinnostaa varsinkin.
Re: Transitin virittäminen . . .
Lähetetty: 09 Heinä 2005 23:52
Kirjoittaja transitman
transitmies kirjoitti:Niin kyseessä olisi vm.83 transitti 2.0ohc. ja ja tekisi mieli vähän piristää sitä ihan piruilu mielessä.
Mitenkäs kyseisen padan turbottaminen tapahtuisi edullisesti ?
Entäpä saako moisen ees turbottaa laillisesti vai meneekö jotkin rajat yli?
Eipä siittä mitään 200 hvt tarttis saada vaikka alle 150hv piisais.
vai alanko vaan heivaamaan 2.0 efi keulalle ja peltisatsi jatkoksi ? kun sellanen löytyis tallista.... ehdotuksia...
iso kiitos!
Hei täälhän on joku matkija liikkeellä
Mul on kanssa -83 2.0 ohc Transitti olen itse jo laittanu peltisatsin, vapaavirtaussuotimen, 2.0 efi koneen ja kent camsin FR34 virinokan. Noille muutoksillehan ei tarvi mitään muutoskatsastaa tmv.
Itse olen meinannut myös turbottaa tuon vekottimen, meinasin tehdä sen näinkin laittomasti, että kone muuten lähes vakioksi, turbo kiinni, tehon mittaukseen pienillä paineilla joilla saadaan se laillinen n.90hp

jos ei mistään saa lappuja ja tietenkin alustan osia jotka kuuluu siihen 3.0 koneeseen. Ja tietenkin sitten kun papereissa lukee että turbo saa olla niin rakennetaan kunnon kone ja pistetään hieman enempi tehoja, tietysti katsastukseen ahdot minimiin.
Mut onko ihan oikeasti jollain jotain papereita jolla saisi vertailumalliksi tuon 3.0 essexin ja tietoa mitä pitää alustassa muuttaa???
Ja transitmies, jos et oo huomannu ni mun Transitin löytää tuolta clubin autot osiosta

Re: Transitin virittäminen . . .
Lähetetty: 10 Heinä 2005 19:26
Kirjoittaja Bootsi
transitman kirjoitti:
Itse olen meinannut myös turbottaa tuon vekottimen, meinasin tehdä sen näinkin laittomasti, että kone muuten lähes vakioksi, turbo kiinni, tehon mittaukseen pienillä paineilla joilla saadaan se laillinen n.90hp
90 paperit TURBOLLA

, kun vakionakin 2.0 OHC:stä lähtee 100hp??!!?
ei kannata pitää katsastusmiehiäkään IHAN idiootteina.

Lähetetty: 10 Heinä 2005 19:43
Kirjoittaja janzamar
Re: Transitin virittäminen . . .
Lähetetty: 10 Heinä 2005 22:11
Kirjoittaja transitman
Bootsi kirjoitti:
90 paperit TURBOLLA

, kun vakionakin 2.0 OHC:stä lähtee 100hp??!!?
ei kannata pitää katsastusmiehiäkään IHAN idiootteina.

Niin 100hp EHKÄ SIERRASSA, Transitissa vakiona 2.0 ohc:llä on 75hp et siihen ku laskee 20% tehon lisäyksen ni kuinka vitun idiootina täytyy ihmisiä pitää. Eihän tuo 15hp suuri tehonlisäys turbolla ole mut jos vaan sais jotenkin turbon kans sen tolleen sommiteltuun
Suunnittelu asteella tässä vielä ollaan ja vaihtoehtoja vain mietitty
Kai mä kettu oisin kirjottanu tuohon laillinen 120hp jos ransiitissa se 100hp olis. P E R K E L E
Lähetetty: 10 Heinä 2005 22:18
Kirjoittaja janzamar

niin no..onhan tuossakin pointti tietenkin..hehhehhee..(väkinäistä naureskelua ja silleen)
mutta ainakaan tänään ei sada yhtään niin paljon kun eilen..

Lähetetty: 10 Heinä 2005 23:26
Kirjoittaja Bootsi
Cool down. 8)
Pistä transuun turbo, penkitä 95hp. ja aja konttorille.

Lähetetty: 11 Heinä 2005 07:30
Kirjoittaja tanari
eikö se 3.0 essex ole edelleen isoin moottori mitä on saanut,samalla myös tehokkain?

Lähetetty: 11 Heinä 2005 11:18
Kirjoittaja transitman
tanari kirjoitti:eikö se 3.0 essex ole edelleen isoin moottori mitä on saanut,samalla myös tehokkain?

Kyllähän se puheiden perusteella tuntuisi olevan, mut jos sen mukaan mennään niin eikö pidä olla jonkun näköset paperit jossa selvitetty mitä eroja noissa 2.0 ja 3.0 välillä on, ja vaikka ne paperitkin sais niin seuraava ongelma on osien löytäminen, osaa olla aika vaikeeta löytää joitakin osia tuohon autoon saatikka ton vielä harvinaisemman 3.0 jarruja yms.
No tietysti jostain englannista/saksasta mut mut...
Sekin on jännä juttu et autodata ei tunne tuota 3.0 konetta transittiin
Lähetetty: 11 Heinä 2005 11:30
Kirjoittaja janzamar
voihan siihen sovittaa jotkut muutkin jarrut?
ei niitten puolesta pitäis kai pahempia olla..
koneesta en sitten taas tiedä miten löytyy..
Lähetetty: 11 Heinä 2005 11:34
Kirjoittaja VesQ
Eikai sitä konetta tarvi löytää jos vaan saa alustan vastaamaan sitä 3 litusta. Sillonhan sitä saa käyttää vertailu-autona ja toteuttaa tuon 2.0 ohc +puhallin
Ja tuurilla saattaa olla ihan samat alustan osat siinä 3-litrasessa kuin pienemmissä
Tuntisikohan fordilla tuon 3.0 mallin, luulisi ainakin, tai ainakin luulisi että pystyvät selvittämään
Tai sitten ei

Lähetetty: 11 Heinä 2005 18:45
Kirjoittaja TeRoK
Kyllähän tosta 3 litrasesta essexistäkin helpolla saa potkua irti. Toi transitin malli kun on 1 kurkkusella kesseli kaasarilla. Esim. Tossa caprin vastaavassa on 2kurkkusella jo 138hummaa.Siitä ei enää kauheesti tarvii piristää ja katsastaa on helpompi. Ja kyllähän noissa vääntöä on.
Ainoo vaan, että noi ei mun kokemuksien mukaan oo mitää kovin kestäviä.
Lähetetty: 11 Heinä 2005 20:28
Kirjoittaja transitman
Nii en mä aineskaan meinannukkaan sitä 3.0 tuohon hommata, niitä jarruja ym. meinasin osien löytymisen vaikeudella
ja niistä jarruista niin hyvähän se olis jos ne samat olis, mut se vertailu paperi onkelmana onkin.
Paikalliselta Ford liikkeeltä on turha kuvitella mennä edes kyselee ku edes sierran kaasarin osista ym. ei löydy räjäytyskuvia tai mitään, ku on niin vanha auto
Ja senkään takia ei mitään kutoskonetta ku taistellaan Transitin pahimpia vihollisia Chevy vaneja vastaan, ni ei mitään niihin viittaavaa
(kasithan niis on mut kuiteskin)
Lähetetty: 11 Heinä 2005 20:41
Kirjoittaja s.o.h.c
transitman kirjoitti:.
Paikalliselta Ford liikkeeltä on turha kuvitella mennä edes kyselee ku edes sierran kaasarin osista ym. ei löydy räjäytyskuvia tai mitään, ku on niin vanha auto
Kyllä se sierra jo alkaakin olemaan aika vanha katiska. Uusin sierra on jotain 12-13vuotta vanha tai jotain...
Lähetetty: 12 Heinä 2005 07:52
Kirjoittaja tanari
mitä jos transittiin virittäis eteen cossun navat, tolpat ja akseliston.. ja löis 2.9efin ahdettuna.. taakse sitten jotku cossun levyt ja satulat, tai vaikka isommatkin.

sais pulttijaostakin samalla 4pulttisen löytyis vanteita.
etuakselisto 10% moottori 12% jos ottaa diisselitransitin aihioks niin vaihdelaatikosta ei mene % muuta kuin kytkinkopasta eli~3% ja takajarruista 2%
27%

Lähetetty: 12 Heinä 2005 11:01
Kirjoittaja SpeedDevil
ei olis kyl ees varmaan paha toteuttaa. kallishan siito tulee, kannattaa osia katsella varaosahausta