Focus -06 2.0 TDCI ja jonkinsortin moottorin "vikatila"?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ville_s

Focus -06 2.0 TDCI ja jonkinsortin moottorin "vikatila"?

Viesti Kirjoittaja ville_s »

Aika läheltä liippaa tuossa toinenkin threadi, mutta ei sitten kuitenkaan. Ei sotketa kahta asiaa keskenään, joten tästä hieman ongelman kuvausta:

Kyseessä -06 focus, 2.0 tdci koneella. Tuo on pari kertaa nyt tehnyt niin, että hieman ripeämmän kiihdytyksen jälkeen tehot häviää kuvaillun tapana varmaan johonkin puoleen. Tai ainakin niin vähään, ettei vitosella enää jaksa kiihtyä maantienopeuksilla. Lisäksi ~2500 rpm jälkeen alkaa tökkiä (katkoo syöttöä?) ja tyhjäkäynnillä kaasu pohjassa ottaa about ~2800rpm kierroksia. Itse lähinnä aloin pohtia, onko tuo joku vikatila jolla estetään auton rikottaminen jos esim turbossa sattuu paineet nousemaan vähän liikaa esim jonkun hukkaportin aktuaattorin jumiutumisen takia? Nyt jälkimmäisellä kerralla uudelleen käynnistyksen jälkeen auto toimi taas normaalisti, mutta hetken ajon jälkeen sytytti tuon moottorin vikavalon. Silti tehoja löytyi se mitä uskalsi käyttää, toki varoitusvalon palaessa ei viitsinyt paljoa rajoja etsiäkkään.

Toinen vaihtoehto mitä itse mietin on vakionopeudensäätimen softa tai jokin siihen liittyvä. Molemmilla kerroilla tuon "vikatilan" olen huomannut vasta, kun olen vakkaria koittanut näpsäyttää päälle. Täytynee siis kruisailla reiluilla kiihdytyksillä ilman vakkaria, josko löytäisi siitä jotain jatkoapua? Tuossa on mielestäni viimeaikoina alkanut myös ilmetä ongelmia tuon vakionopeudensäätimen kanssa ajettaessa niin, ettei vauhti pysy stabiilina. Silloin toimii ok, jos vaan näppää set ja jättää senhetkiseen nopeuteen, mutta esimerkiksi kiihdytys resume-napilla on ihan myrkkyä. Muutama kilometri menee ennenkuin auto löytää sen halutun vauhdin, siihen asti nopeus heittelee skaalalla +-5 km/h.

Vakkarin softa solmussa vai jotain säätöongelmia?