Sivu 1/1

Focus 1.8TD

Lähetetty: 08 Heinä 2011 12:55
Kirjoittaja Tarppi
Moi!
Olen uusi tällä foorumilla ja en tiedä vaikka asiaa olisi käsitelty aiemmin, mutta esitän nyt kysymyksen kuitenkin.
Ostimme noin vuosi juuri sitten juuri katsastetun Focuksen se on 1.8 TD ja se on 01 vuosimalli.
Koko vuoden olemme ihmetelleet sen äärimäistä suorituskykyä ja toki samalla miehekkäitä voimasavuja perässä.
Nyt vein sen varmuudeksi ennen katsastusta tammer-dieselille päästömittaukseen. Arvot olivat aivan hirveät.
Kaveri sanoi, ettei näillä asetuksilla tätä konetta saa katsastuksesta lävitse.
No kertokaapa nyt viisaammat miten arvot on saatavissa kohdalleen?
Syötön säätö on kuulema sähköinen, joten minulta se tuskin onnistuu. Aiempi omistaja helsingistä oli tuonut ko. auton Espanjasta ja hän oli yrittänyt sitä katsastaa, mutta oli jäänyt juuri päästöistä kiinni ja hän vaihtoi sen liikkeessä katsastamattomana. Liike sai sitten jollakin kepulikonstilla siihen näennäiseti kelpaavat arvot. Tammerin mies sanoi, ettei tämä auto ole voinut mennä näillä säädöillä katsastuksesta lävitse.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 10 Heinä 2011 13:55
Kirjoittaja turboruuvi
Tuonhan pitäisi osata itse opetella oikeet säädöt - edellyttäen, tietty, että anturit ovat kunnossa.
Itse kävisin varmaan tutkituttamassa vikakoodit ja anturilukemat.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 10 Heinä 2011 17:17
Kirjoittaja Tarppi
Tammerilla katsoivat kaikki vikakoodit ja vikoja ei ollut, mutta sen pidemmälle ei sielläkään osattu.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 11 Heinä 2011 13:50
Kirjoittaja Tarppi
Nyt olen saanut asiantuntijalta sen verran vinkkiä, että siihen on todennäköisesti laitettu tehoboksi.
Ja vian kai pitäisi poistua poistamalla boksi... :oops:
Mistähän sen sitten löytää ja nykäistäänkö se kuin tv:n töpseli irti seinästä? :?
Katsastaa pitäisi pikapuoliin ja konehuone on niin täynnä tavaraa, että saas nyt nähdä minkä boksin sieltä nykii irti...
Vai onko niin, että alkuperäinen boksi onkin korvattu tehokkaammalla?
Ja siihen täytyisi hommata normaalisti toimiva?

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 11 Heinä 2011 16:44
Kirjoittaja HanhiEmo
Yleisin paikka mihin erillinen tehoboksi kiinnitetään on ruiskupumpun liitin. Tulee omalla liittimellä kiinni pumppuun josta todennäköisesti kierrätetään määränsäätimen signaali huijattavaksi "tehoboksiin" ja sitten piuhat takaisin samanlaiseen liittimeen kuin ruiskupumpussa johon tämä alkuperäinen pumpusta lähtevä liitin sitten asennetaan (tajusikohan tuosta kukaan yhtikäs mitään).
Edestä joutuu varmaan purkamaan poies välijäähyn että näkee kunnolla mutta ei ole paha homma.
Pistetäänpä kuva niin kertoo enemmän kuin minun epämääräset sepostukset :)
http://www.tdi-tuning.co.uk/car_and_van ... _P331.html

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 11 Heinä 2011 19:20
Kirjoittaja Tarppi
Kävin purkamassa välijäähdyttimen pois ja melko varma olen, ettei sinne ole lisätty mitään "ylimääräistä". Otin kuvia sieltä ja jos osaisin laittaisin näkymään... :cry:

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 11 Heinä 2011 20:36
Kirjoittaja HanhiEmo
Tuonne tanskalaisten imageshackkiin saa pariksi kuukaudeksi kuvat mukavasti upittua ilman mitään rekisteröitymisiä http://imageshack.dk/

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 11 Heinä 2011 20:41
Kirjoittaja HanhiEmo
HanhiEmo kirjoitti:Tuonne tanskalaisten imageshackkiin saa pariksi kuukaudeksi kuvat mukavasti upittua ilman mitään rekisteröitymisiä http://imageshack.dk/
Seuraavan testin voi tehdä omalla vastuulla ja menee vähän mutuna muutenkin. Jos irroitat välijäähyn anturin päästä johdon niin tehojen ja syöttöjen pitäisi romahtaa aika radikaalisti. Auto on jonkinlaisessa "vikatilassa" silloin. Tämä ohje täysin netistä lukemani perusteella ja omassa masiinassa huono testata kun itse metsästän niitä hevosvoimia epätoivoisesti :).
Tuttukin katsasti dieseliautonsa maffin piuha irti niin savut on kohillaan, katastuksen jälkeen piuha kiinni ja tehot sekä "pieni" savutuskin tuli takasin.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 12 Heinä 2011 09:45
Kirjoittaja Tarppi
Tuo kuulostaa todella mielenkiintoiselta. Pelottaa vaan, ettei siihen nyt aiheuta mitään suurenpaa ongelmaa.
Täytyy kohta kokeilla. Jos tuo onnistuu niin siihenhän voisi laittaa kytkimen, ns "katsastuskytkimen". :lol:
Toki löysin kaverin joka lupasi 150€ laittaa sen softan vakioksi. Voi vaan tuntua tämän pirteän vuoden jälkeen aika löysältä, mutta tuon testin jälkeen mietitään tilannetta uudelleen.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 12 Heinä 2011 10:03
Kirjoittaja Tarppi
No nyt se on sitten kokeiltu. Ja kyllä se yllätti.
En olisi uskonut miten paljon tehot tippuivat, mutta eipä pössynnyt savukaan putkesta.
Laitankin siihen kytkimen, ettei tarvitse aukoa niitä suojamuoveja.
Pitäisiköhän käyttää savukaasu testissä ennen katsastusta? Noin se varmaan on katsastettu viimeksikin.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 12 Heinä 2011 13:03
Kirjoittaja HanhiEmo
Kyllähän tuo savumittaus olisi varmaan mukavin käydä erikseen ottamassa jossakin huollossa niin ei tarvitse sitä katastusta "jännätä" niin paljon.
En tiedä tekeekö pidemmän päälle kovin hyvää ajaa ohjelmalla mikä savuttaa niin rankasti. Vakio turbo ei kuitenkaan mikään kovin iso pilleri ole niin pakopaineet voi olla suht kovat ja pidemmän päälle tekee hallaa.
Ei sinulla sattuisi olemaan mahdollisuutta mitata sen välijäähyn ja ilmanputsarin vieressä olevan anturin resistanssia yleismittarilla. Yritän täällä metsästellä tuon oman projektin tehojen puutetta ja ei kiinnostaisi mennä ostamaan uusia antureita jos ei vika ole niissä. Vikakoodilukijakaan ei ole vielä kerennyt postiin tipahtamaan....

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 12 Heinä 2011 16:34
Kirjoittaja Tarppi
Mittaan, kun emäntä tuo auton kotiin.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 13 Heinä 2011 15:54
Kirjoittaja Tarppi
Välijäähdyttimen Rusk./Valk. johdin oli yhteydessä ilmanputsarin liittimessä kolmeen johtimeen.
Ja ne kaikki olivat lähes oikosulkuja. Vastus oli ihan parin ohmin luokkaa.
Ruskeaan ja sin/rusk. orans./musta johtimiin.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 17 Heinä 2011 17:12
Kirjoittaja HanhiEmo
Tarppi kiitos mittauksista mutta lähinnä olisi kiinnostanut itse anturien resistanssi sähköjohdot irti. Mittailin tuosta omasta ongelmatapauksesta anturit niin +22c ulkona ja välijäähyssä oleva anturi sekä ilmanputsarin vieressä olivat molemmat ~24kohm luokkaa.
Niin ja vähän ihmetytti tuossa sinun tapauksessa että ilmanputsarin luona olevaan liittimeen menee 3 sähköjohtoa?? Minulla vain 2. Et kai sekoittanut map-anturiin mikä on rintapellissä kiinni? Siihen menee muistaakseni 3 johtoa.

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 19 Heinä 2011 21:03
Kirjoittaja focuspower
onko katalysaattori paikallaan? onko ahtoja nostettu? katti nielasee kuulemma tehoja noin 20hv, että oisko entinen omistaja ottanu sen pois :D

Re: Focus 1.8TD

Lähetetty: 07 Marras 2011 00:16
Kirjoittaja Niewitch
Tehoboxi ei muuta arvoja niin että se ei menis katsastuksesta läpi. Dieselissä myöskään katalysaattorilla ei ole mitään virkaa, eikä sekään muuta arvoja etteikö menis katastuksesta läpi.