Sivu 1/1

Moottori pyörähtää vaikeasti

Lähetetty: 28 Marras 2005 09:02
Kirjoittaja jiiässä
Sellainen ongelma että auton seisottua jonkin aikaa startti pyörähtää todella vaikeasti, uudelleen startatessa pyörähtää kevyesti. Akku on uusi ja liitokset kunnossa, mutta yksi startti on mennyt jo rikki kun joutuu niin koville.
Itse mietin että ilmiö voisi johtua siitä että öljyä valuu venttiilin varrenkumien kautta sylinteriin mikä muodostaa kovat puristuspaineet.
(Kumit on sököt kun tupsauttaa savut putkesta)
Onko kokemuksia?

Lähetetty: 28 Marras 2005 18:50
Kirjoittaja Bootsi
Mikä kone OHC, Kent, CVH, viritetty, vakio, ruisku, kaasari??

Lähetetty: 29 Marras 2005 07:02
Kirjoittaja jiiässä
1.6 cvh, täysin vakio. En uso että startissa on vikaa, koska se pyörittää
kevyesti sen jäkeen kun kone on pyörähtänyt kerran ympäri. Riskinä on vaan että startti ylikuormittuu alussa ja palaa. Luulen että edellinen starttikin meni rikki sen takia.

Lähetetty: 29 Marras 2005 16:19
Kirjoittaja Ninja
Tuskin ainakaan vuotavat venttiilin varrenkumit nostavat puristuspainetta. Kuinka kauan auto on seisonut? Se voi olla, että männän renkaat ovat vaikka jumissa taikka kampiakselin runkolaakerit jumissa? Voihan sitä konetta koittaa käsin pyörittää ja katsoa miten hyvin se pyörii.

Lähetetty: 29 Marras 2005 16:47
Kirjoittaja Jaakko85
No se öljy tuskin nyt valuu niin suurissa määrin sinne pannuun kerralla että se vaikuttaisi puristuspaineisiin, jos niin tekee niin öljynkulutus olisi varmaan luokkaa 4litraa per kilometri. Ja eipä se taida tiivistää juuri ja juuri kuin väljän pannun vaan.. Muutenkin se vika varmaan löytyy jostain muualta kuin itse perusmoottorista. Voithan tietysti mitata puristuspaineet. Onko eroa kun pitää kytkimen painettuna pohjaan ja ilman kytkimen painallusta ?

Lähetetty: 29 Marras 2005 17:53
Kirjoittaja VesQ
Itsellä tekee 2.0ohc samaa välitetylla startilla kuumana kun sammuttaa pariksi minuutiksi (vaikka tankkaamassa käy) ja yrittää käyntiin, tuntuu kun ei jaksas pyörähtää kone ympäri. Eli samanlainen kun olisi sytkä aikasella ja potkasee takas, ei tee aina mutta varmaan joka viidennellä startilla

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:17
Kirjoittaja Bootsi
Miten käy tyhjäkäyntiä sitten kun on lähtenyt käyntiin?
Katoaako syyläristä vettä=vuotaako kannentiiviste?

Jos kuumana "tökkii" sytytys liian aikaisella. :wink:

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:20
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti:Miten käy tyhjäkäyntiä sitten kun on lähtenyt käyntiin?
Katoaako syyläristä vettä=vuotaako kannentiiviste?

Jos kuumana "tökkii" sytytys liian aikaisella. :wink:
Myös liian läheltä starttia kulkeva pakoputki voi aiheuttaa oireilua.

Lähetetty: 29 Marras 2005 18:29
Kirjoittaja VesQ
Bootsi kirjoitti:Miten käy tyhjäkäyntiä sitten kun on lähtenyt käyntiin?
Katoaako syyläristä vettä=vuotaako kannentiiviste?

Jos kuumana "tökkii" sytytys liian aikaisella. :wink:
Keneltä kysyttiin :D

Tuo ainakin tärähtää tökkäsyn jälkeen nätisti hyrräämään (tai niin nätisti kun väljällä weberillä voi käydä)

Ja se pakoputki voisi olla ihan mahdollinen, kun se tosiaan kulkee lähellä

Sytytys ei montaa astetta heitä alkuperäisestä (maks +-1)

Lähetetty: 01 Joulu 2005 20:29
Kirjoittaja jiiässä
Mulla on auto jokapäiväisessä käytössä, toimii ja käy muuten ihan hyvin. Lähinnä ongelma on aamuisin auton seisottua yön yli samoin iltapäivällä töistä lähtiessä, joskus ei tarvi kun kaupassa käydä.

Eli moottori pyörii hyvin sen jälkeen kun on kerran pyörähtänyt, ensi yrittämällä ei meinaa pyörähtää millään. Nyt teenkin niin että käytän avainta ensin vain nopeasti startti asennossa että moottori pyörähtää vähän, sen jälkeen starttaan kunnolla ja moottori pyörii kevyesti (uusi akku) Tällä toimenpiteellä yritän estää starttia lämpenemästä liikaa kun kuormitus on niin suuri, yksi startti hajos jo en tiiä sitten johtuko sitten siitä.

Lähetetty: 01 Joulu 2005 20:33
Kirjoittaja Bootsi
jiiässä kirjoitti:Mulla on auto jokapäiväisessä käytössä, toimii ja käy muuten ihan hyvin. Lähinnä ongelma on aamuisin auton seisottua yön yli samoin iltapäivällä töistä lähtiessä, joskus ei tarvi kun kaupassa käydä.

Eli moottori pyörii hyvin sen jälkeen kun on kerran pyörähtänyt, ensi yrittämällä ei meinaa pyörähtää millään. Nyt teenkin niin että käytän avainta ensin vain nopeasti startti asennossa että moottori pyörähtää vähän, sen jälkeen starttaan kunnolla ja moottori pyörii kevyesti (uusi akku) Tällä toimenpiteellä yritän estää starttia lämpenemästä liikaa kun kuormitus on niin suuri, yksi startti hajos jo en tiiä sitten johtuko sitten siitä.
Hukkaako se sitä nestettä? (kannentiiviste) :roll:

Lähetetty: 01 Joulu 2005 20:37
Kirjoittaja VesQ
Vähän jäi mietityttämään miten vuotava kannentiiviste vaikuttaa koneen pyörimiseen, jos sitä meinasit että työntää sylkyn täyteen vettä niin sillä määrällä saa jo sellaiset savut startatessa että ei eteensä näe

Lähetetty: 02 Joulu 2005 07:15
Kirjoittaja jiiässä
Ei se paljoa ainakaan nestettä vie, täytyy vielä tarkistaa. Käynnistettäessä tupsauttaa kyllä vaaleat savut putkesta, ajattelin että se on öljyä kun sitä saa kuitenkin lisätä aika-ajoin, ei tullut mieleen että se voisi olla vesi höyryäkin

Lähetetty: 02 Joulu 2005 17:54
Kirjoittaja VesQ
No kyllähän ne kaikki autot pöllyttää valkoista viileämmillä ilmoilla kun alkaa putki lämmetä ja putkessa oleva kosteus alkaa höyrytä.

Enkä uskoisi että vettä vuotaa jos kerran muuten toimii hyvin ja käy tasaiseen

Lähetetty: 02 Joulu 2005 18:35
Kirjoittaja Bootsi
VesQ kirjoitti:No kyllähän ne kaikki autot pöllyttää valkoista viileämmillä ilmoilla kun alkaa putki lämmetä ja putkessa oleva kosteus alkaa höyrytä.

Enkä uskoisi että vettä vuotaa jos kerran muuten toimii hyvin ja käy tasaiseen
Jos vuotaa vain vähän niin..

Koneen ollessa pidempään käymättä, pyttyyn vuotaa vain HIEMAN vettä.. Puristukset nousee ja käynnistyminen vaikeaa.
Kun käyntiin lähtee niin vesi häipyy pakoputkistoon, ja sitä vettä ei tarvi olla sylinterissä kuin muutamia millilitroja, niin se jo vaikuttaa puristuspaineeseen.
Heti sammutuksen jälkeen auto käynnistyy normaalisti, koska vettä ei ole vielä ehtinyt vuotaa tarpeeksi sylinteriin..

:wink:


Jiiässä:

Kokeileppas sellaista konstia että jätät syylärin korkin hieman auki, kun seuraavan kerran ajelet..

Ei kerry painetta vesitilaan --> ei työnnä vettä koneeseen.