Sivu 1/1
ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 24 Kesä 2011 11:17
Kirjoittaja Siltsi
Tuumailin uusivani Mondeo ST200:n jarrulevyt, palat, satulat ja letkut. ST200:n jarrusatuloiden tyypeistä on keskusteltu aiemminkin palojen sopivuutta ihmetellen. Itsellänikin on karvalakkimondeon satulat edessä, eli jarrupaloissa on kyhmy ylhäällä keskellä. Ajattelin kuitenkin laittaa tilalle V6:n hieman isommat jarrusatulat, mihin menisi näin ollen myös kyhmyttömät isommat jarrupalat. www.fordcarparts.co.uk:ta on tullut selattua ahkerasti ja sieltä saisi ainakin nuo jarrusatulat hommattua kohtuullisin kustannuksin. Levyt ja palat pitäisi varmaan myöskin tilata briteistä ja Black Diamondit + Predatorit kiinnostavat tällä hetkellä eniten.
Tähän urakkaan liittyen kiinnostaisi tietää pitääkö tuossa rytäkässä vaihtaa myös jarrusatulan kannake tai tuunata jotain muuta kiinnitykseen liittyvää, vai menisikö tuo isompi jarrusatula heittämällä paikoilleen pienemmän satulan kannakkeeseen? Olen jotenkin siinä uskossa, että kannake ei tulisi jarrusatulan mukana...
Mk3 mondeon jarrusatuloiden vaihtoon en viitsi lähteä, koska siihen liittyy erinäisiä hyväksymättömyysaspekteja ja olen liian luuseri uhmatakseni byrokratiaa.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 26 Kesä 2011 20:21
Kirjoittaja JyriN
Yleensä vastaava kannake on satuloiden vaihdossa välttämätön. Samaa satulaa voi olla käytössä muutamilla eri kokoisilla levyillä, joten oikea etäisyys levyn keskeltä toteutetaan niillä kannakkeilla.
Ainakin AVK toimittaa satulat kannakkeineen, purkaamoilla voi olla tästä eri käytäntöjä - minä odottaisin, että kannakkeet ovat mukana, jollei erityisesti toisin mainita. Ainakin antaisin palautetta, jos ei ole.
Suosittelen laittamaan isomman levyn kanssa v6 mallin jarrupalat - säästät väärässä paikassa ja levyn tehollisesta pinnasta jää osa käyttämättä.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 27 Kesä 2011 07:36
Kirjoittaja hoopee
Eiköhän se v6-satula ole ihan yhtä laillinen kuin mk3 satulakin?
No mitä nyt tuo mk3 satula vaatii lisäksi 4mm adapterin navan ja kannakeraudan väliin.
JyriN kirjoitti:Suosittelen laittamaan isomman levyn kanssa v6 mallin jarrupalat - säästät väärässä paikassa ja levyn tehollisesta pinnasta jää osa käyttämättä.
Vaatii myös satuloiden vaihtamisen.
AVK:lta voi löyty ihan uutta vastaavia satuloita järkihinnalla. Tuli ainakin itelle kannakerautoineen.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 27 Kesä 2011 20:36
Kirjoittaja Siltsi
Dodii, kiitoksia vaan vastanneille. Ratkaisin asian niin, että kävin ostamassa AVK:lta ne alun perin vierastamani mk3 jarrusatulat, jotka tietty johtavat myös erilaiseen jarrulevyvalintaan ainakin koon puolesta. Briteistä olisi tosiaan saanut kohtuullisen edullisesti tehdaskunnostetun V6-satulan, mutta minun olisi joka tapauksessa pitänyt metsästää purkaamolta V6-satulat erilaisten kannakkeiden vuoksi. Ajattelin että tuunataan nyt sitten kunnolla, kun kerran tuunaamaan joutuu.
Liukutappi+kumisarja oli 16e/kpl, melko lailla ruosteessa olevat satulat kannakkeineen maksoivat 50e/kpl, ja ruuvipenkki+repullinen puunaamiseen tarvittavia kaluja oli priceless. Helpommalla pääsisi, jos tilaisi tehdaskunnostetut mk3-boschit engelsmanneilta ja hinkkaisi pelkät kannakkeet ruosteettomaksi. Täytyy miettiä tarkemmin, kunhan ehdin perehtymään noiden jarrusatuloiden kuntoon ja totean kuinka työlästä tai helppoa hinkkaaminen on. Teräsharjaan ja karkeahiomalaikkaan on ladattu suurimmat odotukset

Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 30 Kesä 2011 00:04
Kirjoittaja JyriN
Viime kesänä putsasin AVK löydöt omaan kesäautoon ja pitää todeta, että selkeästi helpompi homma kun Sierraan sopivat takasatulat noin yleensä. En tiedä kuinka paljon ajetusta autosta ne sun satulat on, mutta luultavasti ne ovat vielä ihan tikissä, eli tiivisteet ja liut kunnossa eikä mäntä jumita. Luultavasti selviät ulkoisesta rähjäisyydestä huolimatta ihan pienellä pintaehostuksella;
Kannakkeet ja liut irti varsinaisista satuloista, suojaa tiivisteet ja peitä letkun reikä (tai jätä siihen se tumppi, mistä AVK on katkaissut letkun ja teippaa vaan letku umpeen) ja ilmausnippa huolella. Itse puhdistin ulkopinnat rälläkkään kiinnitetyllä teräsharjalla ja puhalsin vielä pahimmat kolot hiekalla. Sitten vaan maalia pintaan. 8)
Kahdet satulat maalanneena suosittelen kunnollista satulamaalia (tai sitten vaikka ihan tavallista miranolia) mutta jätä se M¤tonetin kura hyllyyn - putelista ei tule kuin puolet ulos ponnekaasun avulla ja lopulla joudut heittämään kuikkaa.
Hoopeelle vielä: näissä uusissa autoissa on helpompaa ottaa samassa mallissa esiintyneitä osia kun jostain muusta autosta. Periaatteessa tyyppihyväksyntä ei ole enää voimassa ja uusista osista pitää todistella yhtä ja toista. Riippuu katsastusmiehestä, kun laki jättää tähän tulkinnan varaa (osoitus säännön täyttämisestä). Ks. esim. audimiesten
keskustelu.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 30 Kesä 2011 13:56
Kirjoittaja hoopee
Mun pointti lähinnä siinä, että miten voit vaihtaa st200:seen saman korimallin tehottomamman eli v6:sen auton etujarrut laillisesti?
Eli toteutetaan ne muutokset huolella. Itsehän niillä autoilla ajellaan - ei katsastusmies!
Maalaa satulat vaikka mustaksi. Ei keltaista tai punaista.
10.9 pultteja ei pidä korvata pehmeämmillä 8.8:lla ym ym.
Omat avk:lta ostamani satulat oli muutaman tkm ajetusta autosta. Ei muuta kuin teräsharjaa ja jarrusatulamaalia niskaan.
s-maxiin tuskin suurempia jarruja edes tarvii Ehtis vain uudet osat joskus asentamaan.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 02 Heinä 2011 20:13
Kirjoittaja Siltsi
Omissa AVK:n jarrusatuloissa on lapun perusteella jo 120tkm alla, joten ei ne ihan iskemättömiltä alun perin näyttäneet. Liu'ut ja mäntä kuitenkin liikkuvat, joten sikäli ehjät ovat. Liukutapit ja niiden kumit vaihdan joka tapauksessa, mutta männän tiivistettä täytyy vielä miettiä.
Täytyy sanoa, että välineurheilua on tuo jarrusatuloiden puhdistuskin. Pipersin ensimmäistä satulaa dremelillä, teräsharjoilla ja hiekkapaperilla aluksi pari tuntia ja sain aikaan ihan välttävän näköistä jälkeä. Kävin kuitenkin ostamassa rälläkän ja pyyhkäisin sillä homman loppuun puolessa tunnissa kumpaankin satulaan

.
hoopee: Saako ne satulat maalata edes ford-logon siniseksi?-)
Noista V6 jarrusatuloista sen verran, että ST200:ssa pitäisi speksien ja monien varaosaluetteloiden mukaan olla samat satulat kuin V6:ssa, mutta ilmeisesti pajalla loppui isommat satulat muinoin kesken ja tilalle piti laittaa perusmallin satuloita tiettyyn erään. Sinänsä molemmat satulat ovat ymmärrykseni mukaan laillisia, koska molemmat on tyyppihyväksytty tuohon korimalliin.
Kannakkeiden pultit kävin ostamassa uusiksi sekä eteen että taakse ja otin eteen 5mm pidemmät, 10.9 luokkaa toki.
Härmänkielisissä jarrujenpäivitysohjeissa puhutaan aina 4mm prikoista mk3-kannakkeen ja olkatuen väliin, mutta ulkomaan elävät ovat käyttäneet järjestään 3mm prikkoja. Näiden otosten perusteella ei taida olla millin päälle, kunhan tuohon väliin osuu. Tarviiko noissa huomioida mitään sen kummempia luokituksia, vai kelpaako k-raudan sinkityt? eBayssä joku suhari myy tähän tarkoitettua prikkasettiä kympillä, eli kilohinta on ainakin kohdillaan.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 03 Heinä 2011 21:30
Kirjoittaja JyriN
Paha sanoa tuosta väliprikkojen katsastuksesta mitään, kun on aika konttorikohtaista. Mun kesäautosta on vaihdettu sekä etu- että taka-akseliston jarrut (eri konttoreilla, eri aikaan) eikä kummallakaan kerralla sitä varsinaista toteutusta paljoa ihmetelty, hyvä kun vähän katsoivat - tärkeämpää oli, että paperit oli kunnossa.
Hae vaan fordilta lappu - mistä selviää, että nuo v6 mallin jarrut on hyväksytty - niin kaikki käy. 8)
Satuloihin kannattaa laittaa uudet rasvat (käytä oikeaa jarrurasvaa, esim CRC) liukuihin ja uudet uloimmat tiivisteet. Ulomman tiivisteen alta näet, onko siellä ruostetta. Jos on puhdasta, niin minä en vaivautuisi avaamaan enempää.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 03 Heinä 2011 21:54
Kirjoittaja duckworth
JyriN kirjoitti:
Satuloihin kannattaa laittaa uudet rasvat (käytä oikeaa jarrurasvaa, esim CRC) liukuihin
Millä nimellä toi oikea jarrurasva kulkee, kun tähän asti oon käyttäny aina kuparirasvaa (tutut suosittelee), mutta se tahtoo vaan kuivua ja olla värinsä mukaisesti silkkaa p_skaa...

(Saa jatkuvaan herkistellä liukuja)
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 04 Heinä 2011 20:44
Kirjoittaja Foordson
Jollain jarrukumirasva nimellä se vissiin on ? Itse oon käyttänyt normi vaseliinia, hyvin on toiminut.
Kestosta ei niinkään ole kokemusta, mutta paljon parempaa kuin kuparitahna.
Re: ST200 Jarrusatuloiden vaihto V6-mallisiksi(?)
Lähetetty: 04 Heinä 2011 22:08
Kirjoittaja hoopee
Siltsi kirjoitti:hoopee: Saako ne satulat maalata edes ford-logon siniseksi?-)
Hyvin paha mennä sanomaan 8)
Siltsi kirjoitti:Härmänkielisissä jarrujenpäivitysohjeissa puhutaan aina 4mm prikoista mk3-kannakkeen ja olkatuen väliin, mutta ulkomaan elävät ovat käyttäneet järjestään 3mm prikkoja. Näiden otosten perusteella ei taida olla millin päälle, kunhan tuohon väliin osuu. Tarviiko noissa huomioida mitään sen kummempia luokituksia, vai kelpaako k-raudan sinkityt? eBayssä joku suhari myy tähän tarkoitettua prikkasettiä kympillä, eli kilohinta on ainakin kohdillaan.
Itse käytin 4mm peltiä kun se omien mittauksien perusteella "se" oikea mitta.
Tuo pelti mitä käytin oli Ruukin 960QC:tä...ei niin lujaa paikkaa taida autosta muualta löytyäkään
duckworth kirjoitti:Millä nimellä toi oikea jarrurasva kulkee, kun tähän asti oon käyttäny aina kuparirasvaa (tutut suosittelee), mutta se tahtoo vaan kuivua ja olla värinsä mukaisesti silkkaa p_skaa...

(Saa jatkuvaan herkistellä liukuja)
Lueskelkaa Würthin nettiluetteloa niin löytyy.
Ihan varaosaputkan hyllystä olet itse ostanut. Taitaa olla ATE:n tuubi.