Sivu 1/1

Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 19 Kesä 2011 01:24
Kirjoittaja Jelpert
Omistan farkkumallin 91vm 1.8TD sierran.

Tarkoituksena ostaa madallusjouset.

Tiedossa ois todella edullisesti setti mutta käykö se tähän?
82-84 gbc ja cgb malliin.

Että millaisia eroja on vuosien varrella koneen koon,
mallin sekä sedan ja farkun välillä?

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 19 Kesä 2011 13:19
Kirjoittaja Aksu
Takajouset on farkussa hieman jykevemmät. Sedanin jousilla tippuu luultavasti takapää enemmän kuin tarkoitus ja kuorausta ei kestä samalla tavalla.

Etujousissa on eroa,nuo tiedot löytyy rallyracen luettelosta esim.
Sierra farmari <4.84 “suora” ......................-35mm,........S011067...............178e
Sierra farmari 5.84>.................................-35mm.........S011066...............178e

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 28 Heinä 2011 16:31
Kirjoittaja ohc205
82-84 vuosien sierroissa on etuiskari erilainen, kuin uudemmissa. Se etujousen alapään muoto on siis erilainen. Mutta näihin vanhempiinkin voi vaihtaa uudemman mallin etuiskarit ja jouset pakettina.

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 22 Elo 2011 13:52
Kirjoittaja -Saku-
Onko kellä tietoa passaako cossu sierraan tarkotettu spaxin -40mm jäykkyyssäädettävä alustasarja normi sedan sierraan (-93)??? mitä eroa?

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 22 Elo 2011 19:54
Kirjoittaja Aksu
-Saku- kirjoitti:Onko kellä tietoa passaako cossu sierraan tarkotettu spaxin -40mm jäykkyyssäädettävä alustasarja normi sedan sierraan (-93)??? mitä eroa?
Käy mutta on viellä ~20mm matalampi normaali sierrassa ainakin edessä,erillaisen navan takia.
2wd osat menee keskenään norm/cos kuin myös 4wd norm/cos

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 25 Elo 2011 20:43
Kirjoittaja -Saku-
mistähän lähtä ehtimään vikaa kun 93vm sierrassa ohjauksessa tuntuu pieni välys, haittaa enempi isoissa nopeuksissa kun rupee heijaamaan ja vaikee saaha suoristettua?

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 25 Elo 2011 21:45
Kirjoittaja Foorrtti
Ohjausvaihteessa on ison mutterin kokoinen syvennys, josta kirimällä ohjausvaihe kiristyy ja välys häviää mikäli siinä vika.

Itse säädin niin että otin ison pultin, johon pulttasin kiinni mutterin, sitten laitoin pultin kannan ohjausvaihteen syvennykseen kiinni ja pyöritin mutterista haluttuun tiukkuuteen ja itsellä ainaki tuli ohjauksesta taas tarkka ja niin välyksetön ku tuommonen vanha ohjaus voi olla.

En kyllä tiedä onko ohjaustehostetuissa malleissa samallalailla mutta näin ainakin tehostamattomissa hammastangoissa.

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 25 Elo 2011 22:03
Kirjoittaja -Saku-
Foorrtti kirjoitti:Ohjausvaihteessa on ison mutterin kokoinen syvennys, josta kirimällä ohjausvaihe kiristyy ja välys häviää mikäli siinä vika.

Itse säädin niin että otin ison pultin, johon pulttasin kiinni mutterin, sitten laitoin pultin kannan ohjausvaihteen syvennykseen kiinni ja pyöritin mutterista haluttuun tiukkuuteen ja itsellä ainaki tuli ohjauksesta taas tarkka ja niin välyksetön ku tuommonen vanha ohjaus voi olla.

En kyllä tiedä onko ohjaustehostetuissa malleissa samallalailla mutta näin ainakin tehostamattomissa hammastangoissa.
Joo itellä on ohjaustehostettu malli mutta pitää tarkistaa tuo syvennyshomma.. Sitte vielä että missä se ohjausvaihteen syvennys sijaitsee hieman tarkemmin? :)

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 26 Elo 2011 00:35
Kirjoittaja Foorrtti
Joo nii tuntuu olevan uuemmissa tehostimet (vissii vakiovarusteena?), en oo vielä kerenny vaan tarkistamaan onko niissä sama systeemi. Se mutterin muotoinen syvennys sijaitsee siinä kohin mihin ratilta tulee akseli, siis se jossa liikkuu hammastanko hammasrattaan alla kun käännät rattia. Eli siis ohjausvaihteessa. Paremmin en ossaa selittää.. Oli mulla ainaki paskan peitossa enkä aluksi meinannut edes löytää tuota mutta kun vähän pyyhkäsi niin alkoi paljastumaan paskan alta kiristysmahollisuus..

Re: Ford Sierra jousitus kysymys

Lähetetty: 26 Elo 2011 09:09
Kirjoittaja -Saku-
Foorrtti kirjoitti:Joo nii tuntuu olevan uuemmissa tehostimet (vissii vakiovarusteena?), en oo vielä kerenny vaan tarkistamaan onko niissä sama systeemi. Se mutterin muotoinen syvennys sijaitsee siinä kohin mihin ratilta tulee akseli, siis se jossa liikkuu hammastanko hammasrattaan alla kun käännät rattia. Eli siis ohjausvaihteessa. Paremmin en ossaa selittää.. Oli mulla ainaki paskan peitossa enkä aluksi meinannut edes löytää tuota mutta kun vähän pyyhkäsi niin alkoi paljastumaan paskan alta kiristysmahollisuus..
Okei no pitääpä rueta tuktimaan, kiitos! :)