Sivu 1/1

Miten tomaatti auton ryyppy miedommaksi?

Lähetetty: 10 Kesä 2011 19:15
Kirjoittaja ReiluReiska
Ford Focus 1.6 -00 tomsku

Varsinkin talvella on pientä ongelmaa kun liikkeelle lähdettäessä ryyppy tuntuu näppituntumalla olevan hieman liiankin tehokas, sillä jos hieman painaa kaasua eikä vain jurnuta eteenpäin tyhjäkäynnillä automaattilaatikon säestämänä, niin kierrokset jäävät myös korkeammalle ilmeisesti moottoriohjauksen automatiikan takia, jolloin myös nopeus nousee hiljakseen ja vaihtaa automaattilaatikon vaihdetta jopa kolmoseen saakka. Tälläistä rivakkaa tyhjäkäyntiä tapahtuu reilu puoli kilometriä kunnes moottori hieman lämpenee ja ryyppy ilmeisesti vähenee. Tämä on häiritsevää kun työmatka-ajossa kummassakin päässä olisi kiva körötellä n. 20km/h kun on hieman kapeeta pätkää ja jos auto tulee vastaan, niin saa mennä aika reunaan. Tulee sitten tapettua hyvä vauhti jarrulla kun muuten vauhtia olisi jopa 40km/h. Joskus kun on tullut joku yllättäen "eteen" lähes heti liikkeelle lähdön jälkeen ja pitänyt tehdä voimakas jarrutus, niin ryyppy automatiikka pitää kierroksia kuitenkin suht korkealla ja jarrupoljinta saa tosissaan painaa kun automaattilaatikko hieman vetää "voimakkaasti", jolloin mieleen tulee pieni paniikin poikanen (jalkalihaksissa) "pysähdy nyt saatana!!!" ;)

Tää on nyt sellaista bensapihi ajatusta ettei jarrua tarvitsisi TURHAAN painaa kun pyrin aika rauhallisesti ajamaan ja liu-uttamaan autoa paljon. Minulla on paljon alle 5km pyrähdyksiä kaupunkiajoa (ryyppy paljon päällä kokonaismatkaan verrattuna) ja sitä kautta bensankulutus talvella on helposti yli 10l, VAIKKA pyrin ennakoimaan paljon. Bensan hintojen nousu pistää hieman miettimään vaikka ajoa minulla on alle 10 000km vuodessa...

Varsinaiseen kysymykseen alustuksen jälkeen, että miten voisin hieman alentaa kierroksia ryypyn osalta ettei auto kulkisi niin "eläimellisesti" aluksi kun kaasuun hieman koskee ja päästää ylös? Mikä olisi TURVALLINEN tapa toteuttaa pieni kikkailu ryypyn alentamiseen ettei tule turhia (moottori)häiriöitä tai vaaranna joitakin moottorin yksittäisiä komponentteja pitkäaikaisessa käytössä (monta kylmäkäynnistystä vuodessa minun tapauksessani) esim. katalysaattori, venttiilit jne?
Pitäisi moottorin lämpöanturi arvoa huijata jotenkin esim. vastus rinnalle (jos tässä anturissa onnistuu?), jolloin boxi luulee, että kone hieman lämpimämpi mitä oikeasti on? Pieni nykimisen riski tietysti kasvaa (suihkutus liian laihaa?) jollakin (lämpö) osa-alueella vaikka tekisi vain miedon manipuloinnin? Mitenkäs lambda arvot reagoi jos pakokaasut heiman muuta kuin yleensä suhteessa moottorin anturin ilmoittamaan lukemaan eli alkaako posketon korjausliike? Vai pitäisikö yrittää jotain muuta anturia huijaamalla?

Uskoisin rivakan ryypyn ideana olevan varsinkin talvella, että moottori ja katalysaattori lämpenee nopeasti, jolloin katalysaattori alkaa nopeammin myös toimimaan eikä (aluksi tuleva) haalean lämmin vesihöyry vaurioita sitä hiljakseen? Samoin vältytään, ettei vain automaattilaatikon sisäisen vastuksen takia (öljy kovilla pakkasilla jäykkää) auto sammu yllättäen joissakin tilanteissa kun pidetään varmuuden vuoksi reilumpaa tyhjäkäyntiä yllä? Kuvittelenko asian oikein? Vai onko autossani vain jotain outoa "ryyppy vikaa"? :D

Focuksen korjausoppaan mukaan suihkutusjärjestelmään ei voi tehdä muutoksia tee-se-itse-miekkonen esim. tyhjäkäyntinopeuteen, koska järjestelmä se itse säätää/oppii/tarkkailee arvoja...

Noh, ei tämä asia ole minulle vielä ongelma, mutta viihtyvyttä kyllä parantaisi jos pienellä kikkailulla ryypyn (tyhjäkäynnin kylmänä D-asennossa) saisi miedommaksi. Isäntä voi sitten näin kesäkuumille terassilla kylmäkäynnistää illan voimakkaammalla ryypyllä. :)

Re: Miten tomaatti auton ryyppy miedommaksi?

Lähetetty: 10 Kesä 2011 19:34
Kirjoittaja ReiluReiska
Tuli mieleeni, että mitenköhän jäähdyttimien tuulettimien toiminta, että mistä ne saavat tiedon moottorin (jäähdytysnesteen) lämpöjen suhteen. Korjausoppaan mukaan:"Jäähdyttimen sähkötuulettimen tai -tuulettimien toimintaa ohjaa sama moottorielektroniikan ohjausyksikkö, joka huolehtii myös polttoaineensuihkutuksen ja sytytysennakon säädöstä. Mitään erillistä tuulettim(i)en termostaattikatkaisinta näissä Focuksissa ei siis ole."

Käykö niin, että jos miedosti manipuloi moottorin lämpöanturia, niin sähkötuuletin voi mennä turhankin herkästi päälle vaikka lämmöt normaalit (sallituissa rajoissa)? Varsinki pienen voimakkaan kiihdyttelyn jälkeen (esim. maantieohitus 100 ---> 130) kunnes pieni lämmön nousu taas pian tasaantuu?