Sivu 1/2
MK6 ajettavuus
Lähetetty: 24 Marras 2005 20:11
Kirjoittaja eskomk4
Mites kun tuossa tuntuu ohjaus melko tahmealta. ELi onko se vaan sellainen vai olisiko vikaa? On myös vähän raskas. Sitä kun vertaa vaikka focukseen tai neloskoppaseen eskoon. Kertokaahan omia kokemuksia...
Lähetetty: 24 Marras 2005 20:17
Kirjoittaja Juutas
Mulla alkuun väsyi käsi ajossa ennenkuin oppi ottamaan rennosti, eli on sika jäykkä/tahmea ohjaus verrattuna esim GT Mondeoon. Alla kesällä 195/50 R 15. Yksi selitys saattaa olla ns. nopea ohjaus n. 2,6* kierrosta laidasta laitaan. Ja pirun uraherkkä vaikka kaikki on säädöissään ja nivelet ok.
* Ulkomuistista
Lähetetty: 24 Marras 2005 20:26
Kirjoittaja eskomk4
No hyvähän se on ettei vikaa ole. Eikä siinä käsi väsy eikä se huono ole ehkä se on vaan tuo focus niin hyvä että kaikki muu on sitten huonoa.
Lähetetty: 24 Marras 2005 20:30
Kirjoittaja Juutas
Heh onhan se niinkin. Esco on ennemmän etupainoinen kuin Focus, joten saattaahan silläkin olla tekemistä asian kanssa. Joku viisaampi varmaan informoi aiheesta.
Lähetetty: 24 Marras 2005 20:34
Kirjoittaja eskomk4
Niin ja tuo on vasta hankittu. Kunhan korjaillaan ne tyhjäkäyntiviat yms.(1.8 zetec) Niin sitten vaihdetaan nu fuldan talvipyörät parempiin. Renkaat olis mutta täytyy ettiä 15 vanteet.
Lähetetty: 24 Marras 2005 20:52
Kirjoittaja Juutas
Eikun laittamaan halutaan ostaa ilmoitus tuonne kauppa osioon...
Lähetetty: 24 Marras 2005 21:00
Kirjoittaja eskomk4
Siitähän se lähtee...
Lähetetty: 28 Marras 2005 18:29
Kirjoittaja Escortsutii
Tahmee ja raskas se on mullakin tuo ohjaus...

Lähetetty: 28 Marras 2005 22:43
Kirjoittaja Monteonisti
Minusta on tosi hyvä ohjaus Eskossa -96, samoin oli -92. Pitää olla sopivat renkaat, paineet ja auraus kunnossa! 8)
Lähetetty: 29 Marras 2005 08:33
Kirjoittaja eskomk4
Niin ei se huono ole. On siinä tuntoa ja se on tarkka. Oletkos testannut focusta??
Lähetetty: 29 Marras 2005 08:41
Kirjoittaja Escortsutii
eskomk4 kirjoitti:Niin ei se huono ole. On siinä tuntoa ja se on tarkka. Oletkos testannut focusta??
Olen mä testannut focusta ja mun mielestä ihan eri maailmasta!
Ohjauskulmat vasta säädetty ja renkaat kohtuu hyvät 195/50 R15 ja alkuperäiset GT:N aluvanteet.
Vähän helpotti kun laitto peltivanteet ja nastarenkaat, mut silti keskialueella aivan liian jäykkä.
Hammastanko ja tehostimenpummppu uusittu noin. vuosi sitten kun oli vuotoja...
Lähetetty: 04 Joulu 2005 23:22
Kirjoittaja urpo
Päästyäni oikein kunnolla vertailemaan sanoisin että mk6 Escortin ohjaus on hieman epämääräisempi ja pikemminkin kevyempi kuin -03 Focuksen. Eli ei se ainakaan raskas kuuluisi olla. Focuksessa ohjaus on tarkempi, jämäkämpi keskialueella ja palauttaa paremmin. Kumpikaan ei ole huono, mutta pidän ehkä Focusta parempana. Ainoa ikävä asia auton ajettavuudessa on Ghia-mallin karhea ratti.

Escortin ajettavuuteen taas tuntuu vaikuttavan kovastikin moni seikka. Jos ajan vaikka kitkoilla kuivalla kelillä, niin ajotuntuma on surkea, kun se taas lumella on loistava. Ja tietenkin kesäkelillä 195/50 15 kesärenkailla. Kannattaa toki pitää ne rengaspaineet oikeina. Uusin hiljan tehostinpumpun hihnan ja se tuntui keventävän ohjausta selvästi, vaikkei vanha edes sanottavasti luistanut. Voi tietty olla uskon asia mutta kannattaa kokeilla.
Lähetetty: 05 Joulu 2005 16:04
Kirjoittaja Escortsutii
urpo kirjoitti:Päästyäni oikein kunnolla vertailemaan sanoisin että mk6 Escortin ohjaus on hieman epämääräisempi ja pikemminkin kevyempi kuin -03 Focuksen. Eli ei se ainakaan raskas kuuluisi olla. Focuksessa ohjaus on tarkempi, jämäkämpi keskialueella ja palauttaa paremmin. Kumpikaan ei ole huono, mutta pidän ehkä Focusta parempana. Ainoa ikävä asia auton ajettavuudessa on Ghia-mallin karhea ratti.

Escortin ajettavuuteen taas tuntuu vaikuttavan kovastikin moni seikka. Jos ajan vaikka kitkoilla kuivalla kelillä, niin ajotuntuma on surkea, kun se taas lumella on loistava. Ja tietenkin kesäkelillä 195/50 15 kesärenkailla. Kannattaa toki pitää ne rengaspaineet oikeina. Uusin hiljan tehostinpumpun hihnan ja se tuntui keventävän ohjausta selvästi, vaikkei vanha edes sanottavasti luistanut. Voi tietty olla uskon asia mutta kannattaa kokeilla.
Pitää vaihtaa se hihna, kun olen kans kuullut että saattaa johtua juuri tuosta hihnan luistamisesta.
Lähetetty: 08 Joulu 2005 22:28
Kirjoittaja tsetec
Pessimismi iskee jälleen. Olisiko mennyt raidetanko vaihtokuntoon. Kuulemma tyyppivika sekin. Tarkasta öljyt tehostimen säiliöstä
Lähetetty: 08 Joulu 2005 23:09
Kirjoittaja Monteonisti
Jos Eskossa kaikki kunnossa niin pitäisi mennä vaikka 100km kuin juna kiskoilla jos suoraa riittää. Onhan se hieman jäykkä kääntää mutta tuntuma tiehen tosi hyvä. Mondeo mielestäni hieman huonompi suuntavakavuudessa ja tuntumassa, mutta sehän riippuu paljon myös kuskista. Omasta mielestä auton pitää mennä vaikka ohjaamatta aina suorilla ja kurvissa pitää olla hyvä tuntuma tiehen. 8)
Lähetetty: 09 Joulu 2005 07:49
Kirjoittaja eskomk4
Hammastanko tosiaan vaihdettu pari vuotta sitten. Öljyäkin näytti reilusti olevan. Ehkä vielä hihnan vaihdolla kokeillaan
Lähetetty: 10 Joulu 2005 00:42
Kirjoittaja Monteonisti
Aurauskulma ja tukivarret yleisin syy jos ei ole "tuntumaa"! 8)
Lähetetty: 10 Joulu 2005 11:33
Kirjoittaja tsetec
.. eli tarkasta myös tukivarsien nivelet, etteivät ne muuta väljyydellään aurauskulmia
Lähetetty: 10 Joulu 2005 13:30
Kirjoittaja eskomk4
joo eli välillä ohjaus toimii niinkuin pitää, välillä tahmaa...
eiköhän se ole se hihna, se ainaskin lähtee vaihtoon ekana
Lähetetty: 18 Tammi 2006 11:18
Kirjoittaja stimbee
Kysymys samaan aiheeseen:
ittellä ohjaustuntumassa myös jotain outoa, koko ajan joutuu ajamaan, vaikka sula tie. Ja aikas raskas on käännellä rattia.
Kun rattia kääntää ihan vähän suuntaan tai toiseen, tuntuu pieni pykälä. Mistä voisi johtua? Etupäähän uusittu viime vuonna alatukivarren helat ja korinpuoleiset puslat. Kaikki kulmat kyllä säädetty tämän jälkeen Masterilla. Etupää ei kolise eli koiran luut ym. on ainakin sen verran kunnossa.
Lähetetty: 18 Tammi 2006 15:18
Kirjoittaja farawayy
Kyllähän se on vähän "raskas", mutta nopeasti siihen tottuu. Mulla oli aiemmin reilu puoli vuotta "super-kevyt" -96 civicci jota käänteli ja väänteli yhelläkin sormella, jonka jälkeen Essi tuntu aika jähmeältä ensi alkuun

mutta olin aiemminkin ajellut mutsin escortilla paljon, niin tiesin että on vain tottumiskysymys. ei sitä nykyään huomaa ellei ajele välillä jollain kevyemmällä...
Lähetetty: 18 Tammi 2006 15:35
Kirjoittaja eskomk4
No niin tullut taas oltua hereillä. Ite avaa topicin eikä kommentoi. Tuo hihna vaihdettiin(vaihdoin siis, en käytä foortillä) ja sehän muuttui siinä. Vanha hihna oli sisäpuolelta halkeillut. Eli hihna vaihtoon jos huonolta tuntuu.
Lähetetty: 18 Tammi 2006 15:59
Kirjoittaja stimbee
Voiko tuo laakeri tehdä siis tehdä sen, että auto hakee ihan koko ajan? Jos pitää rattia suorassa, nii kyllä on alle sadan metrin ojassa tai vastaantulevan kaistalla...
Lähetetty: 18 Tammi 2006 16:04
Kirjoittaja janzamar
voi,mutta ei kyllä ole paljoa jäljellä laakerista jos se sen kautta ei kulje suoraan.
missähän kunnossa vetari muuten?
Lähetetty: 18 Tammi 2006 16:25
Kirjoittaja stimbee
Vetarit ei ainakaan ilmoittele naputuksena vielä eli kyllä ne pitäis olla ihan OK. Ja hakee aikalailla tasapuolisesti molempiin suuntiin... Se pykälä molempiin suuntiin käännettäessä vähän ihmetyttää.
Saako tuon iskarin yläpään laakerin jotenkin purkamatta todettua?