Sivu 1/1

Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 27 Touko 2011 22:48
Kirjoittaja Waltteri
Escortti -97 farmari 1,6i zetec ei mennyt päästöistä läpi. Juuri vaihdettu lambda. Arveli vian johtuvan MAF-anturista/lämpöanturista??
Maf-anturin hinta vähän hirvittää ja rupesin sitten epäilemään upouutta Motonetin lambdaa... Uuden lambdan myötä ollut tyhjäkäynnissä seilaamista, mutta muuten on ihan pirteä.
Voiko vika siis olla lambdassa vai voiko viallinen maf-anturi(tai jokin muu viallinen anturi) rikkoa uuden lambdan...?

Arvot olivat seuraavat:
CO 4,33 kier 2,13
HC 3,88 kier 907
CO2 12,4 kier 14,5
O2 6,1 kier 0,14
Lambda arvo 6,9

Ostin myös biltemalta vikakoodinlukijan joka ei toiminut... Tilasin netistä sitten ELM327 vikakoodinlukijan versio 1.4, eikä sekään toimi :evil: . Millä v****lla saan tietää
mikä anturi täytyisi uusia? Entä millaiset vikakoodinlukijat toimivat teidän escorteissa?

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 09:43
Kirjoittaja jppn
Onko nuo arvot nyt oikein tuossa?!?! Lambda 6.9 ?

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 11:23
Kirjoittaja Foorrtti
Jos lambda oikeasti näyttää tuollasta ni on kyllä joku siellä lambdassa aika s**tanan pahasti perseellään :roll:

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 11:27
Kirjoittaja Waltteri
Sen mitä katsastusmiehen käsialasta saan selvää niin kyllä tuo lambda on joko 0,9 tai 6,9. Se että arvelen sen olevan 6,9 johtuu siitä että se ympyröi tuon lambdan. Muutenhan jos se lambda arvo olisi 0,9 ei siinä olisi mitään mainittavaa.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 11:36
Kirjoittaja emax
O2 6,1 Jos putki vuotaa ennen lambdaa niin se ainakin sekaa pakokaasuarvoja. Lambda-arvo on kyllä aika hurja.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 11:46
Kirjoittaja Waltteri
En ole ainakaan huomannut että putki vuotaisi. Sen verran olen huomannut että polttoainetta on alkanut kulumaan tuon lambdan vaihdon myötä. Nyt otin sen kokonaan pois käytöstä, tuntuu toimivan paremmin, varsinkin tyhjäkäynnillä. Lambdan kanssa oli satunnaista tyhjäkäyntihäiriötä niin tapahtui myös katsastuksessa. Arveli johtuvan tyhjäkäyntimoottorista, mutta ilman lambdaa tuotakaan ongelmaa ei ole :)

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 12:16
Kirjoittaja jppn
Lambdan rajat on 0.97-1.03 eli kyllä se on 0.9,se kertoo että kone käy liian rikkaalla. Kun irroitat lambdan, elektoniikka menee ymmärtääkseni vikatilaan vakioarvoille. Ehkä helpoin olisi jos lukisi vikakoodit/onko lambdasäätö aktiivisena vai ei. Esim. lämpöanturivika saa elektroniikan ajamaan konetta ilman seossäätöä kun luulee että on kylmä.
Tietty lämpöanturien/ilmamäärämittarin jännitteitä voi myös mitata ihan yleismittarilla. Veden anturi on helppo, se on siinä termarikotelossa ylöspäin ja ilmamäärämittarin liitin on kanssa helposti näkyvillä.
Voi se uusi lambdakin olla syyllinen jos tilanne huononi vaihdon jälkeen.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 12:33
Kirjoittaja Waltteri
Minkälaiset arvot pitäisi olla tuolla lämpöanturilla? entä mitenkä sen ilmamäärämittarin voi mitata? Lambdan tuossa mittasinkin eikä hyvältä näyttänyt. Eikös sen pitäisi kuumana antaa noin 1 voltin jännitettä johto irti? ja eikös sen pitäisi vaihdella 0,45 voltin molemmin puolin kun johto on kiinni ja auto käynnissä? Kumpikaan noista asioista ei ole toteutunut kyseisen lambdan kanssa. Heittely on tapahtunut 0,1 - 0,3 voltin tienoilla eikä tuota 1 voltin arvoa ole saanut millään.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 12:45
Kirjoittaja jppn
Ilmamäärämittarilla pitäs näkyä maata vasten joku voltin parin jännite joka muuttuu kun samalla kaasuttaa (oiskohan nasta 1 tai 2 (sen kyllä erottaa jos on ok, seuraa kaasua niin selvästi).

Lämpöantureissa samaa luokkaa oleva jännite joka muuttuu lämpötilan mukaan (toinen anturin nasta on maa,toinen mittasignaali).
Tyypillisesti nuo anturiviat on semmosia että lähtö on reunautunut (maihin tai plussaan) eli ne on aika helppo tunnistaa.
Ehkä noilla pääset alkuun, se ilman lämpömittari on imuilmaputkessa (tai imusarjassa) kaksinapainen mötikkä.
Minäpä tuossa jonkun ajan päästä mittailen nuo jännitteet omasta (kun käyn muutenkin ajamassa).

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 13:44
Kirjoittaja jppn
Zetec 1.6 97, toimivan koneen arvot (noin +10 kun 'kylmänä')
Ilmamäärämittari: (vasen nasta 'E') tyhjäkäynnillä 1.18 kaasuttaessa nousee jonnekkin 2.5V
Oikean puol nasta käyttöjännite +13.7V
Muut kaksi maissa 0V

Veden lämpöanturi (moottorin puol.nasta) kylmänä 3.40V, norm.lämpö 0.65V, toinen nasta maassa 0V

Imuilman lämpöanturi (imuilmaputkessa tulipeltiin päin) (akun puoleinen nasta) kylmänä 3.3V, norm lämpö: 3.08V, toinen nasta maassa 0V

Siitä lambdan jännitteestä ei minusta kannata välittää, se lienee seuraus siitä että ecu ajanee 'Open-loop' moodissa (jonkun muun vian takia) eikä yritäkkään korjata seosta kohdalleen.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 13:52
Kirjoittaja Waltteri
Kiitoksia tiedoista, täytyypä käydä kohta mittaamassa noita antureita. Mutta mitenkäs tuo lambdan jännite silloin kun se ei ole siis kytkettynä ja on lämmitetty siihen noin 300 asteen lämpöön, eikös sen pitäisi silloin antaa tuo noin 1 voltin jännite? ainakin jossain keskustelussa on sellaista mainittu.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 14:02
Kirjoittaja jppn
joo esim tuolla on ohjeet http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13 lambdan mittaukseen.
ehkä kantsii ekana kattoo nuo kriittiset anturit kun ne on helppo mitata. :roll:
Tuo lambdan 1V (tarkoittaa pelkkää ilmaa) lienee vähän hankala todeta jos se anturi on hyvin bensasen seoksen täyttämä ja mittaus on tehtävä auto sammutettuna ja pitäs vielä pysyä tarpeeksi kuumanakin, empä tiedä tuosta sitten... :D

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 15:50
Kirjoittaja Waltteri
No niin, tuli mitattua nuo anturit. Elikkä tälläisiä arvoja sain: ulkona sateista ja kylmää :D
Ilmamäärämittari vasen nasta (E) Tyhjäkäynnillä 1.15V ja kaasuttaessa 2,32 V
ja maanastoissa 0V sekä käyttöjännite 13.85V

Vedenlämpöanturi: Kylmänä 3.38V ja normaalilämpö 0.63V ja maa nasta 0V

Imuilmanlämpöanturi: kylmänä 3.35V ja normaalilämpö 2.87V. ja maa 0V

Ainakin itsestäni nuo näyttäisi olevan suht kunnossa. oma epäilys siirtyy siis jälleen tuohon lambdaan :twisted: , en ainakaan muutakaan keksi.

Kertokaa joku minkälainen vikakoodienlukulaite tuossa escortissa toimisi vai toimiiko mikään. Mistään en löydä sellaista 3 pinnistä testausliitintä johonka tuollaisen lediviritelmän saisi laitettua eikä se lediviritelmä jonka ohjeet on tuolla http://www.fordscorpio.co.uk/star.htm toimi vaan se ledi palaa koko ajan.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 17:17
Kirjoittaja jppn
Joo ok on nuo antureilta mittaamasi arvot.
Koneen antureita lisää:
TPS (kaasuläpän asentoanturi) (potikka, helppo mitata,muuttuva jännite keskinavassa muistakseni)
Nokka-akselin asentoanturi (tämä ohjaa ruiskutushetkeä)
Kampiakselin asentoanturi (lienee ok...sytytetään tämän perusteella)

Mutta olet oikeassa että helpompaa olisi lukea ne vikakoodit,niin tietäisi mitä vikaa ecu näkee,hakuammuntaa vähän muuten on. :roll:

tuolla on 'tietävän' näköstä juttua https://www.scantool.net/forum/index.ph ... opic=995.0
Tuon perusteella näyttää että noissa vikakoodien luvussa on eroja...

EDIT: kyllä lambdasi on rikki, kun se alle 0.45 jännite tarkoittaa että ollaan laihalla->ecu rikastaa seosta. Koko ajan kuvittelin lambdan kertovan että seos on rikas jolloin se olisi toiminut oikein ja vika ollut muualla :oops:

miksi lambda alunperin vaihdettiin ?

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 22:04
Kirjoittaja Waltteri
Aikasempi lambda hajosi sillai että oli ihan kierteistä irti...rakenne siis rikki. Täytyy käydä ensiviikolla vaihtamassa tuo lambda motonetillä. Eikös noissa takuu ole? Matkaahan sinne ei ole kuin 70km... :D

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 22:12
Kirjoittaja Foorrtti
Kyllä niissä joku takkuu on pakko olla, tuotehhan on selvästi viallinen jossei se koskaan ole toiminutkaan. Itsekkin olen havainnut että aika useinkin saa käydä motonetissä palauttamassa paskalaatusia osia takaisin.. :roll:

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 22:23
Kirjoittaja FinnDRZ
Useimmiten nykymoottoreissa "seilaava" tyhjäkäynti johtuu ilmavuodosta. eli jokin alipaineletku tai tiiviste vuotaa. Ruiski vaikka starttipilottia pannuhuoneeseen eri letkujen juureen, ja kun käyntinopeus nousee (huomaat kyllä korvalla), niin kyseisen letkun vaihto auttanee...
Turha vaihtaa antureita ja rahaa, kun vian saa korjattua letkunpätkällä.. :)

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 28 Touko 2011 22:43
Kirjoittaja country sedan
Motonetin sähköosilla ei ole takuuta, että saattaa tulla päiväpainit jos ei ole tuttu jamppa tiskillä.. :)

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 29 Touko 2011 01:34
Kirjoittaja tersa
Jos saisit sen elmin toimii niin näkisit suoraan monet anturitiedot, mut kuitenki joku ilmavika tavalla tai toisella.. itellä on toiminu versio 1.13

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 29 Touko 2011 12:35
Kirjoittaja Waltteri
Motonetin sähköosilla ei ole takuuta, että saattaa tulla päiväpainit jos ei ole tuttu jamppa tiskillä.. :)
Pakkohan noilla on takuu olla, eihän nyt rikkinäisiä tuotteita saa myydä vaikka olisi mikä osa.

Jos jotakin vinkkejä olisi tuohon elmin toimintaan niin olisin kiitollinen. Tossa tutkiskelin tuota liitintä autonpäässä ja siellä näyttäisi olevan kytketynä pinnit 3,4,5,7,11,16 kun taas tuossa elmissä näyttäisi kytkettynä olevan 2,4,5,6,7,10,14,15,16 eli 3 ja 11 ei tuossa elmissä ole kytkettynä. ecu näyttäisi tarran mukaan olevan EEC-IV.

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 29 Touko 2011 16:03
Kirjoittaja tersa
Ei taida saada ku vilkkuledillä vaan, jos tota ketjua lukee viewtopic.php?f=6&t=8216&start=25

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 29 Touko 2011 16:15
Kirjoittaja Waltteri
Samaisen keskustelun lukenut moneen kertaan :D
Ongelma on vain tuo vilkkuledillä lukeminen, kun ei onnistu :( kun ei tuota liitintä löydy sieltä konehuoneesta eikä sillä dlc-liittimeen rakennetulla värkilläkään tapahdu muuta kuin että ledi loistaa jatkuvasti.

onkos tuosta +5 voltin kytkemisestä 10 nastaan mitään kokemusta?

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 29 Touko 2011 22:21
Kirjoittaja Waltteri
Joo ok on nuo antureilta mittaamasi arvot.
Koneen antureita lisää:
TPS (kaasuläpän asentoanturi) (potikka, helppo mitata,muuttuva jännite keskinavassa muistakseni)
Nokka-akselin asentoanturi (tämä ohjaa ruiskutushetkeä)
Kampiakselin asentoanturi (lienee ok...sytytetään tämän perusteella)
Mitenkäs tuo nokka-akselin asentoanturi muuten testataan? mitä arvoja siltä pitäisi saada?
eikös se ole se virranjakajan puolella sylinterinkannessa oleva 2 napainen liitin?

Re: Auttakaa viisaammat

Lähetetty: 06 Kesä 2011 19:33
Kirjoittaja Waltteri
No nyt sai escortti sitten leiman :D Kyllä se oli tuo lambda joka oli rikki. Motonetillä onnistui tuo vaihtokin ihan mutkattomasti, on kuulemma tullut noita halvempia lambdoja paljonkin takuuseen. Eli kyllä niissä motonetin lambdoissa on ihan normaali takuu. Myyjä ehdotti vieläpä että kannattaa ottaa se vähän kalliimpi lambda, toimiikin varmemmin joten näin tein, osoittautui vieläpä ford harrastajaksi jolta sain muutakin arvokasta tietoa. Toki jouduin vielä kerran käydä tuon lambdan vaihtamassa, kun oli epähuomiossa antanut väärän, yksijohtimisen lambdan. Taitaisi vaatia optikolla käyntiä :D . Kiitoksia kaikille vastauksista.