Sivu 1/4

XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 20 Touko 2011 07:01
Kirjoittaja Pyrres
Voi olla että on jo käsitelty jossain muttan ainakaan pikaisella silmäilyllä löytänyt mistään, ellen ole sokea. Eli lyhykäisyydessään mikä voisi aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin -88 Escort XR3i Cabrioletissä? Kone siis käy välillä kohtuu nättiä mutta hiukan korkeaa tyhjäkäyntiä, joskus taas auto ei jaksa käydä siistiä tyhjäkäyntiä vaan saattaa pätkäistä ihan täysin myös moottorijarrutuksella saattaa rykiä. Auto käy nätisti kierroksilla (+2000rpm) ja kulutus oli matka-ajossa alle kympin (tarkkaa en vielä laskenut) kun posottelin yli 120km/t suurimman osan matkasta autoa hakemasta kotiin. Edellisen omistajan mukaan jakajan säätövara loppuu kesken ja ennakko tyhjäkäynnillä kuulema 12astetta kun pitäisi olla 6astetta. Pitävätkö arvot paikkansa ja voiko tuollainen olla syy tuohon? Jos voi niin mistä lähteä vikaa etsimään?

Toinen kysymys on autosta yleisesti. Mitä tuollaisesta pitkään seisoneesta Escortista kannattaisi tarkistaa? Sen huomasin että vuotaa öljyä ja jäähdytysnestettä, mistä noita vuotoja kannattaisi lähteä metsästämään, eli mitkä ovat yleisimmät vuotopaikat? Navetasta pihaan ajettuna päästi myös aika kovat savumäärät kun antoi hiukan enemmän kaasua mutta ei tee sitä enää. Termarikotelo vissiin pitäisi vaihtaa kun lämpenee kovin hitaasti käyntilämpötilaan ainakin kun +7asteessa paineli töihin. Jarrut ovat luonnollisesti hiukan ruosteessa ja pitää yrittää elvyttää, jos yrittäisi leiman saada tuossa niin olisi helpompi siirrellä kesällä korjaillessa.

Niin ja mitenkäs noiden Cabriolettien tehomäärä. Onko kyseessä jokin alitehoinen XR3i:n kone vai miten. Kyseessä on siis nelipisteruisku, ja siinähän pitäisi tehoa olla 105hp tuon ikäisessä, mutta papereissa sitä on vain 90hp, virhe katsastusaseman päässä vai omissa tiedoissa? Auto siis saksantuontia joten virheitä voi papereissa olla.

EDIT: Niin ja saako tuota kytkintä säädettyä? Eli onko vaijerissa jokin säätö jossain? Omassa kytkin ottaa aivan lattiassa ja on siten varsin ärsyttävä ajettava tietyissä tilanteissa.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 09:26
Kirjoittaja jariska2
tehoista,onko katti varsio?
mun myös 90 hv ke jetro katilla.
saksantuonti ja alkuperäinen on ainakin tässä pelissä.
saksassa oli noita saaste versioita myös saannilla.ei tietääkseni muualla.
vaikkei rekisteriotteessa siitä mitäänn luekkaaan kattia ei "saa"poistaa.ainakaan omastani.
maininta löytyy trafin tiedoista.
eikö tuossa kytkimessä ole automaattisäätö poljin päässä...
ittellä ostaessa öljyvuoto virranjakajan juuresta.
ja eiku aurinkoisia ajopäiviä : )
https://picasaweb.google.com/jariska2/Xr3i#
tossa meikä kärry,onko toi sun jopa saman värinenkin? :D

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 09:59
Kirjoittaja emax
Pyrres kirjoitti:ennakko tyhjäkäynnillä kuulema 12astetta kun pitäisi olla 6astetta.
12astetta on oikein 98E:lle. 6astetta on 95E:lle, mutta sitähän ei enää mistään saa.
Pyrres kirjoitti: Edellisen omistajan mukaan jakajan säätövara loppuu kesken
Ennakonsäädin paskana? Jos mahdollista niin koita toisella jakajalla. Tai kato kuinka ennakko muuttuu kierroksilla.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 10:23
Kirjoittaja Pyrres
emax kirjoitti: 12astetta on oikein 98E:lle. 6astetta on 95E:lle, mutta sitähän ei enää mistään saa. Ennakonsäädin pökäleenä? Jos mahdollista niin koita toisella jakajalla. Tai kato kuinka ennakko muuttuu kierroksilla.
Okei no epäilen että edellinen omistaja käytti 95:sta, koska kävi todella paljon huonommin kuin itsellä nyt kun on saanyt vain 98:a. Edellinen omistaja tosiaan sanoi että kierroksilla olisi oikein, tiedä sitten. Ja eipä ole toista jakajaa tähän hätään millä testata. Pitää tutulta yrittää saada käsiin tuo ajoituslamppu. Onko tuo kalliskin osa jos on rikki?

Jariskalle: Jos noita kerran saasteversioina on saanut niin todennäköisesti tuollaisesta on kyse ja paperit oikeassa. Kytkimen automaattisäätö on alkanut toimia, eilen kruisaillessa alkoi pikkuhiljaa kytkinpoljin ottaa ylempää koko ajan. Eli ajamattomuuttaan sekoili. Itsellä tuo öljy tuntuisi tulevan apparin puolelta ja takapäästä jostain. Pitäisi auton alle päästä niin helpottaisi mutta kun on niin matala auto ettei pääse samalla tavalla kurkkimaan kuin yleensä autojen alle. Ja juu, auto on juuri samanlainen sisustuksesta ulkoväriin ja rättikaton suojaan. Vanteet ovat vain itsellä RS Caprista peräisin olevat RS7:t.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 11:16
Kirjoittaja emax
Pyrres kirjoitti:Onko tuo kalliskin osa jos on rikki?
Käytännös uus jakaja.
Yks konsti on vielä ottaa jakajan kansi pois ja koittaa kädellää pyörittää pyörijää. Pitäis tuntua jousen vastustus toiseen suuntaan ja sen jousen pitäis myös palauttaa pyörijä takaisin samaan kohtaan.

Tuli vielä mieleen että kai siinä on jako kohdallaan?! Se selittäis myös aika pitkälti nuo viat.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 12:25
Kirjoittaja Pyrres
emax kirjoitti: Käytännös uus jakaja.
Yks konsti on vielä ottaa jakajan kansi pois ja koittaa kädellää pyörittää pyörijää. Pitäis tuntua jousen vastustus toiseen suuntaan ja sen jousen pitäis myös palauttaa pyörijä takaisin samaan kohtaan.

Tuli vielä mieleen että kai siinä on jako kohdallaan?! Se selittäis myös aika pitkälti nuo viat.
Hmmm... jakohihnasta ja muiden vaihtoajankohdasta ei ole tietoa. Ja olisi tarkoituksena kuun vaihteessa rykäistä jakopää vaihtoon. Ja pitää katsoa tuo pyörijä. Mitenkäs muuten muistelin että edellinen omistaja sanoi että saatiin käymään päästöt kohdillaan tyhjäkäynniläkin kun vedettiin reilusti rikkaalle. Eli voisiko imuvuoto aiheuttaa tuollaisia vikoja? Itse kun en ole ehtinyt yhtään tutustumaan tuollaisen vanhanajan ruiskun ja yleisesti ottaen Fordin vanhojen koneiden toimintaan. On kokemusta VAG:n autoista ja yhdestä MK6 Escortista.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 20:05
Kirjoittaja emax
Ilmavuotokin voi olla. Starttipilottia joka letkun päälle ja liitoksiin, jos kierrokset nousee niin vika on siellä suunnalla.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 20:20
Kirjoittaja PA3
Saksan tuonti autoissa on jo -88 mallisissa katti ja 90hv kone (mulla oli) mut nyt on aito 105heppanen ja sininen :)
Kannattaa vaihtaa kaikki nesteet jos ei ole tietoa milloin on vaihdettu ja nesteet tod. näk. vuotaa vesipumpusta mutta sehän kantsii vaihtaa samalla kun hihnan vaihtaa.
4.90e kytkimen säätösarja motonetissa eli ei edes kallis.
Kun kun auto seisoo , käytännössä yli talven niin bensat on todella huonoa.. = käyntihäiriöitä
ja öljyt yleensä valuu venttiilien välistä mäntien päälle jolloin on ihan normaalia foordia että vähän savuttelee.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 21 Touko 2011 23:03
Kirjoittaja Pyrres
Niin pitäisikö siis sen ihan pyörijän pyöriä jotenkin sormilla kääntäen? Itse kun otin jakajan kannen pois koneen kyljestä niin eipä pyörijä jousta suuntaan eikä toiseen. Tämän hetkiset oireet siis ovat satunnainen tyhjäkäynnillä pätkäisy, korkea tyhjäkäynti (n.1200rpm), pintakaasulla ajaessa nykii satunnaisesti etenkin siinä tyhjäkäynti-2400rpm välillä, kaasua kun antaa niin asiat ok, huono käynnistymään. Kuulema sen kuskinpuolen etunurkassa olevan ruuvin vääntely (vissiin ruiskun seossäätö) auttoi saamaan viimekerralla päästöistä läpi ja kuulema rikkaalle säädettynä.

Niin ja mitenkäs tuon Fordin ALB systeemin pitäisi tarkalleen muuten toimia, katkoa samalla tavalla kuin ABS:n vai sulavasti niin ettei huomaa edes että se on toiminnassa? Tuossa omassa tuntuu olevan joko todella heikot jarrut, tai toimiva ALB kun kokeilin jarruja herkistellä pikkuhiljaa ajossa niin vaatii todella todella kovaa työtä ja terävän polkaisun että saa edes yhden pyörän lukkiutumaan hetkeksi. Tarkoitan siis sananmukaisesti polkimella seisomista. Auto kuitenkin pysähtyy hyvin eli onko tuo ALB:n toiminta noin ns pehmeää verrattuna ABS:n toimintaan?

Mikäs noissa 90hp ja 105hp koneissa muuten on eroina, puristukset, nokat, ruisku vai mikä? Meinaan jos kone paljastuu muuten olevan ok niin miten paljon vaatisi töitä tehdä siitä ehta 105hp?

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 22 Touko 2011 22:57
Kirjoittaja PA3
Pyörijän pitäisi liikkua sellaiset puoli senttiä kevyesti ja sen voi kokeilla myös ottamalla alipainesäätimen letkun irti ja imaisemalla siitä letkusta = liikkuuko jakajan pohja?? jos ei niin jakaja ei vedä ennakkoa josta johtuu nykiminen tietyillä kierroksilla.

ALB ei toimi jos on eccerin tyyppivika eli vaihdelaatikon poskilaakerit väljät.. ota ne hihnat pois siitä vetarin ja alb:n rullan päältä niin on ihan normijarrut kun tuossa ei tarvii olla abseja(albeja))

Tee katin korvausputki ja ota se pois sieltä alta, paat sen takasin vain katsatuksen ajaksi jos tarvii kun noissa on vuosimallin mukaa vähän "väljemmät" päästönormit.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 06:45
Kirjoittaja Pyrres
PA3 kirjoitti:Pyörijän pitäisi liikkua sellaiset puoli senttiä kevyesti ja sen voi kokeilla myös ottamalla alipainesäätimen letkun irti ja imaisemalla siitä letkusta = liikkuuko jakajan pohja?? jos ei niin jakaja ei vedä ennakkoa josta johtuu nykiminen tietyillä kierroksilla.

ALB ei toimi jos on eccerin tyyppivika eli vaihdelaatikon poskilaakerit väljät.. ota ne hihnat pois siitä vetarin ja alb:n rullan päältä niin on ihan normijarrut kun tuossa ei tarvii olla abseja(albeja))

Tee katin korvausputki ja ota se pois sieltä alta, paat sen takasin vain katsatuksen ajaksi jos tarvii kun noissa on vuosimallin mukaa vähän "väljemmät" päästönormit.

Ok, eli vika siis ainakin osittain paikallistettu, pyörijä ei liikkunut tosiaan milliäkään mihinkään suuntaan, ja tosiaan nykiminen tapahtuu aina kruisailukierrosalueella. Eli nyt vain uutta jakajaa metsästämään. Jos tuosta on kiinni tuon auton suurin vika yhdessä parin ruostepaikan ja kulutusosien vaihdon kanssa niin en koe että 900e oli yhtään huono sijoitus.

Omassa ALB toimii kyllä ainakin hiekalla tehtyjen testien perusteella. Ehkä turhan agressiivisesti mutta toimii. Polkimessa ei siis tunnu mitään mutta kummasti tuo katkoo kuitenkin jarrutusta. Asfaltillakin saa tosissaan seisoa jarrulla eikä mene lukkoon muta pysähtyy kuitenkin varsin hyvin. Voi tosin parantua etupään jarrut vaihtaessa kun/jos nuo levyt tuosta eivät parane enempää (eli palat kulu levyn uriin kun olivat pintaruosteessa). Takapään jarrut ottavat tosi hyvin itseasiassa kun känkällä rykäisin auton poikittain hiekalla.

Ja mitä kattiin tulee niin katsotaan mitä tehdään. Mitä sitä sieltä poiskaan repimään jos ei tukossa ole, ei se toisi kuitenkaan mainittavaa virtaushyötyä joten ei vaivan arvoista ja toisekseen onpahan pienemmät päästöt.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 09:24
Kirjoittaja jariska2
tosta jakajasta pitääkö sen pohjan liikkua edes?
alipaine säädintäkään jakajassa ei ole,elektroniikka hoitaa nuo.(poksit tulipellissä)2kpl.
kyseessähän on ke-jetronic.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 10:20
Kirjoittaja Pyrres
jariska2 kirjoitti:tosta jakajasta pitääkö sen pohjan liikkua edes?
alipaine säädintäkään jakajassa ei ole,elektroniikka hoitaa nuo.(poksit tulipellissä)2kpl.
kyseessähän on ke-jetronic.
Jos näin on niin mistähän vikaa sitten kannattaisi alkaa metsästämään?

Pistin tuossa jakopään hihnan, kiristäjän ja vesipumpun tilaukseen ja samoin termarin (jos oikein katsoin niin termarikoteloa ei uutta saa näköjään motonetistä tuohon koneeseen), uudet etulevyt ja palat joten katsotaan osat saatuani onko jako kohdillaan jos ei sitä ennen mitään löydy.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 18:30
Kirjoittaja emax
jariska2 kirjoitti:tosta jakajasta pitääkö sen pohjan liikkua edes?
alipaine säädintäkään jakajassa ei ole,elektroniikka hoitaa nuo.(poksit tulipellissä)2kpl.
kyseessähän on ke-jetronic.
Jos ei oo alipainesäädintä niin silloin ei ole keskipakosäätöäkään. Enpä vaan tienny että sellaisiakin jakajia on käytetty :oops:
Pyrres kirjoitti:Jos näin on niin mistähän vikaa sitten kannattaisi alkaa metsästämään?
Ilmavuodot kannattaa ensi sulkea pois.
Pyrres kirjoitti:Edellisen omistajan mukaan jakajan säätövara loppuu kesken
Tämä mua häirittee, ja siksi ajattelin että sieltä olis menny keskipakosäätö hajalle ja ennakko heittelis kuinka sattuu. Oliskohan se jako sitte vähä sivus.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 18:47
Kirjoittaja Pyrres
emax kirjoitti: Jos ei oo alipainesäädintä niin silloin ei ole keskipakosäätöäkään. Enpä vaan tienny että sellaisiakin jakajia on käytetty :oops: Ilmavuodot kannattaa ensi sulkea pois.
Tämä mua häirittee, ja siksi ajattelin että sieltä olis menny keskipakosäätö hajalle ja ennakko heittelis kuinka sattuu. Oliskohan se jako sitte vähä sivus.
Tuo pitää tänään yrittää ehtiä tallista käydä katsomassa minkälainen jakaja se siellä luuraa, en tajunnut katsoa onko alipaineletkua siellä alapuolella. Ja mitä itsellä on nyt fiilis asiasta niin veikkaisin imuvuotoa ja/tai hampaan kaksi pielessä olevaa jakoa. Tuo pielessä oleva jako selittäisi huonon käyntiin lähdön, jakajan säätövaran loppumisen ja ehkä osan muistakin oireista. En sitten tiedä selittääkö mekaanisen ruiskun kanssa huonoa tasakaasulla ajoa/käyntiä ja korkeaa tyhjäkäyntiä mutta kuitenkin. Eli nyt jos/kun saan imuvuodon suljettua pois listalta niin sitten pitää jäädä odottelemaan osia.

Olisiko kenelläkään heittää äkkiseltään vinkkejä tuon jakopäähän? Eli mitkä merkit pitäisi löytyä mistä ja osua minkä kanssa yhteen?

EDIT: Kävin tallissa katsomassa jakajaa ja eipä siinä ole alipaineletkuja missään. Eli kylkeen menee vain yksi johtoliitin joka menee johtosarjaan jonka johtosisältöä en tiedä-

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 20:42
Kirjoittaja jppn
Jaon tarkastus:Ensin kammen päässä olevan hihnapyörän pieni kolo jakopään kopan suurimman merkin kohdalle. Sitten se jakopään ylempi suojakoppa irti, kaksi 10mm kantasta ruuvia, vähän hankala keplotella koppa pois. Siinä nokkaakselin hihnapyörässä on nuolen pää, pitäs osoittaa tasan ylöspäin (jos osoittaa alas, pyöritä kampiakselia kierros). :D

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 23 Touko 2011 21:12
Kirjoittaja Pyrres
Thanks, pitää tutkia jos huomenna ehtisi töiden jälkeen katsoa tuon jaon ja hyvällä tuurilla mahdolliset imuvuodot.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 06:34
Kirjoittaja Pyrres
!!

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 09:11
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Pyrres kirjoitti: Vanteet ovat vain itsellä RS Caprista peräisin olevat RS7:t.
Moro, offsetistä päätellen ovat kyllä ihan tavalliset RS lisävarustevanteet, ja taitavat olla 14"? Caprin vastaavat olis 7x13 offsettiä en muista, mutta puolat kaareutuu niissä selvästi keskeltä ulospäin ja noissa etuvetovanteissa sisäänpäin...
Samantyylisiä mutta ilman tuota peitekantta on ollut myös tehdasasennuksena esim. Sierra xr4x4.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 09:27
Kirjoittaja Pyrres
Sierra2.3-16v kirjoitti: Moro, offsetistä päätellen ovat kyllä ihan tavalliset RS lisävarustevanteet, ja taitavat olla 14"? Caprin vastaavat olis 7x13 offsettiä en muista, mutta puolat kaareutuu niissä selvästi keskeltä ulospäin ja noissa etuvetovanteissa sisäänpäin...
Samantyylisiä mutta ilman tuota peitekantta on ollut myös tehdasasennuksena esim. Sierra xr4x4.
Asia selvä jos näin on. Ovat juurikin 14", varapyörä on vakio XR3i:n aluvanteella eli jälkiasennettuna ovat tuohon päätyneet todennäköisesti. Itse vaan googlen kuvahausta etsin samanlaisia vanteita ja mielestäni samanlaiset löytyivät juurikin RS Caprista. Eli voipi olla hyvinkin inhimillinen erehdys kyseessä kun kuvia etsiessä vain ulkomuistista ja yhden todella huonon kuvan avulla etsin vastaavia. Ovatko siis kuitenkin Fordin itse tekemät vai ihan tarvikevanteet?

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 11:13
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Siis ihan Fordin vanteet on, uutena noita on saanut lisävarusteena. Mulla oli joskus nelikko-dokkisierrassa just samanlaiset, olivat uutena ostaneet autoon ne kesärenkaisiin.
Caprissa on tosiaan niin wanhanliiton takaveto offset vanteissa, että noi jos löis capriin alle, niin olis aika hassun näköinen :wink:

Edit: tossa ne caprin vastaavat:
Kuva

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 11:48
Kirjoittaja Pyrres
Sierra2.3-16v kirjoitti:Siis ihan Fordin vanteet on, uutena noita on saanut lisävarusteena. Mulla oli joskus nelikko-dokkisierrassa just samanlaiset, olivat uutena ostaneet autoon ne kesärenkaisiin.
Caprissa on tosiaan niin wanhanliiton takaveto offset vanteissa, että noi jos löis capriin alle, niin olis aika hassun näköinen :wink:
Asia selvä. Selvisipä tuokin.

Nyt kun vielä selviäisi tuo moottoripuoli. Pitää tänään yrittää illalla päästä talliin ja repiä se jakopää auki.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 17:42
Kirjoittaja Pyrres
Aloin tuossa kelailemaan ja totesin samoin kuin Jariska ilmeisesti aikanaan että KE-Jetronichan tuo on, eli vaikuttaneeko tuo mitenkään siihen mistä vikaa etsisi?

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 17:54
Kirjoittaja jppn
tuolta voit ladata iltalukemista http://www.freeweb.hu/kivisite/ford_pdf :D bosh-cis-e.pdf on kuvaus K/KEjetistä.
Kyllähän se jos sytkän ajoitus on kohdallaan vain kun jakaja on säädön reunassa, niin jakohan se ekana kannattaa kattoo. ja sitten miettiä lisää jos ei sieltä selviä.

Re: XR3i:n nykii, räkii ja pätkii ynnä muuta

Lähetetty: 24 Touko 2011 20:56
Kirjoittaja Pyrres
Noniin, eli nyt on saatu asiaa jo pikkuisen eteenpäin. Eli imuputki imusarjan ja määräjakajan väliltä oli revennyt. Paikattu se niinkin fiinisti kuin liimaamalla ja varmistettu ettei jäänyt imuvuotoja. Kone siis käy nätimmin tyhjäkäyntiä ja matalammilla kierroksilla. Tyhjäkäynti asettuu sinne noin 1000rpm ja satunnaisesti 900rpm paikkeille ja kylmänä ollessa 1200rpm.

Seuraavat oireet siis vaivaavat yhä, tyhjäkäynti vielä alemmas ja varmasti, kone nykii tasakaasulla käydessään eli ja ilmeisesti äänistä päätellen ampuu putkeen. Myös kierroslukumittari pomppii noin viisarin tai puolentoista paksuuden verran silloin kun auto nykii (ei siis pätkäisyn merkiksi vaan hakee jotenkin erikoisesti, vaikea selittää) Yksi kappale ruskeita kaksinapaisia liittimiä on irti siinä imuputken alla. Tulee siis samasta johtonipusta kuin jakajalle menevä johto. En tiedä mihin sen pitäisi mennä eikä näy äkkiseltään paikkaakaan, johto on varsin lyhyt eli ei voi kovin pitkälle ainakaan olla tarkoitettu. Lisäksi jakajan johtoliitin heiluu kokonaisuudessaan jakajan kyljessä. Eli ilmeisesti HAL-anturi siinä jakajalla ja jos oikein päättelen niin anturi pääsee myös heilumaan ja heittelee sytkää? Mitenkäs nuo seokset tuossa KE-jetissä? Vetäisikö imuvuodon tukkiminen koneen rikkaalle vai osaako kompensoida? Mitenkäs sytkän perus-säätö, onko sellaista?