Sivu 1/1

Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 19 Touko 2011 15:20
Kirjoittaja makkonena
Kävipä niin, että 2005 vuosimallin focuksen ohjaustehostimen pumppu ampui nesteet pihalle ja se menee siis vaihtoon. Ford on kuitenkin hoitanut homman niin, että alkuperäistä pumppumallia ei varaosana saa, vaan minun on ostettava uudemman vuosimallin pumppu. Tämä tarkoittaa sitä, että vanhat ohjaustehostimen sinänsä ehjät letkut eivät käy ja uusien letkujen hankkiminen lisää jo muutenkin suolaisen hintaisen pumpun (n. 600 eur) lisäksi kokonaisremontin hintaa n. 250-300 eur.
Maahantuojan mukaan vanhassa pumppumallissa ei ole mitään rakenteellisia heikkouksia, eli Ford on siis päättänyt meidän kuluttajien iloksi aiheuttaa meille lisäkustannuksia ilman mitään järkevää syytä. Hieman mua sapettaa...
Onkohan odotettavissa lisääkin ns. ehjien osien pakkovaihtoja tulevaisuudessa???
Sinänsä olen ollut autoon ja ajettavuuteen tyytväinen, mutta Ford on kyllä tuon varaosapolitiikan osannut muokata päin persettä...

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 19 Touko 2011 18:37
Kirjoittaja yritäedes
Aika tyly tilanne!
Mieti silti myös vaihtoehtoja:
- pumpun korjauttaminen
- purkuosan etsiminen
- tarvikeosa, ainakin bensakoneeseen löytyy

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 19 Touko 2011 18:46
Kirjoittaja NiceMan
Olet varmaan kysynyt pumppua muualktakin kuin Fordilta?
Letkuja voisi joku hydrauli liike tehdä...

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 20 Touko 2011 17:53
Kirjoittaja makkonena
Empä ole itse kysellyt, mutta korjaamo oli selvitellyt käytetyt ym. mahdollisuudet, mutta ei ainakaan kotosuomesta käytettynä löytynyt mistään.
Tarvikeosana kyseistä osaa ei kuulema ole edes olemassa, sanoo Ford, sekä tarvikeliikkeet.
Jos vika olisi ollut letkussa, olisinkin sen varmaan korjautanut, ja se olisikin kustantnut vain n. 60 eur. Nyt tuli vähän kalliimpi tikki.
Ulkomailta olisi vaihtopumppu voinut löytyä, mutta läheppä tyhmänä autonomistajan sellaisia tilaamaan ja etsimään... Olisi ainakin minun tilamaana ollut saletisti väärä osa.
Mutta eipä mitään, kyllä auton omistajana on välillä mukava olla.

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 20 Touko 2011 19:47
Kirjoittaja NiceMan
makkonena kirjoitti:Empä ole itse kysellyt, mutta korjaamo oli selvitellyt käytetyt ym. mahdollisuudet, mutta ei ainakaan kotosuomesta käytettynä löytynyt mistään.
Tarvikeosana kyseistä osaa ei kuulema ole edes olemassa, sanoo Ford, sekä tarvikeliikkeet.
Jos vika olisi ollut letkussa, olisinkin sen varmaan korjautanut, ja se olisikin kustantnut vain n. 60 eur. Nyt tuli vähän kalliimpi tikki.
Ulkomailta olisi vaihtopumppu voinut löytyä, mutta läheppä tyhmänä autonomistajan sellaisia tilaamaan ja etsimään... Olisi ainakin minun tilamaana ollut saletisti väärä osa.
Mutta eipä mitään, kyllä auton omistajana on välillä mukava olla.
Pumpussa on varmaan se orginaali varaosa numero... annatko sen..

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 21 Touko 2011 08:23
Kirjoittaja tuomaz
luulis että näinkin yleiseen autoon kolariautosta löytyis osa, ettei vaan liike pelais omaan pussiinsa ja yritä väkisin myydä omaa, alkuperäistä tuotettaan?

Mulla kokemus entisen citikan tehostajan pumpun vaihdosta, vaikka auto oli harvinainen sport-malli joita kymmenkunta kpl suomessa, siihen kävi ihan perusversion pumppu. Maksoi neljäsosan uuden hinnasta ja pelitti mainiosti.. En tiedä sit miten on laita näin uudempien autojen kanssa, mutta...

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 21 Touko 2011 10:49
Kirjoittaja emax
tuomaz kirjoitti:luulis että näinkin yleiseen autoon kolariautosta löytyis osa, ettei vaan liike pelais omaan pussiinsa ja yritä väkisin myydä omaa, alkuperäistä tuotettaan?
Harvemmin korjaamolla on aikaa (lue: halua) kysellä joka purkaamosta. Yleensä se on niin että jos ei varaosahaulla löydy niin se on sitte siinä. Tuoltahan kannattaa selata myös purkuautot, tai jos jollain firmalla on paljo osia ko autoon niin sitten vaan rohkeasti kysyä jos sieltä ot-pumppukin löytyis (näin löysin fiestan keskikonsolin).
On myös purkaamoita joita ei näy varaosahaussa, esim. täältäpäin yksi aika hyvä on Seinäjoen osamyynti http://www.osamyynti.fi/

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 21 Touko 2011 11:46
Kirjoittaja tuomaz
Huomattu on, ettei korjaamoilla ole kovasti intoa metsästää osia purkaamoilta tms.. ja yleensä et mitä isompi paja, sitä vähemmän/ ei ollenkaan intoa... Ymmärtäähän tuon, toisaalta kun bisnes on bisnestä. Purkaamoilta kun olen joskus osia katsellut, niin vähän jäänyt sellainen kutina etteivät nekään kerkiä kaikkia osia sivuilleen päivittää vaan parasta on melkein mennä paikanpäälle ihmettelemään ja etsimään.. Tai sitten etsiä nettiautosta tms yksityisiltä purkuosia kolariautoista, sitä kautta itse joitakin pikkuosia tilaillut.. Mutta joskus tilanne vaan on se että auto on pakko saada ajoon ja korjataan kalliilla, maksoi mitä maksoi :x

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 23 Touko 2011 22:00
Kirjoittaja Billie
itse oon menny purkuosia kysymään purkaamoilta niin ovat sanoneet että mene itte irrottamaan ja tuo näytille ja velotetaan sen mukaan. näin siis Autopalstalla söörmarkussa.

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 04 Touko 2012 22:52
Kirjoittaja joutilas
Perkeles, nyt näyttää siltä että on meidän uudemmasta focuksesta porsinut tuo tehostimen pumppu, parkkipaikalla öljytippoja, moniurahihna öljyssä, kämmenen kokoinen lätäkkö auton alla, tehostimen nestesäiliössä pinta laskenut maksimista puoliväliin. Pitänee huomenna päivänvalossa avustajan kanssa tutkailla vielä että mistä tulee, mutta jostain kusi lisää öljyä maahan kun auton käydessä kääntelin rattia.

Varsinainen kysymykseni kuuluu kuitenkin, että monenkohan tunnin duuni tuo on vaihdattaa korjaamolla, mikäli löydän edullisesti purkuosan? Internetin varaosatarjonnassa näkyy hintahaitari olevan 150-330€ kolariautosta puretusta pumpusta. Fordilta ajattelin kanssa kysyä hinnan, mutta jos menee ihan tolkuttomaksi, niin sitten alan harkitsemaan tuota purkuosaa.

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 04 Touko 2012 23:51
Kirjoittaja yritäedes
Kysy vaihtotyön hinta-arviota suoraan korjaamolta. Kannattaa kysyä myös, onnistuuko vain tiivisteen vaihto pumppua irrottamatta, jos vain tiiviste on mennyt. Fordilta kannattaa
kysyä samaa, ainakin Mk1:een ovat tiivisteitä vaihtaneet.
Tuolla on yksi vaihtoehto, jos vain osanumero täsmää. Hintaan lisäävät pantin vanhasta pumpusta.

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 05 Touko 2012 21:55
Kirjoittaja S-P-H
Oman mk1 mallin tehostin vuoti jo noin 130000km kohdalla aika reilusti ja soittelin sillon
saman rumban ja hinnat oli kovia. Eräs Fordiin erikoistunut firma kuuli mun äänestä,
kuinka uuden pumpun hinta ahistaa, niin se heitti vinkkinä, että kokeile ohjaustehostimen
pumpun vuotoon tarkoitettua "stop leak" nestettä. Olin hyvin epäuskonen ideasta,
mutta kokeilin kun **tutti se korjauksen hinta. En sano, että tämä on takuulla hyvä idea enkä
selvitelly mahdollisia haittavaikutuksia, mutta se vuoto loppu eikä kuluta enää öljyä. Olen
vaihtanu sen jälkeen kahdesti Fordin omat kalliit tehostinöljyt eikä ne ole tullu läpi sieltä.
Nyt kuitenki 254000km mittarissa eikä ole tarvinnu vaihtaa tehostinta uuteen. Talvisin
pakkasilla se vähän jo vonkuu mut ei ole täysin rikki.

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 17 Touko 2012 21:50
Kirjoittaja joutilas
Kerrankin kävi säkä! Ei ollutkaan pumppu, vaan riitti kun korjaamolla uusittiin letku/putkihässäkkä. Ei sekään nyt varsinaisesti halpaa hupia ollut, mutta ei silti mitään verrattuna uuden pumpun hintaan. Nyt pysyy nesteet sisällä ja kaikki on taas hyvin.

Re: Foordin ohjaustehostin sekoilut

Lähetetty: 19 Touko 2012 20:42
Kirjoittaja Niewitch
Varaosia kannata juuri purkaamoilta tai purkaamojen varaosahaku kautta ottaa kun aivan äärimmäisesse tilanteessa. Hinnat on suoraa rosvousta ja hyvin monesti vanhat paskat osat kalliimpia kun hyvä tarvikeosa.