Sivu 1/1
Scorpio mk1 DOHC kardaanin tärinä
Lähetetty: 09 Touko 2011 21:18
Kirjoittaja jucca
Mk 1 -94 2.0 DOHC Scorpiossa hiukan täristi kardaani 100km/h nopeudesta ylöspäin, ja laakerikin piti vähän ääntä. Ostin klubilaiselta tilalle hyväkuntoisen akselin. Vaihdoin sen paikalleen. Nyt 80km/h nopeudesta alkaen tärisee todella kovaa, niinkuin ukkonen jyrisisi. Tärinä on tullut molemmilla kerroilla kardaanin takaosasta. Jos etupään kumilimppu täristäisi, niin se tuntuisi vaihdekepissä.
Onko asennuksessa voinut mennä jotain väärin, joka aiheuttaisi jyrinän?
Missä voi tasapainottaa kardaaneja, ja mitä suunnilleen maksaa?
Olisiko jollain tarjota oikeasti hyvää kardaania tilalle?
Re: Scorpio mk1 DOHC kardaanin tärinä
Lähetetty: 10 Touko 2011 14:41
Kirjoittaja juss
tarkista kardaanin takanivel. Scorpparin takapää on korissa kiinni eli takanivel ei paljon liiku ajon aikana ja tulos on "kuollut asento" ja lopuksi se jumittuu kokonaan ja ruostu. Jos kardaani laitetaan toiseen auton niin se kuollut paikka saattaa olla vähän eri asennossa ja sit se täristä...
Re: Scorpio mk1 DOHC kardaanin tärinä
Lähetetty: 10 Touko 2011 17:02
Kirjoittaja Tekno
mulla rikkinäine vetonivel sai aikaan sellaset jyrinät että huhhu
Re: Scorpio mk1 DOHC kardaanin tärinä
Lähetetty: 18 Touko 2011 15:51
Kirjoittaja jucca
juss kirjoitti:tarkista kardaanin takanivel. Scorpparin takapää on korissa kiinni eli takanivel ei paljon liiku ajon aikana ja tulos on "kuollut asento" ja lopuksi se jumittuu kokonaan ja ruostu. Jos kardaani laitetaan toiseen auton niin se kuollut paikka saattaa olla vähän eri asennossa ja sit se täristä...
Mielenkiintoinen pointti! Taidan vaihtaa tuon takaosan entisestä kardaanista, ja kokeilla miten vaikuttaa. Jos sen jälkeen jyrisee, niin vika lienee tukilaakerissa? Mistähän niitä mahtaa saada uutena? Ei ole paikallisessa varaosaliikkeessä eikä motonetissä.
Re: Scorpio mk1 DOHC kardaanin tärinä
Lähetetty: 30 Touko 2011 23:27
Kirjoittaja karij
joskus joku väittänyt että ne kardaanin etu+takaosa olisi pidettävä nipussa koska ne olisi yhdessä tasapainotettu mutta on tietoa myös että pelkän takaosan vaihdolla on tärinä loppunut, ja niitä kardaaneita ei saa sitten mitenkään kolhia eikä laittaa massaa tai maalia kovin tai epätasapaino saa vallan.
jossain muussa autossa se perän tai perämurikan asento voisi aiheuttaa väärän kulman siihen viimeiseen niveleen mutta tuossa se on kai niin kovaa apurungossa kiinni että ei pääse liikkumaan