Sivu 1/1
Puslat?
Lähetetty: 08 Touko 2011 17:31
Kirjoittaja Tarahaa
Olen jo pari viikkoa kuunnellut, kun autosta jokaisessa pienessäkin montussa kuuluu pieni kolina takaa. Eilen sitten rupesin katsomaan tarkemmin auton alle jne, mutta mikään ei näkynyt irti olevan.
Kokeilin vasenta takarengasta vähän nytkyttää niin siinä huomaa selvän välyksen. Oikealla ei mitään.
Onko arvauksia mikä olisi riggi?
Re: Puslat?
Lähetetty: 08 Touko 2011 21:35
Kirjoittaja JyriN
Melko varmasti joku tukivarren pusla, koska laakeri pitäisi hankaavaa / kihnuttavaa ääntä ajossa.
Jos laittaisit lisätietoina auton mallin, niin joku saattaisi osata sanoa, että kuinka eri paikkoja kannattaa väännellä risan tukivarren löytämiseksi.
Ei kuitenkaan kannata kauaa vitkutella korjauksen kanssa, koska tuolla lailla irtonaiset osat eivät ole kovin turvallisia, eivätkä erityisen hellävaraisia mm. renkaille. Ajo-ominaisuudetkin lienevät sanalla sanoen mielenkiitoiset.
Re: Puslat?
Lähetetty: 09 Touko 2011 10:03
Kirjoittaja Foordson
Tai sitten koiranluu kolisee, riippuen tietenkin autosta.
Niin ja voi se ääni tulla myös edestä, vaikka kuulostaisiki tulevan takaa.
Re: Puslat?
Lähetetty: 10 Touko 2011 14:46
Kirjoittaja Tarahaa
Tosiaan Mondeo -03 sedan
Re: Puslat?
Lähetetty: 10 Touko 2011 21:53
Kirjoittaja JyriN
Ostin reilu vuosi sitten mk3 Mondeon korjausoppaan niiden jarruspeksien takia. No, siinä näkyy tuon taka-akselin rakenne ja veikkaisin, että sulla on toinen niistä poikittaisista tukivarsista väljä. Voisi se toki olla se pitkittäinen varsi... Ota auto ylös, vääntele rengasta ja tutki samalla, että mikä tukivarsista liikkuu.
En usko, että sulla on se nk. koiranluu risa, kun se ei ole pyöräntuennan osa, vaan kallistuksenvaimentimen. Se kyllä kolisee ärsyttävästi väljyyttään.
Niin, ja voihan sulla olla useampikin vika "päällä".

Re: Puslat?
Lähetetty: 27 Touko 2011 18:22
Kirjoittaja Tarahaa
Onko noiden taimmaisten tukivarisen vaihtelu kotikonstein mahdotonta vai viedäänkö suosiolla korjaamolle? Ihmisiä kyllä tunnen joilta auton anatomia hoituu.
Re: Puslat?
Lähetetty: 27 Touko 2011 19:15
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
mulla on nyt mondeosta mennyt kerran etulaakeri ja kerran takalaakeri, kumpikaan ei ole pitänyt minkäänlaista ääntä, vaikka väljää on reilusti. Eli jos sulla on takapyörässä selvästi tuntuva välys, niin veikkaan takapyörän laakeria, se ei kuitenkaan kolise, joten joku muu aiheuttaa kolinan, itse epäilen sen olevan se koiranluu. Sitähän ei oikein pysty totemaan auton ollessa tunkattuna, vaan esim siltanosturila tai sopivilla rampeilla kun se ei ole vedossa kumpaankaan suuntaan. Koiranluut on noissa ihan kulutustavaraa.
Re: Puslat?
Lähetetty: 27 Touko 2011 20:45
Kirjoittaja JyriN
Sierra2.3-16v kirjoitti:mulla on nyt mondeosta mennyt kerran etulaakeri ja kerran takalaakeri, kumpikaan ei ole pitänyt minkäänlaista ääntä, vaikka väljää on reilusti. Eli jos sulla on takapyörässä selvästi tuntuva välys, niin veikkaan takapyörän laakeria, se ei kuitenkaan kolise, joten joku muu aiheuttaa kolinan, itse epäilen sen olevan se koiranluu. Sitähän ei oikein pysty totemaan auton ollessa tunkattuna, vaan esim siltanosturila tai sopivilla rampeilla kun se ei ole vedossa kumpaankaan suuntaan. Koiranluut on noissa ihan kulutustavaraa.
Kokemus puhuu.

Ihan pätevän oloinen diagnoosi - kannattaa tosiaan aina ottaa auto ylös ennen kuin ryntää osakauppaan.
Mun laakerikokemuksella ne pitävät hajotessaan aluksi ääntä vähän tai ajoittaisesti, mutta loppua kohden niin paljon, että varmasti tietää jossain olevan vikaa. Mk3 mondeota mulla ei tosin ole ollut.

Re: Puslat?
Lähetetty: 27 Touko 2011 21:51
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tiedä siitä kokemuksesta, mutta noi kolinat on yleensäkin aika vaikeita todeta
Tosiaan mulla tälläkin hetkellä sedanimondeosta takapyörän laakeri väljänä, tuntee ajossa nuljuamisena takapäässä, mutta ei pidä minkäänlaista ääntä
Emännän mondeosta meni taannoin etupyöränlaakeri, ajelinkin sillä just ennen talvirenkaiden vaihtoa enkä huomannut muuta kuin pientä vetelyä, tunkatessa ihmettelin että aukasinko tosiaan jo pultit kun pyörä klopsahti. Väljää oli varmaan sentti
Vai onko noi vaan niin meluisia autoja ettei kuule

(vai ite niin kuuro)
Re: Puslat?
Lähetetty: 27 Touko 2011 21:57
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ja yks juttu mikä vielä tuli mieleen, myös taka-apurungon puslat on kuluvaa kamaa, jos ovat rikki, niin niihin kannattaa laittaa uretaanit kahdesta syystä:
A) on halvemmat
B) Kestävät paremmin.
Sen saa kokeiltua esim sorkkaraudalla väännättämällä korin ja apurungon välistä.
Re: Puslat?
Lähetetty: 29 Touko 2011 22:51
Kirjoittaja aaasi
Saako noita oikeiden puslien kokoja selville mitenkään muuten kuin purkamalla vanhat ensin pois?
Eli tarvis tietää mm seuraavista:
etualatukivarsi, sisä, 10mm vai 12mm pultti?
etukallistuksen vakaaja 22mm, 24mm vai jopa 26mm?
takakallistuksen vakaaja 16mm vai 18mm?
Eli mulla on tommonen:
Valmistuspäivä: 20.11.1992
Malli: Sierra/Sapphire 1987-1993
Korityyppi: 4-Ovinen Henkilöauto
Versio: CL
Moottori: 2.0L DOHC EFI
Vaihteisto: 5-v. käsivaihteisto - MT75
Vetotapa: LHD RWD
Perävälityssuhde: 3.62
Tarkoitus olisi vaihtaa noi puslat koko alustaan paitsi tuota isoa takakelkan puslaa kun on niin syötävän kallis..
Noi on noita completoksen tarjoamia superflex polyuretaani-puslia.. Liekkö toimivia? Vai kannattisko soittaa rallyracelle ja kysyä niiltä vastaavaa settiä?
Re: Puslat?
Lähetetty: 29 Touko 2011 23:13
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ilman muuta rallyraceen soittoa, ne niitten keltaiset puslat on suorastaan loistavat katukäytössä.
Muuta ei tarvi tietää kuin etuvakaajan halkaisija, muut ne tietää siellä. Ja oikeestaan, 28mm vakaaja sulla jo pitäis siinä olla, kun on facelift. Takakallistuksen vakaajaa sulla tuskin on.
Re: Puslat?
Lähetetty: 30 Touko 2011 00:05
Kirjoittaja Eeska91
Lieneekö samaan aiheeseen oleva kysymys mutta itellä Mondeon keula paukkuu ja rutisee.. Korjaamolla sanoivat että etulavetin helat. Onko nämä vaikiat vaihtaa? Ja kannattaako samalla vaihtaa koko lavetti