Alatukivarsien ja etuvakaajantukitankojen vaihto

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Alatukivarsien ja etuvakaajantukitankojen vaihto

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Mondeo kävi huollossa ja ohimennen korjaaja mainitsi että puslat on revennyt ja nuo osat kannattaisi vaihtaa, kun ei mene katsastuksesta läpi. Eli nyt tiedustelisin millainen operaatio on vaihtaa itse etu alatukivarret ja etuvakaajantukitangot? Mitä vaatii? Autona siis -98 1.8 sedan Mondeo. Kakkosella kiihdyttäessä auto täristää hieman, johtuisiko juurikin noista osista?
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Re: Alatukivarsien ja etuvakaajantukitankojen vaihto

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

timppa1 kirjoitti:Mondeo kävi huollossa ja ohimennen korjaaja mainitsi että puslat on revennyt ja nuo osat kannattaisi vaihtaa, kun ei mene katsastuksesta läpi. Eli nyt tiedustelisin millainen operaatio on vaihtaa itse etu alatukivarret ja etuvakaajantukitangot? Mitä vaatii? Autona siis -98 1.8 sedan Mondeo. Kakkosella kiihdyttäessä auto täristää hieman, johtuisiko juurikin noista osista?
Vastailen tässä itselleni, eli tosiaan alatukivarsien puslat olivat revenneet ja tukitankojen puslat todella huonossa hapessa. Näyttää siltä että onnistuu noiden vaihto itse, eli osia ostelemaan.
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Alatukivarsien ja etuvakaajantukitankojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Billie »

tukivarret ja koiranluut, naurettavan helppo vaihtaa itse. yleensä siitä huomaa että koiranluut on ihan loppu ku ajaa pyörän johonkin monttuun niin tuntuu varmasti ratissa. ja tukivarsien puslien lopun huomaa siinä kun kiihdyttää niin vetää mahdollisesti joko vasemmalle tai oikealle.

en muista oliko tässä mk2 mondeossa se ongelma että tukivarsien pultit oli väärinpäin eli joutuu katkaisemaan ja laittamaan uudet tilalle toisinpäin, koska apurunko on koottuna aikoinaan laitettu koriin kiinni tehtaalla.

jos meinaat saada auton vielä vuodenkin päästä leimasta läpi niin älä hae mitään halpoja harakiri tukivarsia, koska itse aikoinaan kantapään kautta koin senkin että halvemmat kesti vain 2kk. nyt alla TRW merkkiset tarvikevarret ja olleet alla jo yli 2 vuotta ja hyvät vieläkin. täydelliset tukivarret maksoivat 200e/pari

tarvitset muuten torx pään jotta saat alapallonivelen pultin auki, kokoa en muista. se alapallonivel pitäis lähtee ihan paljain käsin nätisti irti siitä olkatuesta, kaikki sitä aina poraa että se on niin hankala irroittaa. monet jotka ovat sitä koittaneet saada irti liian järeillä vehkeillä niin ulommat vetonivelet on saanu kipiää ja sitte on tukivarsien vaihdon jälkeen ihmetelty ku käännettäessä on ruvennu naputtamaan.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
timppa1
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Joulu 2010 12:52

Re: Alatukivarsien ja etuvakaajantukitankojen vaihto

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Billie kirjoitti:tukivarret ja koiranluut, naurettavan helppo vaihtaa itse. yleensä siitä huomaa että koiranluut on ihan loppu ku ajaa pyörän johonkin monttuun niin tuntuu varmasti ratissa. ja tukivarsien puslien lopun huomaa siinä kun kiihdyttää niin vetää mahdollisesti joko vasemmalle tai oikealle.

en muista oliko tässä mk2 mondeossa se ongelma että tukivarsien pultit oli väärinpäin eli joutuu katkaisemaan ja laittamaan uudet tilalle toisinpäin, koska apurunko on koottuna aikoinaan laitettu koriin kiinni tehtaalla.

jos meinaat saada auton vielä vuodenkin päästä leimasta läpi niin älä hae mitään halpoja harakiri tukivarsia, koska itse aikoinaan kantapään kautta koin senkin että halvemmat kesti vain 2kk. nyt alla TRW merkkiset tarvikevarret ja olleet alla jo yli 2 vuotta ja hyvät vieläkin. täydelliset tukivarret maksoivat 200e/pari

tarvitset muuten torx pään jotta saat alapallonivelen pultin auki, kokoa en muista. se alapallonivel pitäis lähtee ihan paljain käsin nätisti irti siitä olkatuesta, kaikki sitä aina poraa että se on niin hankala irroittaa. monet jotka ovat sitä koittaneet saada irti liian järeillä vehkeillä niin ulommat vetonivelet on saanu kipiää ja sitte on tukivarsien vaihdon jälkeen ihmetelty ku käännettäessä on ruvennu naputtamaan.
Tosiaan kiihdyttäessä vetää hieman vasemmalle. Katselin että pultit taisivat olla ns. oikein päin, eli saattavat olla jo kerran vaihdetut. Torx pitää tosiaan hommata ja hyvin iso sellainen...Eli ei kannata ihan Motonet kamaa ostaa tarvikeosiksi? Vai löytyykö sieltäkin ihan laatu kamaa?
Ford Mondeo 1.8 vm. 1998
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Alatukivarsien ja etuvakaajantukitankojen vaihto

Viesti Kirjoittaja Billie »

no emmä osaa sanoa tuosta motonetistä. oon ostanu esim. TRW merkkisiä takajarrusylintereitäkin ja niissä on jopa 3 vuoden takuu, laadukkaita tarvikeosia suosittelen jotta hommasta ei tule joka vuotista. ne vakaajatangot on muistaakseni aika halpoja, ehkä 10e kappale että ei niistä kannata paljoo enempää maksaa, kuluvat kumminki ja ne vaihtaa muutamassa minuutissa, tukivarsien vaihto vaatii vähän enemmän jumppaamista ja siksi kannattaa laittaa kerralla kunnolliset, alkuperäiset fordin tukivarret voi olla vaan aika arvokkaat laittaa jos autokaan ei ole ku joku reilu tonnin arvonen.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Vastaa Viestiin