lämmitys laiteen puhallin!
lämmitys laiteen puhallin!
Escort 1.8 zetec-92 lämityslaiteen puhallin ykkönen kokonaan mykkä kakkonen toimii normaalisti kolmonen puhaltaa alle minutin ja pysähtyy ja sitten kun on ollut hetken kakkosella niin kun pistää taas kolmoselle niin puhaltaa alle minutin ajan.Eli missä vika?
Terve!
Valitettavasti en omista juuri tuollaista Escorttia, joten mun arvaukset menee mutu-tuntuma osastolle.
Omakohtaista puhaltimien diagnosointikokemusta on kuitenkin -86 Escortista ja -96 Mondeosta, joten yhtä ja toista on noiden puhaltimien kanssa säädelty. Tuntuu että noi puhallinviat vainoaa mua
Anyway ja asiaan. Toi ykkösasennon pimeys voisi olla etuvastuspakin kärähtämisestä johtuva juttu. Yleensä kun noi etuvastukset rupee renaan, niin vastusasetelma lämpiää liikaa ja lämpö voi aiheuttaa joskus myös johtosarjojen sulamista---> sulaneet eristeet --->eksoottisia efektejä.
Toi "pyörii joskus/hetken/sitten simahtaa" -vika voi johtua kahdesta eri seikasta.
a) fööni on pikeentynyt / laakerit menossa, ei jaksa pyörittää kunnolla
b) moottorin hiilet alkaa olla finaalissa
eli tsekkaa ensin pyöriikö siivet, sitten vastukselle tulevat johdot ja lopuksi itse esivastus.
terv. Ari
PS. Pikeentyneen / likaantuneen moottorin notkistelu CRC:llä moottoriöljyllä tms. korjaa vian aina hetkeksi, mutta on kyllä talvella pitemmänpäälle vihoviimeistä hommaa. Helpommalla pääset jos ostat renaavan puhaltimen tilalle samantien uuden. terv. nimim. "kokemusta on"
Valitettavasti en omista juuri tuollaista Escorttia, joten mun arvaukset menee mutu-tuntuma osastolle.
Omakohtaista puhaltimien diagnosointikokemusta on kuitenkin -86 Escortista ja -96 Mondeosta, joten yhtä ja toista on noiden puhaltimien kanssa säädelty. Tuntuu että noi puhallinviat vainoaa mua

Anyway ja asiaan. Toi ykkösasennon pimeys voisi olla etuvastuspakin kärähtämisestä johtuva juttu. Yleensä kun noi etuvastukset rupee renaan, niin vastusasetelma lämpiää liikaa ja lämpö voi aiheuttaa joskus myös johtosarjojen sulamista---> sulaneet eristeet --->eksoottisia efektejä.
Toi "pyörii joskus/hetken/sitten simahtaa" -vika voi johtua kahdesta eri seikasta.
a) fööni on pikeentynyt / laakerit menossa, ei jaksa pyörittää kunnolla
b) moottorin hiilet alkaa olla finaalissa
eli tsekkaa ensin pyöriikö siivet, sitten vastukselle tulevat johdot ja lopuksi itse esivastus.
terv. Ari
PS. Pikeentyneen / likaantuneen moottorin notkistelu CRC:llä moottoriöljyllä tms. korjaa vian aina hetkeksi, mutta on kyllä talvella pitemmänpäälle vihoviimeistä hommaa. Helpommalla pääset jos ostat renaavan puhaltimen tilalle samantien uuden. terv. nimim. "kokemusta on"
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
siihenhän ei tule kuin valaistus joka valaisee
lämmönsäätimien kytkimet,
itte kamppailen saman ongelman kanssa ,viikonloppuna
purin kojelaudan paneelin jotta pääsin tsekkaamaan
tuon kolmiasentoisen kytkimen, jännite tulee ko kytkimelle
joten vika ei ainakaan mulla ole ko. kytkimessä.
epäilen tuota sulakerasiaa, jonka lasken irti tulevana
lauantaina, tähän asti pärjätty suoralla johdolla lämmitimeltä
akulle. toimii suurimmalla nopeudella , suurin nopeus on
suora ei etuvastuksen kautta.
lämmönsäätimien kytkimet,
itte kamppailen saman ongelman kanssa ,viikonloppuna
purin kojelaudan paneelin jotta pääsin tsekkaamaan
tuon kolmiasentoisen kytkimen, jännite tulee ko kytkimelle
joten vika ei ainakaan mulla ole ko. kytkimessä.
epäilen tuota sulakerasiaa, jonka lasken irti tulevana
lauantaina, tähän asti pärjätty suoralla johdolla lämmitimeltä
akulle. toimii suurimmalla nopeudella , suurin nopeus on
suora ei etuvastuksen kautta.
miten helpoiten paneli irti.
Terve miten muuten tuo panelin saa helposti ja oikeaoppiseti auki pitäis itekin vaihtaa valot sinne ja ajatelin kysästä sinulta kun olet juuri otanut että en irroita ylimääräistä ja irrotan oikein ja oikeassa järjestyksessä.
ohjetta
tere, no ensiksi voisit vetästä nortin jos palaa.
sitten vain mittarin yläpuolella olevat 2 mustaa ruuvia veke.
seuraavaksi otat vaikka pienet pihdit ja laitat leukojen väliin
vähän pehmikettä, sitten käyt lämmityssäädinten kimppuun,
pehmike on siksi ettet tärvele niitä säätimiä, saattava lähteä näppivoimillakin. sitten kampeat pienellä meisselillä takalasin
lämpäärin painokytkimen irti, samaten taka-ja etusumarin
painokytkimen irti, sitten irrotat johdot ko. kytkimistä.
seuraavaksi irrotat pienellä meisselillä sen valon korkeusäätimen
sieltä vasemmalta.
Paneeli itse on kiinni metallisilla klipseillä, yksi on siinä
sumarikytkimen kohdalla, näkyy hyvin kun olet irrottanu sen
kytkimen, toinen klipsi on suurinpiirtein kellon kohdalla alhaalla
(oletan että kojelautasi on uuden mallinen) kolmas
on kellosta ylös vähän oikeelle. neljäs siinä lämmpärin
kytkinten kohdalla.
yritä kammeta klipsejä ruuvarilla , varovasti voiman kanssa
kyllä se lähtee se paneeli loppujen lopuksi aika nätisti irti.
lämmityslsuulakket lähtevät irti kun painat kiinnityskynsien
kohdalla vähän alespäin. sitten kampeat sen valkoisen osan
irti siitä tapista, ohje "avautuu" kun näet systeemin.
ota irti lämmityssäädinten valon johto.
nyt kun on paneeli irti niin samallahan voit tsekata nuo polttimot
sekä mittaristosta ja siitä paneelissa, paneelissa on lämimityslaitteella
kolme poltinta, mittaristolta en tiedä montako siellä on.
asennuksessa ite tein mokan kun olin sen lämmityslaitteen
kytkimen ottanut irti ja tietysti se tuli väärin takaisin,
kääntyy nyt "takaperoisesti" 3 =1 jne.
Onnea yrityksellesi !
sitten vain mittarin yläpuolella olevat 2 mustaa ruuvia veke.
seuraavaksi otat vaikka pienet pihdit ja laitat leukojen väliin
vähän pehmikettä, sitten käyt lämmityssäädinten kimppuun,
pehmike on siksi ettet tärvele niitä säätimiä, saattava lähteä näppivoimillakin. sitten kampeat pienellä meisselillä takalasin
lämpäärin painokytkimen irti, samaten taka-ja etusumarin
painokytkimen irti, sitten irrotat johdot ko. kytkimistä.
seuraavaksi irrotat pienellä meisselillä sen valon korkeusäätimen
sieltä vasemmalta.
Paneeli itse on kiinni metallisilla klipseillä, yksi on siinä
sumarikytkimen kohdalla, näkyy hyvin kun olet irrottanu sen
kytkimen, toinen klipsi on suurinpiirtein kellon kohdalla alhaalla
(oletan että kojelautasi on uuden mallinen) kolmas
on kellosta ylös vähän oikeelle. neljäs siinä lämmpärin
kytkinten kohdalla.
yritä kammeta klipsejä ruuvarilla , varovasti voiman kanssa
kyllä se lähtee se paneeli loppujen lopuksi aika nätisti irti.
lämmityslsuulakket lähtevät irti kun painat kiinnityskynsien
kohdalla vähän alespäin. sitten kampeat sen valkoisen osan
irti siitä tapista, ohje "avautuu" kun näet systeemin.
ota irti lämmityssäädinten valon johto.
nyt kun on paneeli irti niin samallahan voit tsekata nuo polttimot
sekä mittaristosta ja siitä paneelissa, paneelissa on lämimityslaitteella
kolme poltinta, mittaristolta en tiedä montako siellä on.
asennuksessa ite tein mokan kun olin sen lämmityslaitteen
kytkimen ottanut irti ja tietysti se tuli väärin takaisin,
kääntyy nyt "takaperoisesti" 3 =1 jne.
Onnea yrityksellesi !

se olikin siis 92
nonniin, sorri autosi olikin 1992 malli
joka on vanhalla kojelaudalla.
eli ohje on uudelle "

joka on vanhalla kojelaudalla.
eli ohje on uudelle "

Re: lämmitys laiteen puhallin!
Jatkan tähän samaan topicciin:
Onko kellään hajua missä vm. 92 escorteissa sijaitsee tuo lämmityslaitteen puhallin. Onko jossain
hanskalokeron alla, vai ns. syvemmällä?
itellä nyt pakkasten myötä ruvennu renaamaan,
toimii miten haluaa, yleensä autoa käynnistäessä ei lähde puhallin pyörimään, mutta saattaa kesken
ajon käynnistyä itsekseen jonka jälkeen toimii normaalisti. Ilmeisesti jonkunnäköstä kosketushäikkää.
On vähäsen viilee laskettaa -18 asteen pakkasessa ikkuna auki ettei mee hytti huuruun
Onko kellään hajua missä vm. 92 escorteissa sijaitsee tuo lämmityslaitteen puhallin. Onko jossain
hanskalokeron alla, vai ns. syvemmällä?

toimii miten haluaa, yleensä autoa käynnistäessä ei lähde puhallin pyörimään, mutta saattaa kesken
ajon käynnistyä itsekseen jonka jälkeen toimii normaalisti. Ilmeisesti jonkunnäköstä kosketushäikkää.
On vähäsen viilee laskettaa -18 asteen pakkasessa ikkuna auki ettei mee hytti huuruun
