Sivu 1/2
sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 25 Huhti 2011 21:21
Kirjoittaja zozua
Nyt on kolmatta kertaa takarenkaan laakeri paskana sierrasta 8tkm sisään. nykynen takapyörän laakeri kesti 1,5tkm. oikeen puoleinen laakeri siis kyseessä. aina vaihettu uusi tilalle mutta alkaa tuntumaan että voiko jossain muualla olla vika? ja mihin momenttiin se iso mutteri pitäs pistää?
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2011 07:15
Kirjoittaja tursas
250-290 Nm Sierrakirjan mukaan, mikä Sierra muuten..

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2011 07:21
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Onko laakeripesä tai pyörännapa kulunut vähän väljäksi tms.. Joskus oli myös juttua, että tarvikelaakerit on eri ramppikulmalla kuin orkkislaakeri, jollain oli ainakin alkanut kestää, kun oli orkkiksen laittanut.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2011 16:11
Kirjoittaja Foordson
Onko sitä vaseliinia laitettu kunnolla ? Vai hierottu vain pintaan ja lyöty kiinni.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 29 Huhti 2011 15:56
Kirjoittaja regalityan
Mitä ite oon nuitten laakereiden kansa (vehkeessä ku vehkeessä) pelannu menemään, niin oon huomannu että niissä laitetaan tehtaalla hyvin vähän vaseliinia sisään. Ja ite oonkin ruennu aina tekemään niin, että otan pöysuojatuistaki laakereista suojat pois ja laitan kunnon vaseliinia kunnon määrän sisään ja suoja takasi. Ne kun lähtee ihan helposti pois. Ja joissaki laakereissa ollu tehtaalta tullessa niin paskaa vaseliinia, että oon ottanu kaiken poisa ja laittanu uudet kokonaan. Voi olla että sulla on laakeripesäki vähän väljä, jollonka laakeri pääsee virhe asentoon vähän ja/tai sitten huonot vaseliinit.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 30 Huhti 2011 19:06
Kirjoittaja JyriN
Joo, ihan kuiviahan nuo sierran laakerit uutuuttaan ovat. Ymmärtääkseni tarkoituskin on voidella ne ennen asennusta asiallisella laakerirasvalla.
Tuo tarvikelaakereiden koko on minun havaintojen mukaan levyjarrullisen navan ongelma. En huomannut samaa rumpujarrun kanssa, mutta se yksi kappale voi olla toki ihan vaan hyvää tuuriakin.
Edelleen komppaan aikaisempaa diagnoosia siinä, että vika voi olla laakeripesässä tai vetarissa. Mulla oli aikoinaan tumppivetarin ulompi nivel sillä lailla kulunut, ettei se enää kiristynyt laakeripesään oikein.
Tuosta saa vähän kuvaa tilanteesta - heti asennuksen jälkeen asennus on tiukka, mutta jonkun sadan kilsan jälkeen näyttää tältä. Vetari tulee liian ulos, eikä napamutteri kiristä sitä oikein. Quick fix: viilaa sille pultin alla olevalle paksulle prikalle, jotta kiristyy taas kunnolla.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 29 Marras 2011 13:47
Kirjoittaja G_evo
Itsellä vähän sama homma

Vasen taka ei kestä sitten näköjään. Keväällä vaihdoin tarvikkeen tilalle ja tossa viikko sitten ihmettelin kun perä alkoi muljumaan ja jurnuttamaan. No, auto ylös kun korjaamolla sattuu olemaan töissä niin reilu 1-2cm välys kun pyörästä heilutteli

eikä saanut napamutteria tiukemmallekkaan. olipa sitten räjähtänyt tuo tarvike laakeri palasiksi. Taidanpa kokeilla vähän laadukkaampaa laakeria seuraavaksi... ja niin, laakeri vaihdettu 3tkm sitten keväällä
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 30 Marras 2011 12:01
Kirjoittaja GeeTee-
Kannattaa vaihtaa se sisempiki laakeri..

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 18 Tammi 2012 22:41
Kirjoittaja G_evo
Yleensä tulee molemmat, ulompi ja sisempi kun ostaa

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2013 16:23
Kirjoittaja jth12
Lainaanpa tätä topikkia, kun Sierran (-92, 2wd, 2.0i dohc, rummut takana) kuskin puolen takapyörän laakeri aiheuttanut nyt harmaita hiuksia. Eli:
Katsastuksessa huomattiin, että laakeri väljä ja niinhän se olikin. Vaihdoin sitten uudet laakerit (joku tarvike) ja se oli "naps ja kops" homma. Uusi napamutteri "momenttiin" eli kireälle. Tuntui hyvälle ei mielestäni välystä. Ajelin sitten viikon verran ennenkuin kerkesin jälkitarkastukseen. Ja kuinka ollakkaan laakeri väljä jälleen -> hylätty.
Otin sitten äsken tuossa pihassa paketin auki, mielestäni kaikki osat oikeissa paikoissaa ja kiristin uudelleen.. noh kierteethän meni sitten joku halpis-napamutterista tai vetarista.. loppui motivaatio tälle päivää.
Eli mikähän tuossa nyt mättää? Ja mitä tuolla napamutterin alla olevan prikan viilaamisella meinasit?
Apuja kaivataan
edit: pyörännapa tuntuu ruostuneen kiinni jarrurumpuun -> lähtevät aina yhtenä pakettina irti, mutta tällä tuskin väliä?
JyriN kirjoitti:Joo, ihan kuiviahan nuo sierran laakerit uutuuttaan ovat. Ymmärtääkseni tarkoituskin on voidella ne ennen asennusta asiallisella laakerirasvalla.
Tuo tarvikelaakereiden koko on minun havaintojen mukaan levyjarrullisen navan ongelma. En huomannut samaa rumpujarrun kanssa, mutta se yksi kappale voi olla toki ihan vaan hyvää tuuriakin.
Edelleen komppaan aikaisempaa diagnoosia siinä, että vika voi olla laakeripesässä tai vetarissa. Mulla oli aikoinaan tumppivetarin ulompi nivel sillä lailla kulunut, ettei se enää kiristynyt laakeripesään oikein.
Tuosta saa vähän kuvaa tilanteesta - heti asennuksen jälkeen asennus on tiukka, mutta jonkun sadan kilsan jälkeen näyttää tältä. Vetari tulee liian ulos, eikä napamutteri kiristä sitä oikein. Quick fix: viilaa sille pultin alla olevalle paksulle prikalle, jotta kiristyy taas kunnolla.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2013 16:51
Kirjoittaja JohnFinn
Pari juttua laakerin asennuksesta: laakerin asennusvoima sen kehän kautta, joka "kiinnittää" laakerin. Eli akselille tuleva sisäkehän ja pesään tuleva ulkokehän kautta. Asennusvoima ei saa kulkea laakerikuulien kautta!
Laakerit on pestävä säilytysrasvasta ja voideltava laakerivaseliinilla ( kohtuullisesti, jotta paine ei purista rasvaa tiivisteen ohitse esimerkiksi jarruihin ).
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2013 19:37
Kirjoittaja Foordson
Eli mikähän tuossa nyt mättää? Ja mitä tuolla napamutterin alla olevan prikan viilaamisella meinasit?
Tuosta kuvastahan tuo selviää. Vetarin tumpin olake tulee hieman navan tasopinnan yli.
Tuossa tapauksessa on se ja sama vaikka kiristätkin mutterin momenttiin. Laakeri välys jää koska kiristystä ei tapahdu ja renkaassa tuntuu klappia.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2013 20:42
Kirjoittaja JyriN
Joo, juuri niinkuin foordsoni sanoi: se iso prikka jää kantamaan, kun laakerit asettuu ja pyörän voblaus alkaa taas. Tämän huomaa kyllä, kun pakettia purkaa taas.
Vika on ymmärtääkseni siinä akselitumpissa, joka on kulunut sisäkoolista ja tulee siten liian ulos. Jos kunnolla haluaisi tehdä, niin tukivarsi vaihtoon.
Tuon jarrurummun irroituksesta on foorumilla varmasti enemmänkin juttua - veikkaan, että se rumpu on kulunut olakkeelle ja jää sen takia jumiin. Voihan se toki olla ruostunutkin siitä navan olakkeen ympäriltä - vähän lekaa ja irroitusöljyä.

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 26 Huhti 2013 22:50
Kirjoittaja Foordson
JohnFinn kirjoitti:Pari juttua laakerin asennuksesta: laakerin asennusvoima sen kehän kautta, joka "kiinnittää" laakerin. Eli akselille tuleva sisäkehän ja pesään tuleva ulkokehän kautta. Asennusvoima ei saa kulkea laakerikuulien kautta!
Laakerit on pestävä säilytysrasvasta ja voideltava laakerivaseliinilla ( kohtuullisesti, jotta paine ei purista rasvaa tiivisteen ohitse esimerkiksi jarruihin ).
Suurinosa ei edes tajua mistä puhut, minä mukaanlukien.
Mutta kiitos tästä.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 27 Huhti 2013 14:55
Kirjoittaja emax
Suomennettuna varmaankin että ei saa lyödä ulkokoolia sisäkoolista paikoilleen ja päinvastoin.
Täytyy myöntää että en oo ikinä sierraan vaihtanu ko laakeria, mutta onko mahdollista että olis väärä laakeri tai välistä puuttuis jotain shimmiprikkoja tms, jos tumppi tulee nuon pitkälle?
Mun mielestä kuluu vähä oudosta välistä..
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 27 Huhti 2013 15:58
Kirjoittaja Tessu
Kannattaiskohan ensin homata se kunnon laakeri,jos vaan löytyy senverta on kokemusta että halparimpulat ei kyllä kestä, myyjäliikkeen jo tiedättekin heh
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 27 Huhti 2013 16:18
Kirjoittaja Foordson
Tessu kirjoitti:Kannattaiskohan ensin homata se kunnon laakeri,jos vaan löytyy senverta on kokemusta että halparimpulat ei kyllä kestä, myyjäliikkeen jo tiedättekin heh
Kyllä siellä on jotain muuta vikaa kuin itse laakeri.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 27 Huhti 2013 18:43
Kirjoittaja duckworth
Ööö.. Ymmärsinkö oikein ettei levyjarrulliseen kannata ostaa esim. SKF:n laakereita, vaan aina orkkikset?
Kesän aikana olisi tarkoitus nuo vaihtaa siis ihan varotoimenpiteenä, kun en tiedä monta sataa tuhatta kilometriä noilla omillakin on jo ajettu, siksi kyselen. Toimivat siis vielä.. Äänettä...

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 27 Huhti 2013 19:50
Kirjoittaja jth12
Noniin, päivän ähräsin tuossa pihalla. Laakerit kyllä melko varmasti oikein asennettu. Tosiaan vetari tulee minullakin aavistuksen liian ulos, prikan sorvaamisella asia korjaantui.
MUTTA vetarista oli kierteet korkannu, ei siis napamutterista

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 27 Huhti 2013 22:44
Kirjoittaja JyriN
Hienoa, että tuo jth:n laakeri tuli kuntoon - näköjään rikkinäinen laakeri pääsee huonossa tapauksessa vaurioittamaan muitakin osia niin, ettei se uusi laakeri enää auta (sellaisenaan).
Duckielle: älä korjaa jos ei ole rikki. Jos rahat polttaa taskussa, niin osta ne SKF:t hyllyyn odottamaan.

Olen antanut itseni kertoa, että nämä SKF:t on laatulaakereita ja voihan olla, että niiden saatavuus heikkenee jossain vaiheessa.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 28 Huhti 2013 10:43
Kirjoittaja Eeska91
Jos kerta laakeri menee nii vika on luultavasti akselissa mihin laakeri tulee. Sinne on voinu kulua jo ura. Itellä escort teki sen että vanha laakeri hajosi ja kulutti akseliin selvän uran. Mutta miten lie sierrassa ku on takaveto.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 28 Huhti 2013 16:17
Kirjoittaja Tessu
Eipä se SKF.kään laatua aina takaa, Olipa mulla Escossa sen merkkiset vetopyörästön laakerit ja tehty RANSKASSA! 60tkm kesti ja sitten meni rokonarpisiksis kuulat,kuulemma oli laakeritehtaan vika kun huonoa sarjaa olivat. JA tehtaalta asti oli autossa kiinni!
Että ei se aina merkkikään takaa laatua,toinen hyvä tapaus oli kun purin laatumerkki uppopumppua Grundfors olipa siellä toinen laakeri KIINASSA tehty eheh,niin se tekee laatumerkkikin nykyään että ottaa osat sieltä mistä halvalla saa!
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 28 Huhti 2013 21:23
Kirjoittaja Foordson
Tessu kirjoitti:Eipä se SKF.kään laatua aina takaa, Olipa mulla Escossa sen merkkiset vetopyörästön laakerit ja tehty RANSKASSA! 60tkm kesti ja sitten meni rokonarpisiksis kuulat,kuulemma oli laakeritehtaan vika kun huonoa sarjaa olivat. JA tehtaalta asti oli autossa kiinni!
Että ei se aina merkkikään takaa laatua,toinen hyvä tapaus oli kun purin laatumerkki uppopumppua Grundfors olipa siellä toinen laakeri KIINASSA tehty eheh,niin se tekee laatumerkkikin nykyään että ottaa osat sieltä mistä halvalla saa!
Valmistusmaa ei kerro ko. osan laadusta mitään, kunhan valmistajalla on tietyt laatukriteerit.
Oli merkki mikä tahansa, niin voi niissäkin olla vikaa.
Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 29 Huhti 2013 09:04
Kirjoittaja duckworth
Aivan, ei se kuka osan tekee ja missä tekee, vaan kuka sen suunnittelee...

Re: sierran takapyörän laakeri ei kestä
Lähetetty: 30 Huhti 2013 16:36
Kirjoittaja Tessu
Ja suunnittelijakaan ei mahda raaka-aine vioille mitään,ne johtuu taas huonoista aineista mitä käytetään/on toimitettu tai vääränlaisista valmistusmenetelmistä,suunnittelija tekee työt vaan ns.paperilla