Sivu 1/1
Ajovaloasiaa
Lähetetty: 20 Helmi 2005 22:08
Kirjoittaja Nevada
Millähän te ootte kiinnittänyt puskurissa olevien sumuvalojen lasit (Sierra iS).
Irtosi ryökäle, mutta ei onneksi irronnu ajossa. Kestääkö siinä tuttu Sikaflex, vai pitääkö onna jotain kuuman kestävää ainetta?
Onko porukoilla kokemuksia tehokkaammista ajovaloista (joita ei saa käyttää tieliikenteessä!)? Kestääkö Sierran ajovalojen lasit lisääntynyttä lämpöä?
Itse laitoin aiempaan autooni Biltemasta hankkimani valojen vahvistinsarjan. Yllätyin kun mittasin polttimoilta jännitteen. Lisää tuli n 1V. Sillä on jo merkitystä johdon tuossa päässä
Suosittelen kyllä muillekin. sarjassa on muut hilppeet, mutta sulakerasiaa siinä ei ole.
Lähetetty: 20 Helmi 2005 22:19
Kirjoittaja VesQ
No eihän se lämpö tehokkaammissa polttimoissa sitä lasia riko vaan sen umpion heijastimen (se kromin näköinen pinta)
Kyllä "sikakitti" kestää ainakin lämmön puolesta siinä sumarin lasissa
Lähetetty: 20 Helmi 2005 22:54
Kirjoittaja p3
ja jos on kovin pieni umpio niin voi lämpö nousta esim 100w ettei hehkut ole kovin pitkäikäisiä.
Lähetetty: 21 Helmi 2005 20:40
Kirjoittaja hietsu
Mulla on ollu aiemmissa kärryissä ajovalona 100W/55W H4, pitkillä kiitettävä näkyvyys vaikka umpiostahan se pitkälti kiinni on... Eikä koskaan kukaan ole räpsytelly että olis liian kirkkaat... Inssikin löi leiman ja totesi;ompa hyvät valot! 8)
Lähetetty: 22 Helmi 2005 09:18
Kirjoittaja Nevada
Liimasin eilen sumarien lasit Würthin "sikakitillä". käytössäpä sitten näkee kuinka ne kestää. Heijastimet vaan on surkeat, joten semmoiset täytyy laittaa hakuun.
Mulla oli joskus Saabissa 100/80W polttimot. Siinä oli ne huomiovalot, jotka vähentää jännitettä polttimoilla päivällä. Hyvä systeemi. Pimeällä sitten normaalit ajovalot päälle ja kyllä valoa riitti. Saabin umpiot oli kanssa isot, joten ilmeisesti nuo polttimot kestää myös Foortissa.
(Sitten, kun laittaa vielä sen valovahvistinsarjan ei voltit lopu valoilta.)
Lähetetty: 22 Helmi 2005 11:30
Kirjoittaja TeRoK
hietsu kirjoitti:Mulla on ollu aiemmissa kärryissä ajovalona 100W/55W H4, pitkillä kiitettävä näkyvyys vaikka umpiostahan se pitkälti kiinni on... Eikä koskaan kukaan ole räpsytelly että olis liian kirkkaat... Inssikin löi leiman ja totesi;ompa hyvät valot! 8)
no mut noissahan onki lyhyet ihan yhtä tehokkaat kun normaalit (55W).
Eiksö noi ookkin viel ihan lailliset? Kun ei oo lyhkäsiä vahvistettu.
Mullakin oli grandassa joskus tommoset pirun hyvät ne kyllä oli. Vois scorpioonkin hommata semmoset. Mistä niitä vaan mahtaa nykysin saada?
On enempi nykysin osunu silmiin just noita 100W/80W "työvalo" polttimoita.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 13:55
Kirjoittaja siipicossu
Kyllä se sikafexillä pysyy
Lähetetty: 22 Helmi 2005 19:54
Kirjoittaja hietsu
TeRoK kirjoitti:
no mut noissahan onki lyhyet ihan yhtä tehokkaat kun normaalit (55W).
Eiksö noi ookkin viel ihan lailliset? Kun ei oo lyhkäsiä vahvistettu.
Mullakin oli grandassa joskus tommoset pirun hyvät ne kyllä oli. Vois scorpioonkin hommata semmoset. Mistä niitä vaan mahtaa nykysin saada?
On enempi nykysin osunu silmiin just noita 100W/80W "työvalo" polttimoita.
Ei noi 100W/55W H4 taida olla tieliikenne hyväksytyt... mutta en näkisi sitä niin paha rikkeenä, lyhkäet siis normaalit ja pitkät pikkasen kirkkaammat, suuntaa vaan valonsa oikein ja käyttää valojaan oikein luulen ettei kanssa autoilijat vedä hernettä nenään.
Lahdessa noita on ainakin tarjolla.(työvalo polttimoinahan ne myydään ja työkoneisiin, vaikka luulen että suurimmassa osasta työkoneita on 24V sähköjärj.)
Lähetetty: 22 Helmi 2005 21:38
Kirjoittaja VesQ
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitetaan tuossa yllä mutta voisi sanoa että en ole ikinä nähnyt että joku vaihtaisi pitkiltä lyhyille oikeaoppisesti. Sääntöjen mukaanhan kun kaksi autoa kohtaa pimeällä ja kummatkin ajaa pitkät päällä niin pitkät pitäisi heittää pois vasta kun autojen lyhyet valot kohtaa, eli jos kummassakin lyhyet valot näyttää vaikkapa 15-20m niin pitkiltä pitäisi vaihtaa lyhyille vasta kun autojen välillä on noin 30-40m eli kun vaihdetaan lyhyille niin siihen väliin ei saisi jäädä sellaista pimeää aluetta. Oikeasti kun menet noin lähelle pitkien kanssa niin kyllä on sellainen valosota käynnissä ja torvet soi, mutta jos valot on suunnattu oikein niin toisen pitkät ei sokaise jos kummatkin ajavat lähelle pitkät päällä, mutta taas jos toinen vaihtaa jo aiemmin lyhyet ja toinen tulee lähelle pitkillä niin se lyhyillä ajaja ei kyllä näe mitään
Itse kyllä vaihdan yleensä siinä vaiheessa kun toinenkin vaihtaa, eli yleensä melko kaukaa
Lähetetty: 22 Helmi 2005 22:11
Kirjoittaja p3
eikös se ole että vaihdetaan kun pitkät kohtaa
toinen ärsytyksen kohde josta en itse ainakaan tykkää vähääkään on yli varovaiset jotka vaihtaa takasin siinä nokan eessä ennen ku autot on kunnolla sivuuttanu toisensa, jotku autokoulut vieläpä yllyttää siihen. ai että on kiva ku just kun tien pitäs pimetä niin välähtää salamavalot 8)
ja sitte vielä nuo perhanan sumuvalot, ois kiva jos on vähän tehokkaammat semmoset niin sammuttas pois kohtaustilanteessa.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 22:39
Kirjoittaja janzamar
aivan sumarit,takasumarit pitäis kaikki särkeä..
aina ottaa päähän kun niitten perässä ajaa,kelillä kuin kelillä..
en oo niistä huomannu ikinä muuta kun sen että ne vaan ärsyttää..
mitään hyötyä ei vaan voi olla..jos ei nää koko autoa samaan aikaan kun niitä valoja,niin ehkä pitäis kulkea taksilla jo muutenkin..
vähän vettä tihuttaa niin niitä ollaan iskemässä päälle..
kelin pitää olla älyttömän huono ennenkuin niistä on hyötyä..
en oo ite niin pahassa kelissä vielä ajanu..
ja kortti on ollu jo 20 vuotta...ja aktiivisesti liikenteessä...
...mutta tää on vaan mun vaatimaton mielipide....

Lähetetty: 22 Helmi 2005 23:09
Kirjoittaja VesQ
p3 kirjoitti:eikös se ole että vaihdetaan kun pitkät kohtaa
toinen ärsytyksen kohde josta en itse ainakaan tykkää vähääkään on yli varovaiset jotka vaihtaa takasin siinä nokan eessä ennen ku autot on kunnolla sivuuttanu toisensa, jotku autokoulut vieläpä yllyttää siihen. ai että on kiva ku just kun tien pitäs pimetä niin välähtää salamavalot 8)
ja sitte vielä nuo perhanan sumuvalot, ois kiva jos on vähän tehokkaammat semmoset niin sammuttas pois kohtaustilanteessa.
Kyllä se muistaakseni oli että kun lyhyet kohtaa. Ja takaisin pitäisikin vaihtaa (en muista metrejä) mutta ennen kuin on sivuuttanut. Yksi mitä en ole ikinä oppinut kun opetetaan katsomaan kohdatessa sinne reunaviivaanpäin, niin itse tuijotan tyyliin koko ajan vastaantulijan valoja että meinaako se nyt vaihtaa vai ei ja jos vaihtaa niin silti tulee tuijotettua jos vaikka tuttuja tulisi vastaan vaikkei pimeällä näekkään auton sisään

ja sitten kirotaan itsekseen kun ei näe mitään vähään aikaan

Lähetetty: 22 Helmi 2005 23:34
Kirjoittaja p3
joka tapauksessa älkää nyt hyvät ihmiset räivikö niitä kaukovaloja toisten silmille opetti ne suuret herrat mitä hyvänsä. paremmin siinä kuun valossakin näkee lähivaloilla ajaa kun ei ole hetkellisesti sokea. ite vaihan ainakin sillon kun lumipölisee ihan reilusti sivuuttamisen jälkeen pitkille kun ei sitä lumipölyä ole mitään iloa kiirehtiä valasemaan.
ja nuita etusumuvaloja poltetaan paljon käytännössä läpitalven olipa keli mikä hyvänsä.
Lähetetty: 22 Helmi 2005 23:55
Kirjoittaja ZyaS
pitkiltä lyhkäsille kun autojen välissä pitkät päällä koko tiealue valaistu. pitkille juuri ennen autojen kohtaamista, ei ne pitkät häikäse jos osaa kumpikin oikein katsoa..
eikä niistä sumareista oo kun haittaa

helvettiin sellaset autojen keuloilta
ja lumisateessa/lumipöllyssä on ihan turha pitkiä käyttää kun se valkoinen lumi vaan heijastaa valon takasin, sen takia lisävalotkin pitäis laittaa mahdollisimman alas

voi käyttää huonommalla kelilläkin
Lähetetty: 28 Helmi 2005 00:31
Kirjoittaja MouTine!
Umpiot kestää yllättävän pitkään tehokkaanpia polttimoita jos osaa käytää niitä valoja. Onko järkeä polttaa niitä esim. keskellä kirkasta päivää? Ei! Järkeä saa näitten sääntöjenkin keskellä käyttää. Itse ainakin Sierrastani nyppäsin heti oitis sen päivävalo releen pois.
Mikä hemmetin valonvahvistin? Kuulostaa hiukan rahastukselta, koska kysehän on vaan häviöiden pienentämisestä paremmin johdoin ja relein. Capriini tein etuvalojen johdotukset kaikin taiteen sääntöjen mukaan. Kunnon vahvasta johdosta mahdollsimman lyhkäsin vedoin. Releet lähelle ja virranotto suoraan akulta. Auton omia johtoja käytin ohjaukseen ja poistin vaan sen alkuperäisen rele / sulake -boxin. Ja valoteho kasvoi todella. Monissa autoissa on todella alimitoitettu johdotukset ja joissain ei edes ole releitä. Esim. jotkut Opelit. Ja toisissa taas on releet alimitoitettuja, kuten esim. Escortit.
Tehokkaanpia polttimoita suunnitellessa kanatta ottaa huomioon millainen auton johdotus ja releistys on. Tuollainen 100W polttimo ottaa jo virtaa paljon enempi kuin tavallinen 55 ja 60 wattinen. Se mikä tehokkaammalla polttimolla saavutetaan, saatetaan menettää jännitehäviöissä. Turhaan niitä releitä ja johtoja lämmittää.
Re: Ajovaloasiaa
Lähetetty: 30 Huhti 2012 02:25
Kirjoittaja Tessu
Ei saa olla 100w missään 60/55w on normaali laillinen ja ei se lämpö mitään rikokkaan saattaapi lasi haljeta siitä jos tulikuumalle lasille roiskahtaa jääkylmää vettä,senkin olen nähny!