Sivu 1/1

1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 29 Maalis 2011 18:38
Kirjoittaja Jap3
Tuli hankittua tommonen MK2 Focus 1,6 TDCi 90hv mosalla.

Vähän lisää tehoja kaivattais.

Onko kellään kokemuksia 1,6 tdcin lastutuksesta? Ja minkä merkkistä lastua kannattais harkita? :?:

Noitten lastujen hinnatkin vaihtelee aika hurjasti. :roll:

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 30 Maalis 2011 13:31
Kirjoittaja Rape80
Vaimon autoon suunnittelin samaa,mutta esim Voimaa.comin Force eli voima ohjelmallakaan kyseisestä koneesta ei saa kuin 96Kw/131hp/310Nm,joten en nähnyt saavani toimenpiteestä vastaavaa hyötyä.
Polttoaineen kulutushan sillä tosin pienenee,mutta toimenpide maksaa 649 euroa joten työnnän ne mieluummin suoraan tankkiin.
Appiukkokin suunnitteli samaa omaan -08 Focukseen ja pyörsi ajatuksen sittemmin,osin samasta syystä.
Tämä nyt oli vain minun mielipide asiaan ja mielipiteitähän tunnetusti riittää... :roll:

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 02 Huhti 2011 19:16
Kirjoittaja lbure

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 05 Huhti 2011 00:18
Kirjoittaja Niewitch
Ite lastutan autoni ja aika varattu. Kysessä 90hv / 215nm focus. Muutokset lastulla 116hv / 280nm. kaverin samanlainen auto kävi jo lastutuksessa ja ero on valtava.

Digituningin lastutus maksaa 550€

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 06 Touko 2013 21:29
Kirjoittaja JJpaju
Nostetaas sen verran tätä aihetta että onko ko. mallin omistajilla kokemuksia
optimoiautosi.fi ohjelmoinnista ?

90 hp -> 110 hp ja
väännöt
204 nm -> 250 nm..

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 09:04
Kirjoittaja kapteeni
Itteäkin kiinnostais, sama 90hv ompelukonemoottori.. Yleensä tarjotaan just tommoista 110hv/250nm joka on suorastaan säälittävää, toi 130/310 kuulostaa jo paljon paremmalta mut hinta ihan älytön, vanhaan Volvoon sai samat lenkkiavaimella ja talttapäisellä meisselillä parissa minuutissa.. Aivan käsittämättömiä noi optimointien hinnat! Ehkä ne ei haluu asiakkaita...

Kuitenkin 90hv tommosesta 2000-luvun moottorista on todella vähän, mukamas parempaa nykytekniikka mut silti 80-luvun koneista kiskotaan esim. VW:n 1.6td:stä pienillä muutoksilla 200hp, saman koneen pitemmästä versiosta 2.4td:stä vähän isommilla muutoksilla 400hv, 2.5tdi T4:n koneesta koneen sisälle koskematta yli 400, MB 250&300 turbodieseleistä 400+ pikkumuutoksilla... Jotenkin naurettavia nää kun nykypäivänä myydään turboautoja ja kehutaan miten turbolla saa hönkää, mut viritysaste semmonen et samat tehot sais melkei ilmankin..

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 10:11
Kirjoittaja jyha
Et Kapitaani hyvä varmana saa 80-luvun vw dieselistä 200 hevosta 650eurolla!
Mynädiesel ei mersun pumppua laita 650 eurolla ja vielä pitäis irrottaa toinen mokoma turboa varten, jos meinaa 400 kaakkia nokilekasta.
Saattaa optimointi köyhästä tuntua kalliilta.
2000-luvun dieseliin ohjelmoinnin joutuu tekemään joka tapauksessa, jos haluaa lisää tehoa. (Jos EVRY-modia ei lasketa)

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 13:01
Kirjoittaja JohnFinn
Luulo ei ole tiedon väärtti - ja pullisteluilla ei paljasta kuin oman pöljyytensä. Ovat vanhoja sanontoja, jotka ovat edelleen ajankohtaisia - vai mitä? :lol:
Erityisesti alaväännön nousu helpottaa ajettavuutta, mutta ylisuuret momentinnousut käyvät voimansiirtolaitteiden kestävyyden päälle. Turha syyttää autojen valmistajia huonoista tuotteista, jos rakenteita muutetaan suuremmille rasituksille kuin on suunniteltu.
Jos kuitenkin tehon lisäyksen kaikesta huolimatta välttämättä haluaa, niin kannattaa pitäytyä tuotteissa /menetelmissä jotka ( siis valmistajat/asentajat ) takaavat moottorin ( ja voimansiirron ) rikkoutumattomuuden. Merkistä riippumatta väärin tehdyt toimenpiteet, joiden seurauksena tapahtuu rikkoutumisia, ovat tekijän vastuulla ( ei auton valmistajan! ).

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 14:31
Kirjoittaja jyha
Mitä h..ttiä sä yrität sanoa? Tarkotatko, että autot on mitoitettu nippa nappa kestämään vakiokuormituksen?
Ei nää viritykset ihan uusia juttuja ole, ja kestävyydestä varmasti löytyy kokemusperäistä tietoa.

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 19:34
Kirjoittaja terae
Esimerkiksi bensakoneella uusin ST ecoboost saa Fordin takuun kattamana tehopäivityksen jonka vielä tekee Suomessa virallinen Fordin huolto ja Fordin huoltolaitteilla tehdään lastutus. Tämä tehopäivitys nostaa vääntöä vähintään 40Nm siitä mitä spekseissä lukee ja laskee hieman matalammalle kierrosalueelle kovan väännön aluetta. Fordin takuulla.

Huom. lastutuksen, Fordin takuulla, jälkeen alavääntö tyhjäkäynnistä ylöspäin on samaa luokkaa kuin vanhalla perheautolla vääntömaksimissa...vakiovirityksellä se on likimain puolet tästä.

Kun lukee teknistä dokumentaatiota osille niin voimansiirrossa on jätetty aika paljon ylimääräistä varaa vakioviritteisissä autoissa. Vielä huomattavasti enemmän kuin vaikkapa tuolla MMT6 on tuo 40Nm. Puhutaan kuitenkin yli 10% väännön lisäämisestä vääntömaksimiin ja jopa 50% lisästä alakierrosalueelle. Vanhoissa autoissa on vielä enemmän varaa (monissa peruskomponentit on samoja kuin uudemman mallin tehokkaammassa versiossa). Tuosta 1.6 TDI en ole ihan varma paljonko siinä on varaa, mutta jo astetta isomman diesel-mallin kohdalla olisi reilusti. Aika harvoja osia on kokonaan uusittu, välityksiä ehkä vaihdeltu jne...tottahan jokainen ymmärtää että tietyt osat joutuu enempi rasitukselle, mutta saahan sen kytkimenkin korjattua kun viimein rikki menee.
JohnFinn kirjoitti:Luulo ei ole tiedon väärtti - ja pullisteluilla ei paljasta kuin oman pöljyytensä. Ovat vanhoja sanontoja, jotka ovat edelleen ajankohtaisia - vai mitä? :lol:
Ensimmäinen pitää paikkansa, väärin luulit. Jälkimmäiseenkin taisit sortua, ja itse osaat varmaan kertoa miten kävi... Nimittäin ei jokainen itse tehty päivitys ole hölmöyttä ja turhaa pullistelua, eikä merkkiliikkeen tekemä tai valmistajan valtuuttama tarkoita että se on paras vaihtoehto kaikille. Ja tietenkin omalla vastuulla. Luulin että tää on pääasiallisesti harrastusfoorumia eikä pelkästään museoautoiksi saattamista...

JohnFinn vähän off-topiciin nyt menee väkisinkin, mutta ketä yrität puolustella ja kenen puolesta olet hirveen peloissasi että nyt jos ihmiset puhuu lastutteluista ja eri virityksistä jne jne...niin kohta elämä on ankeeta? Miksi? Tottahan me harrastellaan...ihan avoimesti. Mitä se kellekään kuuluu mitä autoille tehdään kukin itse, jokainen vastaa itsestään? Kaikki viritykset ei ole aina tieliikennekäyttöä varten ja ne mitkä ovat, jokainen tekee edelleen vastuullaan mitä tekee. Ja ihan itse saa tehdä kuten parhaakseen näkee, jos ei saa niin joku kyllä viranomaistaholta käskee tehdä toisin. Jos jatkossa virityskeskusteluissa pysyttäis kaikki viritysaiheessa ja teknisissä detaileissa eikä emotionaalisessa avautumisessa?

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 20:37
Kirjoittaja kapteeni
Kerropas jyha hyvä paljonko maksaa esim ahtojen bleedaukseen tarvittava muovinen t-haara ja uusi nestepää vaikka 1.6td jetan jakajapumppuun? No okei turboa voi joutua muuttamaan halvoin käytetyin osin mut esim. normaalin turbon huollatuksen yhteydessä paljonko voi laskea lisähintaa? Tai mesen rivipumppuun nestepäät, 5-6kpl? Kyse kuitenkin tekniikasta jonka pystyy ihan itse roplaamaan. Ainoo jos haluaa muuttaa syöttöennakkoa, sitten kannattaa jo ettiä ammattilainen ja maksaa vähän..

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Syys 2013 22:44
Kirjoittaja jyha
Ei bleedaus tai nestepään vaihto juuri mitään maksakaan, mutta eipä niillä juuri mitään saavutetakaan. Jos tehoja halutaan lisää, niin ettei kulutus hyppää taivaaseen ja koneen käyttöikä putoo nollaan, tuppaa viritys maksamaan.
Eri asia on tietysti, jos virityksen hukuttaa normaaleiden huoltokulujen joukkoon.
Mersun saattaminen 400 hevosvoimaiseksi vaatii pumpun muutoksia, joita ei joka tallissa tehdä.
Kyllä hv/€ suhde kohtalaisen hyväksi jää ohjelmoinnissa, vaikka kuinka yrittää laskea.

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Joulu 2013 00:15
Kirjoittaja mk5esco
kaverilla olis tarjolla HDi/TDci koneisiin sopiva säädettävä virityspurkki myytävänä. Ajattelin omaan Cmax (109hv) laittaa jos ei 270tkm ajettu turbo ota ja päätä työsopimusta :P

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Joulu 2013 14:48
Kirjoittaja Hannu
kapteeni kirjoitti:MB 250&300 turbodieseleistä 400+ pikkumuutoksilla...
Pikku muutoksilla? Kertoisitko ihmeessä lisää?
kapteeni kirjoitti:Kerropas jyha hyvä paljonko maksaa esim ahtojen bleedaukseen tarvittava muovinen t-haara ja uusi nestepää vaikka 1.6td jetan jakajapumppuun? No okei turboa voi joutua muuttamaan halvoin käytetyin osin mut esim. normaalin turbon huollatuksen yhteydessä paljonko voi laskea lisähintaa? Tai mesen rivipumppuun nestepäät, 5-6kpl? Kyse kuitenkin tekniikasta jonka pystyy ihan itse roplaamaan. Ainoo jos haluaa muuttaa syöttöennakkoa, sitten kannattaa jo ettiä ammattilainen ja maksaa vähän..
Millainen mahtaakaan olla rivipumpun nestepää? Kerro tästäkin lisää. Näillä meille kaikille jakamillasi tiedoillasi epäilen kovasti mahdollisuuksiasi selviytyä ihan itse rivipumpun roplaamisestakaan...

"Turboa voi joutua muuttamaan halvoin käytetyin osin", tuumaa kapteeni :shock: Juu, niin voi. Projektiosiossa aika monessa autossa on tehty juuri näin. Toiset pääsee niillä keksinnöillään kymmeniä kilometrejä, toiset jopa satoja kilometrejä, ennen kuin pääsee taas raportoimaan mikä tällä kertaa hajosi. Halvalla kun teki. No, toiset tykkää tehdä moneen kertaan samat asiat niillä halvoilla käytetyillä osilla, toiset taas tekee kerralla kunnolla ja nauttii tekeleistään tien päällä, ei tallissa auton alla maaten.
jyha kirjoitti:Ei bleedaus tai nestepään vaihto juuri mitään maksakaan, mutta eipä niillä juuri mitään saavutetakaan. Jos tehoja halutaan lisää, niin ettei kulutus hyppää taivaaseen ja koneen käyttöikä putoo nollaan, tuppaa viritys maksamaan.
Eri asia on tietysti, jos virityksen hukuttaa normaaleiden huoltokulujen joukkoon.
Mersun saattaminen 400 hevosvoimaiseksi vaatii pumpun muutoksia, joita ei joka tallissa tehdä.
Kyllä hv/€ suhde kohtalaisen hyväksi jää ohjelmoinnissa, vaikka kuinka yrittää laskea.
Näinhän se menee, vai mitä kapteeni?

Re: 1,6 TDCi lastutus?

Lähetetty: 21 Joulu 2013 15:18
Kirjoittaja jyha
Väännetään vielä sen verran veistä haavassa, että yksikään asiansa osaava turbohuolto ek läytä halpoja kiinaosia saatikka käytettyjä osia. Föönissä puhutaan semmoisista kierrosluvuista, ettei sinne voi mitä tahansa tunkea, jos hakee edes kohtuullista käyttöikää.