Sivu 1/5
2.0 Turbo
Lähetetty: 14 Marras 2005 18:34
Kirjoittaja w00x
Nyt kaikki vanhat ja nuoret konkarit kertomaan kokemuksista. Eli otetaan esimerkiksi vaikka 205 lohko jonka kylkeen lyödään turbo 0.5-1.0 barin ahdoilla. Mitäs kaikkee menee uusiks, joutuuko vaihtaa männät entä kanget? Entä kuinka vaikeeta on saada mk2 escortti kyseisillä hilkkeillä leimattua?
Lähetetty: 14 Marras 2005 19:59
Kirjoittaja Jaakko85
Alakerta kestää jos on kestääkseen, riippuu kunnosta ja tuurista. Itse ajellut vakioalakerralla jonkin aikaa jo 1bar paineilla, ei vielä ole levähtänyt.
Kannattanee hiukan laskea puristuksia muttei ole välttämätöntä (sama teho sitten vaan saavutetaan pienemmillä ahdoilla ja meno ei hidastu kamalasti ennen turbon mukaantulemista.)
Halvat ja kohtuu kestävät F-mallin kiertokanget löytyvät 205lohkoisesta (pl. cossun) alakerrasta.
Leimattuahan saa kun penkittää taas ne pienet teholukemat siihen lappuun ja senkus katsastaa.
Paljon riippuu paljonko tehoa/kestoa koneesta hakee, että mitä osaa sinne kannattaa ängätä. Ja tietysti myös käytettävästä rahamäärästä.
Paras vaihtoehto on siirtyä cossun alakertaan se kestää eikä tarvi kokoajan pelätä että millonkohan se mäntä halkeaa, veivi vääntyy tms..
Ja voihan tietysti ostaa cossun männät ja veivitkin siihen taukkarin lohkoon.
Lähetetty: 14 Marras 2005 20:57
Kirjoittaja w00x
jostain muistaakseni lueskelinkin että vakio alakerralloilla turbon kanssa on ajeltu? Onko tuo männästä pois sorvaaminen hyvä vaihtoehto puristusten tiputtamiseen? Minkäslaisia tehoja tuosta 2.0 voisi saada n. 1 bar ahdoilla
Lähetetty: 14 Marras 2005 21:08
Kirjoittaja turbiiniriesa
turbotuksesta ja siihen liittyvistä seikoista on täällä kirjoteltu aika paljo.kannattaa käyttää hakua

Lähetetty: 14 Marras 2005 22:02
Kirjoittaja Jaakko85
Voihan sitä 1bar paineilla saada monenlaista tehoa. joko 100 tai 300. tai siltä väliltä.
Lähetetty: 14 Marras 2005 22:02
Kirjoittaja Jaakko85
㴁o
Lähetetty: 16 Marras 2005 18:30
Kirjoittaja w00x
Jaakko85 ookko ite turbottanu ton sun sierran vai onko se näitä stockman-turboja? Minkäskokonen ahdin ahdin siinä on?
Lähetetty: 16 Marras 2005 18:36
Kirjoittaja Jaakko85
w00x kirjoitti:Jaakko85 ookko ite turbottanu ton sun sierran vai onko se näitä stockman-turboja? Minkäskokonen ahdin ahdin siinä on?
Garrett to3 Pienellä kompuralla ja .48pakokpesällä. Ei ole stockmann turbo, itse oon laittanut.
Lähetetty: 16 Marras 2005 18:45
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti:
Garrett to3 Pienellä kompuralla ja .48pakokpesällä. Ei ole stockmann turbo, itse oon laittanut.
Voiskos siitä nähdä kuvia jossain? 8)
Lähetetty: 16 Marras 2005 18:56
Kirjoittaja Jaakko85
Eipä ole tullut laitettua nettiin. voisin tietysti sähköpostitse jos sua kiinnostaa

Lähetetty: 16 Marras 2005 18:57
Kirjoittaja Bootsi
Jaakko85 kirjoitti:Eipä ole tullut laitettua nettiin. voisin tietysti sähköpostitse jos sua kiinnostaa

Ei ku jakoon vaan..

Lähetetty: 16 Marras 2005 19:01
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti:
Ei ku jakoon vaan..

Noo katotaan.
Lähetetty: 16 Marras 2005 19:06
Kirjoittaja w00x
Juu mullekkin voisit lähettää niitä kuvia jos jaksat. Paljos tuohon turbottamiseen paloi rahaa noin suunnilleen?
Lähetetty: 16 Marras 2005 19:19
Kirjoittaja Jaakko85
w00x kirjoitti:Juu mullekkin voisit lähettää niitä kuvia jos jaksat. Paljos tuohon turbottamiseen paloi rahaa noin suunnilleen?
No kokonaishintaa en ole laskenut ja tuotahan ei ole edes tehty kunnolla (~vakioalakerta) ei siitä tonnilla selviä vaikka miten päin koittas tehdä, mitä vähemmän menee rahaa sitä enemmän menee hermoja loppujenlopuksi
Pari tonnia voi olla melko lähellä.
Kytkimeen saa sijoittaa heti useamman satasen jos meinaa että auto vähänkin liikkuisi edes johonkin. (=vakiolla ei tee mitään vaikka olisikin esim sintteri levy.)
Lähetetty: 18 Marras 2005 21:16
Kirjoittaja Mikey
ennen ku taunukseen tuli Cossun tekniikka niin siinä oli 2.0 ohc vakio 205 lohko. Männistä oli koneistettu 1.4mm pois,ite portattu kansi ja palotilat muotoiltu, omatekone pakosarja, 2000rs Escon tuplakaasari imusarja 40mm DRLA kaasarit,kärjetön sytytys, garret to3, 2.5 tuuman putkisto.
projektin hinta:
205 lohko oli entuudestaan
Mäntien koneistus 30€
Kansi ite tehty
276 kent cams nokka 210€
Sytkä laitteet oli entuudstaan
saabin turbo (laakerivikane) 90€
Laakerit turboon 100€
Laakerien vaihto 0€ (vaihdoin itse)
Kaasarit olivat jo niihin hankin paineistus-sarjan 60€
kannentiiviste (Payen) 12€
Putkisto oli entuudestaan
välijäähdytin (2wd Cossun) 100€
vauhtipyörän kevennys+paineasetelman kohdalta koneistus 20€
yht: 622€ toki hinta jäi noin alhaisekse kun imusarja,kaasarit ja iso läjä suuttimi oli valmiina. suuttimi ja sisäkurkkuja oli noin 600€ edestä
turbossa imusiipi oli 34mm (ar42) ja pakosiipi 44mm (ar48)
Harisella penkitettiin 1.2bar ahdoilla 210,8Hv 5560rpm ja 280Nm 3660rpm 8)
Projekti tuli tehtyä markka aikana joten muutin hinnat Euroiksi mut monet noista hinnoita pitävät paikkansa tänäkin päivänä ja tuolloin elettiin vuotta -95
Lähetetty: 19 Marras 2005 11:02
Kirjoittaja evolution
omani on tehty ton 205 lohkon ympärille mahlen männillä ja 1.6 kannesta, mikä on portattu ja vaihdettu isommat venttiilit ja palotilat muotoiltu, omavalmisteinen pakosarja.
kannattaa ainakin itse hioskella niitä kankia ja kampuraa ettei murru niin helpolla koska noihan ei maksa mitään kun itse tekee.
omalleni hintaa tuli aika reilusti vaikka itse kevennin ja kiilloittelin alakerran ja sitten vielä venttiilit hioskelin kiiltäviksi ja tietenkin kaikki muukin tuli itse tehtyä mikä ei vaatinut koneistuksia.
alakerta n.1200e
kansi n.500e
cooleri 400e
turbo 400e+vanhan kkk:n annoin vaihdossa
ruiskun hilppeet tuli erään is:n raadon mukana joten niille ei voi hintaa laskea
suuttimet 250e
moottorin ohjaus n.300e(megasquirt)
ja sitten muita osia mitä ton koneen kasaamiseen tarvitaa(letkut, putket ym..) n1000-1500e
ja tietenkin se mikä kaikkia eniten kiinnostaa:Katsastusta varten mitattu ja rajattu teho 131kw ja 270nm @ 0.4bar
tuolla auto esittelyistä voi lueskella enemmän tietoja koneesta
Lähetetty: 19 Marras 2005 12:16
Kirjoittaja kekkonen
Jos autossa on tehoraja niin onko se merkitty tehon kohdalle otteeseen?.
Autossa on kuitenkin turbo joka on merkattu otteeseen mutta tehon kohdalla ei lue mitään, niin onko auto tällöin "tehorajaton"?.
Jos joku vois selventää kiitos.
Lähetetty: 19 Marras 2005 12:21
Kirjoittaja evolution
jos tehon kohdalla ei ole mitään muuta kuin A niin silloin se on tehorajaton turbo, kai se on sama asia jos se teho kohta on kokonaan tyhjä ja otteessa muuten on toi ahdin merkattu
muuten siihen on merkattu se tehomäärä ja perään A jolloin on raja.
Lähetetty: 19 Marras 2005 21:11
Kirjoittaja w00x
kumpis tuon turbon kanssa on parempi ruisku vai tuplat? Onko jotain muita edullisia vaihtoehtoja kangiksi tuon F-kangien lisäksi? Mahle taitaa olla viisain vaihtoehto männiksi?
Lähetetty: 19 Marras 2005 21:40
Kirjoittaja JuHo^
w00x kirjoitti:kumpis tuon turbon kanssa on parempi ruisku vai tuplat? Onko jotain muita edullisia vaihtoehtoja kangiksi tuon F-kangien lisäksi? Mahle taitaa olla viisain vaihtoehto männiksi?
ruisku on perempi käyttö alueltaan ja säädettävuudeltään jossain tapauksissa...
8V turbo saabbejahan sa nykyään halvalla.. ruiskun osat millä saa saabista 245hv (?kuulut 280hv saakka riittää?)ainakin enneku loppuu poksin säätömahdollisuus??
ahdin tulee siinä mukana.. saabissa on teräksiset kanget mitkä sopii pienellä koneistuksella tietääkseni 205 kampeen ja lohkoon ja teräksiset pitäis kestää..
siten saa saabin pakosarjasta turbon kiinnityslaikat että voi itse vaikka väsätä loput..
polttoaine pumpun myös saa saabista jos on tarvis..
auto hylsyiksi kori romuttamolle voi saada vaikka vähän rahaa.. (itse sain 80€ tonni)
jakkarat talliin tuoleiksi, joku endurace kuski ostaa kannen pois.. männät jos on kunnossa ni tuhkakupiksi, hyllyle tai myy jollekkin kuka haluu urbottaa saabbinsa. turboissa usein kattoluukku joten sillekkin löytyy oman auton katolla käyttöä. vähllä pääsee kun myy saabin jollekkin ketä kärsii kyseistä sairautta....

Lähetetty: 19 Marras 2005 22:33
Kirjoittaja Jaakko85
w00x kirjoitti:kumpis tuon turbon kanssa on parempi ruisku vai tuplat? Onko jotain muita edullisia vaihtoehtoja kangiksi tuon F-kangien lisäksi? Mahle taitaa olla viisain vaihtoehto männiksi?
Cossun veivit on hinta/kestosuhteeltaan paras vaihtoehto, samoin cossun orkkis männät. (ei mitään kuplavolkkarin mahleja niitä ns. takomäntiä)

Lähetetty: 20 Marras 2005 16:52
Kirjoittaja evolution
saanko tiedustella mikä niissä kuplan mahleissa on vikana
molemmissa omissa on sellaiset toisella koneella ajeltu n.50tkm ilman ongelmia ja toisesta saatiin vasta loppu kesästä sisäänajo pois niin ens kesänä saa koitettua mitä saadaan ulos.
suurin osa kavereista käyttää kuplan mahleja turbo vehkeissä ja on todella hyvät ja enen kaikkea edulliset toisin sanoen hinta/laatu suhde kunnossa.
jos ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisistä männistä kannattaa vaieta eikä ruveta suu vaahdossa haukkumaan niitä
Lähetetty: 20 Marras 2005 17:01
Kirjoittaja Jaakko85
evolution kirjoitti:saanko tiedustella mikä niissä kuplan mahleissa on vikana
molemmissa omissa on sellaiset toisella koneella ajeltu n.50tkm ilman ongelmia ja toisesta saatiin vasta loppu kesästä sisäänajo pois niin ens kesänä saa koitettua mitä saadaan ulos.
suurin osa kavereista käyttää kuplan mahleja turbo vehkeissä ja on todella hyvät ja enen kaikkea edulliset toisin sanoen hinta/laatu suhde kunnossa.
jos ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisistä männistä kannattaa vaieta eikä ruveta suu vaahdossa haukkumaan niitä
Tässä kukaan ole suuvaahdossa mitään haukkunutkaan. Totesin vain ettei ne ole edes takomännät vaikka yleisesti niin luullaan. Kerroin vaan suoraan hyvän vaihtoehdon, jotka kestää takuuvarmasti (huom oikeinkäytettynä) isommatkin viritykset. Kuplan mahleista ei kannata silloin edes samassa lauseessa puhua.

Lähetetty: 20 Marras 2005 17:06
Kirjoittaja s.o.h.c
evolution kirjoitti:saanko tiedustella mikä niissä kuplan mahleissa on vikana
molemmissa omissa on sellaiset toisella koneella ajeltu n.50tkm ilman ongelmia ja toisesta saatiin vasta loppu kesästä sisäänajo pois niin ens kesänä saa koitettua mitä saadaan ulos.
suurin osa kavereista käyttää kuplan mahleja turbo vehkeissä ja on todella hyvät ja enen kaikkea edulliset toisin sanoen hinta/laatu suhde kunnossa.
jos ei ole omakohtaisia kokemuksia kyseisistä männistä kannattaa vaieta eikä ruveta suu vaahdossa haukkumaan niitä
Tätä sama jorinaa noista kuplan mahleista puitiin crsc foorumilla. Niissä mitään vikaa ole. Ei ehkä kestä mitään älyttömiä tehoja ja varsinkaan kovia kierroksia mutta muuten sanoisin että hinta/laatu suhde kohdallaan. Kaverin F-ryhmän escorttiin rakennettiin kone mahlen männillä ja hyvin ovat kestäneet jo useamman sadan ek kilometrin.
Crsc:n puolella muutama tämä sama keskustelu oli kyllä aika väittelyä. Sen voi lyhyesti tiivistää näin, että jos et laita koneen alakertaan miljoonan maksavia titaani osia et tiedä koneen rakentamisesta mitään, et ymmärrä perusasiota ym..

Lähetetty: 20 Marras 2005 17:13
Kirjoittaja Jaakko85
s.o.h.c kirjoitti:
Tätä sama jorinaa noista kuplan mahleista puitiin crsc foorumilla. Niissä mitään vikaa ole. Ei ehkä kestä mitään älyttömiä tehoja ja varsinkaan kovia kierroksia mutta muuten sanoisin että hinta/laatu suhde kohdallaan. Kaverin F-ryhmän escorttiin rakennettiin kone mahlen männillä ja hyvin ovat kestäneet jo useamman sadan ek kilometrin.
Crsc:n puolella muutama tämä sama keskustelu oli kyllä aika väittelyä. Sen voi lyhyesti tiivistää näin, että jos et laita koneen alakertaan miljoonan maksavia titaani osia et tiedä koneen rakentamisesta mitään, et ymmärrä perusasiota ym..

Ei siellä miljoonia maksavista osista ollut puhetta.