Sivu 1/1
Sierra DOCH 2.0 -viritys mieteskelyä
Lähetetty: 12 Marras 2005 13:09
Kirjoittaja Mandoliini
Eli olis tuommoinen -91 sierra kaverilla, pitäis vähän kartottaa tietoa enemmän.
Autossa on nyt noin 150hp, konehan on tehty kuulemma uudestaan briteistä tilatuilla kamoilla.
Autossa on kuulemma "viri"-kansi? Olisin nyt halukas tietää, että onko tuommoista viri-kantta saamassa briteistä?
Kiiremmät nokat, marteliuksen -peltisatsi ja 2.5" -putkisto.
Sitten lisärikastusboksi (smt6), joka tulee täyskaasulla peliin.
Imusarja kuulemma ahdistaa nyt? Käykö, jonkun muun foortin imusarja tuohon koneeseen?
Vai pitääkö semmoinen itse tehdä.
Mites se menikään, lyhyt imusarja -> hyvä kaasuvaste, mutta tukehtuu helposti?
Mites pitkä imusarja teki?
Lähetetty: 12 Marras 2005 13:48
Kirjoittaja Jaakko85
Minun mielestä Lyhyt imusarja 'hengittää' paremmin isoilla kierroksilla (riippuen halkaisijasta), alakierrosvääntö ei taida olla kaikista paras lyhyellä sarjalla. Pitkällä sarjalla ~päinvastoin. Tosin sekin voi hengittää kierroksilla hyvin. Joku voi varmaan kertoa miten asia oikeasti on.
Lähetetty: 12 Marras 2005 14:37
Kirjoittaja Sultzi
Niinhän se on, pitkällä imusarjalla tulee vääntöä lisää, koska seos saa hyvän virtaavuuden pidemmällä matkalla ja näin alakierroksilla vääntöä, koska pidemmällä sarjalla säilyy se virtaavuus paremmin imuventtiilin kiinniollessa kuin lyhyellä. Vai puhunko täysin höpöjä?

Lähetetty: 12 Marras 2005 14:45
Kirjoittaja Mandoliini
Että mielellään kannattaisi tehdä pitkä imusarja, kyseiseen autoon vai?
Autossa on nyt kyllä poppivehkeet, jotka tuovat painoa, joten vääntöä kyllä tarvittaisiin.
Lähetetty: 12 Marras 2005 16:58
Kirjoittaja Sultzi
No sen ainakin tiedän, että pidemmällä sarjalla tulee parempi vääntö ja epäilisin syyksi tuota mitä edellisessä viestissä sanoin, mutta en syystä 100% varma ole.
Lähetetty: 12 Marras 2005 17:14
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Niinhän se on, pitkällä imusarjalla tulee vääntöä lisää, koska seos saa hyvän virtaavuuden pidemmällä matkalla ja näin alakierroksilla vääntöä, koska pidemmällä sarjalla säilyy se virtaavuus paremmin imuventtiilin kiinniollessa kuin lyhyellä. Vai puhunko täysin höpöjä?

Huom. ruiskupeleissä seos ei saa hyvää virtaavuutta (nopeutta) vaan pelkästään ilma.
ainakaan näin suorasuihkutuksessa.
Lähetetty: 12 Marras 2005 17:19
Kirjoittaja Sultzi
Niin, seos/ilma, riippuen ruisku vai kaasari peli.
Lähetetty: 12 Marras 2005 18:43
Kirjoittaja VesQ
Jaakko85 kirjoitti:
Huom. ruiskupeleissä seos ei saa hyvää virtaavuutta (nopeutta) vaan pelkästään ilma.
ainakaan näin suorasuihkutuksessa.
Se vaikuttava asiahan on juuri se ilman virtausnopeus, kun pytty saadaan täyteen ilmaa niin suihkaistaa ilmamäärälle sopiva annos bensaa joukkoon
Eli samat säännöt koskee kaasaria ja ruiskua, erona vaan että kaasarissa imusarjaan menevä seos sisältää jo valmiiksi bensan, ruiskussa se "lisätään" vasta myöhemmin
Lähetetty: 12 Marras 2005 18:53
Kirjoittaja Jaakko85
Kaasarimalleissa pitää vielä bensa/ilma saada sekoittumaan keskenään, eli jonkinlainen pyörteily olisi ilmeisesti hyvä saada aikaan.
Lähetetty: 12 Marras 2005 19:42
Kirjoittaja Mandoliini
Hmm..
Eli materiaali saa olla sileä sisältä esim. alumiiniä, että ilma virtaa nopeasti?
Mikä on sitten pitkän imusarjan "putkien" pituus? entä lyhyen?
Varmaan, kannataisi ostaa samallainen imusarja ja ottaa siitä laipat?
Mites tuota, entäs se imusarjan "kammio",
http://www.saab.1g.fi/turbo16/projekti/ ... usarja.jpg
esim. tuollainen mikä on turbo-saabeissa, onkohan tuo järkevä imusarja?
Kuulemma riittää ja virtaa hyvin.
Pitäisikö imusarjan "putkien" olla yhtä pitkiä ?
Lähetetty: 12 Marras 2005 20:04
Kirjoittaja VesQ
Ei sitä alumiinistä kannata itse ruveta tekemään, sopivasta metalliputkesta. Ja niin kauan se saa olla sileäreunaista kunnes tulee suuttimien kohta siitä eteenpäin sitten sellaista rösöä
Ja putkethan tietysti pitää olla samanmittaisia ja virtausarvoiltaan samanlaisia eli yhtä jyrkkiä mutkia yms
Lähetetty: 12 Marras 2005 20:15
Kirjoittaja Mandoliini
VesQ kirjoitti:Ei sitä alumiinistä kannata itse ruveta tekemään, sopivasta metalliputkesta. Ja niin kauan se saa olla sileäreunaista kunnes tulee suuttimien kohta siitä eteenpäin sitten sellaista rösöä
Ja putkethan tietysti pitää olla samanmittaisia ja virtausarvoiltaan samanlaisia eli yhtä jyrkkiä mutkia yms
Milläs sen pinnan saa rösöiseksi? Röseisyyshän estää pisaroitumista?
Olikos hyvä ottaa mallia jostain muusta foortin imusarjasta?
Eikös putken koko saisi olla yhtä iso kuin kannen kolo?
Samalla kun on pelkkä laippa, saisi kohdistetuksi imusarjan ja kannen kolot

Lähetetty: 12 Marras 2005 20:24
Kirjoittaja Jaakko85
Eihän sinne kannata mitään röpelöä alkaa virittämään. sitäpaitsi siihen mihin suuttimen kärki loppuu alkaa yleensä myös jo imukanava, eli suutin ei välttämättä ole enää imusarjassa.
Pisaroituminen ei taida olla hirveä ongelma ruiskuautoissa ?
Niin ja kylläkai se alumiinista kannattanee tehdä jos on vaan mahdollisuus siihen.
Lähetetty: 12 Marras 2005 20:28
Kirjoittaja janzamar
kuinkas järeitä haulikoja löytyy,jos olis rihlattua mallia tarpeeksi isot piiput niin sais kierrettä virtaukseen jo lähdöstä asti

Lähetetty: 12 Marras 2005 20:30
Kirjoittaja Mandoliini
Niin mikä olisi hyvä putkien pituus ja koko ?
Minkäs mahtaa olla normi 2.0L Doch:ssa puristussuhde? -91 katissa?
Varmaan olis parempi heittää sinne 11 pintaan?
Mitkä männät olisi hyvät?
Lähetetty: 12 Marras 2005 20:31
Kirjoittaja Mandoliini
janzamar kirjoitti:kuinkas järeitä haulikoja löytyy,jos olis rihlattua mallia tarpeeksi isot piiput niin sais kierrettä virtaukseen jo lähdöstä asti

Toihan on yks urbaani-homma, että sais valmiiksi kierteet sinne virtauksen parantamiseksi, onko mitään faktaa olemassa? samaan urbaani juttuun voi lisätä tuon pisaroitumisen?
Lähetetty: 12 Marras 2005 21:22
Kirjoittaja Jaakko85
Mandoliini kirjoitti:
Toihan on yks urbaani-homma, että sais valmiiksi kierteet sinne virtauksen parantamiseksi, onko mitään faktaa olemassa? samaan urbaani juttuun voi lisätä tuon pisaroitumisen?
Ruiskupelissä on turhaa se ilman pyörteily kun ilmaa ja bensaa ei sillätavoin tarvi sekotella.
Kaikissa sierran 8V Dohc moottoreissa on puristussuhde 10.3:1
Imusarjan mitoituksen laskemiseen en osaa sanoa kaavaa, mutta muistelisin joskus nähneeni netissä jonkun ohjelman jolla pystyi jotain suuntaa-antavaa laskemaan, en vaan löytänyt sitä
Aloin nyt sitten miettimään että voiko se imusarja todellakin alkaa ahdistamaan jo noin helposti ?
Lähetetty: 13 Marras 2005 12:08
Kirjoittaja Mandoliini
Jaakko85 kirjoitti:
Aloin nyt sitten miettimään että voiko se imusarja todellakin alkaa ahdistamaan jo noin helposti ?
Kyllähän se isompi pitäisi olla aina parempi?
Lähetetty: 13 Marras 2005 12:14
Kirjoittaja Sultzi
Lähetetty: 16 Marras 2005 18:49
Kirjoittaja Mandoliini
Kuinka iso on vakio bensanpaineensäädin 2.8bar?
Mitenköhän tuo bensapumppu mahtaa olla mitotettu?
Eipä taida olla moni tuota 2.0 DOCH:a piristänyt
Onko tietoa, paljonko vakio kansi, vakio seeteillä ja venoilla virtaa?
Lähetetty: 16 Marras 2005 21:12
Kirjoittaja janne75
Erilliset läppärungot+megasqruit paras vaihtoehto.
läppärungot saa tehtyä vaikka vanhoista tuplista.
Lähetetty: 16 Marras 2005 21:21
Kirjoittaja Mandoliini
janne75 kirjoitti:Vakio ruiskun runko riittää ainakin 178hp. Dynossa ajettu.
Erilliset läppärungot+megasqruit paras vaihtoehto.
läppärungot saa tehtyä vaikka vanhoista tuplista.
Tämä selvä.
Ei olis kuvaa tuosta home-made läppärungosta

Lähetetty: 20 Marras 2005 20:17
Kirjoittaja janne75
Mandoliini kirjoitti:
Ei olis kuvaa tuosta home-made läppärungosta

Kuvaa ei ole, mutta se on valmiina saman näköinen kuin ostetutkin läppärungot.
Purat vaan (hyvistä) kaasareista kaikki osat pois paitsi kaasuläpät. Suuttimille poraat reiät ja kierteet niihin. Suuttimet kiinni ja bensaramppi niille. Kaasuläpän asennontunnistin jompaan kumpaan kaasariin.
Punainen maali päälle.
Läppärungot tehty.
Lähetetty: 20 Marras 2005 20:48
Kirjoittaja VesQ
janne75 kirjoitti:Punainen maali päälle.
